Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Leerlingenvervoer moet beter


Loezzie schreef op 30-03-2022 om 07:14:

Vanuit het werk met busvervoer te maken. (Volwassenen met vervoersindincatie)

Er is altijd wel 'iets'. Van wisselende ophaaltijden, tot een chauffeur die het adres niet kan vinden tot chauffeurs die afspraken niet volgen tot familieleden die boos zijn.
Chauffeurs moeten soms wel langs 8 adressen zodat iemand om 9:00 aanwezig is.

Loezzie, zou het helpen als de leerlingen op één plek moeten verzamelen max 3 km van huis? Ik vind dat dat te doen moet zijn voor een ieder. Ook andere ouders brengen hun kind naar school. 

Aiden schreef op 30-03-2022 om 16:31:

[..]

Ik ben van mening dat een chauffeur moet worden aangenomen en beoordeeld op één ding: veilig rijden. Ik vind het vreemd dat we chauffeurs indelen in goed of niet goed op basis van of ze de kinderen onder de duim kunnen houden. Dan zijn we in Nederland niet goed bezig. Ik kan ook niet met drie of vier onhandelbare kinderen in mijn auto op het verkeer letten. Waarom verwachten we dat wel van chauffeurs?

Eens. Je kunt niet en oppas spelen en chauffeur zijn. Bovendien gaan mensen die pedagogisch zijn opgeleid geen chauffeur worden, genoeg passender werk te vinden in die sector. 

Kinderen met ernstige gedragsproblemen laat je ook niet zonder begeleiding in de lijnbus reizen. Dus een extra begeleider in de bus lijkt me wel handig bij de moeilijke doelgroepen. Bij kinderen met leerproblemen die naar sbo gaan is dat wellicht niet nodig.

Aiden schreef op 30-03-2022 om 16:32:

[..]

Loezzie, zou het helpen als de leerlingen op één plek moeten verzamelen max 3 km van huis? Ik vind dat dat te doen moet zijn voor een ieder. Ook andere ouders brengen hun kind naar school.

Dat lijkt me best een goeie oplossing voor de te lange routes/reistijden, maar het probleem van de chauffeur die op het verkeer én op zijn passagiers moet letten los je er niet mee op.

Pejeka1 schreef op 29-03-2022 om 19:44:

[..]

Wat je dus bepleit is dat (bijna) ieder kind afzonderlijk in een luxe auto met chauffeur wordt afgehaald. Wie gaat dat betalen?

Dat gebeurt nu ook al. Bij mijn vroegere middelbare school is een Autisten havo/vwo waar allemaal witte busjes wegreden met maar 1 of 2 leerlingen erin. En sommige busjes lijken meer op auto's.


Ik heb ook een nichtje dat in Wassenaar op school zit en zegt dat daar allemaal touringcars zijn die kinderen van de Amerikaanse school wegbrengen terwijl er vaak maar 2 kinderen in zitten. Een touringcar heeft iets van 45 plaatsen...


Misschien dat al die busjes en touringcars op de rit naar huis nog meer kinderen oppikken van andere scholen. Dat weet ik niet.

Aiden schreef op 30-03-2022 om 16:32:

[..]

Loezzie, zou het helpen als de leerlingen op één plek moeten verzamelen max 3 km van huis? Ik vind dat dat te doen moet zijn voor een ieder. Ook andere ouders brengen hun kind naar school.

Niet te doen voor blinde kinderen of kinderen in een rolstoel. En een autist kan vaak ook niet met de prikkels onderweg naar het ophaalpunt. Veel kinderen met een beperking hebben ook moeite met ergens op tijd zijn of klaarzitten. Bij de voordeur kan de chauffeur nog aanbellen, op een ophaalpunt niet.

Valdemar schreef op 29-03-2022 om 22:11:

In België is hierover in het najaar ook ophef over geweest omdat sommige leerlingen tot zes uur reistijd per dag hadden. Ondertussen wordt er aan gewerkt om dit probleem te verminderen.
Wat me wel opviel aan het artikel is de vraag om een begeleider te krijgen in de bus. Dat laatste is hier standaard zo, kan eigenlijk niet bevatten dat ze deze leerlingen met enkel de chauffeur op een bus zetten.

Ik heb op een Facebookdiscussie als reactie gelezen van een Poolse vrouw dat dat in Polen ook zo is. Is het dan echt zo dat kinderen (altijd) zonder toezicht van een begeleider in de leerlingenbus mogen? Ik kan me niet voorstellen dat  in een busje met iets van 10 of meer kinderen de chauffeur ook moet ingrijpen als de kinderen ruzies maken?

234324324 schreef op 30-03-2022 om 17:19:

[..]

Ik heb op een Facebookdiscussie als reactie gelezen van een Poolse vrouw dat dat in Polen ook zo is. Is het dan echt zo dat kinderen (altijd) zonder toezicht van een begeleider in de leerlingenbus mogen? Ik kan me niet voorstellen dat in een busje met iets van 10 of meer kinderen de chauffeur ook moet ingrijpen als de kinderen ruzies maken?

Ja dat is echt zo. 

Bomenknuffelaar schreef op 30-03-2022 om 17:32:

[..]

Ja dat is echt zo.

Ik heb het nooit gezien maar dat is toch absurd dat dat mag! De busjes die ik zie zijn  (minstens) halfleeg of van die hele kleine waar misschien maar 5 kinderen in kunnen waar de chauffeur misschien nog kan ingrijpen als er wat is. Alhoewel, mijn ouders konden "de achterbank" met minder dan 4 kinderen vroeger ook niet echt rustig houden 😂

234324324 schreef op 30-03-2022 om 17:40:

[..]

Ik heb het nooit gezien maar dat is toch absurd dat dat mag! De busjes die ik zie zijn (minstens) halfleeg of van die hele kleine waar misschien maar 5 kinderen in kunnen waar de chauffeur misschien nog kan ingrijpen als er wat is. Alhoewel, mijn ouders konden "de achterbank" met minder dan 4 kinderen vroeger ook niet echt rustig houden 😂

Absurd dat dat mag, misschien wel.  Als ouders van de kinderen die dit nodig hebben zijn we er al jaren "aan gewend".

Bovendien is het in sommige gemeenten ook nog zo dat alles door elkaar zit in zo'n busje. Kinderen met een visuele beperking die wel goed kunnen communiceren naast kinderen die continue alleen maar klanken uitstoten en daarachter een kind dat zijn frustraties over het vele lawaai alleen fysiek kan uiten en het blinde meisje op haar hoofd timmert.  Dit even ter illustratie van de toestanden in zo'n busje. En dan vinden sommige mensen het vreemd dat je als ouders van een blind kind niet helemaal blij bent met deze manier van vervoer. 

Edit: verzonnen voorbeeld om niet mijn eigen situatie te duidelijk in beeld te brengen. 

De meeste busjes hebben 8 plaatsen behalve de chauffeur want dan heeft de chauffeur een eenvoudiger rijbewijs nodig. Volgens mij is BE dan voldoende. Of B, dat weet ik niet. 
In ieder geval geen bus-rijbewijs nodig. 
En dezelfde busjes worden vervolgens ingezet voor ouderen die naar de dagopvang gaan of andere doeleinden. 

Aiden schreef op 30-03-2022 om 16:32:

[..]

Loezzie, zou het helpen als de leerlingen op één plek moeten verzamelen max 3 km van huis? Ik vind dat dat te doen moet zijn voor een ieder. Ook andere ouders brengen hun kind naar school.

Dat zou je denken, maar dit kan ook stress opleveren en is om allerlei redenen lastig uitvoerbaar. 

Als de bus er door omstandigheden te laat is levert dit ook stress op. Ik heb wel eens 45 minuten n de regen moeten wachten.  Waar ga je groepen mensen laten wachten? Plus dat de mensen door de hele stad en omgeving opgehaald worden. En famile kan dit ook niet organiseren. 

Daar komt bij dat niet iedereen thuis woont. De begeleider van de woning heeft echt geen tijd om 1 of 2 mensen naar een externe locatie te brengen.

Overigens is ook hier 45 minuten de max dat mensen in een bus mogen zitten. En dan hebben we het niet over de km afspraken.  Mensen mogen alleen werken binnen een bepaald aantal km van huis. Niet kiezen wat je leuk vind, maar waar je in de buurt woont.  

Loezzie schreef op 30-03-2022 om 18:48:

[..]

Dat zou je denken, maar dit kan ook stress opleveren en is om allerlei redenen lastig uitvoerbaar.

Als de bus er door omstandigheden te laat is levert dit ook stress op. Ik heb wel eens 45 minuten n de regen moeten wachten. Waar ga je groepen mensen laten wachten? Plus dat de mensen door de hele stad en omgeving opgehaald worden. En famile kan dit ook niet organiseren.

Daar komt bij dat niet iedereen thuis woont. De begeleider van de woning heeft echt geen tijd om 1 of 2 mensen naar een externe locatie te brengen.

Overigens is ook hier 45 minuten de max dat mensen in een bus mogen zitten. En dan hebben we het niet over de km afspraken. Mensen mogen alleen werken binnen een bepaald aantal km van huis. Niet kiezen wat je leuk vind, maar waar je in de buurt woont.

Kinderen in de lagere schoolleeftijd zullen meestal thuis wonen, en als er dan een opstapplaats in je omgeving is, een winkelcentrum, de parkeerplaats van een sporthal, of wat dan ook, dan is dat hetzelfde als je kind naar een school in de omgeving brengen. 

Pejeka1 schreef op 30-03-2022 om 19:15:

[..]

Kinderen in de lagere schoolleeftijd zullen meestal thuis wonen, en als er dan een opstapplaats in je omgeving is, een winkelcentrum, de parkeerplaats van een sporthal, of wat dan ook, dan is dat hetzelfde als je kind naar een school in de omgeving brengen.

Dat lijkt me lastig als je nog andere kinderen hebt, die ook naar school moeten. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor zelf kind naar school brengen ipv leerlingenvervoer. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

30-03-2022 om 19:38

Een centraal ophaalpunt is natuurlijk prima maar dat maakt in de praktijk denk ik niet zo veel uit voor de reistijd. Kinderen moeten naar verschillende scholen of opvang worden gebracht en komen nu eenmaal uit verschillende plaatsen. Je bespaart er wat tijd mee maar of dat uiteindelijk veel uitmaakt vraag ik mij af.

Bij meerdere jonge kinderen moet je dus wel van huis kunnen om te halen en brengen, dat is anders als alle kinderen naar dezelfde basisschool op dezelfde tijd gaan.

Overigens zijn er zelfs gemeenten die het hele vervoer niet eens meer doen. Op de basisschool hebben een aantal ouders na meerdere gesprekken met betreffende gemeente dat toen onderling geregeld. Maar dat moet ook allemaal maar net kunnen en passen natuurlijk.

Bomenknuffelaar schreef op 30-03-2022 om 16:52:

[..]

Dat lijkt me best een goeie oplossing voor de te lange routes/reistijden, maar het probleem van de chauffeur die op het verkeer én op zijn passagiers moet letten los je er niet mee op.

Nou het vervoer wordt wel een stuk goedkoper op deze manier dus je kunt voor bepaalde busjes wel een extra begeleider in zetten. Het moge duidelijk zijn voor welke kinderen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.