Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Leerlingenvervoer moet beter


SjerryBoodet schreef op 29-03-2022 om 19:16:

[..]

Hier in de wijk haalt een busje kinderen op om ze naar een sbo in de stad te brengen. Die kinderen (op minstens drie adressen) wonen nog geen 100 meter van elkaar af! En dan woon ik ook nog eens in een verkeersluwe bloemkoolwijk. Ik heb trouwens nooit van deze buren gehoord dat het een ellende is met de busjes. Behalve dat er soms opstartproblemen zijn aan het begin van het jaar.

Sommige van die busje moeten echt kinderen ophalen die wat verder van elkaar af wonen, en dan is het mét rijtijden, verkeerslichten, én de stoptijden bij ieder adres, soms niet te voorkomen dat je langer dan een half uur of drie kwartier onderweg bent. Balen voor het eerste kind dat opgehaald wordt, want die zit dan het langste in het busje. Maar ik zou niet weten wat daaraan te doen is.

Pejeka1 schreef op 29-03-2022 om 19:23:

[..]

Sommige van die busje moeten echt kinderen ophalen die wat verder van elkaar af wonen, en dan is het mét rijtijden, verkeerslichten, én de stoptijden bij ieder adres, soms niet te voorkomen dat je langer dan een half uur of drie kwartier onderweg bent. Balen voor het eerste kind dat opgehaald wordt, want die zit dan het langste in het busje. Maar ik zou niet weten wat daaraan te doen is.

Meer geld meer auto's, minder kinderen in 1 auto bij elkaar. Dan krijg je kortere rijtijden waarbij de kinderen elkaar korter kunnen irriteren waardoor d de chauffeurs het misschien ook beter aan kunnen. 

OnherkenbaarAnoniem schreef op 29-03-2022 om 19:37:

[..]

Meer geld meer auto's, minder kinderen in 1 auto bij elkaar. Dan krijg je kortere rijtijden waarbij de kinderen elkaar korter kunnen irriteren waardoor d de chauffeurs het misschien ook beter aan kunnen.

Wat je dus bepleit is dat (bijna) ieder kind afzonderlijk in een luxe auto met chauffeur wordt afgehaald. Wie gaat dat betalen?

Niet ieder kind, er zullen best kinderen zijn die dicht bij elkaar wonen en die naar dezelfde school gaan. Die kunnen dan samen in een busje.
En beter plannen, rekening houden met waarom kinderen gebruik maken van leerlingenvervoer. Mijn kind werd een aantal keer als eerste opgehaald na een lange dag school, reed dan nog half Noord Holland door om daar kinderen op te halen en werd dan als laatste thuis afgeleverd.  Een kind met nah trekt dat heel slecht. 

OnherkenbaarAnoniem schreef op 29-03-2022 om 19:53:

Niet ieder kind, er zullen best kinderen zijn die dicht bij elkaar wonen en die naar dezelfde school gaan. Die kunnen dan samen in een busje.
En beter plannen, rekening houden met waarom kinderen gebruik maken van leerlingenvervoer. Mijn kind werd een aantal keer als eerste opgehaald na een lange dag school, reed dan nog half Noord Holland door om daar kinderen op te halen en werd dan als laatste thuis afgeleverd. Een kind met nah trekt dat heel slecht.

Het staat je als ouder ook gewoon volkomen vrij je kind zelf naar school te brengen, als dat sneller is.

Kijk, heel simpel. Dat vervoer moet betaald worden en er is gewoon geen geld om ieder kind met een aparte taxi op te halen. Dus gaat het met busjes. En dan is het onvermijdelijk dat als er 6 kinderen opgehaald moeten worden, de rit voor het eerste kind dat opgehaald wordt langer duurt.

Pejeka1 schreef op 29-03-2022 om 20:17:

[..]

Het staat je als ouder ook gewoon volkomen vrij je kind zelf naar school te brengen, als dat sneller is.

Kijk, heel simpel. Dat vervoer moet betaald worden en er is gewoon geen geld om ieder kind met een aparte taxi op te halen. Dus gaat het met busjes. En dan is het onvermijdelijk dat als er 6 kinderen opgehaald moeten worden, de rit voor het eerste kind dat opgehaald wordt langer duurt.

Daar ontkom je niet aan met een zorgintensief kind.  Die busjes komen ook zomaar ineens niet en dan moet je zelf. Bovendien moet je met zijn kind naar fysiotherapie, de psycholoog, het ziekenhuis, de ergotherapie, de aangepaste sport EN er moet nog gewoon gewerkt worden ook. Bovendien kost het regelen van al die zaken ontzettend veel tijd. Je moet tig formulieren invullen, voor iedere instantie ongeveer hetzelfde qua gegevens maar wel op hun eigen formulier. Als je belt om iets uit te zoeken/ te vragen moet je minstens 3x je verhaal doen, omdat de telefoniste je had doorverbonden met de verkeerde medewerker.  O u woont in gemeente H ik doe alleen de cliënten van gemeente T. En ga zo maar door. 

Je ontkomt dus niet aan het gebruik maken van leerlingenvervoer om nog enigzins tijd over te houden voor al het geregel en je werk. 

Denk zomaar dat jij geen zorgintensief kind hebt en de problematiek niet van binnenuit kent. 

OnherkenbaarAnoniem schreef op 29-03-2022 om 20:44:

[..]


Je ontkomt dus niet aan het gebruik maken van leerlingenvervoer om nog enigzins tijd over te houden voor al het geregel en je werk.

Denk zomaar dat jij geen zorgintensief kind hebt en de problematiek niet van binnenuit kent.

Klopt maar ik zou zeggen: zet zelf zo'n bureau op of zorg dat daar heel veel meer geld naar toe gaat. Het is gewoon niet te doen. Zoek eens uit wat het kost om alleen jouw kind in een taxi van A naar B te brengen of hooguit 2 andere kinderen erbij. Bedenk dat de chauffeur ook met 3 kinderen (met er naar toe rijden en ergens naar toe vanaf die school) altijd al minimaal 1 uur aan het rijden is, dikke kans meer dan 2 of wellicht 3. Is gewoon niet te betalen, alleen al de brandstofkosten plus 3x salaris en dan hebben we de auto, het onderhoud en de organisatie niet. Elke dag weer. Je wil iets wat wij met z'n allen niet willen betalen. Het is veel goedkoper om busjes in te zitten met 8 kinderen én een begeleider maar ja dan zit er inderdaad altijd iemand minimaal een uur in de bus want die berekening van Pejeka klopt gewoon. Met een busje van kind A naar kind B inclusief stoppen, even wachten, instappen, draaien en dan nog een keer duurt als ze 100 m van elkaar afwonen al minimaal 5 minuten. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

29-03-2022 om 21:46

Ik zit in de 'luxe' positie (het is maar wat je luxe noemt) dat ik mijn kind zelf kan halen en brengen met de auto. Dat betekent dus wel dat ik minimaal 4 x 3 kwartier onderweg ben op een schooldag. En dat is alleen maar school.

Ik ben gestopt met mijn werk want het was echt niet meer te combineren. Soms halverwege de dag ophalen, soms plotseling laatste uren vrij. Dan moet er dus wel iemand zijn om hem op te halen.

Het is mooi dat er überhaupt leerlingenvervoer bestaat maar het moet het goedkoopste van het goedkoopste zijn, waardoor kinderen ontzettend lang onderweg kunnen zijn en al overprikkeld op school komen, kinderen die vergeten worden...
Het wordt door de gemeente geregeld (of niet) en er is dus ook nog eens sprake van willekeur. 

En dit is al jaren aan de gang.

is het echt nodig voor al die 70.000 kinderen? Zou het voor gedeelte niet mogelijk zijn dat ze gebracht worden door ouders?

je hoort geklaag altijd dat er in Nederland niks mogelijk is, maar dus 70.000 kinderen worden door taxi’s naar school gebracht! Om de kosten dan enigszins onder controle te houden moet je wel combineren en duurt het dus langer.

April2021 schreef op 29-03-2022 om 21:50:

is het echt nodig voor al die 70.000 kinderen? Zou het voor gedeelte niet mogelijk zijn dat ze gebracht worden door ouders?

je hoort geklaag altijd dat er in Nederland niks mogelijk is, maar dus 70.000 kinderen worden door taxi’s naar school gebracht! Om de kosten dan enigszins onder controle te houden moet je wel combineren en duurt het dus langer.

Ik denk dat die ouders ze niet elke dag willen brengen (Hetvrijewoord is 4x per dag drie kwartier onderweg) maar ik denk dat het beter gaat als je dat samen kunt doen. Dus één ouder met drie kinderen en dan om de beurt halen en brengen. 

Hier hebben ze per dorp een taxi voor kinderen die naar sbo gaan en die verzamelen elke dag op een vaste plek. Zoals andere ouders hun kind naar school brengen, brengen die ouders hun kind naar de taxi en halen ze daar in de middag ook weer op. Is wel allemaal dezelfde sbo.

Voor echt speciaal onderwijs is het anders maar ik ken bijvoorbeeld een jongen die op een school voor doven en slechthorende kinderen zit en die school is al 90 km van zijn huis. Dan ben je 1 op 1 al minstens een uur onderweg als er geen files zijn. Het kan in dat geval niet anders. 

MamaE schreef op 29-03-2022 om 21:57:

Hier hebben ze per dorp een taxi voor kinderen die naar sbo gaan en die verzamelen elke dag op een vaste plek. Zoals andere ouders hun kind naar school brengen, brengen die ouders hun kind naar de taxi en halen ze daar in de middag ook weer op. Is wel allemaal dezelfde sbo.

Voor echt speciaal onderwijs is het anders maar ik ken bijvoorbeeld een jongen die op een school voor doven en slechthorende kinderen zit en die school is al 90 km van zijn huis. Dan ben je 1 op 1 al minstens een uur onderweg als er geen files zijn. Het kan in dat geval niet anders.

Precies, dat helpt al enorm want het duurt echt lang voor je van kind A naar kind B gaat. Het is veel simpeler om kind A, B, C en D naar één plek te brengen, net zoals elke ouder zijn of haar kind naar school brengt op een vast tijdstip. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

29-03-2022 om 22:00

Ja dat kan minder, kinderen die vanwege de levensovertuiging van de ouders naar een school verder weg gelegen gaan kunnen ook van leerlingenvervoer gebruik maken.

Veel zal het niet schelen maar ik vind het een gotspe.

Samen rijden zou wellicht kunnen maar de vraag is of ouders die reiskosten kunnen betalen. Plus, bij kinderen in rolstoelen en zo is het vaak ook lastig om er meerdere te vervoeren zonder speciale bus.
Er wordt geschreven over kinderen die 10 km van school wonen en meer dan een uur onderweg zijn. Dan zou ik toch liever mijn kind zelf brengen denk ik. 
Overigens is het ook de vraag of het voor al die kinderen echt nodig is. Ik ken kinderen die in het laatste jaar of de laatste twee jaar sbo met de fiets gaan (zijn dan vaak al 11/12) en ook een gast die vanwege ASS de eerste twee jaar op het vo (dat was een schakelklas van speciaal naar regulier onderwijs waarbij kind ingeschreven stond op so en onderwijs volgde op regulier) recht had op een taxi naar school maar echt heel prima kon fietsen en zelf toegaf dat hij het wel relaxed vond.

Hetvrijewoord schreef op 29-03-2022 om 22:00:

Ja dat kan minder, kinderen die vanwege de levensovertuiging van de ouders naar een school verder weg gelegen gaan kunnen ook van leerlingenvervoer gebruik maken.

Veel zal het niet schelen maar ik vind het een gotspe.

Serieus? Dat vind ik echt heel raar. Ik ben voor vrijheid van onderwijs maar als ik op basis van mijn levensovertuiging mijn kind per se op een bepaald type school wil hebben, dan vind ik dat ik dat zelf moet regelen en ook zorgen dat mijn kind daar komt. Als ik per se biologisch en veganistisch wil eten of vlees wil van een halalslagerij die niet in de buurt zit krijg ik daar ook geen subsidie voor. Iets met vrijheid en verantwoordelijkheid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.