Anneque
08-03-2010 om 11:06
Leestempo moet omhoog bij ongemotiveerde zoon (gr 3)
Dit vat het al zo'n beetje samen: zoon van 6½ leest veel te langzaam (Avi Start). Volgens de juffen is de letterherkenning etc. prima, er is geen sprake van dyslexie of een andere beperking waardoor het lezen bemoeilijkt zou kunnen worden. Oefenen dus, en dat doe ik al een tijdje. Probleem daarbij is dat hij lezen háát. Dat is niet overdreven, bij het oefenen haalt hij alles uit de kast om het te vertragen, korter te hoeven lezen etc., en is daarbij heel vindingrijk .
Ik probeer vanalles om het interessant voor hem te houden, ik zoek me suf naar leuke boekjes (al moet ik zeggen dat dat nog niet zo makkelijk is - ergens snap ik hem wel. Maar ook boeken die me best leuk lijken - Vos en Haas bijv. vindt-ie niks). Af en toe oefenen we uit boeken die hij wél interessant vindt, over dino's en het heelal. Dat schiet voor geen meter op natuurlijk, maar zo probeer ik zijn motivatie op peil te houden. Ik probeer het tussen de bedrijven door: hem boodschappenbriefjes te laten lezen, wat er op een pak melk staat etc., maar hij heeft onmiddellijk door waarom ik dat doe en zegt dan bozig dat we "straks wel gaan lezen". Ik snap hem wel: hij vindt al die teksten en boekjes enorm saai en dat zijn ze vaak ook. Maar hij zal hier doorheen moeten om zelf die teksten te kunnen gaan lezen die wél interessant zijn.
Ik wil voorkomen dat het iedere dag een strijd wordt en dat zijn hekel aan lezen blijvend, of erger, versterkt wordt. Het zonder zeuren lezen wordt beloond (stickers + cadeautje na kaart vol). Nou vind ik al grasduinend in het archief een tip van Miriam om met kaartjes te werken, losse woorden en dan "flitsen". Kan dit een reguliere leesoefening vervangen? Het zou best kunnen dat hij dat flitsen nog wel lollig vindt, er zit iets van een competitie-element in. Zijn er nog meer tips om een onwillig kind (met zeer sterk en koppig karakter, moet ik er even bijzeggen) toch aan het lezen te krijgen?
Hij wordt overigens veel voorgelezen en daar houdt hij wel erg van.

ayla
11-03-2010 om 08:12
Blom
ja ze vind het echt heel leuk om te zien. het begon ongeveer 2 maanden terug toen ze thuiskwam met de mededeling dat ze het weerbericht moesten kijken voor school, thema was op dat moment weer (geen idee trouwens of juf het weerbericht ind e krant bedoelde op tv, ben zelf eigenlijk van tv uitgegaan). Prima, dus die avond jeugdjournaal bekeken en ze vond het super. Was ook nog net rond de tijd van haiti en dat vond ze helemaal geweldig. Sindsdien is ze echt verknocht eraan. Iedere avond om kwart voor zeven moet het stil zijn want jeugdjournaal en owee die geluid maakt die krijgt ene boze blik. Ik kijk bewust met haar mee dat ik moeilijke dingen op haar niveau kan uitleggen. Sommige onderwerpen vind ik prima geschikt andere wat minder. Ik merk dat ze het zelf leuk vind om te horen wat er gebeurt, ze herkent nu ook dingen in de krant en weet dan waar over dat het gaat.
Op een bepaaldt ogenblik wilde ze ook het gewone journaal bekijken maar daar hebben we toch echt van gezegd dat ze daar te klein voor is.

vlinder72
11-03-2010 om 08:59
Jeugdjournaal (o.t.)
Het kijken van het jeugdjournaal is nou een typisch voorbeeld van het kip en het ei verhaal dat hierboven al ergens genoemd is. Ayla dochter kijkt het jeugdjournaal omdat zij dat leuk vindt. Of kijkt zij het jeugdjournaal omdat zij merkt dat haar moeder dat ook wel leuk vindt. Ayla komt dan naast haar zitten en legt haar dingen uit. Vinden mijn kinderen ook leuk. Maar het jeugdjournaal is niet geschikt voor jonge kinderen. Tenminste ik vind het niet geschikt. Waarom zou ik mijn kinderen nu al in aanraking laten komen met zoveel ellende. Af en toe laten wij ze foto's in de krant zien van bijvoorbeeld een aardbeving of overstroming maar verder gaan wij niet. Een kind is een kind en niet een mini volwassene. En om nog even een voorbeeld te geven van interesses die je als ouder kan leiden. Mijn oudste houdt van voetbal. Hij is 7. Iedere zondag kijkt hij met zijn vader naar studiosport. Samen analyseren ze de wedstrijden. Prachtig natuurlijk voor hem. Hij vindt dat allemaal reuze interessant. Zijn broer van bijna 6 kijkt nu ook mee want hij wil het niet missen. En dat praten over voetbal is natuurlijk leuk. Want papa vindt het leuk en zo hebben ze samen een band. Eigenlijk vindt mijn bijna 6 jarige het helemaal niet zo leuk. Hij ligt ook half te slapen op de bank. Maar hij wil het toch niet missen. Tegenwoordig sturen wij hem na 3 wedstrijden gewoon naar bed. Leuk of niet leuk. Hij is nog te jong. Soms moet je als ouder keuzes maken voor je kind. En als je je kind het jeugdjournaal laat kijken dan moet je ook niet verbaasd zijn als ze 's nachts wakker liggen met allerlei vragen of enge ideeën. Of dat zij vriendinnetjes gaan lastig vallen met onderwerpen uit het jeugdjournaal. natuurlijk weten die kinderen daar niets vanaf. Gelukkig niet denken die andere ouders waarschijnlijk.

blom
11-03-2010 om 09:20
Vroeg me af
of ik mijn kinderen niet veel te klein aan het houden ben, als ik hoor over een kleuter en jeugdjournaal. Zelfs kind van 8 kijkt nog niet. Kan wel hoor, maar dan wil ander kind van 6 ook en haar vind ik echt te klein nog. (zoals gezegd wel slim, maar dat staat er voor mij nogal los van, ze staat ook niet al 100 procent in de realiteit) En zolang oudste niet vraagt vind ik het dus prima zo. Hij leest wel vaker kidsweek junior, vind ik eigenlijk genoeg. Hij wil graag het journaal op de radio horen, maar dat wil ik eigenlijk ook niet. We luisteren vooral radio in de auto, en meestal draai ik naar een andere zender als journaal komt.
Het is wel lastiger met slimmere kinderen, misschien. Ze willen graag groot zijn is mijn ervaring en alles doen wat ik doe. Maar dan is het aan mij om ze te beschermen, vind ik. (vind ik al lastig genoeg, angsten genoeg hier vooral van oudste, volgens mij omdat hij zoveel info opzuigt uit zijn omgeving, en dan toch nog niet alles kan plaatsen etc, hij las bijv heel veel)
Ik ben gewoon benieuwd Ayla, hoe jij daartegen aan kijkt.(want dat je dochter het leuk vindt geloof ik zo ook wel)

ayla
11-03-2010 om 09:26
Jeugdjournaal en blom
Ik kan me een draadje van een tijd terug herinneren waarin er meer kinderen van 5 en 6 waren die jeugdjournaal bekeken, omdat ik me dat kon herinneren en ook de juf van ayladochter aangaf dat ze wel vond dat ayladochter dit goed aankon en dat we dat rustig konden blijven doen zijn we het blijven kijken.
Blom ik zal onder kleutertijd daar een apart draadje over starten want nu twijfel ik ook

Chippie
11-03-2010 om 11:32
Kip en ei
Kip en ei inderdaad. De oudste 7 kijkt soms welhet journaal, zeker zoals bv met Haiti. Maar ik ben er ook wat terughoudend mee. De eerste keer dat we toevallig keken (oudste wilde het graag, hij las ook de kidsweek junior in de klas) ging het over het kelderdrama in Oostenrijk. Dat valt aan niemand uit te leggen, zeker niet aan een kind van zes. Mijn zoontje is redelijk nuchter, maar toen hij twee dagen later aangaf dat hij toch wel blij was dat wij geen kelder hadden, wist ik zeker dat we het Jeugdjournaal voorlopig even moeten omzeilen. Kinderen maken soms rare gedachtensprongen. En begaafde kinderen maken vaker 'rare' sprongen.
Ayla, ik vind het wel opmerkelijk dat Dolfje weerwolfje te eng is (dat geeft volgnes mij ook aan dat ze qua fantasie-werkelijkheid gebeuren nog in een kleuterfase zit) en dat ZIJ het jeugdjournaal wil kijken. Steeds meer krijg ik de indruk dat JIJ graag wilt kunnen zeggen dat ze zoveel 'lol' beleeft aan het jeugdjournaal.

Salie
11-03-2010 om 11:32
Hier geen jeugdjournaal, bijna 7 jaar
Hier ook een hb dochter, maar die laat ik bewust niet naar het jeugdjournaal kijken, omdat zij daar veel te gevoelig voor is. Nog meer stof tot nadenken en piekeren. Tuurlijk krijgt ze wel bepaalde dingen mee en hoort ze ook dingen, maar meer niet.
Het ene kind kan meer hebben dan het andere denk ik.
Gr. Salie

ayla
11-03-2010 om 12:14
Ander draadje
Ik heb in schooltijd een ander draadje geopend over het jeugdjournaal, misschien handiger om daar verder te gaan.

Anneque
15-03-2010 om 19:10
Sleeplezen bij weigeren hardop-lezen
We zijn op zich goed bezig hier. Zoon gaat uit zichzelf mee lezen, denkt er ook zelf aan en dat is héél anders dan de eerste weken. Dat is dus winst. Maar het sleeplezen blijft moeilijk, dwz: hij vindt het erg vervelend om hardop mee te lezen. Ik doe heel gewoon (dank voor de tip Miriam , lees de tekst rustig hardop terwijl ik precies bijwijs wat ik lees. Maar zoon wil pertinent niet hardop meelezen, vindt-ie stom. De werkbladen van school leest hij wel hardop (alleen). Mijn vraag is nu: is het zinvol als ik toch blijf sleeplezen, terwijl hij meeleest? Het lijkt me eigenlijk logsich dat hij daar ook veel van meepikt, het enige is dat ik niet kan horen of hij het goed leest. Maar ja, dat zou ik toch al niet corrigeren. Ik kan checken of hij echt meeleest door af en toe een foutje te maken, dat vindt hij wel lollig.
Wat denken jullie: een kort sleepsessietje erin houden, of ons beperken tot wat hij zelf hardop leest?

Annet
15-03-2010 om 19:45
Doorgaan!
Zoon van 7 kan heel goed lezen maar hij leest thuis nauwelijks. Ik heb toen erg lopen denken hoe het nu zo goed is geworden.
Toen las ik de draadjes over sleeplezen. Zoon wordt elke dag voorgelezen, van simpel boek tot Harry Potter. Ik heb gemerkt dat hij wel meeleest. Ook al hebben we er geen potlood bijgehouden, blijkbaar heeft hij door het meelezen toch een hoop meegekregen.
Jouw zoon leest niet zo makkelijk uit zichzelf. Ik zou zeker doorgaan! Hij vindt het leuk en hij leest mee. Meer redenen heb je niet nodig.

Guinevere
15-03-2010 om 21:39
Misschien een motivatie
Ik heb onze zoon (7) weer weten te motiveren voor hardop lezen, en wel hiermee:
"Ik zie dat je ontzettend goed op je broertje let en hem van alles leert. Volgens mij word jij later een heel goede vader. Het is alleen wel lastig als je je kinderen dan niet goed kunt voorlezen. En dat is iets dat je het beste kunt leren in groep 4 en 5. Dus ik denk dat we daar regelmatig voor moeten oefenen, vind je niet?" En zijn antwoord was....Ja! Dus nu gaat het weer een paar dagen op rolletjes.

rodebeuk
16-03-2010 om 11:30
Allicht doorgaan
Juist als je ervoor kiest om thuis wel te oefenen maar niet constant in die strijd te zitten zou ik wat minder kieskeurig zijn kwa methode. Jij sleepleest, en hij pikt er wat van op. Vast wel iets. Dat moet genoeg zijn.
En verder... het verandert allemaal zooo snel, juist als je die strijd laat zitten kan het over een paar weken alweer heel anders zijn.

Anneque
16-03-2010 om 11:42
Ontspannen
"Jij sleepleest, en hij pikt er wat van op. Vast wel iets. Dat moet genoeg zijn."
Ja, daar zit hem een beetje de kneep bij mij. In dat "dat moet genoeg zijn". Ik denk dat eigenlijk ook wel (en ook Annets ervaring wijst daarop), maar durf me niet zo goed over te geven aan die ontspannen houding. Ws. omdat de juffen hebben gezegd dat dit een breekpunt zou kunnen zijn bij overgang naar groep 4. En daar word ik heel zenuwachtig van, want als mijn zoon ergens niets aan gaat hebben, is het zittenblijven (overigens weet zoon helemaal niet dat dat laatste ter sprake is gekomen. Hij vindt zelf dat hij heel goed leest . Alle andere "vakken" gaan goed (genoeg), veel minder dan hij zou kunnen, maar voldoende. En nog een jaar die stomme tekstjes gaan van hem geen betere lezer maken.
Maar goed. Ontspannen dus. Je zult zien, zodra ik heel relaxed de leesmethode loslaat, gaat-ie als een trein O, en Guinevere: goeie tip, maar zoon trapt er niet in helaas
Al geprobeerd. Tis een eigenzinnig manneke, en dat is 't.

rodebeuk
16-03-2010 om 11:46
Anneque
Da's een heeeel bekende. Hoe geef je vertrouwen mee aan je kind, juist als school in je nek hijgt.
Op de lange duur zal je zoon heel veel profijt hebben van al het vertrouwen dat je hem nu kunt geven.
Echt hoor, dat geloof ik! Maar op de korte termijn is het een beproeving om je twijfels opzij te zetten. Heel herkenbaar.

Anneque
17-03-2010 om 09:24
Vertrouwen
Dank je, Rodebeuk. Ik moet het maar gewoon doen hè, wat meer loslaten en vertrouwen hebben. Moeilijk wel, het voelt alsof ik een enorm risico neem.

rodebeuk
17-03-2010 om 09:45
..je hebt nu wel de volledige medewerking van je zoon op deze manier, je strijkt hem niet langer tegen de vleug. Dat moet ook wat waard zijn.
Ik heb zelf een vervelende schooltijd gehad en ik ben nu aan het worstelen omdat ik soms bij mijn zoon dingen zie waarvan ik tegen het plafond ga. Ik moet dan echt puur op verstand met hem doornemen wat hij zelf zou kunnen doen. Op gevoel zou ik naar school rennen en het eea meer of minder hardhandig gaan doordouwen.... beter van niet.....?!

Hendrika64
18-03-2010 om 09:52
Herkenning
Hoi Anneque,
Onze oudste dochter wilde eerst ook niet lezen. Op aanraden van haar schooljuf heb ik toen gezegd dat ze voor het slapen gaan nog 2/ 3 bladzijden mocht lezen. Dit viel in goede aarde. Ook mijn jongste dochter probeer ik nu op deze manier aan het lezen te krijgen. Alleen leest zij liever 's ochtends. En dit geeft natuurlijk weer tijdproblemen.
Succes
Groetjes