Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Milani

Milani

17-06-2010 om 10:57

Leonardo school heeft financiële problemen

Zie http://petities.nl/petitie/goede-scholing-voor-hoogbegaafde-leerlingen

Voor meer informatie en tekenen petitie.

Hoe meer ouders tekenen hoe groter de kans is dat deze scholen niet gaan sluiten!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

18-06-2010 om 11:08

Gewoon of speciaal

ik neig dan toch meer naar een speciale school zonder extra geld(al natuurlijk het liefste wel met extra geld). Omdat het denk ik voor de kinderen heel belangrijk is om contact te hebben met gelijkontwikkelden. Die contacten kunnen ze beter vinden op een speciale school dan op een gewone school

Versnellen

ayla:"Jij zegt dat versnellen een oplossing is, ik ben juist bang dat het dat niet is. Ik lees overal dat HB kinderen binnen een half jaar weer voorlopen."
Ja. Maar wat is nu het probleem? Is een half jaar voorlopen erger dan anderhalf jaar voorlopen? Niet versnellen maakt het verschil groter. Wel versnellen houdt het verschil kleiner.
Dat voorlopen van hb kinderen ontstaat niet door het aanbod op school. Dus hoe je ook verrijkt of verdiept op school, dat gaat niet tegen dat het kind zich standaard in een schooljaar veel meer dan een schooljaar ontwikkelt.
Leonardo kinderen komen misschien keurig in het jaar dat ze 12 worden op het vo, maar zijn op dat vo de klasgenoten minstens twee jaar voor.
Maar op één dingetje niet en dat is alles waar ze zo'n hekel aan hebben. Woordjes leren bijvoorbeeld. Of topografie van een of andere soort.
Ayla:"Helaas kosten alle extra dingen geld en dan zul je denk ik bijna niet er onderuit komen dat HB kinderen gewoon meer geld kosten. "
Nee. Hb kinderen hebben vooral de eigenschap minder tijd nodig te hebben voor het zich eigen maken van de stof. Tijd is geld, zeker in het onderwijs. Hb onderwijs, als dat er al apart zou moeten zijn, kan dus goedkoper.
Ayla:"Wat als je ene kind hebt dat in groep 1 al klaar is voor groep 4, moet die 2 klassen overslaan? 1 jaar gaat nog maar 2. en wat als die 2 jaar later alweer klaar is voor groep 8, maar weer een jaartje overslaan? "
Als je meent dat een voorsprong hebben een probleem is, dan is versnellen de oplossing. Versnel je deze kinderen niet, dan komen ze met een voorsprong van 2 of 4 jaar in het vo. Is ook niet fijn.
"Laat de muziekleerkracht op een hoger niveau les geven, geef ze kunstonderwijs door de tekenleerkracht, laat ze filosoferen, godsdiensten met elkaar vergelijken door de godsdienstleerkracht, werkstukken in het engels maken. Laat ze websites bouwen en bijhouden. "
Ik zou niet weten waarom dat op school moet. Kies een leuke hobby voor je kind, doe dat buiten school en betaal zelf de rekening.
Groet,
Miriam Lavell

Contacten

ayla:"Omdat het denk ik voor de kinderen heel belangrijk is om contact te hebben met gelijkontwikkelden. Die contacten kunnen ze beter vinden op een speciale school dan op een gewone school "
Of bij de muziekdocent, de zeilclub, noem het maar.
Er zijn ook hb clubjes en voorzover ze er niet zijn kun je ze organiseren.
Juist in dit soort aanvullende wensen zit het bizarre van zo'n aparte school. Laten we wel wezen: autisten, blinden, of anderssoortig gehandicapten zitten ook niet bij elkaar op school omdat het zo gezellig is gelijkgestemden te ontmoeten.
Groet,
Miriam Lavell

ook een mening

ook een mening

18-06-2010 om 11:29

Goede discussie

Wat een goede discussie hier, Miriam en Pelle kunnen goed verwoorden wat ik ook denk. Voor mij ligt er veel in het idee dat HB an sich geen probleem is maar juist veel kansen opengooit. Of die kansen benut worden of dat er problemen ontstaan ligt niet aan HB maar aan het kind.
Ayla zegt ‘Bij school ligt het probleem en niet thuis.’ Nee, het probleem ligt niet op school en niet thuis maar bij het kind. Er zijn zat HB kinderen zonder enig probleem. Die aantallen zijn niet eens bekend want een kind zonder probleem wordt niet IQ getest. Ik denk dat veel HB kinderen gewoon zelf in staat zijn om een manier te vinden om met school om te gaan. Gewoon uitzitten die rekenles met hele werelden in je eigen hoofd, en als er gegymd gaat worden ga je weer lekker los met de hele klas. (En ik spreek uit eigen ervaring en ervaring met 2 kinderen.) Er zijn kinderen bij wie die coping tekort schiet en dan volgen er tests, wat daar gevonden wordt wordt dan aangemerkt als daar komen de problemen dus van. Dat vind ik nogal kort door de bocht. HB is niet het probleem, maar het er niet mee kunnen dealen. School is maar 5-6 uur op een dag, buiten de slaap zijn er nog veel meer uren dan dat over. School wordt m.i. erg overgewaardeerd.
Anita zegt ‘Wat een verdriet bij veel kinderen en hun ouders. Maar ook: wat een verlies voor onze maatschappij.’ Wow! Die durft! Zoals Pelle e.a. hier al aangegeven hebben zouden ook heel veel nietHB kinderen veel baat hebben bij een eigen, uitdagende aanpak en halen zij met het huidige onderwijssystem niet hun maximale rendement. Maar ach voor die middenmoters is dat lang zo erg niet?!

ook een mening

ook een mening

18-06-2010 om 11:40

Exact miriam

"Laat de muziekleerkracht op een hoger niveau les geven, geef ze kunstonderwijs door de tekenleerkracht, Onze postings kruisten elkaar maar dit is dus precies wat ik bedoel.
Ayla, 'laat ze filosoferen, godsdiensten met elkaar vergelijken door de godsdienstleerkracht, werkstukken in het engels maken. Laat ze websites bouwen en bijhouden. "
Miriam, 'Ik zou niet weten waarom dat op school moet. Kies een leuke hobby voor je kind, doe dat buiten school en betaal zelf de rekening.'
Dat is hoe wij het hebben gedaan.

ayla

ayla

18-06-2010 om 11:40

Ook een mening..

uitzitten die rekenles, jij bekijkt het nu heel makkelijk. Voor HB kinderen is de hele dag uitzitten, mijn dochter vindt op dit moment helemaal niets interessant op school. En daar zit ze van half negen tot half 4. Dan heb je het niet over een uurtje per dag. Je zegt dat het probleem bij het kind ligt. Dat is helemaal niet waar, het probleem ligt bij de scholen die gewoon geen passend onderwijs kunnen bieden

ayla

ayla

18-06-2010 om 11:42

Omdat

Als je het buiten school om doet je nog steeds geen oplossing hebt voor school, een kind moet zich dus maar de hele dag vervelen, bij kinderen in de klas zitten die haar niet begrijpen en die zij niet begrijpt. Om na 8 jaar school een kind te hebben dat zo ongelukkig en depressief is dat het het liefste van de brug zou springen.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

18-06-2010 om 11:47

Passend onderwijs

Dat is wat we willen, voor àlle kinderen. Wat mij in elk geval heel onwenselijk lijkt en onuitvoerbaar is dat ieder ‘soort’ kind naar een eigen school gaat. Verregaande segregatie in de klas naar IQ, leerprobleem, gedragstoornis, concentratiestoornis, sensitiviteit etcetera lijkt me ook niet nodig. Ieder kind is ergens goed in zeg ik altijd, en ieder kind moet de mogelijkheid krijgen zijn talenten te ontwikkelen. En al die verschillende kinderen steken stiekem ook nog eens veel van elkaar op!
Ieder kind heeft wel een aandachtspunt, geen kind blinkt op alle fronten uit (al was het maar dat lang niet alles aan bod komt op school Kinderen hebben bij zowel het ontwikkelen van hun talenten als de omgang met problemen, frustraties, handicaps soms extra hulp nodig. In de eerste plaats moet de school dat bieden. Lukt dat niet, dan moet extra begeleiding ingeschakeld worden, soms via een rugzakje. Wat mij niet nodig lijkt en ook onbetaalbaar is, is dat zo ongeveer ieder kind een rugzakje krijgt. De middelen zijn schaars en die moeten wat mij betreft naar de kinderen die het het hardst nodig hebben. Hoogbegaafdheid is niet per se een bron van problemen en frustratie, al lijkt dat hier soms wel. Problemen en frustraties komen net zo goed voor bij normaal begaafde kinderen die verzuipen in een grote drukke klas. Ik ervaar mijn hoogbegaafde bolleboos niet als last, integendeel. Hij komt prima aan zijn trekken op school in een plusklas en nog een dag in de week op een speciale school. Zelf bieden wij hem na school nog juniorcampus met natuur- en scheikunde. Als mijn kind een leerprobleem zou hebben of een handicap, zou ik dat heel anders ervaren. Zou de school dat ook zo goed opvangen?
Voorop moet mijns inziens staan dat kinderen zoveel mogelijk samen naar school gaan en dat de school er alles aan doet het aanbod zo veel mogelijk op de verschillende kinderen af te stemmen. Ieder kind zou gebaat zijn bij kleinere klassen, ook minder begaafde kinderen en kinderen met leerproblemen kunnen genieten van kunst. Uitschieters moeten zo nodig een deel van de week apart onderwijs krijgen, dan bedoel ik zowel kinderen met grote leerproblemen als kinderen die hoogbegaafd zijn waar ze ook gelijken kunnen ontmoeten. Uiteindelijk zullen hopelijk zo min mogelijk uitschieters met leerproblemen eens blijven zitten, voor andere hele slimme uitschieters is versnellen onvermijdelijk en slaan een klas over.
Elisabeth.

Moek

Moek

18-06-2010 om 11:50

Heb me ook verveeld...

De hele lagere school heb ik niet begrepen wat ik nu fout had gedaan: waarom werd ik gedwongen hier de hele dag te zitten? Ik deed dan ook niets. Op het gymnasium ging het eerst beter, maar toen sloeg de verveling weer toe. Alleen was ik toen oud genoeg om er zelf iets aan te doen: ik ging buiten school om een rare taal leren en flink sporten.

Tegenwoordig is er toch wel iets meer aandacht voor HB'ers op scholen, al is het nog steeds niet genoeg. En een ouder kan er veel aan doen om die hersentjes toch te laten kraken. Dat neemt de verveling op school bij mijn HB'er niet weg, maar ja, voor mijn andere kind dat zich meer aan de onderkant beweegt is het ook geen feest allemaal.

Perceptie

"Ik denk dat veel HB kinderen gewoon zelf in staat zijn om een manier te vinden om met school om te gaan."
Niet meteen.
Er is een onderzoek gedaan onder volwassenen naar hoe mensen reageren op groepsdruk. Onderdeel daarvan was een soort quiz. De proefpersoon gaf steeds het juiste antwoord, maar de rest van de groep steeds een fout antwoord. Het antwoord wat de meerderheid gaf werd steeds als juist antwoord benoemd.
Die proefpersonen raakten daar heftig van in de war en probeerden van lieverlee zich te conformeren aan de groep. Geleidelijk kozen zij ook steeds vaker het foute antwoord.
Er is een filmpje van dat onderzoek en dat is een keer op tv vertoond. Dat filmpje heeft mij meer inzicht verschaft over de frustratie die hb kinderen ontmoeten in de klas dan welke theorie ook. Het beeld, de verwarring, het conformeren, het onzekere, het verlies van grond onder de voeten en het zoeken naar wat dan wel moet, herkende ik naadloos aan het gedrag van mijn zoon. En ik kon het me ineens ook veel beter voorstellen.
Volwassenen raken al in de war van dit verschijnsel. Moet je nagaan hoe een kleuter zich moet voelen in een omgeving van niet correct sprekende kleuters die bij elk fout antwoord een stimulerend 'goed zo!' te horen krijgen.
Maar toch. Uiteindelijk lukt het elke hb-er wel om een vorm te vinden. Dat heeft met ervaring te maken. Met acceptatie ook. Met het van je af laten glijden van wat de groep doet en zeker kunnen weten dat dat wat jij doet daarmee niet fout is.
Dat vraagt tijd. En vooral ook een andere opvatting over school. En dat kan gewoon. Mijn zoon had op de creche en de psz geen enkel probleem. Het probleem op school werd hem deels ingegeven door de gedachte over school die ook door juffen, ouders, ooms en tantes hoog gehouden wordt: daar leer je hoe het moet.
Dirksmama benoemde voor dit probleem ooit de beste oplossing: draai de perceptie om. Maak van school de omgeving waar je gezellig samen een bezigheid hebt maar eigenlijk niks leert en zorg dat er buiten school voldoende te leren is.
Dat helpt.
En dat is ook waar het uiteindelijk in het vo op neerkomt.
Nee, hb kinderen zijn niet standaard toegerust om niet in de war gebracht te worden door groepsdruk. Het zijn net mensen namelijk.
Maar ze zijn op langere termijn wel in staat om een passende omgang te verzinnen en hebben dan ook nog een restcapaciteit die ze in maatschappelijke zin keuze verschaft.
Kortom: hb is geen handicap. De botsing tussen perceptie en realiteit is iets waar je als ouders wat aan kunt doen door de perceptie van je kind bij te stellen. En met de tijd levert dat acceptatie op.
Dan kun je je draai weer vinden.
Groet,
Miriam Lavell

Versnellen 2

ayla:"een kind moet zich dus maar de hele dag vervelen,"
Ja. Er is schoolplicht. Maak een petitie tegen schoolplicht en ik teken.
Tegelijkertijd: kinderen zitten de meeste tijd van hun leven niet op school. Tijdens die uren is ook niet iedereen hoogbegaafd. Je bezig houden met andere mensen is helemaal niet per definitie vervelend.
ayla:"bij kinderen in de klas zitten die haar niet begrijpen en die zij niet begrijpt. "
Dat hoeft niet. Laat haar versnellen en ze ontmoet meer kinderen die sociaal op haar niveau zitten.
ayla:"Om na 8 jaar school een kind te hebben dat zo ongelukkig en depressief is dat het het liefste van de brug zou springen. "
Laat het niet zover komen. 6 jaar basisschool is meer dan genoeg.
Groet,
Miriam Lavell

ayla

ayla

18-06-2010 om 12:11

Goh miriam

met je laatste posting ben ik het eigenlijk gewoon eens

Hetzelfde doel

Elisabeth:"Voorop moet mijns inziens staan dat kinderen zoveel mogelijk samen naar school gaan en dat de school er alles aan doet het aanbod zo veel mogelijk op de verschillende kinderen af te stemmen. "
Dat hoeft wat mij betreft niet. Als scheiden aantoonbaar beter werkt, dan vind ik dat prima.
Voorop moet staan dat het voor wat betreft het gesubsidieerde onderwijs wel om vergelijkbare doelen gaat. Alle kinderen krijgen min of meer hetzelfde met hetzelfde doel. Dat is onderwijs dat minimaal tot een startkwalificatie leidt en als dat niet lukt onderwijs tot het 18e jaar. Hier zit nog een groep onder trouwens die bij voorbaat (voor 5 jaar) of alsnog onderweg vrijstelling van leerplicht krijgt en dus helemaal geen onderwijs krijgt.
Laat staan gezellig samen zijn, of passend inspererende omgeving ter voorkoming van depressie.
Dat zit voor niemand in het pakket. Dus wat mij betreft ook niet voor hb-ers. Wie dat wel wil mag dat natuurlijk uit eigen zak organiseren. Kom ik weer: schoolplicht zit daarbij wel in de weg. Veel hb-ers kunnen hun tijd beter gebruiken dan op school zitten.
Groet,
Miriam Lavell

ayla

ayla

18-06-2010 om 12:41

Ga nu kijken

Ik ga nu volgende week bij een school kijken die dicht bij het ideaal komt. Kleine school, plusklas vanaf groep 3, extra begeleiding voor probleemgevallen. Buitenschoolse activiteiten zoals kinderatelier, vioolles, schaken en natuurbeleving. En die laatste activiteiten zijn voor alle kinderen dus niet voor de HB leerlingen. Ik ben benieuwd of het in werkelijkheid ook zo mooi is.
die extra activiteiten moet je natuurlijk bij betalen maar het ziet er wel leuk uit

ayla

ayla

18-06-2010 om 12:44

Pelle

Nee Pelle, ik ben helemaal niet tegen versnellen, Ik heb er vreselijk veel spijt van dat dochter al niet versneld is en ik ga proberen school over te halen om haar nu alsnog te laten versnellen. Ik bedoel dat er meer is naast versnellen, dat HB kinderen naast versnellen nog meer uitdaging en verdieping nodig hebben omdat je anders blijft versnellen. En meer dan 2 keer versnellen vindt ik eigenlijk niet goed. Ach, ik bekijk het ook maar met mijn lekenverstand. Ik zit nog vrij nieuw in de materie

Anita Muishout

Anita Muishout

18-06-2010 om 12:51

Aan ook een mening

Als je alles had gelezen, had je gezien dat ik al ben begonnen met te stellen dat ieder kind recht heeft op passend onderwijs, ongeacht op wat voor manier dit nodig zou zijn.
En het stukje wat jij aanhaalt was een quote van een ander.

Miriam; als jij d enkt da een HB meestal geholpen is met versnellen, of dat een hb kind "alles sneller afheeft" ben je OF niet goed geinformeerd, OF ga je enkel van je eigen kind(eren) uit;
Mijn dochter had nooit kunnen versnellen; ze is al de jongste van de klas (wordt 8 in het nieuwe schooljaar , zit dan in grp 5), loopt verstandelijk 1.5 tot 2 jaar voor, emotioneel echter totaal niet.
Snel werk afhebben? Nee, want ze is een perfectionist, heeft problemen met concentratie EN is een onderpresteerder.
Volgens mij is deze groep kinderen, maar eigenlijk kan je met geen één kind stellen wat er "meestal relevant"is.
Ieder kind is uniek, heeft zijn eigen verhaal.
Het is, of kan, nuttig zijn om de verhalen van anderen te horen, maar hou je dwingende mening alsjeblieft tot jezelf dan wel je eigen kind, en generaliseer niet zo.

Primitief

Anita:"als jij d enkt da een HB meestal geholpen is met versnellen, of dat een hb kind "alles sneller afheeft" ben je OF niet goed geinformeerd, OF ga je enkel van je eigen kind(eren) uit; "
Je leest slecht en geeft een primitieve analyse. Ik vrees dat je zelf slecht geinformeerd bent.
*Je sneller ontwikkelen heeft helemaal niks te maken met schoolwerk afhebben.
*Hb kinderen zijn meestal ook emotioneel vooruit. Maar ze kunnen ook daar onderpresteren.
*8 in groep 5 is niet jong. Dat gewoon.
* Naar begaafdheid is onderzoek gedaan. Algemene gemeenschappelijke kenmerken in ontwikkeling zijn er wel degelijk. Zouden die er helemaal niet zij, dan was deze discussie er niet geweest.
Ik weet niet precies op welke teen ik heb gestaan, maar ik zou als ik jou was de volgende keer iets langer nadenken voordat je op verzenden drukt.
Groet,
Miriam Lavell

Annet

Annet

18-06-2010 om 13:30

Waarom zou jouw dochter niet kunnen versnellen

Mijn zoon is even oud (wordt 8 in het nieuwe schooljaar) en is dit schooljaar versneld naar groep 5.
Sociaal emotioneel werkt dit voor hem beter dan niet versnellen. Ik zie dit ook als een blijvend voordeel van versnellen, dat een kind sociaal emotioneel beter bij de hogere groep past.
Helaas heeft versnellen cognitief maar een tijdelijk effect. Zoon loopt nu al weer vast. Vandaar onze zoektocht naar een andere school.

Maylise

Maylise

18-06-2010 om 14:25

Eigen school

Ik ben ook niet zo voor segregatie van leerlingen en zou liever een pluriforme klas hebben waar ruimte is voor iedereen. Dan moeten de klassen natuurlijk wel kleiner en dat kost geld wat er nu niet is. Als het enigszins kan zou ik proberen een kind op de reguliere school te houden. Ik vind het ook heel goed dat scholen werk op verschillend niveau aanbieden. Als dat dan nog niet genoeg is kan een eigen school een oplossing zijn maar ik zie werkelijk niet in waarom dit duurder moet zijn. De leraar kan zijn niveau toch aan de klas aanpassen? De leraar kan op een hoger en sneller niveau les geven waardoor er ruimte is voor andere lessen die dezelfde leraar gewoon kan geven. Waarom kan de klassenleraar niet zelf geschiedenis en filosofie of iets dergelijks geven?

Mochten de ouders op een Leonardo besluiten dat er extra lessen moeten komen dan kunnen ze dat zelf financieren net zoals de vrije school zelf haar euritmie leraar bekostigd via de ouderbijdrage.

Maylise

Vervelen op de basisschool is trouwens niet alleen voorbehouden aan hb kinderen. Ik vond school als kind enorm saai en de dagen duurden altijd eindeloos. Toch ben ik heel gemiddeld. School is voor sommigen gewoon saai. Met die saaiheid kan je deels ook wel leren omgaan.

Een petitie tegen schoolplicht teken ik trouwens ook wel.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

18-06-2010 om 15:46

Miriam

Elisabeth:"Voorop moet mijns inziens staan dat kinderen zoveel mogelijk samen naar school gaan en dat de school er alles aan doet het aanbod zo veel mogelijk op de verschillende kinderen af te stemmen. "
Miriam: “Dat hoeft wat mij betreft niet. Als scheiden aantoonbaar beter werkt, dan vind ik dat prima.”
Uit de rest van mijn posting kun je opmaken dat ik niet tegen gescheiden onderwijs ben, alleen vind ik wel dat scholen in beginsel moeten insluiten i.p.v. uitschieters uitsluiten. Niet zwakke leerlingen snel naar speciaal onderwijs sturen, alleen voor die leerlingen waarvoor dat aantoonbaar beter is. Ook de uitblinkers niet laten verpieteren maar een echt uitdagend programma bieden.
Elisabeth.

Annet

Annet

18-06-2010 om 17:53

Miriam

Miriam "Er is een filmpje van dat onderzoek en dat is een keer op tv vertoond. Dat filmpje heeft mij meer inzicht verschaft over de frustratie die hb kinderen ontmoeten in de klas dan welke theorie ook. Het beeld, de verwarring, het conformeren, het onzekere, het verlies van grond onder de voeten en het zoeken naar wat dan wel moet, herkende ik naadloos aan het gedrag van mijn zoon. En ik kon het me ineens ook veel beter voorstellen."
Mooi stukje. Weet je toevallig met welke trefwoorden ik dit filmpje terug kan vinden? Ik vind het een mooie beschrijving om hb aan andere mensen uit te leggen.

Ik begrijp wat je wilt zeggen over hb-ers die ermee om moeten leren gaan. Dat herken ik ook wel. Maar aan de andere kant vind ik mijn 7-jarige veel te jong om hiermee om te leren gaan. Juist op de basisschoolleeftijd zijn ze nog zo hongerig naar leren. School (waarin ze elke keer teruggeduwd worden) is dan een grote teleurstelling. Die teleurstelling gaat natuurlijk later alsnog komen maar ik heb die liever niet als hij 7 is. Ik wil graag dat mijn kind mag leren wat hij wil leren. En als hij dan (wel of niet versneld) op het vo komt, dan komt hij er wel achter dat hij zich toch aan moet passen. Maar een 11-12 jarige is daar een stuk beter op ingesteld, zeker als hij zich niet jaren heeft moeten aanpassen.
En het VO is toch een stuk minder saai, aldus mijn dochter die nu in de brugklas zit. Ze hoeft nog steeds niet veel na te denken maar de afwisseling maakt veel goed. Daarnaast kan ze er nu beter mee omgaan dan op het VO. Zij was een voorbeeld van: als het toch saai is, kun je net zo goed niets doen. Meer doen brengt niets, alleen maar meer van hetzelfde. Laat me dan maar dromen.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

18-06-2010 om 17:59

Trust rules

Ken het filmpje ook, uit een presentatie van KPMG over integriteit en de 9 *trust rules, misschien daar eens zoeken?
Elisabeth.

Gerry

Gerry

18-06-2010 om 18:18

Echte problemen?

Uit het Volkskrantblog van Dorien Kok

"Autisme komt voor bij 0,6 tot 1 procent van de Nederlandse bevolking.

Voor ADHD gaat men uit van ongeveer 3 procent.

Hoogbegaafdheid komt bij 2 tot 3 procent van de bevolking voor.

Even rekenen, met als basis 16 miljoen Nederlandse mensen:
Autisme 90.000 tot 160.000 mensen
ADHD 480.000 mensen
Hoogbegaafdheid 320.000 tot 480.000 mensen

Een combinatie van autisme en hoogbegaafdheid komt op papier voor bij 1.800 tot 4.800 mensen, van de 16 miljoen inwoners die Nederland telt.

Een combinatie van ADHD en hoogbegaafdheid komt op papier voor bij 6.400 tot 14.400
mensen, van de 16 miljoen inwoners die Nederland telt.

Een combinatie van deze 3 hier, autisme, ADHD en hoogbegaafdheid, komt dus op papier uitgerekend bij maximaal 144 mensen voor, van de 16 miljoen inwoners die Nederland telt.

Voor zestien miljoen mensen heb ik het dus over volwassenen én kinderen.

Als je het technisch bekijk zou het op papier per provincie verdeeld om 12 volwassenen en kinderen per provincie gaan.

Kan iemand mij vertellen hoe het mogelijk is dat ik alleen al 10 kinderen ken die de diagnoses autisme én ADHD hebben en die ook hoogbegaafd zijn? En dat die allemaal in mijn regio, en dus niet eens in de gehele provincie wonen? Volwassenen met die combinatie ken ik trouwens niet.

Dit kan toch niet?

Er zijn kinderen in Nederland die hoogbegaafd zijn en die daarbij ook terecht een diagnose hebben.

Als je echter de papieren cijfers vergelijkt met de werkelijke praktijk aan diagnoses en vaststellingen in dit land is er iets gigantisch mis op het gebied van hoogbegaafde kinderen."

http://www.trouwcommunities.nl/onderwijs/interactief/blogs/268/201.html

Mogen deze kinderen wel een rugzakje? Of wel een speciale klas voor de prijs van het rugzakje? En moeten ze dat rugzakje weer inleveren als blijkt dat ze in die speciale klas ineens wel normaal zijn? Zoals in Venlo, waar aan het begin 9 kinderen gedragsproblemen in het klinisch gebied hadden en aan het eind van het jaar nog maar 7?

Ouders kiezen echt niet voor hun lol voor een Leonardoschool. Het is vaak een enorm end rijden en reiskostenvergoeding kun je ook na lang procederen nog op je buik schrijven. KInderen die genoeg hebben aan een gewone school met een plusklas en een versnelling zie je er echt niet.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

18-06-2010 om 18:39

Wat bedoel je?

Gerry: “Ouders kiezen echt niet voor hun lol voor een Leonardoschool. Het is vaak een enorm end rijden en reiskostenvergoeding kun je ook na lang procederen nog op je buik schrijven. KInderen die genoeg hebben aan een gewone school met een plusklas en een versnelling zie je er echt niet.”
Ten eerste: niemand heeft hier gesteld dat Leonardo scholen onzin zijn, ze voorzien in een behoefte. Ten tweede: als de ‘gewone basisscholen’ wat beter hun best deden en ‘gewone’ schoolbesturen de handen ineen zouden slaan, zouden heel wat minder ouders die omweg hoeven maken en heel wat meerhoogbegaafde kinderen gelukkig zijn en blijven in hun eigen omgeving. In Amsterdam worden gelukkig diverse mogelijkheden aangeboden, maar ook in de regio zijn goede initiatieven zoals bijvoorbeeld in de Bommelerwaard.
Uit je laatste zin zou je kunnen proeven dat jij van mening bent dat je pas ècht hoogbegaafd bent als je zoveel problemen in het dagelijkse leven ondervindt, dat je alleen nog op een Leonardoschool terecht kunt, dat is ongetwijfeld niet zo bedoeld. Immers, hoogbegaafde zijn wil niet zeggen dat je gefrustreerd bent of sociaal onhandig. Het kan, maar hoeft niet zo te zijn. Doel je misschien specifiek op de hoogbegaafde kinderen die naast hoogbegaafd ook nog een rugzakje hebben omdat ze ADHD zijn o.i.d.?
Elisabeth.

Gerry

Gerry

18-06-2010 om 18:53

Elisabeth

Elisabeth, er is geen kunst aan om alles in het negatieve te trekken. Ik schrijf immers over hoogbegaafden en dus kun je proeven etc. Maar misschien kun je je voorstellen dat als je een klas vol in het reguliere onderwijs beschadigde leerlingen hebt 16 best een aardig aantal is? Bij ons gaan ze overigens om het betaalbaar te houden de aantallen vergroten. Dat kan denk ik zeker, op het moment dat je al een draaiende leo hebt. Maar als je gaat starten, dan lijkt me 16 ruim genoeg.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

18-06-2010 om 18:59

Gerry

Gerry, ik probeer het juist niet in het negatieve te trekken, ik trek juist ten strijde tegen dat eeuwige negatieve imago van hoogbegaafd omdat het niet klopt. Ja, er zijn hoogbegaafde kinderen met problemen en frustraties, maar nee dat treft (zeker) niet alle hoogbegaafde kinderen. Hoogbegaafde kinderen zijn niet per definitie ‘beschadigd’. Ik stel je heus een oprechte vraag, wat wil je zeggen, dat de doelgroep van Leonardo scholen beschadigde hoogbegaafde kinderen zijn?
Elisabeth.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

18-06-2010 om 19:22

Pelle

Volgens mij is dat een citaat uit de blog waar Gerry op wijst.
Elisabeth.

ishtar

ishtar

18-06-2010 om 20:12

Elisabeth

elisabeth: "wat wil je zeggen, dat de doelgroep van Leonardo scholen beschadigde hoogbegaafde kinderen zijn? "
Ja. Dat klopt.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

18-06-2010 om 21:21

Dus

niet beschadigde maar wel hoogbegaafde kinderen vallen niet onder de doelgroep?
Ik vind die beperking overigens niet terug op de website van de Leonardo Stichting. Daar staat 'passend onderwijs voor hoogbegaafde kinderen'. Ook onder 'positionereing' vind ik niet dat het kind beschadigd moet zijn. Overigens, als ik onder 'quick scan' kijk, denk ik gelijk aan mijn super-eigenwijze 5 jarige
Elisabeth.

ishtar

ishtar

18-06-2010 om 21:50

Elisabeth

Mijn vriendin heeft een hoogbegaafde zoon. Hij redt het prima op een reguliere school. Zit daar echt goed op zijn plek. Hij heeft een hoger IQ dan mijn zoon, dus het is zeker niet zo dat je pas 'echt hoogbegaafd bent als je problemen hebt' Gelukkig niet!
Dat de doelgroep van de Leo's beschadigde kinderen is, wil niet zeggen dat dat de enige kinderen zijn die erop 'mogen' Ik weet niet wat de specifieke toelatingseisen zijn. Dat wordt beoordeeld in overleg met een orthopedagoog/gz-psycholoog. Wel blijkt dat ouders van kinderen waarmee het wel goed gaat op regulier, (zoals die zoon van mijn vriendin dus) geen behoefte hebben aan een Leo. Het blijft een heel lastige keuze die je als ouder voor je kind maakt, en ik heb nog geen ouder gezien die dat alleen maar doet omdat het kind het 'wel leuk zou vinden'
Dat het de doelgroep is ligt dus grotendeels aan de behoefte.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.