Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Lerend 5 j. kind - juf informeren of niet?

Ik had een tijdje terug al eens wat gezegd van dochter (groep 2) die plots als een pijl omhoog schiet in haar 'leren'.

Ergens heeft ze het idee gehaald dat als ze zichzelf nu vanalles leert, ze een jaar gaat mogen overslaan. Wij hebben hier thuis nog nooit van gesproken; integendeel zelfs, ik moet er niet aan denken.

Maar ondertussen leert ze zienderogen bij op alle vlakken (lezen - schrijven van krulletters, - rekenen tot over 20). Niet dat haar niveau schrikbarend hoog is, maar van de snelheid waarmee ze alles leert (of geleerd heeft beter) vind ik eigenlijk ja, gewoon te snel. Evenals de zaken waar ze op let tijdens het 'leren'. Bovendien geef ik haar -buiten leesboekjes-niet eens materiaal.

Nu moet ik binnenkort voor de uitslag van de kleutertesten naar school. Zou ik bij deze juf (van groep 2) best aanhalen dat ze thuis echt aan het leren is moo. volgend schooljaar? Of wacht ik daar mee beter mee tot de juf in groep 3 het zelf merkt?

Aan de andere kant, in onze school is er niet echt extra aanbod (ja, wat extra maken als je al de rest al hebt gemaakt), en zal ze een heel jaar gewoon alles moeten meedoen.
Heeft het dus dan ook wel zin om aan te halen dat ze daar volgend jaar weinig te doen gaat hebben?

Mijn vraag is dus wat jullie zouden doen? nu bespreken of wachten (ja, het zoveelste draadje over dit soort onderwerp maar ik wil gewoon niet voor elk van mijn kinderen gaan zeuren...).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kaatje43

kaatje43

18-03-2009 om 09:33

Je kunt het wel zeggen,

maar het lijkt mij niet zo gek dat een kind einde groep 2 al een beetje met groep 3 bezig is. Het is niet gezegd dat dat volgend jaar ook zo zal gaan. Als volgend jaar blijkt dat ze zich verveelt kun je altijd nog stappen ondernemen. En als ze echt veel meer uitdaging nodig gaat krijgen dan de school kan bieden, is misschien een ander type basisschool een betere optie.

Sasvangent

Sasvangent

18-03-2009 om 10:32 Topicstarter

zeggen zal waarschijnlijk geen kwaad kunnen. En natuurlijk weet ik niet of het zo zal blijven gaan.
Maar van het programma van groep 3 heeft ze nog weinig op te steken (dat is dus meer dan 'een beetje met groep 3 bezig zijn'). Ze leest en rekent nu al op niveau eind groep 3. En ik weet niet goed of ik dat nu al aan de school moet doorgeven omdat ze er toch niets mee doen.

Gezien omstandigheden is een andere school eigenlijk geen optie. Hm, ik weet gewoon nooit wat ik wil.

rosa

rosa

18-03-2009 om 13:29

Zeggen

Ik zou het zeker zeggen, is toch iets dat belangrijk is voor de overdracht naar groep 3. Misschien zijn er meer kinderen en hoe meer er zijn, hoe eerder men geneigd is daar dan ook meteen op in te spelen.
Of je kind nou hoogbegaafd is of dat ze straks weer wordt ingehaald door de rest: nu lijkt ze voor te lopen en dan is het prettig als daar goed op ingespeeld wordt.

rosa

Niks mis mee

toch om te zeggen waar ze thuis mee bezig is? Ik denk dat ze dat op school fijn vinden om te weten.
Ik begrijp je schroom wel een beetje denk ik. Je wilt niet die moeder zijn die haar eigen kind zo fantastisch en slim vind. Dat gevoel moet je maar aan de kant zetten.
Mijn zoontje is thuis ok veel verder met lezen en rekenen. maar hij leert op school heel veel qua sociaal emotioneel en algemene ontwikkeling. Daarom hoeft hij van mij geen extra werk te krijgen, hij vindt het gewoon hartstikke leuk op school, en thuis kan hij zich uitleven met lezen en schrijven. IK houd de juf hiervan op de hoogte, en we hebben samen besloten geen extra stof te geven, maar dit alleen te doen als zij of ik merk dat hij zich gaat vervelen.

Sasvangent

Sasvangent

18-03-2009 om 16:09 Topicstarter

Duidelijk

inderdaad jasset: de juf had mij met kerstmis eigenlijk al voorgesteld dat dochter extra kon krijgen. Alhoewel ze toen ook al voorliep, viel het allemaal nog mee, en heb ik toen nee gezegd.

En als ik nu kom zeggen 'dochter is thuis zoveel bezig', zal juf denken dat ik toch ook niet weet wat ik wil.
Niet dat ik wil dat dochter nu alsnog vanalles extra zou moeten gaan doen. Maar eventueel dat school het weet naar volgend jaar toe. Er zal wel een soort overdracht zijn tussen de juffen.
(Ik heb een zoon waar ik al geregeld voor naar school moet)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-03-2009 om 22:21

Tuurlijk

"En als ik nu kom zeggen 'dochter is thuis zoveel bezig', zal juf denken dat ik toch ook niet weet wat ik wil"

Volgens mij maak je je ten onrechte zorgen. Waarom zou de juf het raar vinden?! Je kunt bij haar nog even refereren aan het gesprek dat je in december had, en aangeven hoe je daar toen in stond (extra werk niet nodig). En dat je nu drie maanden later toch wel een groot verschil merkt (want kind leert zo veel). En graag eens met de juf wil overleggen hoe ze daar het beste mee zou kunnen omgaan, nu en in groep 3.

Nu overgaan naar groep 3?

De dochter van een kennis, die ook in groep 2 al goed kon schrijven, rekenen en AVI6 had is na de voorjaarsvakantie verdergegaan in groep 3. Dan kon ze alvast wennen, de letters 'goed' leren schrijven. Na de zomer gaat ze dan met de klas mee naar groep 4.
Een kind dat al kan lezen, schrijven en rekenen voordat het naar groep 3 gaat verveelt zich daar dood!

Er is sprake van geweest dat ze de middagen in haar vertrouwde kleuterklas zou blijven, maar dat bleek ze helemaal niet te willen.

Bastet

Bastet

19-03-2009 om 07:30

Ja,ik zou het zeker aangeven.De kleuterjuf van mijn dochter ging op zoek naar extra uitdaging,en ze mocht op gegeven moment soms klasgenootjes voorlezen..
In groep 3 kreeg ze ook verdieping van de stof,en mocht ze kleine werkstukjes maken,als de anderen technisch lezen kregen.ook nu in groep 5 krijgt ze pluswerk voor taal.
Groetjes,bastet

Jvo

Jvo

19-03-2009 om 08:34

Ravelinde

"Een kind dat al kan lezen, schrijven en rekenen voordat het naar groep 3 gaat verveelt zich daar dood!"

Mijn zoon was AVI-uit toen hij naar groep 3 ging, kon flink goed rekenen en zuigt alles wat je hem aanbiedt op als een spons. Maar hij heeft een geweldige tijd gehad in groep 3 (welliswaar met verdieping en verbreding), maar er is zoveel meer te leren dan technisch lezen en rekenen!

Qua niveau had hij waarschijnlijk wel een of zelfs twee klassen kunnen overslaan, maar dan zou hij enorm veel gemist hebben. Ik ben erg blij dat bij onze school in elk geval de mogelijkheid bestaat dat kinderen in hun eigen groep blijven!

Jvo

Sasvangent

Sasvangent

19-03-2009 om 11:03 Topicstarter

Bedankt

ik ga het dus toch met de juf bespreken, vooral met het oog op groep 3. De zorgjuf is mij zelf komen vragen of ik wel wist dat dochter las. Dat zal dus wel doorgegeven worden. En dochter heeft mij toch ook al eens verteld dat ze mocht voorlezen in de klas.

Ik wil in geen geval dat ze groep 3 zou overslaan, ze is waarschijnlijk slim maar niet zo slim. Mijn dochter ligt goed in haar klasgroep, dat vind ik toch erg belangrijk. Maar school zal wel wat moeten doen volgend jaar om haar bezig te houden.

En ondertussen zal ik haar thuis dan ook maar niet meer 'tegenwerken' - helpt toch niet. Gisteren vroeg ze of ik haar toetsen van het eerste wou laten maken; het kind beseft niet dat nog vele jaren toetsen voor haar liggen... .

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-03-2009 om 11:53

Sasvangent

In jouw eerste posting schrijf je "in onze school is er niet echt extra aanbod (ja, wat extra maken als je al de rest al hebt gemaakt), en zal ze een heel jaar gewoon alles moeten meedoen."

Weet je dat echt heel zeker? Ik zou daar toch eens over gaan doorvragen op school. Als er echt geen differentiatie is, dan kun je inderdaad problemen gaan verwachten. Weet je welke leesmethode in groep 3 wordt gebruikt? Is dat Veilig Leren Lezen? Die methode biedt juist veel differentiatie. Vanaf de eerste les zijn er aparte opdrachten en boekjes voor de kinderen die al kunnen lezen (en dat zijn er vaak heel wat!).

Sasvangent

Sasvangent

19-03-2009 om 13:28 Topicstarter

Voor lezen

onze school gebruikt 'leessprong'; dit is genre Veilig Leren Lezen maar (aldus de directrice) goedkoper en -ik denk- zonder differtiatie. Ik ga het wel navragen.

Maar ik weet van ouders van kinderen met een grote leerhonger of voorsprong, dat het principe op onze school is dat je alles gewoon meedoet. En dat je kind bv. veel fouten maakt of traag werkt omdat de stof niet interessant is, nou pech. Eerst moet alles gedaan zijn (liefst foutloos) en dan mag je -als je tijd over hebt- wat anders gaan doen.
In ieder geval: Het lijkt mij aangenamer alles al te kennen dat niet te kunnen volgen, toch?

En ik weet niet echt wat ik vind van al die extra's. Ik had vroeger een voorlijk meisje in de klas, en ik vond het best zielig; altijd naar de andere klas gaan lopen enzo... . Aan de andere kant, ons neefje zit zich stikkapot te vervelen (op andere school) nadat moeder niet wil dat hij een klas overslaat. Volgens mij gaat hij het zo geen 3 jaar meer trekken (en dan is hij nog eens de oudste van de klas). Eerste 2 jaar kreeg hij extra (in de plaats van de basis) maar dat is bij de nieuwe juf 'afgeschaft'. Ik wil mijn dochter dergelijke ellende besparen.

Deze school hebben wij gekozen voor mijn zoon, waarbij we eigenlijk leerproblemen verwacht hadden (zijn er niet maar wie weet). Deze school biedt veel overzicht en struktuur, maar ik denk dat ze beter is in 'achterstand' opvolgen dan voorsprong begeleiden. De gemiddelde leeftijd van de meeste juffen is ook nog eens vrij hoog. Ze staan niet meer zo open voor vernieuwing.

Ik stap over mijn schroom heen om ook over mijn tweede kind een gesprek aan te gaan en zie wel wat eruit komt.

Bastet

Bastet

19-03-2009 om 14:42

Weet je wat zielig is?

Zielig is je stierlijk vervelen,dag in dag uit.Zielig is een half uur luisteren naar een uitleg die je allang snapt.Vooruit werken is niet zielig,kinderen fleuren ervan op,omdat ze eindelijk uitdaging krijgen.Vooruit werken,daarvoor hoef je niet naar een andere klas,dat kan in je eigen klas.Daarbij,ga er nooit van uit,dat iemand het op school wel doorgeeft aan een ander.je zult zelf,ieder schooljaar weer,moeten opletten of men hiermee aan de slag gaat.Mijn dochter had notabene een zorgplan in groep 3,maar de leerkracht van groep 4 bleek hiervan niet op de hoogte.Groetjes,Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.