margje van dijk
14-02-2012 om 23:07
Lesgeven op de oude basisschool: school wil niet
Hallo allen,
Mijn oudste zoon zit in de 3e van het gymnasium, en hij heeft nu voor een keuzemodule 'lesgeven' gekozen. Daartoe moeten ze lesgeven op een basisschool naar keuze, bij voorkeur de school waar ze zelf vandaan komen, en in overleg aldaar een aardrijkskundeles verzorgen, aan een groep (min of meer) naar keuze. Ze krijgen instructies mee. Er zijn twee contactmomenten: Ze moeten eerst een deel van een ochtend (ook ongeveer een uur) observeren, en dan op een later moment zelf een les geven van een uur, die ze in de module hebben voorbereid. Er is een week uitgetrokken waarbinnen het moet gebeuren, en daarbinnen is de keuze relatief vrij.
Zoon ging dus vanmiddag enthousiast zijn oude school bellen, en kreeg een onderdirecteur aan de lijn. Tot mijn grote verbazing werd hij gewoon afgewimpeld. Nee, die week valt in een projectweek, dan hebben wij geen tijd. Bovendien geven wij nooit losse aardrijkskundelessen, dat doen wij altijd in combinatie met geschiedenis. Dus: nee.
Een andere leerling van dezelfde school kreeg ook nul op het rekest. (Let wel: niet ALLE alumni van school, maar alleen degenen die toevallig deze module 'lesgeven' kiezen komen met een dergelijk verzoek, dit jaar dus twee). De jongens hebben daarop de andere (Christelijke) school gebeld die met hun eigen (openbare) school in hetzelfde gebouw huist, en daar zijn ze wél welkom.
Voor hun is het probleem dus opgelost, maar ben ik nou gek dat ik dit een rare situatie vind? Ik speel met de gedachte om een keurige doch prikkelende mail op te stellen waarin ik aangeef teleurgesteld te zijn in de wijze waarop de school omgaat met haar oud-leerlingen, en dat ik niet zo onder de indruk ben van de argumenten die daartegen zijn genoemd, en dat ik deze afwijzing zeker niet in verhouding vind staan tot het belang dat de school toch ook zou moeten hechten aan een goede band met haar oud-leerlingen, iets waarbij ze bij het afscheid van groep acht nog wel zo roerend de nadruk op neigen te leggen. En dat ik mij afvraag of dit besluit afhing van het humeur van degene die toevallig de telefoon opnam, of dat de school hier een beleid over heeft.
En eigenlijk wil ik die mail ook wel breder verspreiden. Ik ben best wel pislink, eerlijk gezegd. Rotschool. Had ik dat geweten, dan had ik ze meteen naar die Christelijke school gedaan. (Nee hoor, geintje). (Maar toch). Wat kan ik nog meer doen? Gaat de medezeggenschapsraad over zoiets? Zal ik een ingezonden brief naar de schoolkrant sturen? (Die uitsluitend gevuld wordt door bijdragen van leerlingen, maar toch). CC: aan alle leerkrachten? Posters drukken en op de ramen van alle lokalen aanplakken?
Welnee, ik overdrijf. Maar ik ben toch benieuwd wat ik nu het beste kan doen. Wel een beschaafd mailtje aan de directeur? Of toch wat breder? Of toch maar gewoon helemaal niet doen en even diep ademhalen en mijn energie aan belangrijkere zaken besteden?
Wat zouden jullie doen?
Margje

Kobalt
15-02-2012 om 08:10
Het laatste
Ik zou het laatste doen, die van diep ademhalen en je energie ergens anders insteken.
Flauw is het wel. Toen mijn dochter ooit een keer op haar oude school kwam, in verband met een high tea, vroeg werkelijk niemand aan haar hoe het ging op de middelbare school. En dat terwijl ze bij het afscheid echt zeiden: 'We willen graag weten hoe het met jullie gaat, kom je nog eens terug?' Holle woorden.

dc
15-02-2012 om 09:07
Ik wel hoor
Ik zou wel een mailtje sturen naar de directeur met de vraag of dit een officieel beleid is of niet. En dat je het erg jammer vindt, omdat het absoluut niet strookt met wat de school bij afscheid heeft gezegd.
Dat is dan mijn manier om het probleem weer bij hen neer te leggen

Silone
15-02-2012 om 09:22
Even adem halen
Het gaat om jouw kind en je voelt alsof hij is afgewezen. Vandaar dat je witheet bent.
Nuchter bekeken heeft de basisschool er geen zin in. Het kost hen ws ook tijd en energie. En ondanks de mooie woorden bij het afscheid van groep 8, zijn ze niet bijster bereid hun oudleerling te helpen in zijn verdere leercarriere. Jammer. Dom. Ik zou er op z'n DC's een kort, zakelijke mailtje tegenaan gooien met als kernvraag: waarom?
Verder heeft zich het probleem van jouw zoon al opgelost, laat het gaan.

M Lavell
15-02-2012 om 09:36
De belangstelling van de basisschool voor het vervolg
Ik zou die brief schrijven. En wel om het volgende.
Basisscholen hebben uit zichzelf helemaal geen belangstelling voor hun oud leerlingen. De kwestie is dat het rendement van de basisschool (Inspectie) mede bepaald wordt door het onderwijssucces van de leerling in het vervolgonderwijs.
Er is om die reden gedurende het vervolgonderwijs uitwisseling van gegevens tussen de bo school en de vo school. Over doorstroom, opstroom, afstroom en het halen van welk diploma tov advies in een wel of niet onderbroken leerlijn.
Mooie woorden over de toekomst en de belangstelling zijn dan ook slijmerij en gebrekkige informatie over wat een school feitelijk doet.
Hoe dan ook: jouw kind moet zich ten dienste van dit informatiecircus laten welgevallen dat er gegevens over hem worden uitgewisseld. Het is in het belang van de basisschool dat ie het zo goed mogelijk doet.
In dat licht is het een gotspe dat er op die school zo wordt gereageerd op een stage-verzoek. Voor wat, hoort wat, zou ik bijna zeggen.
Eigenlijk zou je bijna verwachten dat de leerlingen eind groep 8 al een stageplaats aangeboden zouden krijgen.
Iets heel anders, niet aan voorbij gaan, is natuurlijk dat het best zo kan zijn dat de planning (projectweek) het in school hebben van stagaires in de weg kan staan.
Maar dat kun je ook anders brengen natuurlijk.
Ja, ik zou pissig in de pen klimmen. Iemand moet het doen.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
15-02-2012 om 10:23
Aanname
Cobi, ik neem aan dat deze leuke les een les is die niet intern kan blijven, omdat ie hoort tot de verplichte maatschappelijke stage.
Je zult mij die activiteit niet horen prijzen, maar ook de bo school hoort te weten dat die activiteit bestaat, verplicht is en daarmee ook bepalend voor het toekomstig schoolsucces.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
15-02-2012 om 10:50
Vind ik ook
"Ik vind niet dat je het een basisschool aan kunt wrijven als ze het belang van huidige leerlingen voor laat gaan boven dat van voormalige."
Dat vind ik ook. Dat is het verwijt dan ook niet.
"Als dat het probleem is, dan zou die school dat op kunnen lossen door een uitwisseling met een collegaschool. Of overleg met de basisscholen voor een zinnige invulling"
Ja. Het antwoord van de bo school had daarom ook kunnen zijn: We nemen wel even contact op met je vo school om te kijken of we samen een alternatief kunnen vinden.
De kern van mijn verwijt is dat dat contact er wel is in het belang van de bo school. Daar mag je op zijn minst een beetje contact voor terug verwachten.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
15-02-2012 om 11:15
Landelijk
"Het is de eerste keer dat ik hoor dat basisscholen worden afgerekend op de vo schoolloopbaan. "
Nou, kijk, precies. Het fenomeen wordt in wollige woorden verpakt.
"Ik zal eens vragen of dat ook in deze regio speelt. "
Ja. Het is wet en toezichtskader.
"Zou ik ook bogus vinden. Een puber kan zich zo grillig ontwikkelen dat de basisschoolcarriere weinig voorspellende waarde heeft. "
Vind ik ook bogus en daarom wollige woorden over belangstelling maar ook een botte afwijzing bij zo'n verzoek, nog extra zot.
Als de bo school dat contact feitelijk onzin vindt, dan zou ik de eerste zijn om dat te ondersteunen.
Vandaar dus dat ik in de pen zou klimmen. Het is een mooie aanleiding om het er eens met een hartig woordje over te hebben.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
15-02-2012 om 11:22
Uitwisseling
Izar, zo precies ben ik niet in de regeltjes gedoken. Volgens mij is er alleen maar uitwisseling tussen de bo school die het kind verlaat en de vo school waar het instapt.
Vo scholen zijn verplicht aan die bo scholen voortganggegevens over de lln te verstrekken. Dat belandt in de administratie van de bo school, die daarvan verslag doet aan de Inspectie.
In de (nabije) toekomst is het plan om het systeem te automatiseren via een schakelpunt bij de IB groep. Het landelijk leerlingendossier zeg maar.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
15-02-2012 om 12:22
Volgens mij niet
Nee. Zie wat ze schrijft "en dat ik deze afwijzing zeker niet in verhouding vind staan tot het belang dat de school toch ook zou moeten hechten aan een goede band met haar oud-leerlingen, iets waarbij ze bij het afscheid van groep acht nog wel zo roerend de nadruk op neigen te leggen. "
Er is met mooie woorden een verwachting gewekt. De school had beter kunnen zeggen dat die band ze geen donder interesseert, maar dat ze voor de administratie wel gegevens uitwisselen met de vo school.
Dat laatste, dat is waar die roerende woorden vandaan kwamen.
Groet,
Miriam Lavell

margje van dijk
15-02-2012 om 13:28
Ha, wat veel reacties
Nou, dit is lekker zeg, zoveel reacties op mijn emotie van vannacht. Zeer bedankt!
Izar, het feit dat ik de scholen christelijk en openbaar noem is puur om ze uit elkaar te halen, ik had ook school A en school B kunnen zeggen en misschien was dat ook correcter geweest. Toch geloof ik ook dat er een zweem CDA-sentiment (= de partij van mijn ouders / mijn jeugd) doorheen kwam fietsen dat ik blij ben dat de christelijke school tenminste wel een vriendelijke reactie heeft op dergelijke verzoeken.
Ik voel heus wel een beetje voor de reactie: schouders ophalen en weer doorgaan. Toch geloof ik dat ik neig naar een reactie. Ik ga wél een mailtje sturen. De directeur die onze school nu heeft (sinds een paar jaar) managet de school heel zakelijk, heb ik al wel vaker gemerkt, maar wil tegelijkertijd die warme band uitstralen (heb ik ook vaker gemerkt). En dat gaat verder dan de groep8-emotie die jij beschrijft, Cobi. De speech die de directeur op zo'n avond geeft staat bol van de rhetoriek, en ik vind het wel kunnen om daar nu eens gepast op terug te komen.
Wat Miriam zegt, over het belang dat de school heeft bij goede resultaten in het VO, dat had ik wel vermoed maar die kennis had ik niet expliciet. Mijn eigen gedachten gingen meer in deze richting: De school benadrukt altijd 'de toekomst', het basisonderwijs is erop gericht de leerlingen een goede start in het vervolgonderwijs te geven, want het is belangrijk dat die leerlingen goed blijven leren en daartoe goed klaargestoomd zijn. Nou, mijn zoon is hard bezig met dat stuk toekomst, hij is daadwerkelijk aan het leren, en hij heeft daarbij zijn oude school weer nodig. En dan slaat de school hem de deur in het gezicht. Ook vanuit PR-oogpunt vind ik het niet slim van de school. Oudleerlingen dragen ook een beeld van hun school uit, namelijk het beeld dat ze ervan hebben meegekregen, sterk ingekleurd door de groep 8 afscheidsspeech. Dat beeld krijgt ook voor de leerling een deuk op deze manier, en hij zal hier ook schampertjes verslag van doen tijdens de module. Is dat gunstig voor de school? Ik kan het me niet voorstellen.
Nee, ik vind het kortzichtig. Tuurlijk, wat Cobi zegt kan ik best begrijpen. Dat ze wel wat beters te doen hebben dan lukraak leerlingen in hun lessen verwelkomen. Maar ik vind het toch een te verwachten competentie van leerkrachten dat ze flexibel kunnen zijn. Ja, ze mogen best hun programma even een uurtje wijzigen, vind ik, en dit gewoon inpassen. Bovendien speelt het pas over een maand, dat kunnen ze dan toch inplannen? Van een spreekbeurt van je eigen leerlingen ligt toch ook niet je hele dag overhoop? Een beetje leerkracht draait hier zijn/haar hand niet voor om, vind ik en verwacht ik.
Dus ik denk toch dat ik een kort, to the point mailtje opstel aan de directeur.
Dank voor al jullie input!
Margje

skik
15-02-2012 om 13:52
Izar
Ik ben een tijdje terug wel diep in de regeltjes gedoken en voor zover mijn geheugen mij niet in de steek laat zit het zo:
De basisschool van je kind die het vo-advies geeft wordt afgerekend op het feit of de leerling na twee jaar nog op het door de basisschool geadviseerde niveau zit. Is de leerling afgestroomd, dan wordt dat een minpuntje op het inspectierapport van de basisschool.
Ik denk dat deze regel is gekozen om te voorkomen dat een basisschool wil pronken met een fantastische uitstroom (60 procent van onze leerlingen gaat naar het vwo) en dat dat leidt tot iets te enthousiaste adviezen.
In jouw geval is de oude basisschool van je kinderen geen verantwoording meer schuldig, het gaat om de school die het vo-advies afgeeft.
skik

margje van dijk
15-02-2012 om 15:11
Mail gestuurd
Nou, ik heb m'n ei gelegd hoor. Het mailtje is verstuurd. Als er reactie komt zal ik het melden.
Margje

Pennetje
16-02-2012 om 08:23
Hier wel oprechte belangstelling
De basisschool waar mijn dochter de laatste twee jaar heeft gezeten, doet wel vanalles om het contact met de oud-leerlingen (die dat willen) warm te houden. Dochter is toen ze in de eerste zat regelmatig even teruggeweest en mocht dan in haar oude klas een uurtje meedraaien (een 6/7/8 combinatie, dus ze kende alle kinderen die dat jaar in 7 en 8 zaten). In het najaar komen eersteklassers aan groep 8 vertellen hoe hun nieuwe school bevalt (allerlei verschillende scholen en niveau's). Juf komen we ook vaak tegen in de winkelstraat en zij neemt altijd uitgebreid de tijd om bij te kletsen. Dochter is ook nog wel eens teruggevraagd om een spreekbeurt uit groep 8 te herhalen voor de nieuwe groep 8, omdat het onderwerp goed aansloot bij een project.
De eerste (toevallig christelijke) basisschool waar ze zat hield al niet zo'n warme band met de kinderen terwijl ze er nog op zaten. Het waren altijd de populaire knappe queen bee types die werden uitgekozen voor het kerstspel, foto's in de schoolgids, presentatie van dingen aan ouders enz. De rest moest vooral niet denken dat ze ertoe deden.

margje van dijk
16-02-2012 om 21:05
Aankondiging reactie
Vandaag kreeg ik een mailtje van de directeur dat ze graag een serieuze reactie op mijn mail wil geven maar geen tijd meer heeft om dat te doen voor de vakantie. En dat dat dus na de vakantie komt (na volgende week).
Nou, prima.
Margje

Paal
20-02-2012 om 12:11
Ander geluid, beetje lang
Ik las gisteren je oproep. Heb toch een ander idee hierover. Per jaar zijn er bij ons op school zo'n 30 kinderen die afzwaaien. Als ze nog eens terugkomen om hun rapport te laten zien dan vinden we dat leuk. Dat doet ongeveer de helft in het eerste jaar. Daarnaast nodigden we oud lln uit om nog eens te komen vertellen hoe het met ze gaat. Dat hebben we een paar jaar gedaan, maar feit is dat de puberteit heeft toegeslagen en leraren zijn mensen van een andere planeet. De band die je ooit had is weg. Logisch. Zelf gaan we 2x naar het VO toe om te praten over de kinderen van het vorige jaar. In het tweede jaar wordt dat anders. Lln komen nog nauwelijks, andere wereld tenslotte en wij gaan alleen nog naar het VO om te praten over de groep die nu in het eerste jaar zitten. Alleen in opvallende gevallen nemen we ook nog eens een oud lln mee. Als we oud lln spreken dan vinden we dat leuk, maar soms ben je ook druk met andere dingen en blijft het bij een "hoi" en "doeg".
Nu wil jij graag dat je zoon een dagdeel meedraait. Dat moet dan in een week dat er een project op stapel staat (dat vraag heel veel flexibiliteit) en ook nog over een onderwerp wat niet aan de orde is. Dat zijn ze min of meer verplicht aan je zoon. (en aan al die anderen die dat ook vragen?)
Ben jij je ervan bewust hoeveel men vraagt van het basisonderwijs? Ieder zichzelf respecterende instantie vindt dat kinderen iets zouden moeten leren over de passie van de instantie op de basisschool.
Denk aan sexuele voorlichting, voorlichting over geld, loverboys, sociale media, blindegeleide honden, vuurwerk, meisjes in landen die het heel slecht hebben, en ook jongens, verkeer, water, EHBO, kunst en cultuur, de plaatselijke verenigingen en noem maar op.
Oh ja: ouders willen, terecht, dat hun kind ook iets leert over rekenen, taal en spelling!
Daarnaast de stagaires van de PABO's en de maatschappelijke stages van het VO. Want die moeten gebeuren. Dat is goed voor de studenten. Wie zit daar nog meer op te wachten?
ALs jij vindt dat je de directeur aan kan spreken op haar zakelijkheid dan heb je misschien een punt. Maar dat scholen een beleid hierop voeren begrijp ik heel goed.

skik
20-02-2012 om 16:54
Bekijk het eens van de andere kant
Hoe zou jij het als basisschoolleerlingouder vinden als je kind thuis kwam met het verhaal dat een vo-puber een uur achterin de klas kwam zitten en daarna een uur aardrijkskundeles had gegeven? En variaties daarop, een paar keer per jaar?
"Mijn oudste zoon zit in de 3e van het gymnasium, en hij heeft nu voor een keuzemodule 'lesgeven' gekozen. Daartoe moeten ze lesgeven op een basisschool naar keuze" Misschien handig om, voordat de module gekozen gaat worden, eerst na te gaan of er een basisschool is die de gelegenheid biedt deze opdracht te kunnen vervullen?
Anyhow, ik hoop dat je zoon een leuke leservaring heeft op de andere school.
skik

Chippie
22-02-2012 om 20:54
Eens met basisschool
Je kunt als basisschool niet met elk leuk projectie meedoen. Onlangs vertelde mij een directeur dat ze in nog geen twee weken tijd info kreeg over 30 'leuke projecties'. Prima, dat een directeur kiest waar ze wel en niet aan mee doen. Prioriteiten stellen heten dat. En ik vind dat jouw oud-directeur een prima keuze heeft gemaakt en ook nog heeft onderbouwd met een steekhoudend argument ('het past niet in hun systeem van lesgeven, niet in die projectweek, etc'). En als directeur moet je kiezen, en in dit geval heeft de directeur gekozen voor goed onderwijs aan 30 kinderen ipv meewerken opdracht van 1 oud-leerling. Keurig gedaan.