Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Letters in groep 1-2 - moet dat nou?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

02-04-2009 om 09:28

alles gelezen

en ik heb al eens verzucht, deden ze bij ons op school maar meer met letters, want in groep 1 doen ze eigenlijk er niks mee. Ze moeten wel kunnen tellen tot 5 maar ik merk dat dat vaak toch wat simpel is.

Ik heb idd al een keer eerder een draadje geopend met als reden dat ik een kleuter thuis heb die niet van kleuren houdt, dan heb je inderdaad in de kleuterschool wel een probleem. Want ze moeten kleuren, ook al vinden ze het niet leuk.
Ik heb me de laatste maanden meermaals afgevraagd; waarom moeten de kleuters niet van kleuren houden zich opeens aanpassen en er maar aan wennen dat ze dingen moeten doen die niet leuk zijn maar waarom kan er niet een beetje moeite gedaan worden om voor hun taakjes te verzinnen die wat interessanter en dingen uit groep 2 te laten komen.

Je hoeft een kleuter niet te dwingen om te leren lezen maar je hoeft een kleuter die er interesse in heeft ook niet ver vandaan te houden omdat de materie pas in groep 2 komt

Jesse_1

Jesse_1

02-04-2009 om 20:38

Leuk vinden, of niet niet leuk vinden

Ik denk dat het lastige van het verhaal ook is dat kinderen die geen 'aanleg' voor lezen (letterherkenning) hebben het vaak ook juist niet leuk vinden (omdat het 'te' moeilijk voor ze is).
Ik ben op school "computermoeder" bij een combi-kleutergroep (het nut enz. hiervan svp even buiten dit draadje houden); de kinderen begeleid ik dan bij een "rekenprogramma". Eigenlijk alle kinderen vinden het geweldig leuk, want het zijn leuke spelletjes. Ook een kleine 4-jarige die de cijfers niet kent en dus een simpel spelletje mag doen (en hiervoor mij of de andere moeder constant nodig heeft) vindt het erg leuk en zit te glunderen achter de pc. Uitzondering is één meisje; ik verbaasde mij daar al over en wat blijkt: ze kan de cijfers (2 t/m 5) niet uit elkaar houden. En dan is zo'n spelletje dus niet leuk...
Nu kun je natuurlijk zeggen: ze is een kleuter en hoeft de cijfers nog niet te kennen dus ze gaat dat kwartier maar wat anders doen, òf je kunt zeggen: wat opvallend dat ze de cijfers niet uit elkaar kan houden, misschien een teken om daar juist wat extra aandacht voor te hebben (vanuit de school dus).
Jesse

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.