jasset
09-11-2010 om 13:49
Lezen oefenen?
Nav een ander draadje hier heb ik de indruk dat het de normaalste zaak van de wereld is dat je met je kind (groep 3) thuis oefent met lezen. Mijn zoontje doet de zonnetjes-serie, dus gaat goed mee. Hij leest thuis nooit want daar heeft hij een hekel aan. wel lezen we elke dag voor.
Is het raar dat ik niet oefen met mijn kind? Ik ben nooit op het idee gekomen omdat hij niet achter loopt, en omdat hij er niet van houdt.
cqcq
09-11-2010 om 13:55
Leeskilometers..
Hier wordt ieder jaar in groep 3 aangedrongen op lezen met je kind, iedere dag bij voorkeur. Lezen krijgt natuurlijk ook op school veel aandacht, maar het echte automatiseren gebeurt door het maken van leeskilometers.
(bovendien bereik je als kind dan ook veel eerder het omslagpunt dat lezen echt leuk wordt, dat er een uitdaging in zit). Soms kun je dat ook in kleine dingen zoeken, laat je kind bijvoorbeeld meelezen als je voorleest, bijvoorbeeld jij de lange woorden, zij de korte woorden, of begin pas met een nieuwe bladzijde als je kind eerst de eerste regel leest. Het zelf lezen combineerde ik in het begin altijd met het voorlezen, op een gegeven moment bereikt je kind wel het punt dat het zelf een boek gaat pakken. Tot die tijd heb ik altijd gelezen met mijn kinderen.
(net zoals we thuis de tafels oefenen, ook een kwestie van automatiseren, dus een kwestie van veel oefenen).
Hanne.
09-11-2010 om 13:59
Ja en nee
Hier krijgen we af en toe een leesblad mee met de nadrukkelijke instructie om te oefenen.
verder oefenen we heel veel speelsgewijs. Dus niet verplicht een boekje gaan lezen, maar tussendoor af en toe een woordje, de uitdaging zoeken etc. Voor rekenen geldt het zelfde.
Guinevere
09-11-2010 om 14:40
Wel
Ik denk dat het niet alleen om de leesvaardigheid gaat bij thuis lezen. Ik laat zoon (8) dagelijks wat lezen, maar vooral ook omdat ik hoop dat hij gaat inzien wat je allemaal voor een plezier kunt beleven aan een boek. Tot nu toe heeft hij dat helaas nog niet ingezien. ![]()
Nasha 1st
09-11-2010 om 14:51
Guinevere ![]()
hier ook eentje....zoon houdt ook niet van lezen. Toevallig gister weer even samen een stukje gelezen. Hij doet het overigens prima hoor, soms een klein foutje. Maar als hij een boek ziet gaat hij eerst kijken hoeveel bladzijdes het heeft. "MAHAM! die ga ik écht niet lezen hoor!!!!! Die heeft wel 83 pagina's!!!!!" Euh....je hoeft ze niet allemaal vandáág te lezen hoor?
muizemeis
09-11-2010 om 16:58
Wat ik doe
Zoonlief was ook niet zo into lezen, zag het nut er niet heel erg van in. Heb het eerste jaar het ook vnl aan school overgelaten en hem de tijd gegeven om het leuk te gaan vinden. In het tweede jaar begon het wat te komen en zijn we samen gaan lezen, hij een blz ik twee, en zo kwamen we al redelijk door een verhaal heen en was 83 blz(bv) niet zo onoverkomelijk. Met de intrede van Geronimo Stilton kreeg hij het leesvirus een beetje te pakken. Hij leest nog steeds niet heel veel maar wel meer de eerder. Hij speelt liever als hij thuis is, en ik wil er niet heel veel druk opleggen. Zijn niveau is redelijk tot goed, het probleem zit hem vnl in rijtjes op snelheid lezen en slordigheid. Ik laat het maar een beetje, af en toe lezen we weer samen hij een blz en ik eentje, en inderdaad veel spelenderwijs.
Muizemeis
vlinder72
09-11-2010 om 21:04
Lezen
Op dag 1 van groep 3 kon onze zoon heel aardig lezen. Wij hebben thuis ook niet meer geoefend want hij ging nu toch lezen op school en het had ook niet zoveel zin om hem ver voor te laten lopen. Dus wij hebben er geen aandacht meer aan besteed. Tot een paar weken geleden. Hij las een stukje en het viel ons op dat hij veel slechter was gaan lezen. Hij vertelde toen ook dat hij op school helemaal niet las. Alleen losse woordjes. Wij zijn toen maar weer begonnen met 's avonds een bladzijde. Ik een en hij een. Heel even dus. Inmiddels is hij weer helemaal terug op niveau. Blijkbaar was het bij hem echt nodig om het bij te houden.
Oudste zoon (groep 5) laat ik lezen voor het leesplezier. Wij zijn nu samen alle boeken van Roald Dahl aan het lezen. Heerlijk. Ik geniet er zelf van. Ik probeer mijn zoon nu zover te krijgen om ook de punten en de komma's te lezen. Dan is het voor mij ook wat beter aan te horen.
Annet
09-11-2010 om 22:18
Onze niet-lezer kan goed lezen
Hier een nu 8-jarige die eind groep 3 avi-8 beheerste en begin groep 4 avi uit was.
Alleen hij leest nauwelijks. Hij leest de Donald Duck sinds halverweg groep 3. Daarvoor las hij thuis niets.
Ondertussen leest hij soms in de vakantie een boek, verder nog steeds nauwelijks.
Ik kon ook geen motivatie vinden bij hem of bij mij om samen te lezen.
Bij oudste heb ik wel samen geoefend totdat ongeveer avi-2 beheerst werd. Daarna werd lezen leuk genoeg om zelf en uit jezelf te doen. Tenminste, dat dacht ik toen nog.
olief
10-11-2010 om 04:41
Vanuit school
thuis elke dag minstens 10 blz. lezen en daar een mini-verslag over schrijven wat geïnitialiseerd (huh dat is denk ik geen nederlands.. :/) moet worden door een ouder. Dat is buiten het andere huiswerk om. Soms leest hij met tegenzin, soms blíjft ie lezen. Groep 4 trouwens in de VS. Ze hebben een doel met de gehele klas om een x aantal bladzijden te lezen per kwartaal waar een beloning tegenover staat. Hij leest overigens vlot en boven niveau, en ik denk dat de leeskilometers daar idd aan meegeholpen hebben!
ayla
10-11-2010 om 07:37
Lezen
goed lezende dochter heeft tot mijn grote teleurstelling ook nog steeds niet echt de lol van lezen ontdekt.
Ze leest heel goed, nu begin groep 4 leest ze denk ik avi 7 of 8. Maar ze heeft nog steeds het geduld niet ervoor, af en toe leest ze een paar bladzijdes maar wordt bij voorkeur voorgelezen
MvrKoekepeer
10-11-2010 om 08:52
Nooit gedaan
Ik heb nooit lezen geoefend met mijn kids, was ook niet nodig (AVI-uit in groep 2 en 4). Met voorlezen ben ik gestopt toen de jongste ook aardig zelf kon lezen, want voorlezen is nu eenmaal niet mijn ding. Man heeft het iets langer volgehouden
Maar er wordt hier dus wel veel gelezen, door de kinderen en door ons. Oefenen doen we alleen met de dingen die achterblijven, zoals het automatiseren van tafels bij de oudste en schrijfmotoriek bij de jongste. En alleen spelenderwijs.
Pelle
10-11-2010 om 10:59
Vreemde redenering pelle
Lezen zie ik als een hobby, behalve als je het lezen nog moet leren. Een kind dat vlot leert lezen, hoeft van mij niet verplicht te lezen. Je gaat toch ook niet verplicht thuis rekenen als een kind het goed doet op school omdat andere kinderen die oefening thuis wel nodig hebben.
Kunnen lezen is heel belangrijk voor je ontwikkeling. Wat je niet kunt, dat oefen je!
En dingen doen die moeten, dat doen kinderen op school de hele dag al.
Anneque
10-11-2010 om 11:00
Twee gedachten
Ik hink een beetje op 2 gedachten hierin. Ben het aan de ene kant met Pelle eens ("Een beetje doorzetten kan geen kwaad"). Aan de andere kant vind ik lezen zo geweldig (én belangrijk), dat ik het erg zonde vind het mijn zoon tegen te maken. Nou loopt hij achter en moet ik al máánden oefenen met hem, dus ik moet wel. Maar ik stuit op zo'n enorme weerstand (en ja, ALLE tips, uit eigen draadje EN archief heb ik gebruikt), dat ik mijn hart vasthoud voor zijn leestoekomst. Echt jammer is het.
Enfin: als het kind goed op niveau of zelfs beter leest, neig ik toch tot loslaten. Zelfs bij mijn eigen kind, dat ónder niveau leest, overweeg ik dat regelmatig. De strijd is te groot.
Fiorucci
10-11-2010 om 12:34
Pelle
Als alles op school komt aanwaaien, zie ik ook een taak voor school! Dan verzinnen ze maar eens wat anders, laat een kind kleine werkstukjes maken; lezen, info zoeken, etc. Mijn dochter die al kon lezen toen ze in groep 3 begon, is zo goed uitgedaagd. Ik word een beetje obstinaat van het feit dat school alles afschuift op ouders, van niet knippende kleuters tot kinderen die voorlopen met bepaalde vakken.
MvrKoekepeer
10-11-2010 om 12:50
Eh nee..
Ik ga niet mijn kinderen verplicht laten lezen omdat er misschien wel kinderen zijn die wél verplicht moeten lezen. Mijn kinderen hebben hun eigen manco's die meer aandacht verdienen (rekenen, schrijven), dat ze goed lezen is hun mazzeltje!
Als een kind leeftijdsadequaat leest zou ik uiteraard wel leesstof aanbieden (kan ook rustig een Donald Duck zijn
) maar er zeker niet mee gaan oefenen. Bewaar oefenen voor kinderen of gebieden die het nodig hebben!
Elisa Gemani
10-11-2010 om 14:59
Lezen thuis stimuleren
Ik vind lezen bij algemene ontwikkeling horen. Nu ben ik zelf toevallig dol op lezen; ook als kind deed ik niets liever dan me in een hoekje terugtrekken om een boek te lezen.
Zoon (9, groep 8, 2x versneld) is een heel ander verhaal. Hij kan goed lezen maar zou nooit voor z'n lol een boek of zelfs maar een stripboek pakken. En nu blijkt dat hij toch wel moeite heeft met bepaalde spellingvaardigheden, grammatica (zindsdelen) etc.
Ik heb hem tot ongeveer een jaar geleden altijd iedere avond voorgelezen. Ik denk dat dat wel heel belangrijk is. Daarnaast stimuleer ik hem echt wel om toch zelf te lezen. Want dat is gewoon zo belangrijk voor het opbouwen van een goede woordenschat, spelling en grammaticale vaardigheden. Zeg maar het automatiseren van basis-taaldingetjes.
Kwestie van boeken zoeken met onderwerpen die het kind aanspreekt (hier over het heelal, de boeken van Lucy Hawking, dinosauriers, geschiedenis etc.) Alsook boeken als "Kippenvel" en meer van die spannende boeken.
Hij moet van mij dus wel degelijk iedere dag een paar hoofdstukken lezen. Lekker voor het slapengaan in bed.
En wat blijkt: hij begint het steeds leuker te vinden. Hij zegt zelf dat hij moeite heeft om uit zichzelf zich er toe aan te zetten omdat hij liever gamet of tv-kijkt maar dat zodra hij leest hij er helemaal "inzit" en zelfs door zou willen lezen als het tijd is om te gaan slapen.
Het mes snijdt zo aan twee kanten (of misschien wel drie
: hij leert iets te doen waar hij eigenlijk geen zin in heeft/niet zo leuk vindt (wat voor hem nieuw en heel lastig is); hij bouwt lees- en taalvaardigheid op (met name heel belangrijk bij het leren van vreemde talen straks); en hij leert dat lezen eigenlijk helemaal niet stom is.
Dus tja, lezen moet vind ik. Juist thuis. Of je nu voor of achterloopt doet mi. niet zo terzake. Persoonlijk vind ik dat je je kind echt wel iets belangrijks onthoudt door hem niet te stimuleren thuis te lezen. Lezen is leuk en nuttig.
Fiorucci
10-11-2010 om 15:10
Pelle
Als een kind goed op niveau zit en er echt een hekel aan heeft, zou ik het zo laten. Mijn zus komt uit een gezin van enorme lezers en vindt er geen draad aan, ook als kind al niet. Maar bleef altijd prima op niveau en heeft nooit problemen gehad, ook niet toen ze ouder was, met spelling of wat dan ook.
Ik vind niet dat een kind perse wat hoeft te doen thuis aan school, als alles prima verloopt.
jasset
10-11-2010 om 15:18
Er is een wonder gebeurd geloof ik...
vanmiddag had mijn zoontje het wekelijkse nieuwsbriefje van school bij zich en vertelde terloops dat hij wel eens het hele briefje had gelezen. Ik was erg verbaasd, en spontaan begon hij een stukje voor te lezen. Toen ik vanmidadg voorstelde om voor te lezen uit de kemeleon had hij blijkbaar zo de smaak te pakken dat hij zelf voorstelde om om de beurt een blz te lezen. Nu weet ik dus pas hoe hij leest. Misschien gaat het eofenen er zo dus spontaan van komen.
Verder nog wat uitleg: De afgelopen jaren was hij thuis altijd aan het "leren", en speelde nooit. Nu hij op school meer uitdaging krijgt speelt hij en leert niet meer thuis. Ik ben dus erg blij met dat spelen, vandaar misschien ook dat ik niet zo zit te wachten op oefenen.
Verder hou ik zelf ook helemaal niet van lezen ( ja mijn kind voorlezen of samen met hem lezen vind ik leuk)ik kan dus echt niet met droge ogen gaan beweren aan mijn kind dat lezen zo leuk is....
rodebeuk
10-11-2010 om 20:16
Ik aarzelde of ik zou reageren
..omdat het hier om kinderen met een voorsprong gaat. Lezen om het technisch lezen op gang te krijgen was nooit nodig.
Maar ik heb wel bij oudste op een gegeven moment wat gestimuleerd toen hij stopte met zelf lezen en zich beperkte tot eindeloos DD herkauwen. Toen ben ik heel spannende boeken gaan voorlezen en op cliffhangers zei ik dat ie zelf nog wel even verder mocht lezen.. het ging toen niet zo lekker op school, hij was een jaar of 7, 8.
En het werkte prima. Als hij eenmaal geboeid is laat hij het boek niet los, zoals Elisa ook beschrijft.
Maar ik zou noooooit dwingen om te lezen, of het opleggen (klinkt wat minder zwaar dan dwingen).
jasset
11-11-2010 om 08:57
Dat is een goeie rodebeuk!
Wat een goed idee om bij het spannendste punt te stoppen met voorlezen! Dat ga ik hier zeker ook uitproberen. Ik hoorde gisteren van zoon dat hij op school nooit een boek leest, maar altijd donald-duckjes, ze mogen nl zelf kiezen. ( maar dan kijk ik alleen de plaatjes hoor mam)
Daar moet ik toch eens even over praten op school....
ayla
11-11-2010 om 09:06
Haha idd
ik heb net samen met dochter Fantasia 2 gelezen Dochter kan het prima zelf lezen maar het boek is erg dik en als ze het echt zelf moet lezen dan duurt het eeuwig. Ze maakte er op een bepaald ogenblik zelf een spelletje van, zij alle gekleurde woorden lezen bijvoorbeeld, of zij alles lezen wat een bepaald personage zei. Maar ze wilde ook vaak zelf nog even lezen als ik klaar was. Vond ik haar twee uur later diep in slaap met het boek nog in haar handen, zo lief. We zijn nu een boek van heksje Lily aan het lezen, onderwateravontuur geloof ik. Maar ze is nu wat lui aangelegd, kruipt diep onder de deken weg en zegt dan zuchtend mama ik ben zo moe, lees jij vanavond maar. Volgens mij boeit het haar niet genoeg om er zelf moeite voor te doen. Verder ben ik blij met alles wat ze leest, op verzoek krijgt ze nu via mail de sinterklaasjournaalkrant binnen, dan vindt ze dus helemaal prachtig. Het gaat zich erom dat ze lezen en het nut en de lol ervan in gaan zien.
Guinevere
11-11-2010 om 11:21
Pfff
Het lezen gaat hier absoluut niet spontaan. En als ik er niet enige dwang achter zet, gebeurt er dus helemaal niets op dat vlak. En ik heb ook geen zin om altijd alleen maar samen te lezen, ik vind dat een kind ook zelfstandig een boek moet kunnen lezen.
Dus nu heb ik er maar een beloning voor ingezet. 10 Minuten gelezen? 10 Cent verdiend, etc. "Zoooo, dus als ik 100 minuten lees, dan krijg ik maar één euro?", was het commentaar van zoon... Tja, ik kan moeilijk een euro gaan beloven voor elke 10 minuten.
Nikus
12-11-2010 om 19:45
Guinevere
Ik beloofde destijds wanneer zoon een maand lang elke dag 10 minuten las hij een wii spelletje kon uitzoeken. Dit heeft 2 maand geduurd. Toen begon hij te vragen om nieuwe boeken ipv spelletjes. En zo kwam het dat hij nu vrijwillig leest.
Zodra ze het kunnen en echt worden gerepen door een boek dan gaan ze vanzelf wel lezen.
En rekenen kan je koter prima ![]()
Guinevere
13-11-2010 om 22:35
Tuurlijk wel
Ik geloof wel in die uitspraak hoor, Pelle. Alleen is het hier nog steeds niet zo ver gekomen, jammer genoeg. Misschien is een Grootse Beloning in het vooruitzicht stellen inderdaad wel een goed idee. Die 10 cent per 10 minuten hier maken te weinig indruk. Zoon was overigens ook al niet van plan voor een klein loontje in de supermarkt oid. te gaan werken, zo ronde zijn 14e. Vond ie te weinig opleveren voor de inspanning.
Fiorucci
14-11-2010 om 09:13
Precies
Mijn zus leest niet graag, nooit, en heeft altijd echt van diverse kanten goed en leuk leesvoer aangereikt gekregen, met een zus, vader en moeder die allen hartstochtelijke lezers zijn.
Guinevere
14-11-2010 om 17:26
Nikus zegt
Nikus zegt dan ook: "Zodra ze het kunnen en echt worden gegrepen door een boek dan gaan ze vanzelf wel lezen. " Het ontbreekt dan bij bepaalde mensen dan overduidelijk aan het onderdeel "gegrepen worden".