Cindy
16-05-2009 om 15:18
Lezen - vertellen of niet?
Onze dochter (4,5 jr) is enthousiast begonnen met leren lezen. Sommige woordjes leest ze in één keer, andere spellend. Ze weet wel wat ze gelezen heeft, dus ze leest niet alleen technisch. Nu zit ik te twijfelen: moet ik het de juf vertellen of zal ik het op z'n beloop laten?
mama 78
16-05-2009 om 17:13
Ja, dat zou ik wel doen. Niet om te pochen zo van: mijn kind leest al!!Maar wel omdat de leerkracht er dan rekening mee kan houden.
De ervaring leert dat dat best heel snel kan gaan, die lees ontwikkeling. En vroeg of laat heeft je dochter dan toch extra uitdaging nodig. (misschien niet bij elk kind, maar het is zo vervelend als ze zich gaan vervelen)
De leerkracht kan het evt. ook stimuleren. Ik heb ook een dochter die met 4,5 begon te lezen. Ze mocht gaan voorlezen in de klas, wat ze heel leuk vond, en daarna begon ze ook druk met schrijven wat resulteerde in het maken van echte werkstukjes.
Het valt toch niet tegen te houden, dat lezen. De meningen zijn er wel verdeeld over, heb ik gemerkt. De één zegt: dat moet je niet stimuleren, omdat ze dan niks meer te doen hebben in groep 3, de ander zegt: lekker laten lezen. Het komt uit het kind zelf en blijkbaar is ze eraan toe. Leuk juist!
Is ze op andere vlakken ook zo snel?
Bastet
16-05-2009 om 17:39
Ja,mijn dochter kon ineens lezen,bleek ook al heel jong,ik heb het zeker gemeld.Zodra ze begon in groep 3,kreeg ze wat betreft lezen een eigen programma.
Groetjes,Bastet
Cindy
16-05-2009 om 18:38
Pochen
Dat is precies waar ik bang voor ben: "daar heb je weer zo'n moeder"...
Ik ben ook van mening dat als een kind graag wil lezen, je het toch niet tegen kunt houden. Ze roept al bijna een jaar dat ze wil leren lezen en ze mag ook aldoor boekjes uit de bieb meenemen. En vervolgens kwam ze er nooit meer mee. Ook prima! Maar nu zet ze wel echt door.
Op andere vlakken is ze ook wel wat vlotter dan gemiddeld, geloof ik. Ze maakt puzzels van 200-300 stukjes (maar dat kon ze een jaar geleden ook al) en ook met rekenen komt ze een aardig eind (bv. 5+6=11 is geen probleem). De juffen weten wel dat ze vlot is, ze geven zelf ook al aan dat de puzzels op school en de miniloco-boekjes te makkelijk zijn voor haar. Maar tegelijkertijd zien ze ook nog een jonge kleuter die erg kiest voor veilig!
MaaikeL
16-05-2009 om 21:02
Nee hoor waarom zou je?
Dat merkt de juf toch vanzelf wel? Zoon kon al (echt) lezen voordat hij op school kwam maar dat merkte de juf op een gegeven moment vanzelf. Grote verbazing
Er is veel meer te doen op school dan lezen toch?
Emmawee
16-05-2009 om 21:52
Waarom zou je??!
Wel eens over onderpresteren gelezen? Lang niet alle kinderen laten zien wat ze kunnen. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar dat kan het wel worden. Verder vind ik het ook een kwestie van samenwerken met de leerkracht. Hier op school vragen de juffen nadrukkelijk om dit soort informatie. Waarom zou je ze laten raden? Wij hebben trouwens samen met de juffen ongeveer 3 maanden moeten puzzelen om te concluderen dat Stoffer _echt_ kon lezen. Hij wilde het gewoon niet laten merken. De grapjas!
Cindy, de gene die jij voelt, heeft je dochter misschien ook wel. Jij wilt niet pochen, zij wil niet opvallen. En dan kijkt ze om zich heen en past ze zich aan. Dat kan school echt vervelend maken. Jij bent niet 'weer zo'n ouder', je kind _doet_ dit gewoon. Waarom zou je je ervoor schamen?
Als je nou zou weten dat je kind rijp is voor z'n A-diploma... zou je dat dan ook niet melden bij de aanvang van zwemles? Zou je dan ook zeggen: "ga maar naar badje 1"?
Groeten, Maw.
MaaikeL
16-05-2009 om 22:03
Maar wat wil je dan?
Dat juf direct druk aan het lezen slaat met kind? Dat was mijn bedoeling in ieder geval helemaa niet en zoon had zoveel te leren op school dat helemaal niets met lezen te maken had. Wat ik al zei: er is zoveel te leren op school dat niets met lezen te maken heeft. Voor lezen is nog alle tijd!
Hier zei zoon tijdens het overblijven in groep 1 ineens "mag ik voorlezen in plaats van jij" tegen juf en juf dacht "yeah right" en toen las hij gewoon vloeiend het boek voor
Ik ben altijd wat verbaasd dat jong lezende kinderen door hun ouders als een soort achtste wereldwonder beschouwd worden. Hier kon zoon gewoon zomaar lezen voor hij naar school ging maar er was ook heel veel dat hij nog niet kon
Ieder zijn eigen talenten toch?
liora
16-05-2009 om 22:07
Natuurlijk vertellen!
Hoi,
Ik zou het zeker vertellen. Je dochter mag ook weten dat je hartstikke trots op haar bent. Maar veel belangrijker is dat de juf erop kan inspelen en haar verder kan helpen met het lezen.
Liora
Emmawee
16-05-2009 om 22:23
Maaike
Nogmaals:
Als je nou zou weten dat je kind rijp is voor z'n A-diploma... zou je dat dan ook niet melden bij de aanvang van zwemles? Zou je dan ook zeggen: "ga maar naar badje 1"?
Als de juf weet dat een kind kan lezen, kan ze er rekening mee houden. Of ze dat doet is een tweede. Natuurlijk valt er meer te leren op school. Maar als niemand leest en iedereen doet daar vreselijk moeilijk over (in groep drie leer je LEZEN!!) dan kun je je als kind behoorlijk mal voelen als jij dat gewoon kunt.
Groeten, Maw.
Jesse_1
16-05-2009 om 23:15
Niet
Ik zou het niet zelf melden, maar wel bij het bespreken van het rapport oid vragen of ze het opgemerkt hebben. Dit omdat ik niet verwacht of persé wil dat ze er dit jaar nog speciale aandacht aan besteden als mijn kind het verder prima naar haar zin heeft. (Dit ook omdat juf blijkbaar al door heeft dat het een pienter meisje is en uitdagend materiaal aanbiedt.)
Bij zwemles zou ik het ook niet melden
, een zwemjuf of meester ziet ook snel genoeg dat een kind de basisvaardigheden al door heeft (of anders switchen van zwemschool).
Jesse
Brenda129
17-05-2009 om 00:56
Wel zeggen!
Tja, niet alle slimmerds laten uit zichzelf zien op school wat ze kunnen of waar ze aan toe zijn. Ik heb er 1 thuis. Volledig aangepast aan de klas en de verwachtingen van de juf. En dat heeft hier behoorlijke frustraties en lichaamlijke problemen opgeleverd.
Dus ja, gewoon even aangeven bij de juf. Kijk wat ze er mee doet en kijk hoe je kind daarop reageert.
Helaas hadden wij zo'n kleuterjuf die dacht, daar heb je weer zo een moeder.........Zij luisterde dus niet en liet zich alleen leiden hoe hij in de klas was. Met alle gevolgen van dien.
Jvo
17-05-2009 om 10:28
Melden
Ik zou het gewoon even melden. Hebben wij ook gedaan (zoon ging lezend naar groep 1), daardoor kon hij een deel van het leesonderwijs overslaan en kreeg hij extra opdrachtjes.
MaaikeL
17-05-2009 om 14:43
Maw: nee dus
>>Als je nou zou weten dat je kind rijp is voor z'n A-diploma... zou je dat dan ook niet melden bij de aanvang van zwemles? Zou je dan ook zeggen: "ga maar naar badje 1"?
Nee ik zou dat dus ook niet melden. Een capabele zwemdocent ziet snel genoeg dat je kind al erg goed kan zwemmen. Maar ik geloof dat ik nogal afwijk :-s
Emmawee
17-05-2009 om 15:21
Haha maaike
Jesse zou het net zo doen als jij. Dus je staat niet helemaal alleen!
In geval van zwemles zou ik zeggen: zonde van je geld. Het kan zomaar 2 of 3 lessen duren voor een kind dan iets op zijn niveau aangeboden krijgt. En in de tussentijd zou hij het dan al heel STOM kunnen gaan vinden. Een zwemdocent kan dan wel kunnen rare dingen doen met een kind.
Wel erg leuk trouwens dat jouw zoon zich daar blijkbaar weinig van aantrekt en gewoon ging voorlezen. Hilarisch! Misschien zou ik er ook anders mee omgaan als Stoffer zelf wat minder te raden over zou laten.
Aan de andere kant krijgen we hier op school het nadrukkelijke verzoek om opvallende ontwikkelingen van je kind even te melden. Dan weet de leerkracht beter op welk niveau hij / zij moet insteken. Het onderwijs is hier nogal individueel georganiseerd, dus zal zal ook uitmaken.
Groeten, Maw.
Emmawee
17-05-2009 om 23:42
Mee eens
Pelle heeft gelijk in deze tijd van het jaar. Het gaat snel nu. Dus even wachten tot na de zomer is geen ramp.
Aan de andere kant, waarom zou je toch bang zijn om als een pusherige moeder te worden gezien? Als je dat toch niet bent...?
Groeten! Maw.
Emmawee
18-05-2009 om 00:02
Wat schrijf ik dáár nu weer?!
In mijn Haha Maaike - post: "Een zwemdocent kan dan wel kunnen rare dingen doen met een kind."
Dat moet zijn:
Een zwemdocent kan dan wel capabel zijn, een groep en een vaststaand lesprogramma kunnen rare dingen doen met een kind.
Groeten! Maw.
Sasvangent
18-05-2009 om 09:55
Tja
mijn dochter is ondertussen wel al een jaar ouder en zit in groep 2. Maar toen ze in groep 1 zat heb ik ook wel getwijfeld of ik het nu zou moeten zeggen. Maar hier hadden de juf en IB'er het zelf al gemerkt.
Ik wou het niet zeggen omdat ik niet vond dat dochter nu plots andere dingen zou moeten doen in de klas. Ze leeft zich thuis voldoende uit met lezen/ schrijven/ rekenen.
Aan de andere kant, ik twijfelde wel hoe dat in groep 3 zal lopen. Maar IB'er heeft mij verzekerd dat er wat anders te doen is in groep 3 voor de kinderen die al lezen (trouwens, er zijn elk jaar al goed lezende kinderen die aan groep 3 beginnen). Hoe het nu precies zal lopen volgend jaar, valt natuurlijk af te wachten.
In het slechtste geval, zou dochter een jaar moeten overslaan. Niet omdat ze met lezen veel verder is maar ook met rekenen en schrijven. Hier worden ondertussen pagina-lange uitgevonden verhalen en brieven geschreven waarbij ze regelmatig om juiste spelling komt vragen (ch of g / ei of ij / ph of v, 1 of 2 'a' etc., soms of het met dt moet).
De schrik voor verveling in groep 3 is de enige reden waarom ik het zou gezegd hebben.
Dus: als juf het nog niet gemerkt heeft, zou je het kunnen melden; zeker als je merkt dat je kind met tegenzin naar school zou gaan.
Genista
18-05-2009 om 10:44
Er hangt sowieso wat van school af
Als het goed is, spelen ze er in groep 3 wel op in, dat kinderen bovengemiddeld goed kunnen lezen. Maar als je een leerkracht treft die daar niet flexibel mee om kan gaan, dan heb je probleem. Bij mijn weten zijn de meeste methodes wel gericht op een grote spreiding in het leesniveau in groep 3.
Cindy
19-05-2009 om 07:16
Volgend jaar!
Dank jullie wel voor alle reacties! Ze is mijn eerste kind, dus af en toe is het nog een beetje zoeken wat wel en niet "gewoon" is...
Ik heb besloten dat ik het voor dit jaar ga laten; eens kijken of ze er zelf achterkomen. Volgend jaar zit ze in groep 2 en dan ga ik het wel noemen. Niet omdat ze er van alles mee moeten doen, maar omdat ze het dan weten en er in hun achterhoofd rekening mee kunnen houden. En dan zien we wel weer verder.
In groep 3 gaan ze natuurlijk wel meer doen dan leren lezen, maar in dat jaar wordt toch vooral de basis gelegd voor lezen, rekenen en schrijven. De basis voor lezen en rekenen heeft ze dan wel, dus dan moeten ze wel gaan kijken wat ze haar kunnen bieden. Maar gelukkig duurt dat nog ruim een jaar!
Kipkat
19-05-2009 om 20:00
Niet gezegd
Mijn dochter wilde absoluut niet dat aan de juf ging vertellen dat ze al kon lezen (want jongste kleuters kunnen niet lezen mama). Dat heb ik toen ook niet gedaan. Er is in de kleuterklas nog zoveel meer te leren. In groep 3 was de leerkracht er natuurlijk zo achter en heeft ze alle voorleesboeken van de juf gelezen in plaats van de AVI-boekjes. Ze zit nu in groep 8 en heeft zich nog nooit een moment verveeld op school.