Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mut

mut

27-01-2021 om 16:40

lezen voor de lijst

Gewoon even een vraag uit interesse. Toen ik eindexamen moest doen, lang geleden, moesten we veel boeken lezen en kregen daar vragen over op een mondeling examen. Voor Nederlands 25, moderne talen 12 en geschiedenis 6. Hoe is dat nu? Het kwam namelijk ter sprake met mijn collega's maar kon niet zeggen over hoe de regels nu zijn. Na 15 jaar in België wonen en geen familie met middelbare scholieren is het makkelijker om hier deze vraag te stellen.

https://duo.nl/particulier/vakinformatie-voor-het-staatsexamen/havo.jsp

Voor HAVO Nederlands is het nu 12 boeken. Inderdaad minder dan vroeger.

Je kunt alle vereisten per schooltype op DUO vinden.

Nu het dat leesdossier. Op ieder niveau wordt daar wel wat aan gedaan en dan met name Nederlands. Ik heb oudste wel gehoord over wat Engelse boeken in 5 en 6 vwo maar dat waren er niet zo veel als in mijn tijd. 

De leesdossiers worden samengesteld uit gelezen boeken die vrije keus zijn en boeken die met de hele klas gelezen worden.  Er zijn ook opdrachten bij.  Lezen en de inhoud kennen is niet meer voldoende. Boeken met elkaar vergelijken,  ingewikkelde vragen over poëzie  het is een hoop werk. 

De soms vreemde keuzes die docenten maken voor boeken die de hele klas moet lezen heeft het plezier in lezen hier bij oudste wel doen afnemen. Het hout van Jeroen Brouwers was er zo een.  Niet doorheen te komen, ingewikkelde vragen,  ik heb heel wat motiverende peptalk op oudste los gelaten.  Maar eerlijk gezegd vind ik het ook een vreselijk boek. 

Jongste is nog bezig aan zijn leesdossier. Binnenkort moet hij starten met een werkstuk over zijn favoriete kinderboeken.  Dat vinden mijn beide kinderen het leukste van het lezen voor de lijst. Hun kindertijd even over doen door die peuter en kleuterboeken uit de kast te halen en er nog eens doorheen te bladeren op zoek naar ISBN nummer en jaar van uitgave. 

Tav

Tav

28-01-2021 om 09:03

Minder boeken, maar ook minder vrijheid bij het  lezen, dat vat het denk ik wel samen. Je moet boeken van een bepaald niveau lezen en die zijn vaak saai. De moderne boeken die gelezen werden in de klas waren niet om door te komen. Ik vond het geen verbetering, want wij hadden destijs veel meer vrijheid en dan voel het lezen meer als iets van je zelf.

Mijn dochter doet VWO, zit nu in de derde, en het valt mij op dat zij vanaf de eerste al veel boeken moet lezen: voor geschiedenis, Nederlands en Engels. Elk schooljaar een paar. Ik heb dus het idee dat het nu wat meer verspreid is? Dus niet in een keer 40-50 boeken lezen voor je eindexamen, maar al wat vroeger beginnen?

De meeste boeken zijn inderdaad verschrikkelijk, zo jammer! 

Hier ook vwo . En vanaf  1e klas  4 boeken voor Nederlands en 3-4 boeken voor Engels. Dus dan lees je er in 6 jaar toch aardig wat.

mut

mut

29-01-2021 om 08:58 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties. Het klinkt alsof het misschien vroeger toch beter was omdat je meer inspraak had in welke boeken je wilde lezen. Al is er wel iets voor te zeggen om boeken buiten je comfortzone te ontdekken. Door het plezier in lezen daardoor te verliezen is het denk ik toch een verkeerde methode. Maar goed, ik ben geen lerares Nederlands (of andere taal) en aak al helemaal geen studieprogramma.

Ik vond het in mijn tijd echt niet geweldig. Zoveel had ik niet te kiezen, want die 25 boeken voor Nederlands moesten wel van 'vwo-niveau' zijn, dus niet te dun en te licht. Op school was er een lijst met vwo-boeken en havo-boeken. Er werd geen rekening gehouden met de leeftijd van de leerling. Ik was bijvoorbeeld 15 toen ik moest beginnen aan de lijst en bijna 17 tijdens mijn mondeling. 

AnneJ schreef op 27-01-2021 om 17:09:

Voor HAVO Nederlands is het nu 12 boeken. Inderdaad minder dan vroeger.

Nee hoor, het minimum voor havo is 8 boeken. https://www.examenblad.nl/examenstof/syllabus-2021-nederlands-vwo/2021/vwo/f=/nederlands_vwo_2_versie_2021.pdf

mut

mut

29-01-2021 om 11:07 Topicstarter

Valeria schreef op 29-01-2021 om 09:40:

Ik vond het in mijn tijd echt niet geweldig. Zoveel had ik niet te kiezen, want die 25 boeken voor Nederlands moesten wel van 'vwo-niveau' zijn, dus niet te dun en te licht. Op school was er een lijst met vwo-boeken en havo-boeken. Er werd geen rekening gehouden met de leeftijd van de leerling. Ik was bijvoorbeeld 15 toen ik moest beginnen aan de lijst en bijna 17 tijdens mijn mondeling.

Ik weet niet meer of er een lijst was waar je uit moest kiezen, wel een lijst met mogelijke en zeker geen verdeling in havo/ vwo. In ieder geval werd het gestimuleerd om zelf boeken te zoeken. We moesten wel vragen of dat boek ok was om te lezen. De enige regel was dat er uit elke periode 1 boek op stond, de boeken die in de les gelezen waren (middeleeuwen enz.) konden gebruikt worden.

Is wel jammer ja, dat er niet ruimer gekozen kan worden. Het risico op het plezier wegnemen of geen plezier erin ontwikkelen, is best groot. Ik begrijp het nut van lezen en de verschillende aspecten daarvan. Allereerst natuurlijk 'kilometers maken', maar  daarnaast natuurlijk vergroten woordenschat, grammaticale inzichten e.. En uiteraard het inleven in (andere) gezichtspunten, beschouwingen enz. Maar m.i. zijn er ook genoeg andere genres, bijv literaire en psychologische thrillers, waar genoeg in zit w.b.t. de voorwaarden om ook uit te kunnen kiezen. En dan zijn er vast veel meer boeken die jongeren aanspreken én hetzelfde doel daarmee behalen. 

Het verminderen van leesplezier was ook in de jaren tachtig al een bekende bijwerking van de leeslijst. Ik heb na mijn eindexamen jarenlang geen Nederlandse literatuur aangeraakt. 

Groeten,

Temet

ingelou schreef op 29-01-2021 om 12:43:

Is wel jammer ja, dat er niet ruimer gekozen kan worden. Het risico op het plezier wegnemen of geen plezier erin ontwikkelen, is best groot. Ik begrijp het nut van lezen en de verschillende aspecten daarvan. Allereerst natuurlijk 'kilometers maken', maar daarnaast natuurlijk vergroten woordenschat, grammaticale inzichten e.. En uiteraard het inleven in (andere) gezichtspunten, beschouwingen enz. Maar m.i. zijn er ook genoeg andere genres, bijv literaire en psychologische thrillers, waar genoeg in zit w.b.t. de voorwaarden om ook uit te kunnen kiezen. En dan zijn er vast veel meer boeken die jongeren aanspreken én hetzelfde doel daarmee behalen.

Mijn oudste moest iets doen met een dichtbundel.  Diverse gedichten vergelijken met gedichten uit het werkboekje, rijmschema's benoemen,  beeldspraak vinden waar veel dichters dol op zijn. 

Zij had een gedicht te pakken van Derek Otten. Met het gedicht Havenhart wilde zij de belangrijkste opdrachten doen. 

Ging ze aan de docent vragen of dit gedicht mocht.  Nee, want de docent vond het gedicht niet "klassiek" genoeg.  Derek Otten was een onbekende dichter, docent kende geen werk van hem; dus afgekeurd. 

's Avonds zitten googelen met oudste en en mail gestuurd aan de docent dat er niet in het werkboek stond dat je klassieke gedichten moest zoeken dus dat het daarop niet afgekeurd kon worden. 

Alle opdrachten uitgebreid gedaan,  steeds de antwoorden goed gemotiveerd maar helaas maar een magere voldoende gescoord. 

Als je "buiten de lijntjes kleurt" en iets moderns wil doen scoor je minder punten, omdat het geen klassieke literatuur is.  Zo jammer....

Die docenten gaan niet echt met hun tijd mee. Ruim 60 jaar oud zijn en proberen pubers te overtuigen van de schoonheid van de Max Havelaar een Louis Couperus echt onbegrijpelijk.  

Ik heb vroeger veel gelezen maar vanwege de workload voor schuil werden boeken wel uitgezocht op niet te dik en niet te ingewikkeld.  Toen ik ergens in de 30 was heb ik de Max Havelaar gelezen,  mooi boek en niemand die mij afrekende op het fout "analyseren" van de tekst.  Heeerlijk.

 Ik ben uit de tijd van 'veel boeken' die we kozen van een verplichte lijst. Kan me nauwelijks een boek herinneren, ze zijn niet op mijn harde schijf beland. Volgens mij zijn de meeste leerlingen van 15, 16 nog niet zo aan literatuur toe. Uittreksels leenden we van elkaar en verder kozen we vooral dunne boeken. Weet wel nog wat verhalen van de docent Nederlands, die kon geweldig vertellen over allerlei schrijvers. Maar kom, dat was je vraag niet. 

In de tijd waarin mijn kinderen examen deden, stonden de samenvattingen op internet; ik geloof dat ze niet veel boeken van A tot Z hebben gelezen. 

Ze lezen nu (bijna allemaal 30plus) best geregeld, twee van de vier zijn trouwe klanten van de bieb.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.