Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Cath 1972

Cath 1972

12-04-2014 om 13:00

Loi. Mbo opleiding ipv gewone mbo?

De titel zegt het denk ik al.
Mag een 16jarige ipv een voltijds mbo opleiding een thuisstudie mbo mogen doen?
Of zijn ze echt verplicht naar school te gaan?


Helaas niet

Om aan de kwalificatieplicht te voldoen (en recht op Kinderbijslag te houden) moet volledig dagonderwijs gevolgd worden. Uitzondering daarop is werkend leren.
Dus ja, verplicht om naar school te gaan en ook nog eens overdag!

Geen kinderbijslag

Miriam, als je afziet van kinderbijslag en uitleg aan de leerplichtambtenaar dat een loi-MBO de enige manier is voor een dyslect om mbv kurzweil een diploma te halen, mag het dan nog niet? Krijg je dan geen vrijstelling?
Floor Sietsma kreeg ook vrijstelling.

Dalarna

Dalarna

12-04-2014 om 14:46

flanagan

Waar kreeg Floor vrijstelling voor en was dat niet voor de kwalificatietoestandwet?

Dalarna

Dalarna

12-04-2014 om 14:47

Daarnaast

Je kunt gewoon het boek inscannen voor in kurzweil, lijkt me geen reden om je kind de boeken van de loi te geven.

Ontslag leerplichtwet

Links maken gaat op de iPad nog niet goed.
Maar in een artikel van het AD,; " met 12 jaar naar de universiteit, Floor kan haast niet wachten". , begint de derde alinea met de info dat Floor ontslagen is van de leerplichtwet en op het speciale opleidingsinstituut Smart School zich op eigen houtje zich voorbereid op het eindexamen.. Zodat ze na de zomer -op 12- jarige leeftijd- kan studeren aan de UVA.

Wat is de kwalificatietoestandwet ?

Thuisstudie is in ieder geval in een rustige omgeving waar je je goed kan concentreren, en de scanner bij de hand is om de bewuste bladen te scannen voor kurzweil igv dat je een pagina vergeten bent.

Cath1972

Cath1972

14-04-2014 om 11:36

Rekensommetje

Dus als ik zou afzien van de kinderbijslag zou het mogen?

Kinderbijslag is nog geen 100€ per maand
Trein naar school is 50€ per week!
Dan is thuis goedkoper....

Overigens heb ik liever dat tiener naar gewone school gaat, ivm klasgenoten en dat de stof uitgelegd wordt.
Thuisstudie zou ik eventueel als overbruggingsjaar kiezen. Ik weet nl niet of tiener komend jaar in aanmerking zou koken voor de gewone opleiding. (inschrijvingen zijn officieel al geweest, omzetten buitenlands diploma naar Nederlandse).

Dalarna

Dalarna

14-04-2014 om 12:27

Nee dat zegt flanagan niet

dat vraagt ze en als dat de oplossing was had mijn schoonzus dat ook gedaan.

Thuisziters

In het rapport van de Kinderombudsman over thuiszitters, was het missen van onderwijs nadelig voor de ontwikkeling van een kind; als er geen passende school is, is een alternatieve loopweg gewenst.

Ik vind dat als je een goed plan met goede begeleiding aan een leerplichtambtenaar kan overleggen, deze jou niet iets kan weigeren onder mom van leerplicht, terwijl een ander ook vrijstelling heeft gekregen.

Zolang je kind niet op straat hangt maar een opleiding volgt voor een baan in de toekomst, en zo de best doet om te voorkomen dat het een beroep moet doen op de bijstand, is dit naar mijn mening, een vorm van kwalificeren.

Cath1972

Cath1972

14-04-2014 om 19:17

Kwalificatie plicht

Ik ken deze term niet. Heb op internet gekeken en begrijp dat je een minimaal diploma moet hebben.

Mijn tiener zou dit jaar - hopelijk - haar diploma halen (dit zou gelijk zijn aan havo)
Tiener is wel onder de 18.
Als ik het goed begrijp zou het dan wel mogen.

@dalarna: Ik zie nu dat Flanagan het niet zo bedoelde...

Dalarna

Dalarna

14-04-2014 om 19:46

cath

Welke opleiding staat gelijk aan havo maar IS geen havo? Je voldoet aan de kwalificatieplicht met het diploma van een mbo2 opleiding of hoger, een havo of een vwo diploma. Daarna mag je doen wat je wil als je nog geen 18 bent.

Angela67

Angela67

14-04-2014 om 19:52

buitenland

Dalarna,volgens mij komt Cath uit buitenland met kind in kwestie
gr Angela

Geen keus

Flanagan, je hebt geen keus. Het is geen ruil. Leerplicht is een plicht, overtreden is strafbaar.
Als er ontslag van leerplicht is (dat kan op verschillende gronden), dan kun je wel LOI doen.
Maar wat ook kan is kind inschrijven op het mbo, daar wel keurig naar toe gaan, maar ondertussen gewoon LOI volgen. Je hoeft geen voldoendes te halen op school om aan de leerplicht te voldoen.

Dalarna

Dalarna

15-04-2014 om 11:12

miriam

Het probleem is het geld: de trein naar school kost 50 euro per week en dat doen en niet echt werken en daarnaast nog een LOI betalen is natuurlijk zonde van het geld. Volgens mij is het geld dus ook het probleem gezien een ander draadje.

Dalarna

Dalarna

15-04-2014 om 11:13

oja

En hoe werkt dat als je uit het buitenland komt Miriam: hoe weet de draadstarter dat die opleiding gelijk staat aan een startkwalificatie want dan mag die LOI opleiding wel. Heb je een site waar je dat op kan zien?

Weet ik niks van

Dalarna, ik reageerde op een vraag van Flanagan in dit draadje. Ik weet niets van geld of andere draadjes.

Het is trouwens vrij eenvoudig om te zien of je een SK behaald hebt. De vraag is naar welk niveau je door kunt stromen. Geeft een diploma toegang tot hbo of Mbo 4, dan heb je een SK behaald.
Uitzondering daarop is Nederland zelf. Nederlandse lln met een vmbo-t diploma (geeft toegang tot mbo-4) hebben in Nederland geen SK behaald.

Ik ken geen ander Europees land dat een dergelijk diploma niet erkent als SK.
Omgekeerd: ALs je in een Europees land een SK hebt behaald, dan ben je in Nederland niet meer SK plichtig.

Miriam (ot)

Een leerling moet dus eerst psychische helemaal vast lopen, voordat het in aanmerking kan komen voor ontslag van leerplicht, zodat het daarna een LOI cursus kan volgen.

Cath, ik weet niet wat je beweegreden is, maar een gesprek met een onderwijsconsulent of een leerplichtambtenaar vanwege een overbruggingsjaar kan je misschien helpen. Als de taal een belemmering is, kan ze eventueel eerst een NT2 cursus volgen voordat ze aan een studie begint.

Leerplicht versus recht op onderwijs

Oef, mijn post #17 kwam wat emotioneel over. Maar ik vind wel dat leerplicht het recht op onderwijs overklast en dat vind ik geen goede zaak.

Flanagan en mirjam

Misschien wat emotioneel maar ik vind dat je wel gelijk hebt.

@mirjam: niets doen op het mbo kan wel betekenen dat je uitgeschreven wordt van de opleiding en bij sommige opleidingen gebeurd dat al heel snel in het jaar

Nog veel erger

Flanagan, strikt genomen is het nog veel erger. Want ontslag van vervolging leerplicht is zo ongedaan gemaakt. Bijvoorbeeld als men merkt dat je afstandsonderwijs volgt (LOI oid).

MaSy, ik waag te betwijfelen of scholen dat zo eenvoudig mogen doen met een kwalificatieplichtige. Je kunt in ieder geval niet vervolgd worden voor het niet opletten in de les, niet maken van door docenten opgegeven huiswerk, e.d. Je kunt ook niet vervolgd worden voor van school gestuurd worden en in dat proces tussen scholen zitten.

Cath

Kun je iets met de info uit de reacties tot zo ver?

Miriam,

Het lijkt mij confronterend wanneer een procesverbaal op de deurmat valt. Maar het is de leerplichtambtenaar die zulke processen opstart zodat een rechter hierover beslist en niet de leerplichtambtenaar. Wilt iemand ontslag moet diegene het dus laten voorkomen bij de rechter; een goed gesprek met een goed plan van aanpak bij de leerplichtambtenaar, is dus te weinig.

Maar het is wel zo dat een leerling die van school gestuurd is en tussen scholen zit, na twee weken al geconfronteerd wordt met het opstarten van een procesverbaal vanwege de leerplicht.

Cath1972

Cath1972

17-04-2014 om 15:58

Havo dus....

Bedankt voor de reacties. Sommige termen zeggen me niet (zoveel). Er is veel veranderd sinds ik uit Nederland wegen.
Maar uit #11 kan ik opmaken dat havo voldoende zou zijn om je startkwalificatie te krijgen en niet meer naar gewoon onderwijs te hoeven. Dit is voor mij belangrijk!

Toen we naar het buitenland gingen moest man zn diploma's omzetten. Hij had havo en dat wordt omgezet naar de opleiding die tiener nu doet.

De reden voor eventueel loi, is dat we waarschijnlijk al te laat zijn. Voor inschrijving voor het mbo.
Daarnaast heeft man haar al een beetje lekker gemaakt voor thuisonderwijs (eigen indeling, uurtje uitslapen, tijd voor hobbies(dat heeft ze nu op de 'havo' geen tijd voor) etc)
Of het geld echt een probleem zal worden weet ik nog niet, ik woon nog niet in Nederland en weet helemaal nog niet hoe het allemaal gaat lopen.

Misschien wordt het alleen het eerste jaar via loi en daarna is ze meer gewend in Nederland en is het fijn om met klasgenoten die dezelfde interesse hebben om te gaan.
Nu ziet ze dat nog niet zo zitten allemaal.

Misschien inderdaad handig om eens contact te leggen met leerplicht ambtenaar (daar sta ik niet bij stil, dat hebben we hier niet. )

leerplichtambtenaar?

Daar zou ik toch echt even mee wachten. Met name omdat je nog helemaal niet ingevoerd bent in het Nederlandse systeem en dat is toch een soort wespennest. Je kunt een aardige behulpzame treffen maar ook een regeltjesvretende ambtenaar voor wie elk advies van diens kant niet vrijblijvend is zodat je zelf geen handelingsruimte meer hebt.
Ik vraag me af hoe je er bij komt dat je al te laat zou zijn?
Laat gewoon het diploma van kind nu waarderen en maak zelf een inschatting wat dat voor een niveau vervolgopleiding zou moeten zijn of overleg dat even met het NUFFIC als het toch een standaardopleiding is kunnen ze dat misschien wel aan de telefoon alvast voorlopig zeggen.
Dan meldt je haar op afstand aan of als je inmiddels in Nederland bent. Als je ergens nieuw komt wonen kun je je altijd aanmelden op grond van verhuizing. Wil niet zeggen dat er altijd plaats is maar meestal wordt er wel een mouw aangepast.
Email met onderwijsconsulenten vanwege de dyslexie van je kind hebben zij mogelijk nog goede adviezen over welke school of hoe je dat aan kunt leggen.
http://www.onderwijsconsulenten.nl/
Inderdaad lees eens mee op fora zoals hier hoe dat hier toegaat.

Startkwalificatie

Lees ook even goed wat Miriam schrijft. Als de opleiding van je kind in een Europees land is en het geldt daar wel als startkwalificatie dan geldt dat in Nederland ook als startkwalificatie. Wij weten natuurlijk niet vanuit welk land je hierheen komt maar daar zit nog een mogelijkheid om toch LOI te kunnen overwegen.

Anne J en Cath

Anne, ik noemde dyslexie omdat mijn kind dyslect is, cath heeft dit niet genoemd.

Cath, als je dochter een "havo"diploma heeft en pas 16 is, waarom gaat ze dan niet verder leren op een HBO? Dit vergroot haar kans op een baan...

Dalarna

Dalarna

17-04-2014 om 18:00

Cath

Waarom zou je niet voor een gewone MBO opleiding kiezen. Er is echt geen 16jarige in NL die zomaar de LOI gaat doen en daar heb je wel heel erg veel karakter voor nodig en je hebt geen klasgenoten.

Mlavel

Roc hebben wel de plicht om te zorgen dat een leerplichtige op een andere opleiding komt, dan gaat de student een traject in waarbij die begeleid wordt.

Dit is overigens niet op iedere opleiding goed geregeld.

Cath1972

Cath1972

18-04-2014 om 12:54

Geen klasgenoten

@dalarna
Dochter vindt het vreselijk met klasgenoten. Heeft geen aansluiting kunnen vinden.
Het lijkt haar heerlijk om lekker rustig thuis te kunnen studeren.
Ik zie het ook als een gemis om geen klasgenoten te hebben. Ik denk dat het toch wel anders is dan op een mavo/havo/VWO. Daar moeten kinderen naar toe. Het lijkt mij dat als je een beroepsopleiding gaat doen dat de leerlingen gemotiveerder zijn (hoop ik).

Dochter beschikt over een flink portie doorzettingsvermogen en ik verwacht dat ze zal studeren.
Ze heeft nu ook een vriendin die een hogere opleiding thuis doet (vriendin heeft hetzelfde als dochter:geen aansluiting en wel goed willen leren)

Goh, wat klinkt het allemaal ingewikkeld over leerplicht en die ambtenaren.
Misschien toch nog even wachten tot ik in Nederland ben (zomer)

Niet alleen LOI

Je kunt ook nog informeren naar volwassenenonderwijs. Bijvoorbeeld de Joke Smitschool.
http://www.rocva.nl/educatie/vavo/joke_smit_college/pages/default.aspx
Of de Open Universiteit
http://www.ou.nl/
Er zijn nog steeds avondopleidingen.
Dat soort opleidingen zijn de contacturen beperkt maar er is wel een ondersteunende structuur.

Dalarna

Dalarna

20-04-2014 om 09:41

tja

Ze gaat naar een ander land en dan thuis studeren. Ik vind dat je haar vreselijk isoleert zo. Later zal ze ook met collega's moeten werken. Ik vond de middelbare school ook helemaal niets maar ik ben blij dat mijn ouders mij niet een LOI opleiding hebben laten doen.

Het is zo anders op mbo en hbo, niet dat ze daar allemaal gemotiveerd zijn maar het is gewoon ánders. Echt ik vind het heel verkeerd om dit te kind te laten doen. Leuk als hobby er naast maar niet als beroepsopleiding. Ik geloof ook niet dat het heel goed op je cv staat (met die leeftijd al een LOI) men zal zich toch afvragen waarom je dat doet of hebt gedaan en ik denk dat je niet bij de eerste keus zit dan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.