Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Maaike

Maaike

23-08-2010 om 16:18

Luizen - kind meteen van school halen!

Bij ons op school is dit jaar een nieuwe regel ingevoerd: wekelijks worden alle kinderen gecontroleerd op luizen, en als het kind 'lopende' luizen heeft, worden de ouders gebeld en moet het kind meteen worden opgehaald.

Is dit normaal? Ik vind het nogal hysterisch, maar misschien zie ik het allemaal te makkelijk in, want mijn zoon heeft gelukkig nog nooit hoofdluis gehad (afkloppen!)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier ook

Ik heb het nog niet meegemaakt, maar zo is wel de regel.
Ik vind het wel goed want luizen verspreiden zich snel ( als het onheil niet al geschied is) en tenslotte moet je bij een besmettelijke aandoening ook je kind thuis houden.
Nadat je de haren hebt behandeld kan je kind gewoon weer naar school.

Puck

Puck

23-08-2010 om 19:08

Hier niet

Hier krijgen de kinderen in de klas van een kind met luizen allemaal een briefje mee dat er luizen in de klas zijn geconstateerd. Het betreffende kind krijgt een briefje dat er hetzelfde uitziet alleen met daarop de mededeling dat het luizen heeft en of je zsm maatregelen wilt nemen.
Trouwens, ik weet niet waar Jasset het vandaan haalt: "tenslotte moet je bij een besmettelijke aandoening ook je kind thuis houden". Dat is grote onzin en zou tot gevolg hebben dat er in de herfst en winter altijd maar een halve klas zou zijn. Alle verkoudheden zijn besmettelijk, waterwratten en voetwratten ook en zo zijn er nog veel meer besmettelijke dingen te noemen waarvoor je je kind echt niet thuis houdt.

Maxime.M

Maxime.M

23-08-2010 om 21:10

Hier ook

Hoi,

Hier heb ik het ook een keer gehad met zoon, moest hem meteen komen ophalen. Vond het niet zo erg hoor, we konden meteen, onder schooltijd zijn haren onder handen nemen en in de middag ging hij gewoon weer naar school.

Maxime

Vic

Vic

23-08-2010 om 21:23

Geen ziekte

Ik geloof dat het hier ook gewenst is dat je je kind direct komt halen als het luizen heeft. Ik ben een keer gebeld door de luizenmoeder. Dat telefoontje had ik gemist en toen stond op mijn voicemail dat er bij dochter neten waren gevonden, en of ik haar op wilde halen. Aangezien ik dochter net de dag daarvoor had behandeld met Prioderm, heb ik pas aan het eind van mijn werkdag terug gebeld. Als het uitkomt, wil ik een kind met luizen best direct ophalen, maar het is geen besmettelijke ziekte dus ik spring niet gelijk in de auto.

Maxime.M

Maxime.M

23-08-2010 om 21:27

Ik was thuis

Ik was toevallig thuis, als ik op mijn werk had gezeten, had ik gewoon mijn werkdag afgemaakt denk ik hoor.

Maxime

Ah kijk, dat biedt perspectieven

Elk nadeel hep se foordeel: wie een extra dagje of weekje vakantie wil buiten de vastgestelde periodes om weet nu wat hem te doen staat.

Groeten,

Temet

Puck

Puck

23-08-2010 om 22:40

Jawel lidwientje

Maar als je je kind een extra dagje thuis wilt hebben om iets leuks te doen, bijv. een pretpark zonder ellenlange wachtrijen dan stop je er een luisje in en je wacht tot je om 9 uur een telefoontje krijgt. En dan lekker een dagje op stap

snuffie60

snuffie60

24-08-2010 om 10:48

Niet normaal,

Maar elke week controleren is ook niet normaal. Ik krijg het sterke vermoeden dat er een flink luizenprobleem is en er daarom deze maatregelen genomen worden. Waarschijnlijk wel de snelste manier om er af te komen.
snuf

Tine Winkel

Tine Winkel

25-08-2010 om 09:21

Bij ons ook

Bij mijn dochters op school is die regel ook en ik heb mijn oudste dochter dus eenmaal moeten ophalen. Ik kon niet, manlief ook niet, maar ze MOEST echt worden opgehaald. Wij hebben dus een oppas ingeschakeld, heeft kindlief van school gehaald, luizenspul gehaald.De apotheker die dochter nog even beoordeeld zag echter geen luizen, wel veel roos?! Toch maar luizenspul gebruikt (terwijl de luizenmoeder waarschijnlijk de roos voor neten heeft aangezien)

Maar, een jaar later had dochterlief toch luizen. Maandagochtend gemeld en jawel, op vrijdagmiddag (!!!) kregen de kinderen een briefje mee. Ik haal mijn dochter dus niet meer op, mocht ze toch luizen hebben bij een luizencontrole. Ik hou ze ook niet thuis voor een verkoudheid en die is ook zeer besmettelijk.

Tine

Tine Winkel

Tine Winkel

25-08-2010 om 09:26

Idd, en preventie?

Inderdaad, elke week is wel erg vaak. Of zouden de luizenmoeders (vaders?) anders niets te doen hebben? Zou de school ook nog iets in de preventieve sfeer doen, b.v. luizenzakken?

Y. Godwaldt

Y. Godwaldt

25-08-2010 om 19:11

Mag niet

Ik weet bijna zeker dat dat niet mag, kinderen naar huis 'sturen' vanwege luizen. Ik zou mijn kind(eren) dan ook niet ophalen. Flauwekul!

Maaike

Maaike

25-08-2010 om 20:47

Luizenplaag? school is net begonnen!

Ik heb niets gehoord over een luizenplaag, en de school is net begonnen. Zou wel heel erg zijn.

Vandaag haalde ik mijn zoontje op, hij kwam vrolijk aan de hand van de juf naar buiten. Ze kwam naar me toe: hij heeft geen luizen, maar er zitten wel oude neetjes. Je zou zijn haar goed kunnen wassen en dan kammen. Ik: oh, goed idee, zijn haar wassen en kammen, dat doe ik nou nooit!

Hij heeft naar mijn weten nog nooit luizen gehad, maar ik begin nu een beetje panisch te worden.

Gisela*

Gisela*

26-08-2010 om 12:48

Hoofd luis

Ik ben coordinator van het luizenteam op onze school. Wij mogen ouders niet verplichten om kinderen op te halen. We vragen het wel. Maar als het niet lukt dan adviseer ik het betreffende kind altijd dat hij er echt voor moet zorgen niet hoofd aan hoofd te gaan zitten met andere kinderen. Bij ons krijgen alleen klassen waar luizen worden gevonden een luizencapes en als na hercontrole blijkt dat niemand meer luizen of verse neten heeft dan gaan de capes weer weg.

elsje78

elsje78

26-08-2010 om 19:08

Hier ook controle geweest

Bij dochter niets, wist ik wel want ik kijk zelf ook vaak en zeker als ik weet dat er controle komt. Maar de dag erna wel capes aan de kapstok, dus ze zijn er wel...

Ik hoop dat het ons voorlopig bespaard wordt, maar ik werk op het vo en ook bij ons zeeeeeer regelmatig luizen!

gr Elske

Vic

Vic

26-08-2010 om 19:15

Witte, gele, rode en zwarte petjes

Bij ons op school is de luizencontrole op maandag na elke vakantie. Ook is het gebruik van luizenzakken verplicht. Tot mijn verbazing liet de juf van de kleuterklas wel vol trots een stel gekleurde petjes zien die gebruikt worden bij kanjertraining. Ik vraag me af of het dan de bedoeling is dat de kinderen die daadwerkelijk opzetten. Dat vind ik dan een beetje tegenstrijdig.

Puck

Puck

26-08-2010 om 20:50

Ach vic

Of die petjes nu wel of niet gebruikt worden maakt toch niet uit. Dan kun je ook alle verkleedkleren af gaan schaffen en gezellig samen in de leeshoek op het kussen een boekje lezen kan ook niet meer, laat staan met z'n 2-en met de koppies bij elkaar aan een tafeltje zitten werken aan hetzelfde werkje.
Verder een vraagje aan degenen waar gewerkt wordt met luizencapes: hoe doen ze dat met gymles? Gaan dan alle kleren ook in de luizencapes of hangt het dan (net als hier) gewoon lekker op en door elkaar?

Vic

Vic

26-08-2010 om 21:57

Puck (gymles)

Bij ons kleden de kleuters zich om in de klas, en leggen hun kleren op de stoeltjes. De andere groepen moeten hun luizenzak meenemen naar de gymzaal en daar hun kleren in doen. Dat is dan weer heel consequent i.t.t. die petjes.

Gisela*

Gisela*

30-08-2010 om 12:38

Pelle

Ik zou heel graag willen dat alle klassen onder capes hingen, maar daar wil onze school niet aan, helaas.

groetjes Gisela

Bastet

Bastet

30-08-2010 om 12:43

Heeeeeeeee gisela*

Dat is lang geleden!)
Bastet

Gisela*

Gisela*

30-08-2010 om 12:44

Juffen

de juffen van met name de lagere klassen , maar ook de rest vinden het gewoon allemaal heel onhandig en veel gedoe. Ze staan zo'n beetje te juichen als de capes weer weg gaan. We zijn dus al blij dat we dit stukje voor elkaar hebben gekregen, haha. Maar goed, mijn eigen kinderen en nog een paar anderen hebben een eigen luizencape die ze wel altijd gebruiken.

Gisela*

Gisela*

30-08-2010 om 12:51

Bastet

Hoi, ja lees zo nu en dan wel mee, maar ben er idd lang tussenuit geweest. Geen idee eigenlijk waarom, misschien te druk op dit forum om alles bij te houden.

Puck

Puck

30-08-2010 om 13:40

Gisela

En heb je dan ook het idee dat zo'n cape afdoende werkt? Mijn ervaring is dat kinderen (en dan met name de jongere groepen) toch wel aan luis komt, capes of niet. Je voorkomt het er echt niet mee. Ze liggen op hetzelfde speelkleed, ze hebben verkleedkleren. Op de sportclub liggen de kleren ook kriskras door elkaar. Op de PSZ van jonger broertje of zusje hebben ze bijv. ook geen capes. Ik heb echt niet de illusie dat luizencapes afdoende zijn en heb er voor mijn kinderen ook nooit één gebruikt.

Gisela*

Gisela*

30-08-2010 om 14:03

Tuurlijk

Natuurlijk is de kans, zeker bij de lagere groepen, groot dat ze er op een andere manier aankomen. Maar een cape is een klein stukje wat je er dan nog wel tegen kan doen, buiten natuurlijk regelmatig controleren. Ik vraag me altijd af of ouders van een klas waar de luizenmelding gedaan is en die dus een brief meekrijgen er veel mee doen. Ik heb dan toch vaak het idee dat mensen denken, ach mijn kind heeft geen luizen dus waarom al die moeite doen. Hoe vaak ik al niet heb gehad dat ik bij de controle luizen vond en zo'n kind dan zei, mijn moeder heeft me vanmorgen nog gecontroleerd. Nou als ik ze dan levend zie lopen met gemak...
Maar daarom zit ik dus ook bij het luizenteam om maar zoveel mogelijk het te proberen te voorkomen.

Puck

Puck

30-08-2010 om 22:48

O gut

Wordt mijn mening ook nog gesteund door echt onderzoek? Ik heb mijn mening gewoon gebaseerd op mijn nuchtere boerenverstand.

69er

69er

31-08-2010 om 09:09

Onderzoek

Ik ben dan eigenlijk wel benieuwd naar dat onderzoek.
Als een luizencape niet werkt zou je kunnen concluderen dat luizen zich niet verplaatsen of dat dit toch wel gebeurd op andere plekken.
Komt een enkel geval van luis in een huishouden voor is er dus ook geen reden om kleding niet in contact te brengen met dat van de andere huisgenoten.

Ik heb bij een controle gezien dat luis over schouder en rug liep. Bij thuiskomst heb ik me buiten uitgekleed, alles in de vriezer gegooid en mijzelf helemaal nagekamd.
Dit kind zat niet in de leeftijd verkleedkleren / koppen bij elkaar. Ik ben er van overtuigd dat zonder de capes het niet bij dit kind gebleven was.

Zeker kunnen we niet voorkomen dat een kind luis krijgt, maar we kunnen er wel wat aan doen om te voorkomen dat het zich heel snel verspreid.
69er

hymn

hymn

31-08-2010 om 10:16

Bij mijn kind( verplicht thuis blijven )

waren ook luizen geconstateerd , behandeld , elked dag gekamd , de week erop weer behandeld en ze hebben een paar neten gevonden ( toen ik kamde voor ze naar school ging maar 1 a2 kleine dode neten)

maar ik MOET nu mijn kind thuis houden ondanks behandeling , nu moet ik wel zeggen dat ze heel gevoelig ervoor is en meestal de pinuet

maar ze mag niet naar school nu tot dat

tja ik dacht dat ze weg waren maar school zegt dat er hele legers zijn dus ......................en dan????????????

deze school zegt dus wel dat kind thuis moet ondanks alle voor zorgmaatregelen van mijn kant

69er

69er

31-08-2010 om 11:33

Legers?

HYMN,
Het is moeilijk om te beoordelen of een kind helemaal luisvrij is als er nog neten aangetroffen worden. Wij vragen daarom van ouders om echt alles er uit te kammen. Een kind dan van school houden, nee, maar wel voor dezelfde groep weer een controle over 3 weken.
Het klinkt wel alsof de luizenmoeders wat anders zien dan jij. Vraag eens of ze samen met je willen kijken. Als de luizengroep op school goed werkt zal dat zeker geen probleem zijn.
69er

Guinevere

Guinevere

31-08-2010 om 12:34

Ideaal zeg!

Werkelijk ideaal, je gooit een luis op het hoofd van je kind en je hoeft voorlopig niet op school te verschijnen. Ik zie allerlei leuke mogelijkheden. Parijs, Londen, wintersport in het laagseizoen...

En het onderwijs?

Krijgt je kind wel lessen mee naar huis?
Ik zou inderdaad zo'n luizenmoeder vragen om samen te kijken. Misschien zie jij het verkeerd, maar het kan ook zijn dat zij het verkeerd zien.
groet,
Miriam Lavell

hymn

hymn

31-08-2010 om 13:23

nee kind heeft geen lessen mee naar huis gekregen

maar het is toch zo dat als je je kind behandeld hebt , het kind weer naar school kan???

en verkoop het verhaal maar es aan je kind dat ze niet meer mag totdat , ze heeft al beperkingen verstandelijk , dus ze snapt er niks van

en word helemaal gek van haar moeder die steeds weer met die luizenkam op haar afkomt om te kammen .............

als het aan mij lag blijft ze de hele week thuis , wat ik begreep zijn er meer kinderen die thuis moeten blijven van school
maar ja 1 luis en het begint weer van voren af aan ondanks alle behandelingen ten top

en heb contact gezocht met de GGD gisteren en die moeten nog steeds terug bellen .......

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.