Maaike
23-08-2010 om 16:18
Luizen - kind meteen van school halen!
Bij ons op school is dit jaar een nieuwe regel ingevoerd: wekelijks worden alle kinderen gecontroleerd op luizen, en als het kind 'lopende' luizen heeft, worden de ouders gebeld en moet het kind meteen worden opgehaald.
Is dit normaal? Ik vind het nogal hysterisch, maar misschien zie ik het allemaal te makkelijk in, want mijn zoon heeft gelukkig nog nooit hoofdluis gehad (afkloppen!)

hymn
31-08-2010 om 13:25
Bovendien
is die chemische zooi op dat kleine koppie helemaal niet goed
ik doe het vanaf nu 1 keer per dag op droog haar en 1 keer op nat haar
de wasmachine draait op volle toeren , wel zielig al die verzopen knuffels

M Lavell
31-08-2010 om 13:37
Kammen
"maar het is toch zo dat als je je kind behandeld hebt , het kind weer naar school kan??? "
ja en nee.
Luizen zijn in beginsel geen goede reden om een kind naar huis te sturen. Ook een onbehandeld kind niet.
Maar als een school last heeft van een hardnekkige luizenbesmetting, dan kan men daar toch voor kiezen. Kind mag terugkomen als de luizen weg zijn. En nee, een behandeling is daarvoor niet per se genoeg.
Een luizenbesmetting echt wegwerken, kan weken duren.
"Bovendien is die chemische zooi op dat kleine koppie helemaal niet goed ik doe het vanaf nu 1 keer per dag op droog haar en 1 keer op nat haar"
Je kunt daar beter mee stoppen. De meeste luizen zijn resistent. Dat chemische goedje helpt niet, zeker niet tegen neten.
Het komt echt neer op kammen, kammen, en nog eens kammen. Twee keer per dag en net zo lang tot je ze allemaal gevangen hebt.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
31-08-2010 om 13:50
Om het je makkelijker te maken
Lees dit even http://www.ouders.nl/mopi2008-hoofdluis.htm
Dat bespaart je eindeloos wassen.
Groet,
Miriam Lavell

hymn
31-08-2010 om 14:14
Weet je
ik kam elke dag 2 keer en ze hebben neetjes gevonden , geen luizen
maar ja , als ze niet goed kijken en een lege neet voor vol aanzien , tja......................
dus geen wasgedoe meer , begrijp ik , heerlijk
zouden er ook kinderen gevoeliger zijn voor dan n=andere
ben verhuids anderhalf jaar geleden ivm scheiding en daar nooit geen last en nu lijkt het wel of ze haar hoofd helemaal je van het vinden
ik word het alleen zo zat................pffffff

M Lavell
31-08-2010 om 14:32
Week thuis
Die beesten komen ergens vandaan. Misschien wel van school. Niet naar school gaan zorgt er in ieder geval voor dat ze niet opnieuw besmet wordt.
Ik zou toch even met een luizenmoeder bellen en even samen kijken. Wat ziet ze dan? Laat het aanwijzen. Dan weten jullie samen waar ze het over hebben.
Daarmee kan ook duidelijk worden wat ze willen zien voordat kind weer naar school mag.
"zouden er ook kinderen gevoeliger zijn voor dan n=andere "
Ja. Kinderen met extra schoon gewassen haar.
Wat helpt tegen herbesmetting is vlechten en haarlak.
Groet,
Miriam Lavell

hymn
31-08-2010 om 14:32
Miriam
ik bedoelde ook 2 kammen niet 2 keer per dag die zooi erop ............dat zou pas erg zijn ....

joos
31-08-2010 om 15:20
Vraag over resistentie
Ik lees telkens weer dat luizen resistent zijn tegen de chemische middelen (zijn afgelopen week hier ook weer veelvuldig gebruikt helaas, ivm luizen). Maar hoe kunnen luizen daar nou resistent van worden? Ze zitten op een hoofd, worden verdelgd door dat spul en krijgen dan toch geen nazaten meer die resistent zijn geworden? Zij kunnen toch niks meer doorgeven aan de next generation? Ik weet het, heb er absoluut geen verstand van hoe dat nou werkt, maar ik vroeg het me gewoon even af.
En over de vraag of het ene kind er gevoeliger voor is dan het andere: hier 2 kinderen en 3 keer luizen in de afgelopen 4 jaar. Oudste steeds luizen en heel veel neten, jongste alle keren alleen maar 2 of 3 neten. Zelfde haarwas ritme, vlechten kan ik niet en haarlak gebruiken ze niet of nauwelijks. Hoe kan het dat oudste zoveel meer heeft? Ligt het dan toch aan de smaak van het bloed?

Puck
31-08-2010 om 15:27
Joos
Het probleem is dat niet 100% van de grote luizen gedood worden met een behandeling. Degene die het beste tegen het spul kunnen blijven leven en DIE zorgen voor nageslacht dat door de genen van hun ouders ook goed tegen de verdelgingsmiddelen kunnen. Als je dan weer gaat behandelen na een week dan overleven weer de sterkste luisjes en die zorgen voor nog sterker nageslacht. Zo heb je steeds meer luizen die steeds beter tegen het middel bestand zijn. Voila: resistentie.

luisje-gelukkig-niet
01-09-2010 om 20:14
Wat doe je als
in de afgelopen 3 jaar steeds dezelfde naam opduikt bij de luizencontrole Ná de vakantie? En je weet dat deze moeder het allemaal niet zo nauw neemt?

hortencia
01-09-2010 om 22:43
Niets...
wij nemen het allemaal wél heel erg nauw met de hygiëne (als dat het is wat je bedoelt tenminste) en voila: 3 kinderen met luizen en neten....
Het OO artikel dat Miriam noemt was een echte eye opener, een aanrader...
Hortencia

luisje-gelukkig-niet
01-09-2010 om 22:52
Nee.
dat bedoel ik niet, neemt het niet zo nauw met het aanpakken van de luis bij haar kind, dat bedoel ik. Hygiene speelt voorzover ik weet juist geen enkele rol, ze zijn dol op schoon haar.

69er
02-09-2010 om 10:46
Verwaarlozing
Als je de indruk hebt dat er niets ondernomen wordt dan kan dat gezien worden als verwaarlozing. Daar bemoeid de controlegroep zich niet meer mee, maar "school".
( Dat is niet altijd moedwillig, in een gezin kan ook een situatie onstaan dat dingen "boven het hoofd groeien", en er hulp nodig is.)
69er