Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Luizenmoeder ziet lege neten voor Luizen aan


vlinder72

vlinder72

05-10-2015 om 14:12

waarom ben je zo overstuur?

Ze schrijven op A. heeft neten. A. Krijgt een briefje mee. Thuis haal je je schouders op en mik je het briefje in de papiercontainer want je weet al wat er is en je doet er toch niets aan.

Maken ze een opmerking naar je dochter dam zegt je dochter. Weer ik
De kapper zegt dat ze leeg zijn en dat is het.

Trek je er niets van aan.

Half a twin

Half a twin

05-10-2015 om 14:25

luizencursus ggd

Hier in de randstad is regelmatig een infoochtend van de ggd over hoe je luizencontroles moet do3n, wat zinvol is bij de behandeling en wat niet. Onze school gaat daar (afhankelijk van het aantal nieuwe luizenmoeders) ieder jaar of om het jaar heen. Binnenkort gaan we weer.
Waar vroeger je huis bijna hysterisch gestofzuigd moest worden is dat nu niet meer zo heel belangraijk, evenals knuffels in de vriezer.
Gaat jullie lumijizenteam regelmatig naar die infoochtenden? Zo te lezen niet, hun aanpak klinkt wel erg uit de beginjaren van mijn luizenmoedercarrière. Toen ik 10 jaar geleden begon, ging het nog zo, nu niet meer. Dat uitsluiten van de huishoek zou je kunnen aankaarten bij de inspectie, dat mag namelijk helemaal niet. Zelfs kinderen laten ophalen om te behandelen, om te voorkomen dat ze de hele klas besmetten mag niet meer, volgend de inspectie.
Als ik binnenkort op cursus ga dan neem ik ook even wat foldermateriaal mee voor de kapsalon waar ik nu al maanden niet geknipt word vanwege 4 maamden oude neten.

Half a twin

Half a twin

05-10-2015 om 14:35

Vlinder

Overstuur, omdat haar kind vanwege lege neten niet in de huishoek mag, kind wordt uitgesloten vanwrge het hebben van.... Ja wat eigenlijk..... lege neten zijn geen luizen dus ze zou gewoon mee moeten kunnen doen met alle activiteiten in de klas, zeker als de nieuwe regels van de ggd gehanteerd zouden worden.
Ik was ook behoorlijk overstuur toen de kapper hier weigerde te knippen ivm ouse neten. Inmiddels heeft een thuiskapster ons gezin een beetje opgekalefaterd maar zij moet ons haar nog leren kennen vrees dat wij pas over een paar maanden weer echt goed geknipt haar hebben.

Calenzia

Calenzia

05-10-2015 om 14:51 Topicstarter

Precies half a twin

Ik had al niet zo'n zin om op vlinder te reageren. Maar ik vind het niet raar dat ik overstuur ben. Inmiddels weer iets tot rust gekomen gelukkig. Je wordt er gewoon niet goed van als je kind elke keer onterecht door de luizenmoeders aangewezen wordt, omdat zij blijkbaar menen dat er geen verschil is tussen lege en volle neten.

Ik heb inmiddels wat informatie verzameld. Ik vind het overigens vreemd dat die luizenmoeder klakkeloos dat protocol volgen. Mijn kapster heeft toen een soort gelijk discussie met ze gevoerd vanwege haar buurmeisje en het zou me niet verbazen als er meer moeder zijn die hier tegen aanlopen. En dan nog overtuigd van hun protocol en niet eens op het idee komen om zelf even te zoeken of het nog klopt en of het misschien aangepast moet worden.

Ik denk niet dat ze cursussen via GGD volgen. Waarschijnlijk legt de oude luizenmoeder het uit aan de nieuwe en wordt er alleen naar het schoolprotocol gekeken. Ik heb ook het idee dat deze gewoon zwaar verouderd is. Ze zeiden ook letterlijk dat al jarenlang dat schoolprotocol volgen. Tja, wetenschap staat niet stil en ook richtlijnen worden door jaarlijks op aangepast.

Ik heb inmiddels wat informatie verzameld en daarmee een brief opgesteld. Stukje waarin staat dat neten paar centimeter van de hoofdhuid zit echt leeg zijn geciteerd en daar de link naar de betreffende site erbij. Dat het onzin is om dochter uit de huishoek te weren heb ik ook erbij vermeld. Plus een link naar de nieuwe richtlijn dat er geen besmetting via knuffels e.d. kan plaats vinden.

Melding maken bij de inspectie lijkt me voor nu overdreven, maar als je een link hebt met nieuwe richtlijnen en dat kinderen niet zomaar uit hoeken zoals de huishoek gehouden mogen worden, graag half a twin. Dan verwerk die gelijk in mijn brief.

Deze brief stuur ik overigens niet alleen naar de luizenmoeder, maar ook naar de directrice. Volgens mij wordt er anders weinig meegedaan en het is onderhand wel nodig dat zo'n protocol aangepast wordt

Katniss

Katniss

05-10-2015 om 14:54

Niet aan de luizenmoeder

Ik zou het alleen naar de directie sturen. Die luizenmoeder is ook 'maar een moeder' en ze zou zelf geen bevoegdheden moeten hebben om kinderen te weren of bepalen waar ze wel en niet mogen spelen.

vlinder72

vlinder72

05-10-2015 om 14:56

ho. wacht

Ik maak mij niet druk over luizen. Maar ik accepteer het zeker niet dat mijn kind om zo'n reden buitengesloten wordt. Echte luizen of lege luizen. Maar ik had dan al direct bij de directeur gezetej. Discussieren met dat soort moeders is zinloos.

Calenzia

Calenzia

05-10-2015 om 15:01 Topicstarter

Katniss

Dat niet mogen spelen in de huishoek is niet de beslissing van de luizenmoeders, maar van de juf. Maar het probleem is dat de juf naar de luizenmoeders luistert. Dus als die zeggen ze heeft neten, dan is dat haar maatregel. Discussie met juf heeft helaas geen zin. Dat heb ik al verschillende keren gedaan en zij vertrouwt blindelings op de luizenmoeders.

De brief wil ik ook naar de luizenmoeder sturen, omdat zij zo overtuigd zijn van hun gelijk en nu alleen maar een verouderd protocol blijven volgen. Maar de directeur is inderdaad belangrijker, omdat die het protocol kan aanpassen. Ik laat het hier in ieder geval zeker niet bij zitten. Als iedereen maar zuchtend lege neten blijft verwijderen, zal dit over tien jaar waarschijnlijk nog steeds zo gaan.

Angela67

Angela67

05-10-2015 om 15:18

nee niet naar die luizenmoeder!

welles nietes niet aan beginnen. Ook niet naar de juf sturen.
Gewoon naar de directrice met een cc aan de ggz oid . . . of aan de inspectie. . .?
gr Angela

Half a twin

Half a twin

05-10-2015 om 15:34

Geen link

Ik heb er geen link van, de ggd vertelde ons ooit tijdens zo'n bijeenkomst dat weren van school niet meer mag van de inspectie. Op de site van Rivm staat dat weren van school noet noodzakelojk is.
Brief zou ik sturen aan de directie en de juf, met alle links die je hebt gevonden er in. De luizenmoeders moeten door de directie op cursus gestuurd worden. Zeld met die moeders in discussie hweft geen zin, die zijn zo flexibel als een looien deur krijg ik de indruk.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-10-2015 om 15:34

Schoolprotocol

Ik zou eens vragen op school naar dat protocol. Ik controleer echt al heel lang en ik weet ook al net zo lang dat neten die meer dan anderhalve centimeter van de hoofdhuid zitten leeg zijn. Ik kan me niet voorstellen dat zij iets anders op papier hebben staan.
Dat moet gewoon een protocol van de ggd zijn.

Een kind om deze reden uitsluiten uit hoeken zou voor mij reden zijn om uit te kijken naar een andere school.

Er schijnen trouwens in nederland ook luizenkappers te zijn die de haren echt neetvrij kunnen krijgen. Ik heb dat eens ergens gelezen.

Hanne.

Hanne.

05-10-2015 om 15:48

1 cm

Ik heb geen link dat werek niet mag, maar in het protocol van de ggd staat heel specifiek dat neten verder dan 1 cm van de hoofdhuid geen besmettingsgevaar geven. Dan lijkt het met logisch dat weren niet nodig is. Misschien dat de directie daar gevoeldig voor is.

http://www.ggdkennemerland.nl/media/11244/protocol-hoofdluis-versie-aug-2013.pdf

Interessant is wellicht oook het 'algemeen hoofdluis protocol' van het landelijk steunpunt hoofdluis.

http://landelijksteunpunthoofdluis.nl/cp/uploads/downloads/Algemeen%20Hoofdluis%20Protocol%20Scholen%20%28januari%202014%29_1390561925.pdf

Calenzia

Calenzia

05-10-2015 om 18:47 Topicstarter

brief

Ik heb de brief aan mijn man laten lezen en daar ook jou link in vermeld Hanne. Die van het GGD is heel handig en daar kunnen ze gewoon niet om heen.

Mijn man is hem nu naar de brievenbus van school aan het brengen. Hij is gericht aan de directie. De luizenmoeders laten we maar even voor wat ze zijn.

Mocht de school het protocol niet willen veranderen, dan gaan we met GGD en de inspectie contact opnemen.

Moeps

Moeps

05-10-2015 om 19:04

misschien onnozel van mij

Als het gaat om 1 lege neet, waarom knip of trek je die er niet uit of pulk je die er met een nagel uit. Is het hele gezeik afgelopen. De kapster had er toch 1 gezien? Heeft zij die er niet uitgehaald?

Krullevaar

Krullevaar

05-10-2015 om 19:21

Precies

Dat dacht ik ook. Om hoeveel gaat het precies? Doe je best en haal ze eruit ben je gelijk van het gezeur af. Of zit haar hele haar er echt vol mee? Dan wordt het een langdurig probleem zo.

Half a twin

Half a twin

05-10-2015 om 20:47

Neten er uit pulken is niet te doen

Bij mijn zoon heb ik maar 2 levende luizen gevonden en een neet of 20. Ze er zelf uitpulken was nog wel te doen maar bij heel veel dik haar slamje er altijd wel een over, die de kapper dan net vond.
Mijn dochter had wel meer dan 80 levende luizen en die leggen iedere dag wel 8 tot 10 eieren, die weer uitkomen en nieuwe neten gaan maken. Je zit binnen een paar dagen (als je niet door hebt dat je besmet bent) op homderden neten. Bij dik haar echt haar voor haar nakijken en de neet eraf halen is niet te doen.

Doe je best en haal ze er uit is een loze kreet, bij een fikse besmetting gewoon niet te doe.

Calenzia

Calenzia

05-10-2015 om 21:12 Topicstarter

precies half a twin

Als het om 1 neet zou gaan...

Moeps en Krullevaar dit is een probleem van al een dikke maand en inmiddels 3 controles verder. Dochter heeft dik veel krul haar. Plukje voor plukje onderzoeken kan alleen met hulp van drie klemmen haar haren opsteken en dan elke keer een nieuw plukje zoeken en opnieuw omhoog. Dat 'simpele' klusje kost een half uur bij een kind van vijf dat heel beweegelijk is en moeilijk stil kan zitten. Lukt enigzins met youtube aan als afleiding en ze laat het kammen redelijk toe gelukkig.

De kapper vond aan de onderkant van haar haren 1 neet. De neet door de luizenmoeder zat boven op het haar. Het probleem met haar zoals dat van mijn dochter is, dat je ze blijft tegenkomen. En ja die neet heb ik er zelf vanmiddag uitgehaald. Maar ook als ik nog een keer alles grondig kam, er uitpulk en knip bestaat er een kans dat de luizenmoeders er toch nog eentje tegen kunnen komen.

Ik kan het ook zo laten. Maar aangezien mijn dochter nu in groep 1 zit en nog zo'n zeven jaar te gaan heeft op deze school. Ik hoop dat ze echt wegblijven, maar er bestaat altijd kans dat ze er nog eens last van heeft. En dan heb ik weer de luizenmoeders die elke keer roepen. Ook als ze er vanaf is en het alleen nog maar lege neten zijn die je nog maanden tegen kan blijven komen.

creabea

creabea

05-10-2015 om 21:39

kom op

ik geloof niet dat Vlinder het onaardig bedoelt hoor! Trek het je niet zo aan joh. Dien op school een klacht in over de ondeskundige luizencontrole, heb je dat ook weer gehad. Maar hou ook op over dat dikke krulhaar van je dochter, want ook al is het veel werk, je had denk ik best het haar van je dochter neetvrij kunnen maken om van het gezeur af te zijn. Een keer (in het weekend) voor de tv met een leuke speelfilm en je bent er wel klaar mee. Je hebt toch ook je dochter luisvrij gekregen? Dan moet je elke dag al dat haar helemaal doorspitten en dat heb je neem ik aan ook gedaan.

creabea

Nog even daargelaten dat jij helemaal niet weet hoeveel werk het is, maar waarom zou Calenzia dat moeten doen? Die beesten zijn weg en er is geen besmetting meer. Waarom zou je dan nog een halve middag aan dat haar moeten gaan zitten pielen? Alleen maar omdat de luizenmoeder dan blij is ofzo? Luizenmoeder gaat van de verkeerde richtlijnen uit, school heeft kennelijk geen zin om na te denken, en Calenzia en haar kind (en ongetwijfeld nog een hoop kinderen en ouders) zitten met de gebakken peren. Hoog tijd dat die discussie op een hoger niveau wordt gevoerd, dus inderdaad: brief naar de directie.

Groeten,

Temet

Half a twin

Half a twin

05-10-2015 om 22:09

luisvrij is iets anders dan neetvrij

Die neten zitten vastgeplakt aan de haren, heb alle tips van internet geprobeerd. Azijn om de neten los te weken, azijn met cremespoeling , het werkt gewoon niet. Luizen kam je er uit neten niet. Een middag voor de tv was voor mijn zoon genoeg met een neet of 8. Honderden neten is een ander verhaal, zeker bij een jong kind. Uren stilzitten is echt niet leuk.

creabea

creabea

05-10-2015 om 22:20

Temet

Toevallig weet ik wel hoeveel werk dat is, want ik heb een gezinslid met prachtig lang en krullend haar, dat ik 3 weken 2 maal daags zeer geduldig heb gekamd omdat ik niet wilde dat het eraf ging toen het vol zat met luizen (het haar van mijn man.

En waarom zou Calenzia dat moeten doen? Omdat ze dan van het gezeur af is en zich niet meer zo hoeft op te winden erover. Een lange kamsessie lijkt me minder stress op te leveren dan de strijd die ze nu al een paar maanden voert met de luizenmoeder.

En neten kun je wel degelijk uitkammen met een goede metalen luizenkam met echt stevige tanden die dicht op elkaar zitten, waar de haren net doorheen gaan. Ging hier echt niet zo heel moeilijk!

moeps

moeps

05-10-2015 om 22:35

Ik begreep uit je verhaal dat er heel af en toe 1 lege werd gevonden. Ik kan je maar 1 tip geven. Investeer in een goede netenkam, als je dat nog niet gedaan hebt. Assy (assyluizenkam.com) en licemeister (zie luizenkliniek.nl). De eerste schijn je tegewoordig ook bij de etos te kunnen kopen, anders online. Dat zijn de beste kammen by far. Daar kun je dus ook de luizen mee uitkammen.Mijn dochter heeft fijn haar, maar veel, waardoor het een beste bos is. Bij haar heb ik ook 3 weken lang 2 x per dag gekamd en uiteindelijk waren de lege neten er ook uitgekamd. Ik heb de Assy, heb m ook al diverse keren uitgeleend en ook anderen hadden dezelfde ervaring.
En jij hebt het steeds ove 1 luizenmoeder, ik neem aan dat de klas gecontroleerd wordt door een team. Kun je niet vragen of iemand anders je dochter checkt?

Calenzia

Calenzia

06-10-2015 om 07:24 Topicstarter

een middagje kammen niet voldoende

Reden dat ik benadruk dat mijn dochter dik krul haar heeft, is omdat ik het idee heb dat sommige niet snappen dat je het er dan echt niet in een middagje uitkrijgt. Toen ze luizen had heb ik haar haren 4 keer per dag grondig gekamd. Alle luizen zijn allang weg en toen zijn er ook al een hoop neten meegekomen. Ik heb haar twee weken lang gekamd en daarnaast lotion tegen de luizen gebruikt. De lotion had ze de eerste keer al bijna helemaal gedood. De week erna is deze volgens gebruiksaanwijzing herhaald.

Dochter heeft dus al een ontelbaar lange kamsessies gehad

Het gaat niet om 1 luizenmoeder. Ik stond gisteren in mijn eentje tegen een muur van zes luizenmoeders te praten die allemaal hetzelfde herhalen, omdat ze kennelijk een oud protocol volgen en zelf niet op het idee komen dat deze misschien niet zou kunnen kloppen. 1 luizenmoeder heeft gecontroleerd bij dochter, de rest was het met haar eens en ze vormden 1 front.

De klachtenbrief ligt inmiddels bij school

Tussen de controles door heb ik verschillende keren gecontroleerd en goed gekamd. Ook met azijn in het haar en crèmespoeling. Ik heb ze er uit geknipt en gepulkt, maar je blijft ze toch tegenkomen.

Assy kam heb ik. Hiermee heb ik verschillende neten uitgekregen. Hij werkt beter dan een gewone luizenkam, maar ook hier krijg je niet alles mee weg.

Jamie

Jamie

06-10-2015 om 07:35

Jammer

Jammer dat je niet meteen allerlei bewijzen en protocollen had meegenomen maar goed je ging er ook van uit dat het nu goed is.

Wat een gedoe zeg en dat maandenlang over het hoofd van een vijfjarige.

Calenzia

Calenzia

06-10-2015 om 07:55 Topicstarter

Inderdaad jammer

Dat is inderdaad jammer Jamie. Maar ik sprak gisteren gewoon tegen een muur. En ondanks de waarschuwing van de kapster had ik iets meer flexibiliteit verwacht. Ik weet niet of het zin had om daar met een protocol van de GGD te staan. Grote kans dat ze dan ook naar het schoolprotocol hadden gewezen.

Het ligt in ieder geval nu bij de directie. De luizenmoeders laat ik even voor wat ze zijn. In de brief verwijs ik naar het protocol van het GGD dat iemand hier eerder postte, met daar het citaat over de neten extra benadrukt.

Labello

Labello

06-10-2015 om 10:29

Mail

Ik denk dat ik de brief aan de directie ook nog eens zou mailen.
De links die je in je brief hebt gezet, kunnen ze dan zo aanklikken.
Met een papieren brief zullen ze dat niet (kunnen) doen.

vlinder72

vlinder72

06-10-2015 om 11:26

Misschien staat dit er al bij maar ik zou er ook bijzetten dat de manier waarom de luizencontrole nu gedaan wordt en de consequenties die erbij horen ervoor zorgen dat het luizen als een enorm probleem gezien worden en je dochter nu niet meer mee mag spelen en als een "paria" wordt behandeld.

Bij mijn kinderen op school bekijken ouders even snel de koppies van de kinderen. Vinden ze ietsxdan vind je een briefje in de tas van je kind. Er wordt niets hardop gezegd en het heeft geen consequenties. Worden er luizen gevonden dan volgt er een algemene mail waarin staat pas op er zijn luizen geconstateerd naar alle ouders.

Calenzia

Calenzia

06-10-2015 om 13:32 Topicstarter

mail terug van school

Net een mail terug gekregen van school en helaas schieten we er weinig mee op. De directrice geeft aan dat er vorig jaar samen met een huisarts naar het protocol gehandeld is en dat ze deze volgens laatste richtlijnen zijn aangepast. Ook zij is er van overtuigd dat neten, ook als ze een paar centimeter van de hoofdhuid af zitten, nog kunnen uitkomen. Wat de huishoek betreft. Het is jammer voor mijn dochter, maar dit is nou eenmaal noodzakelijk volgens hun richtlijnen.

Zucht.

Ik heb de mail naar mijn man doorgestuurd en zal even met hem overleggen wat onze volgende stap is. Ik denk dat we maar eens het GGD gaan bellen of iets dergelijks voor ondersteuning. Het staat nou eenmaal letterlijk in hun richtlijnen dat neten een paar centimeter van de hoofdhuid leeg zijn en echt niet uit kunnen komen.

De directrice is wel bereid voor een gesprek en eventueel aanpassing van de richtlijnen mocht het toch zo zijn van die lege neten. Maar ondanks dat het duidelijk in de mail en citaat stond, (de citaat komt uit de GGD richtlijnen) was dit niet voldoende.

Ik laat het er in ieder geval niet bij zitten. Bij dochter heb ik gisterenochtend en vanmorgen nog even tussen de haren gekeken en niks meer gevonden. Ik had al begrepen dat ze pas na de herfstvakantie weer willen gaan controleren. In de tussentijd blijf ik haar haren controleren en binnenkort nog een keer goed kammen in de hoop dat er dan echt niks meer in zit.

Maar ook als ze de volgende keer niks meer vinden, ook bij zoon niet, dan heb je het de volgende keer dat ze weer eens luizen heeft en na grondige behandeling dus weer veel lege neten die moeilijk er uit te krijgen zijn weer dit gezeik. Ik denk dat er pas echt iets opgelost is als de protocol aangepast wordt naar recente richtlijnen en ze eindelijk eens snappen dat neten paar centimeter van de hoofdhuid af echt leeg zijn

Hanne.

Hanne.

06-10-2015 om 13:56

je zou toch bijna

Je zou toch bijna je dochter met een kind van de luizenmoeders laten spelen. En dan een paar van die lege neten in hun haar plakken....

Misschien is dat ergens ook wel de oplossing, zodra ze zelf last van hun eigen regels beginnen te krijgen is het waarschijnlijk een stuk makkelijker om het protocol aan te passen!

Calenzia

Calenzia

06-10-2015 om 14:26 Topicstarter

Leuk, maar geen oplossing

Die gedachte heb ik ergens ook Hanne. Als ze er zelf nou eens met hun kind last van hadden. 1 van de moeders had gisteren de opmerking dat ze niet snapte dat ik die neten niet uit het haar van mijn kind had gehaald, als het haar kind was zou ze die er desnoods uitknippen. Ik hoop echt dat haar kind luizen krijgt, al is het maar zodat ze dan tenminste snapt dat je die neten, zeker als het er veel zijn, niet zomaar even er uit krijgt. Je kunt er toch eentje over het hoofd zien, zoals die van gisteren bij mijn dochter. Zowel ik als de kapper hebben die gewoon niet gezien. Dan zou ze in ieder geval snappen en zich waarschijnlijk wat meer verdiepen in het hele luizen gebeuren in plaats van alleen maar klakkeloos van een verouderd schoolprotocol uitgaan.

Maar goed dat zal dus niet zo snel gebeuren. Dochter heeft al lang geen luizen meer en die paar lege neten die er nu heel misschien nog in zitten besmetten niemand. Ik heb nu de protocol van het GGD uitgeprint en de stukken over lege neten met stift gemarkeerd.

Wanneer heeft een kind geen hoofdluis?
-Als u geen levende luizen vind
-Als de neten verder dan 1 cm van de hoofdhuid zijn verwijderd

en

Neten die verder dan 1 cm van de hoofdhuid zitten, bevatten geen luis meer

en deze is ook duidelijk

Als de neet zich 2 1/2 cm of verder van de hoofdhuid bevindt, dan is dat een oude neet. Het gevaar van besmetting is dan verdwenen.

Lijkt me vrij duidelijk en volgens mij aardig bekend bij zo'n beetje iedereen die wel eens met luizen te maken heeft, behalve dan bij 1 koppige school waar helaas mijn kinderen op zitten.

Jamie

Jamie

06-10-2015 om 16:11

hmm

Ik zou maar eens ernstig twijfelen aan de kunde van een huisarts en inderdaad vragen of de GGD eens contact wil opnemen met school. Waar staat dat je een kind mag weren in de huishoek? Hoe lang zou dat weren moeten zijn? Sowieso slaat dat nergens op want de luizenzakken hoeven ook niet meer, het gaat om koppies bij elkaar en dat kan ook in de bouwhoek.

Zo lopen dus in alles duidelijk achter. Vraag het protocol eens op van school en stuur DAT naar het Landelijk steunpunt Hoofdluis!

http://landelijksteunpunthoofdluis.nl/default.asp?page=Over_Hoofdluis-Nieuwe_richtlijn&pid=134

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.