Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Lunchtijd op school

ik kreeg vandaag onverwacht een bericht mijn zoon zijn juf
Mijn zoon is een kleuter en is af en toe wat lastig tijdens de lunch tijd. Vandaag had hij zijn 1 cherry tomaatje samen geknepen. Niet echt netjes maar ja hij vond het komisch. Het kindje naast hem vond het niet leuk. Omdat hij niet luisterde moest hij apart van de andere kinderen  alleen eten. Zijn tomaten mocht hij niet verder opeten. Ook al hij nog honger
Hij werd boos en gooide zijn waterbeker om. Wat blijkt als hij lastig is met eten moet hij apart eten. We spelen niet met ons eten. Hij knoeit soms ook met zijn brood.  We eten netjes en dit accepteren ze niet. Zodra hij ook maar lastig doet moet hij alleen eten

We hebben niet echt een duidelijk idee wat we hier mee moeten. Uiteraard hebben we hem gezegd dat hij niet de clown moet uithangen en gewoon moet eten. Apart gezet worden is ook niet echt iets waar wij ok mee zijn. Mijn zoon heeft 3 juffen in 5 dagen tijd..
Wat zouden jullie doen  naast praten met je kind. Wij vinden hem apart houden omdat hij wat speelt metnzijn eten niet kunnen. En zijn lunch niet verder mogen opeten vind ik ook tever gaan


Het is niet wat spelen met eten. Hij knijpt zijn tomaten fijn en gooit express zijn beker om. Daar is hij andere ook tot last mee en als hij een boze bui heeft kan hij beter even afkoelen.
Hij heeft te leren dat je zo niet kan doen tijdens het eten. Wel vind ik het kwalijk dat hij zijn tomaten niet verder mocht op eten. 
Apart zetten had ik niet gedaan als juf maar ik had wel even geen kinderen meer naast hem laten zitten. Maar als hij maar blijft klieren en zo het voor iedereen niet leuk maakt moet juf ook iets. 

Mendy88

Mendy88

20-09-2022 om 21:42 Topicstarter

hij had 1 tomaatje fijn geknepen. En vorige week gek gedaan met zijn brood. De clown uit gehangen.  Ik snap dat dat niet de bedoeling is maar we weten niet zo goed wat we moeten met het apart zetten en lunch niet verder mogen eten. 

Grote kans dat ze in de kring eten. Wil je hem weg hebben van zijn buren, dan moet hij uit de kring. Hij loopt te rotzooien met zijn eten, dat is echt niet fijn in een groep vol kleintjes.
En drie juffen?? Wat fijn dat ze de formatie rond hebben kunnen krijgen. Waarschijnlijk is een van die leerkrachten opgedeeld over meerdere groepen om de school te kunnen laten draaien.

Mendy88 schreef op 20-09-2022 om 21:42:

hij had 1 tomaatje fijn geknepen. En vorige week gek gedaan met zijn brood. De clown uit gehangen. Ik snap dat dat niet de bedoeling is maar we weten niet zo goed wat we moeten met het apart zetten en lunch niet verder mogen eten.

Jullie moeten daar niks mee. Taak van de juf.

Hij moest toch apart eten? Dat is niet dat hij niet verder mag eten, alleen niet aan tafel omdat hij niet luistert, beker omgooit en met eten speelt en de clown uit hangt. Dat is gedrag dat hij echt moet afleren. En als je dan niet stopt zitten daar consequenties aan, ook voor een kleuter. 

Als hij helemaal niet verder mag eten zou ik in gesprek gaan. Een kind moet wel eten hebben. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

20-09-2022 om 21:49

Wat verstaan ze onder 'alleen eten'? Een paar meter verderop of in een ander lokaal/kamer? 

Ik vind het helemaal geen abnormaal kleutergedrag, het komt zoals jij het beschrijft wel heel kil over. En of het werkt? Ik heb er mijn twijfels over. Een kind honger laten lijden vind ik bezopen, ongeacht de reden.

Mendy88

Mendy88

20-09-2022 om 21:51 Topicstarter

Ze zitten niet in de kring. Ze zitten met 5 kindjes bij elkaar aan de tafels. 28 kindjes in totaal. Hij moest vandaag in een hoek zitten aan een tafel. En  lunchtrommel in de tas doen.

maar blijkbaar weet hij nog niet hoe je "gewoon" moet eten. Hij laat dat zien door ongewenst gedrag en in sociaal opzicht gaat hij de clown uithangen. 
Hij moet nog leren hoe dir allemaal moet.

En dat doen ze op school door hem apart te zetten. Dat heeft vaak op korte termijn een gewenst resultaat.

Wat maakt dat je twijfelt aan deze manier van opvoeden in de klas?

Mendy88 schreef op 20-09-2022 om 21:51:

Ze zitten niet in de kring. Ze zitten met 5 kindjes bij elkaar aan de tafels. 28 kindjes in totaal. Hij moest vandaag in een hoek zitten aan een tafel. En lunchtrommel in de tas doen.

Ok en mocht hij daarna nog wat eten of helemaal niet? (Wat je kunt zien aan zijn trommel). Niet eten vind ik te ver gaan. Tafeltje apart zetten als hij zulk gedrag vertoont en niet luistert is een prima consequentie. Het is niet dat hij het niet kan, hij zit express te klieren met zijn eten en gooit express een beker om. 

Mendy88 schreef op 20-09-2022 om 21:51:

Ze zitten niet in de kring. Ze zitten met 5 kindjes bij elkaar aan de tafels. 28 kindjes in totaal. Hij moest vandaag in een hoek zitten aan een tafel. En lunchtrommel in de tas doen.

De lunchtrommel met zijn gehele lunch? Of had hij de boterhammen op en ging hij toen zitten klieren met zijn tomaatjes en was het dus meer; okee blijkbaar heb je genoeg gehad, knoeien willen we niet, weg met die tomaatjes. Want dat laatste zie ik een duidelijke les in, gedrag mag consequenties hebben. Als hij honger had had hij ook gewoon kunnen eten. Dat het kindje naast hem het niet leuk vond doet me denken dat de tomaat wrs spatte richting dat kindje. En dat is ook niet leuk. Als hij helemaal niks heeft mogen eten dan vind ik dat wel een probleem.

Mendy88

Mendy88

20-09-2022 om 22:04 Topicstarter

Hij vond het grappig toen hij erin kneep. Dat was het eigenlijk.  Hij eet altijd alles op gewoon
Ik snap dat het niet kan en mag en dat daar consequenties aan verbonden zitten als je niet luistert.  Waar ik moeite mee heb is het apart zetten.  Ze moeten van de juf eerst hun brood opeten en daarna pas de rest.  Andere twee juffen hebben deze regel niet. Hij had zijn brood op maar hij had zijn blauwe bessen en cherry tomaatjes niet op. Hij heeft een bentobox. Normaal is alles altijd op. Hij mocht dat niet verder opeten.  Vanwege het knijpen in.de tomaat

Laat het bij de juffen. Zij regelen de overblijf dus hun regels. 

Eerlijk? Ik vind dat je je aanstelt. Je kind moet leren dat spelen met eten niet mag. Even apart zetten is dan een prima consequentie. Thuis grijp je toch ook in op dit gedrag? Hier mogen mijn kinderen in ieder geval niet met eten aan tafel spelen. Het draait in een klas niet enkel om jouw kind. De juf moet nog 28 andere kinderen in de gaten houden. Stop met hem zo te pamperen. Even apart zitten krijgt hij niets van.

Ik heb me altijd een beetje afzijdig gehouden van de opvoedmethodes van juffen. Op zich is het niet vreemd dat ze dat wat anders aanpakken dan thuis, omdat ze nu eenmaal een hele groep te managen hebben. Mijn dochter was ook zo’n grapjas. Niet eens altijd bewust. Ze is wel eens op de gang gezet omdat ze haar trui had uitgetrokken in de klas (ze had het warm). Toen ik daar vragen over stelde, zei juf dat ze niet straks 25 kleuters in hun hemd in de klas wilde hebben. Wat daar precies erg aan is heb ik maar niet meer gevraagd. Zo’n tomaatje knijpen had ze ook zomaar kunnen doen. Dat is toch ook grappig om eens uit te proberen, maar school is daar dan niet de beste plek voor. Daar moet je toch een beetje doen wat de juf zegt.

Lisabette schreef op 20-09-2022 om 22:19:

Eerlijk? Ik vind dat je je aanstelt. Je kind moet leren dat spelen met eten niet mag. Even apart zetten is dan een prima consequentie. Thuis grijp je toch ook in op dit gedrag? Hier mogen mijn kinderen in ieder geval niet met eten aan tafel spelen. Het draait in een klas niet enkel om jouw kind. De juf moet nog 28 andere kinderen in de gaten houden. Stop met hem zo te pamperen. Even apart zitten krijgt hij niets van.

Eens! 

Straks zit de halve klas in tomaten te knijpen. En honger hebben (als dat al zo is na de boterhammen) is voor een keer ook niet erg.

Mendy88 schreef op 20-09-2022 om 22:04:

Hij vond het grappig toen hij erin kneep. Dat was het eigenlijk. Hij eet altijd alles op gewoon
Ik snap dat het niet kan en mag en dat daar consequenties aan verbonden zitten als je niet luistert. Waar ik moeite mee heb is het apart zetten. Ze moeten van de juf eerst hun brood opeten en daarna pas de rest. Andere twee juffen hebben deze regel niet. Hij had zijn brood op maar hij had zijn blauwe bessen en cherry tomaatjes niet op. Hij heeft een bentobox. Normaal is alles altijd op. Hij mocht dat niet verder opeten. Vanwege het knijpen in.de tomaat

Tja dan is het helaas pindakaas. Op denk duur weet hij echt wel de regel per juf. En hij heeft gewoon gegeten dus hij viel niet op van de honger. Als je met je eten knoeit en speelt terwijl je al gegeten hebt dan zou ik ook zeggen: weg ermee je bent klaar. Anders at je het wel op. 

Ik geef juf in deze gelijk. Niet leuk voor je zoon maar dit is de consequentie van zijn gedrag. Moet hij ook leren. Ik vind wel dat je overdrijft. Laat het los en laat juf haar werk doen. Als hij nou helemaal niet niet gegeten had ja dan was het anders. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.