Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Petr@

Petr@

30-03-2011 om 17:40

Luzac college

Zijn er hier ouders die ervaring hebben met het Luzac college?
Onze zoon (17,5) is blijven zitten in de brugklas van het gymnasium. Hij is na 2 gym naar 3 havo gegaan en zit nu in 4 havo. Al vrij snel in het schooljaar besloot hij naar het MBO te willen en heeft vervolgens niets meer gedaan op school. Hij mag op deze school dus ook niet meer blijven.
Het afgelopen jaar hebben we flink op hem ingepraat, maar viel het kwartje niet. Ook z'n leraren hebben hem meermaals gezegd dat het zonde is dat hij naar het MBO gaat, maar het hielp niet.
Nu hij bezig is met oriëntatie voor het MBO blijkbaar wel, want hij wil nu toch z'n havo afmaken.
Wij overwegen nu om hem het volgende schooljaar 4 en 5 havo in een jaar te laten doen. Maar gezien de kosten wil ik wel zeker weten dat hij dan ook een diploma haalt. Ik ben dus heel benieuwd hoe de begeleiding is. Zoon blijkt bijzonder weinig zelfvertrouwen in zichzelf te hebben en heeft dus wel wat extra aandacht nodig.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pareltje

Pareltje

30-03-2011 om 19:22

Vraagje

Wat is er mis met zijn keuze om een MBO-opleiding te willen? Met zijn niveau heb je in een paar jaar een niveau 4-diploma waarmee je weer naar het HBO kan en kan instromen in het tweede jaar. als je weet wat je wilt, is het echt geen slechte optie. Integendeel.
Ik zou alleen voor Luzac kiezen als hij nog goed geïnteresseerd is in de Havo-vakken. Want dat vergt toch wel heel veel doorzettingsvermogen. Goede begeleiding is leuk, maar hij zal de klus toch echt zélf moeten klaren. Als het niet lukt, ben je verder van huis dan nu de stap richting MBO.

Marjoleine64

Marjoleine64

30-03-2011 om 20:24

Petr@

ik ken een jongen die het net zo gedaan heeft als jouw zoon... een keer blijven zitten op VWO, daarna eindelijk een leuke klas en van weeromstuit niets meer geleerd en weer blijven zitten... Hij mocht dus niet meer door, en is toen naar het MBO gegaan. Zijn moeder kon het Luzac echt niet betalen, maar ze heeft het er wel over gehad. Hij is inmiddels 21, alweer een jaar klaar met zijn MBO (wat uiteraard voor hem super makkelijk was) en heeft een goeie baan. Even niet meer studeren, maar ik denk dat het HBO nog wel komt. Dus ik ben het eens met Pareltje, dat MBO niet per definitie verkeerd is. Het is absoluut een omweg, maar soms is dat wel het beste.
Marjoleine

Petr@

Petr@

30-03-2011 om 20:50

Mbo

Zoon had interesse in twee MBO-opleidingen die beide meer aanbod dan vraag hebben en dus kunnen kiezen uit de beste. Als zij dan zijn cijferlijst van het afgelopen jaar (en jaren) zien dan is het wel duidelijk dat hij niet tot de beste behoort. Een van de opleidingen was het CIOS (en hij doet niet eens aan sport) maar hij hoopte op die manier in het leger te komen, als sportinstructeur. En de andere was voor defensie en daar hebben ze dit jaar een miniem aantal plaatsten beschikbaar. Dus het was mij duidelijk dat de kans op aannemen voor beide opleidingen erg klein was.
Want wij hebben geen andere opleidingen kunnen vinden, waar je wel gewoon aangenomen wordt. (Tips zijn natuurlijk welkom!)

Pareltje

Pareltje

31-03-2011 om 10:37

Motivatie

Er zijn heel veel MBO-opleidingen waar je zo terecht kunt, natuurlijk altijd een intakegesprek, waarbij je natuurlijk wel gemotiveerd over moet komen. Bijv. bij zorg/welzijn. Maar ja, of hij daarvoor gemotiveerd is? Zonder motivatie kom je nergens.
Misschien is het handig om gesprekken bij een decaan te voeren, zowel van de huidige school als van een MBO, als een gesprek bij Luzac. Veel informatie, zodat alles op een rijtje komt te staan, en de keuzemogelijkheid duidelijk wordt. Wel met heel actieve inbreng van zoon. Of is dat al gepasseerd station?

Petr@

Petr@

31-03-2011 om 15:07

Zeker geen gepasseerd station!

Erg fijn dat jullie meedenken! Ik heb net nog wat brochures geprint van twee MBO's waar zoon ook maar eens naar moet kijken.
Gesprek met decaan op huidige school hebben we al gehad en daar had zoon niet zo veel aan.
Mijn grootste zorg is dat zoon straks van havo 4 af is en dat hij dan geen vervolgopleiding heeft. Vandaar mijn vraag naar ervaringen met Luzac. Dat is eigenlijk ook een beetje ons "noodscenario".

Pareltje

Pareltje

31-03-2011 om 21:42

Sarcas?

Had Sarcas niet een dochter op het Luzac?

joer

joer

01-04-2011 om 20:11

Onze zoon zit op luzac

Onze zoon zit op het Luzac. Doet 4 en 5 havo in 1 jaar. Doet nu examen dus.

Vorig schooljaar op een andere school blijven zitten in 4 havo. Wij waren niet meer tevreden over deze school. Ook zoon wilde hier niet blijven. Zoon had en heeft nog steeds geen idee welke mbo/hbo opleiding hij wil doen.

Ondanks dat Luzac kleine klassen, veel begeleiding, lange schooldagen en weinig tot geen lesuitval heeft wil dit niet zeggen dat je zoon zijn diploma haalt.

Wij zien het bij onze zoon; hij is niet ontzettend gemotiveerd, vind alles wel best en laat het allemaal maar een beetje waaien. Staat er ook niet al te best voor op dit moment. Of hij zal slagen is nog maar de vraag (chips!! Zonde van al dat geld!!)

Ze moeten er echt zelf voor willen gaan, echt gemotiveerd zijn en hard werken. 5 dagen naar school van 9.00 tot 18.00. Zaterdagen terugkomen. In schoolvakanties terugkomen. Strenge regels. Het vraagt veel van ze.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel van je.

Groeten JOER.

Petr@

Petr@

03-04-2011 om 16:31

Joer

Ik vrees dat onze zoon niet anders is dan die van jou. Waar ik heel benieuwd naar ben is de begeleiding. Het is ons het afgelopen jaar duidelijk geworden dat hij veel last heeft van faalangst. Wordt dat opgepakt door het Luzac? Flink wat discipline vinden wij niet erg, want hij wil graag het leger in ))
Maar ik las op een ander forum (van jongeren) dat daar heel negatief over het Luzac gedaan wordt. Omdat je bij de hand genomen wordt zou je op een vervolgopleiding zakken omdat je niet gewent bent zelfstandig te werken. En omdat je zoveel geld betaald, zou je het diploma "kopen"? Het lijkt mij dat je harder moet werken dat in een normaal havojaar als je twee jaren in één doet.
In in ieder geval bedankt voor jouw reactie. We zijn nu ook aan het kijken voor VAVO of het mogelijk is om 2 jaar in 1 jaar te doen.

joer

joer

06-04-2011 om 10:16

Nee

Ze hebben geen gym en andere creatieve vakken. Ze hebben alleen maar de eindexamenvakken en elke dag een aantal studieuren waarin ze zelfstandig werken en leren. Wel onder begeleiding.

Dat kinderen het diploma kopen is echt onzin. De juiste cijfers moeten gewoon gehaald worden. Heb je slechte cijfers dan zak je gewoon.

De kinderen worden wel goed begeleid. Er wordt veel met ze gesproken, veel uitgelegd, veel overlegd maaaar ze moeten het uiteindelijk zelf doen. De school hamert ook op hun eigen verantwoordelijkheid, inzet en zelfstandigheid. Maken ze er een zooitje van dan zal de school ze zeker erop aanspreken. Maar op een gegeven moment houd het voor school ook op.

Met faalangstige kinderen heb ik geen ervaring. Bel eens naar een locatie en vraag ernaar of bezoek een open dag. Ze zijn altijd van zeer goede wil en altijd goed bereikbaar om je te woord te staan.

Groeten JOER.

Annet

Annet

06-04-2011 om 20:06

Over herkansen

Dochter zit in 2 Gym. Ze krijgen meerdere keren per jaar bij bepaalde vakken de kans om bepaalde cijfers te overschrijven. Dus als je een proefwerk hebt waarin bepaalde hoofstukken/woordjes zitten, die ook gevraagd werden bij een eerdere schriftelijke overhoring, dan overschrijft het proefwerkcijfer de schriftelijke overhoring.
Ik zie dat het vooral gaat om de vakken waarvoor veel kinderen onvoldoende staan, zoals grieks en latijn.

Onzin

"Kopen is een groot woord, maar je mag wel onbeperkt herkansen. En dat kan niet op een gewone middelbare school."
Dat is onzin. Examenregels zijn wettelijk vastgelegd en gelden op precies dezelfde manier voor gesubsidieerde scholen als voor particuliere.
Ik vrees dat je wat spookverhalen door elkaar haalt.
Wat Luzac wel doet is leerlingen met regelmaat een diagnostische toets afnemen. Het resultaat van die toets wordt omgezet in een voorspelling voor je tentamen; als je nu tentamen zou doen dan zou je een voldoende of onvoldoende halen.
Aan de hand daarvan wordt het leerplan van de lln bijgesteld: extra oefenen, extra komen, extra lessen, ook op zaterdag.
"Bij Luzac en Erasmus kunnen leerlingen heel vaak een bepaald tentamen overdoen."
Nee. Wie blijvend slecht presteert, wordt gewoon van school geknikkerd.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

06-04-2011 om 22:36

Een Luzac-college ook niet. Was het maar zo'n feest. Nee hoor, examennormen liggen óók voor Luzac gewoon vast. Herkansingen dus ook. En Annet: dat is in de onderbouw inderdaad vaak heel anders geregeld.

Tirza

Puck

Puck

07-04-2011 om 09:28

Nou annet

Behalve dat het voor onderbouw absoluut anders is dan voor examenvakken is dat ook per school heel verschillend. Ik ken het van vroeger toen ik zelf op school zit niet en mijn brugmug heeft ook nog niets mogen herkansen dit jaar, ook al zaten er vette onvoldoendes bij.

Nou puck

Dan zou ik toch nog even het leerlingenstatuut bekijken. Herkansingen zijn normaal, wettelijk toegestaan en het hebben van de mogelijkheid juist verplicht. Je zult maar ziek zijn op de toetsdag. Dan moet je ook herkansing kunnen doen.
Het is overigens wel gebruikelijk dat lln zelf het initiatief moeten nemen voor het doen van een herkansing. Vragens ze niks, dan krijgen ze niks. Met als gevolg vooral in de brugklas: vraagt niemand wat, dan doet niemand een herkansing en is het net alsof ze niet bestaan.
Groet,
Miriam Lavell

Puck

Puck

07-04-2011 om 11:14

Dank miriam

Oke, ik zal eens kijken. In geval van ziekte e.d. lijkt het me logisch, maar als Pietje zijn proefwerk niet goed geleerd heeft omdat hij geen zin had, mag hij dan ook vragen om een herkansing? En mag een leraar dat dat weigeren?

Vaak wel

Meestal is er herkansing mogelijk van een aangewezen (maximum) aantal toetsen. Op de school van mijn zoon waren dat er 2 per proefwerkweek (2 van de minstens 10 dus). So's konden nooit herkanst worden.
De leraar moet dat doen wat er in het schoolreglement/het llnstatuut en of een apart stuk over toetsing vermeld staat. Als daarin het recht op herkansen is opgenomen, dan mag de leeraar dat niet weigeren.
Groet,
Miriam Lavell

joer

joer

07-04-2011 om 17:09

Herkansingen luzac

Onbeperkt herkansingen op het Luzac? Nee hoor!

Na 3 proefwerkweken mag zoon 3 herkansingen doen. Deze herkansingen gaan binnenkort plaatsvinden. 12 april weten we de cijfers van de 3e proefwerkweek. In overleg met school gaan we bekijken welke strategisch het beste zijn om over te doen. Daarna dus al snel het centraal examen.

Hoe het zit met het centraal examen.... Eeeh moet ik nog even nakijken.

Groeten JOER.

Annet

Annet

07-04-2011 om 20:52

Echte herkansingen zijn er niet

behalve als leerlingen de proefwerkweek gemist hebben. Dat zijn apart georganiseerde herkansingen.
Maar als een proefwerk deels dezelfde stof heeft, overschrijft het soms een andere toets, meestal SO.
Dat is dus niet hetzelfde als een herkansing. Ook voor kinderen die al een voldoende hadden, geldt dat ze met een proefwerk een eerder cijfer kunnen overschrijven.
Hoe het na de 2e gaat, weet ik nog niet.

Annet

Annet

07-04-2011 om 23:19

Dank single lady

Hier gaat het dus om compensatie. Het zijn wel gewone proefwerken maar aangezien het om stof gaat die deels hetzelfde is als vorige proefwerken/overhoringen, kunnen ze de vorige resultaten overschrijven.
Geen herkansingen dus.

Puck

Puck

08-04-2011 om 12:46

Nou, dat kennen ze hier dus niet

Die compensatie kennen ze hier dus niet. Nu eens op zoek naar de leerlingenstatuut. Dat zal vast ergens goed opgeborgen zijn om slapende honden niet wakker te maken. WOEF

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.