Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Lwoo?

Jongste heeft al jaren rekenproblemen (w.s. dyscalculie). Eigenlijk vanaf groep 4 was dit al duidelijk. Sinds groep 7 krijgt ze ook aangepast werk en enigzins hulp (door leerkacht in klein groepje, wel in de klas). Al die jaren hebben wij meermalen aangedrongen op hulp in de vorm van r.t. een handelingsplan of wat dan ook. Maar nee dit was niet nodig, ze kon het rekenen nog best aardig 'bijbenen' en zó erg was het niet. Buiten dat is haar talige kant veel beter (C of B niveau). Zeker als je dat vergelijkt met dat rekenen (D niveau meestal). We hebben nog pogingen gedaan een dyscalculie test te laten doen, maar dat schijnt ook al niet te helpen, het enige dat het oplevert is meer tijd bij dingen als cito-toetsen en die heeft ze helemaal niet nodig. Ze kan namelijk prima qua tempo meekomen, alleen leest ze de cijfers in de sommen doorelkaar en dat los je met een beetje tijd niet op.Verder is het een vrolijk kind, zit goed in haar vel, geen faalangst, gaat graag naar school, gezellig,sociaal.
Nu cito eindtoets. Daar kwam uit KL. Tuurlijk doordat dat taal naar beneden gaat door rekenen. Daar konden wij prima mee leven. Wij weten een goede school waar oudste ook naartoe is geweest en waar wij het volste vertrouwen in hebben. Buiten dat wist jongste al precies wie er ook naar toe zou gaan....en dat waren véél kinderen waar ze goed mee kan opschieten. Een kleine school, met kleine klassen.
Maar toen wilde school een IQ-test omdat er zo'n groot verschil is tussen rekenen en taal. Gewoon met de rest van de kinderen die een test moeten doen omdat onduidelijk is welk niveau het beste voor ze is. Oke dat was wel een goed idee. Zouden we eindelijk eens weten hoe en wat. En nu is het advies van die instantie LWOO. En wel gebaseerd op dat rekenenen (leerachterstand van zoveel jaar) én op grond van 'sociaal-emotionele problemen'. Vooral met dat laatste zijn wij niet eens. Nooit in al die jaren is er gesproken over sociaal-emotionele problemen....nooit was haar concentratie een écht probleem en nu opeens wel? Er werd ook nog gesproken over haar 'werkhouding' en ik denk dat dat bij rekenen wordt bedoeld. Want taal is haar 'hobby' en doet ze graag en enthousiast (tenminste dat horen we altijd).
Ik krijg een beetje het gevoel dat ze redenen zoeken in het sociaal emontionele vlak om haar een lwoo indicatie te geven. Maar waarom in hemelsnaam? Ik weet dat rekenen op het vervolgonderwijs niet zo'n grote rol meer speelt, niet zoals de basisschool. Met een beetje hulp (van ons) moet ze dat ene 'probleemvak' wel een beetje kunnen volhouden tot ze het kan laten vallen (3de), dan nog economie. Dat is tegenwoordig toch veel lezen en dat kan ze als de beste. Dus dat moet ook te doen zijn.
Het grootste probleem van die lwoo is dat het een heel andere school is (niet onze keuze) en dat ze na de 2de 'losgelaten' wordt in grote klassen van het regulier onderwijs. De kleine school die wij hebben uitgekozen heeft ook een goede huiswerkbegeleiding van behoorlijk wat uren voor kinderen die daarvoor in aanmerking komen.
Volgende week hebben we pas een gesprek en krijgen we precies de uitslag van de WISC-test. Ook wil ik volgende week de school van onze keuze bellen en vragen hoe zij er tegen aan kijken? Nemen ze dochter nog wel aan nu ze dit advies heeft? Overigens bied de school van onze keuze geen lwoo in onze woonplaats. Dus dat is geen optie.
Of misschien is lwoo toch wel beter? Hoewel het nu al zo'n inpact op dochter heeft gehad dat ze niet naar de school van haar keuze misschien kan dat ze er nachten niet van heeft geslapen. Buiten dat ziet dochter ook wel dat de kinderen die meestal naar het lwoo gaan een toch iets lager niveau hebben dan zij. Vaak zijn het ook nog taalprobelemen. En denkt ze dat ze zich op taalgebied een ongeluk gaat vervelen........zou dat zo zijn? (geen idee) Dohter is gek op taal, op lezen, schrijven en dichten. Lwoo is hier ter plaatse ook alleen op BL/Kl niveau. Hogere niveau's worden in de reguliere klas aangeboden.
groeten albana
(pfff wat een lang stuk, sorry, maar ik ben denk ik ook enigzins van slag)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

13-03-2010 om 12:47

Niet onderschatten

Wiskunde, natuurkunde, scheikunde, economie, biologie, aardrijkskunde, techniek: allemaal vakken waarbij gerekend moet worden. Plus dat het hier gewoonte is om bij de talen (engels, duits, frans, spaans) de leerlingen sommetjes in de vreemde taal te laten uitschrijven. En dan moet je niet 14 en 41 door elkaar halen. Rekenen mag veel met rekenmachine, maar met getallen door elkaar halen, schiet je daar niks mee op. Plus dat vanaf 2014 (?) het ouderwetse cijferen in het eindexamen wordt opgenomen, zonder rekenmachine dus. Ik ken het vakkenpakket van Kader niet, maar wordt er dan ook gekookt? Afwegen is ook rekenen!

Maar goed, feit dat je dochter een D-niveau haalde op rekenen, zonder RT, zegt toch ook wel dat de problemen niet heel ernstig zijn. D is echt zo slecht nog niet.
Eigenlijk denk ik, dat LWOO niet nodig is, het lijkt mij echt overdreven. Maar jouw hulp kan wel nodig zijn bij meer dan éen vak.

Mama

Mama

13-03-2010 om 13:29

Veel herkenning

Ik herken veel van je verhaal. Mijn oudste, nu 13, 2e klas Havo, was op de basisschool een ramp met rekenen. Nog extremen dan bij jou, ze scoorde A´en soms een B bij taal en lezen en op alle rekenonderdelen een E, zelden een D.
Op de cito scoorde ze niet best, VMBO basis. Moest ook een IQ test enz doen voor de LWOO. Daar kwam uit dat de verbale intelligentie op 110 lag en de performale op 60. Gemiddeld dus laag, maar eigenlijk mag je dat bij zo´n groot verschil niet berekenen. Maar de toetsinstantie deed dat wel een Iq van 85 dus.
de leerkracht van de basisschool en ik herkenden mijn dochter totaal niet in dit beeld, zeker het totaal Iq niet. Maar je moet het er mee doen.
Ze werd geplaatst op VMBO Basis-kader met LWOO. Na een paar maand ging het zo goed dat ze in december naar de VMBO T-havo ging. Aan het eind van de brugklas stond ze gemiddeld zo goed dat ze naar de havo is gegaan in de 2e.
Rekenen is nog steeds een ramp. Maar met een rekenmachine gaat dat prima. Zelfs wiskunde staat ze voldoende. En aangezien ze op alle talen een 8 of hoger staat is een onvoldoende ook geen ramp. Compensatie zat.
Die kleine beetjes rekenen bij andere vakken is echt geen probleem. Meestal laat ze de moeilijkste dingen gewoon zitten. Er blijft genoeg taligs over bij AK en GS waardoor je met gemak een voldoende kan halen.
Ik hoop echt dat jullie basisschool haar niet ge laag wegplaatst. Want mijn ervaring is echt dat het rekenen niet van zo´n groot belang is. Als je uiteindelijk maar een 4 op wiskunde kan halen op je eindexamen. De rest compenseer je wel met talen.

anna van noniemen

anna van noniemen

13-03-2010 om 14:30

Mama!

>>Ze werd geplaatst op VMBO Basis-kader met LWOO. Na een paar maand ging het zo goed dat ze in december naar de VMBO T-havo ging. Aan het eind van de brugklas stond ze gemiddeld zo goed dat ze naar de havo is gegaan in de 2e. < <

Ik word helemaal vrolijk van je berichtje.....niet omdat ik nu ga pushen dat dit bij zoon ook gebeurt, dat moeten we zien, maar wel dat het uberhaupt MOGELIJK is dat met een VMBO-B/K-LWOO verwijzing een kind toch ineens beter lijkt te zijn en dan toch TL zou kunnen gaan doen!! (zie mijn posting van een paar dagen geleden over het iq van onze zoon die bij de NIO-test ook ineens veel lager uitviel dan een paar jaar geleden op de WISC)

albana

albana

13-03-2010 om 14:52 Topicstarter

En wat nu (advies gevraagd) aan mama+de rest

Maar wat moeten we nu doen? Jongste scoorde op technisch lezen altijd A's (was AVI uit rond kerst groep 4) en op berijpend lezen B's, woordenschat was haar slechtste onderdeel schommelde tussen C en D (w.s. ook omdat de tweetalig is opgevoed, als je zo met haar praat en haar opstellen b.v leest snap je die score trouwens niet, leerkrachten ook niet). Rekenen dus altijd rond de D (soms E tjes erbij en soms C-tjes die laatste meestal voor 'hoofdrekenen' dat is haar 'beste' onderdeel.
Maar wat moeten we nu.....proberen haar toch op die kleine school met huiswerkbegeleiding te krijgen alwaar ze zelf graag heen zou gaan en waar ze veel sociale contacten heeft en dan maar zien of ze opstroomt?
Of toch voor LWOO op die grote school, wat ze zelf helemaal niet ziet zitten en waar ze niemand kent en waar ze na 2 jaar 'los' wordt gelaten?
Wij hebben begrepen (van iemand die er verstand van heeft) dat als wij niet tekenen er géén LWOO indicatie kan worden afgegeven....Ook is er nog geen SE (sociaal emotioneel onderzoek) gedaan (noodzakelijk voor indicatie omdat dochter maar op 1 onderdeel achterstand heeft w.s.).
Ik denk trouwens niet dat ik het onderschat wat kaatje zegt, ik weet best ondertussen wat dochters mogelijkheden en onmogelijkheden zijn....en ik denk dat ze met haar talige kant véél kan compenseren. Ook is haar ruimtelijke inzicht wel gewoon. Dus dat scheelt ook in b.v. wiskunde. Het is puur het lezen van getallen dat de grootste problemen geeft. En hoe langer de getallen hoe meer fouten erin sluipen (denk aan sommen basisschool) korte getallen (b.v. bij wegen)
groeten albana

albana

albana

13-03-2010 om 15:03 Topicstarter

Oeps

Ik wou schrijven bij het vorige stukje: korte getallen (b.v. bij wegen of in scheikunde, meetkunde) zijn geen groot probleem.Dat kan ze redelijk, sluipt wel eens een foutje in (b.v. een omdraaiing) maar gaat over het algemeen goed.
groeten albana

anna van noniemen

anna van noniemen

13-03-2010 om 15:25

Albana

lastig....kijk, ik wil zoon graag in de speciale zorgklas, maar de uitslag van de NIO en CITO vielen mij ook erg tegen....Feit is wel dat dit hem helpt in die zorgklas te komen....in die zin doet het verhaal van mama mij dan wel weer goed, dat het nog wel anders kan worden als hij daar eenmaal zit....Die tijd zal het leren....Plus dat onze zoon nu naar de school kan die wij voor ogen hadden....

Mama

Mama

13-03-2010 om 15:39

Nou

Moeilijk om je een passend advies te geven. Want veel hangt af van de school waar je terecht komt. Om op önze" middelbare school te kopen moeten alle leerlingen met VMBO advies VMBO toetsen doen om te kijken of ze in aanmerking komen voor LWOO. En dan komen er veel meer kinderen in aanmerking dan door de basisscholen wordt aangegeven. Zo houden ze de klassen klein op de lage nivo's. Ik vind het een beetje oneigenlijk gebruik, maar ik zit er niet mee. De school bepaalt tenslotte zelf niet wie er in aanmerking komt, dat doet een onafhankelijke instantie. de school profiteert door het verplichte testen wel van een grote bak geld.
Hier op school werd direct bij aanmelding al gezegd dat er in het najaar van de brugklas al direct gekeken werd of een kind op kon stromen. En dat gebeurt dan inderdaad ook. dan vind ik een grote school wel een voordeel. Je kan makkelijk naar een ander nivo, en de boeken sluiten allemaal aan.
Aan de LWOO heeft mijn dochter niets gehad, ze had het ook niet nodig. Ze ging na drie maand al een nivo omhoog naar een gewone klas. Maar het de school profiteerde wel het hele jaar van eht geld. Kan me niets schelen, jullie zullen wel begrijpen dat ik zeer tevreden ben over deze school.

Mama

Mama

13-03-2010 om 15:43

Ik hoop dus

dat jullie favoriete school jullie aan wil nemen met een LWOO indicatie. Want soms doen ze daar moeilijk over. Ik zou een gesprek aanvragen op de school naar keuze, gemotiveerd kind meenemen en het uitleggen.

Tineke

Tineke

13-03-2010 om 16:39

Albana

Mijn rijtje vakken was waar mijn dochter (dyscalculie) toch wel een beetje tegenaan loopt. Het lukt allemaal uiteindelijk wel, maar het is dus meer dan éen vak. Rekenen, of gewoon getallen, komen overal in terug. Zelfs bij het vinden van het juiste lokaal op de juiste tijd. Ik heb juist de indruk dat dochter op basisschool veel makkelijker haar rekenprobleem kon verbloemen dan nu op het VO.
Toch, mijn indruk is dat het rekenprobleem van jouw dochter niet heel erg groot is. En dus lijkt me een LWOO advies niet heel terecht. En als de leerkracht zich zorgen maakt over de sociaal-emotionele ontwikkeling, dan moet ze juist naar de school van haar keuze, bij haar vriendinnen. Ik krijg een beetje de indruk dat de leerkracht er zelf niet zo'n idee van heeft. Een beetje van: "oh ja, Albanadochter is zwak met rekenen, dan bestaat er toch iets voor extra hulp? Oh ja, LWOO. Ff kijken wat het inhoudt. Ook soc-emo-problemen? Nou ja, dat verzinnen we er dan maar bij, want de extra begeleiding met rekenen heeft ze echt wel nodig."
Ga het gesprek dus nog maar aan, want jullie idee van schoolkeuze is een stuk beter onderbouwd.

Mama

Mama

13-03-2010 om 16:47

Heksenvet

Ben het wel met je rijtje eens hoor, mbt het rekenen. Mijn dochter had zelfs problemen met geschiedenis, omdat ze niet kon uitrekenen hoe lang geleden 700 voor Christus was. Zeker niet zonder rekenmachine. Maar dat zijn dan zulke kleine stukken van de stof dat je er wat betreft het rapportcijfer bijn ageen invloed had. En ze leerde al snel dat ze bij elk proefwerk, zelfs geschiedenis haar rekenmachine moest gebruiken.

Judith

Judith

13-03-2010 om 22:46

En toch..

Hoi,

Wat een raar verhaal Albana. Ik kan me voorstellen dat je spijt hebt van dit onderzoek, wat de zaak voor jullie alleen maar ingewikkelder maakt. Bij een capaciteitenonderzoek (IQ) verwacht je geen opmerkingen over het sociaal-emotionele functioneren, want dat werd toch niet onderzocht? Hoe komen ze daar dan bij? Bij de bespreking van de WISC zou ik het dan ook zakelijk houden: alleen de cijfertjes laten uitleggen en geen blabla.

Verder is bekend dat de CITO meestal redelijk in de buurt komt van een goed schooladvies.(ja, ik druk me voorzichtig uit..) Bij IQ testen kan dat nog wel eens tegenvallen. Sommige kinderen hebben een hoog IQ maar toch leer- en/of motivatieproblemen. Anderen scoren weer minder op de IQ test, maar komen met slim compenseren en een goede werkhouding veel verder dan verwacht. Het blijft moeilijk om van afstand advies te geven, maar ik geloof dat je je eigen gevoel niet moet uitschakelen..

Succes,
Judith

anna van noniemen

anna van noniemen

13-03-2010 om 22:53

Judith

onze zoon heeft de NIO toets gehad op school, maar daar zat ook een sociaal emotioneel deel bij....Schijnt niet ongewoon te zijn dus....

Judith

Judith

13-03-2010 om 22:54

Niet alleen je gevoel,

maar ook je argumentatie. Sorry dat vergat ik nog, maar ook jouw argumentatie is sterker. Komt vast goed!

Judith

Mama

Mama

13-03-2010 om 23:58

Ik snap wel waarom

er een Sociaal emotioneel deel bij dat soort onderzoeken zit. Om in aanmerking te komen voor LWOO is het nodig om een achterstand te hebben op 2 of meer schoolse/intellectuele gebieden. Als je een achterstand hebt op 1 gebied, maar ook Sociaal emotionele problemen kom je er ook voor in aanmerking. Vandaar dat er dan bij een kind zonder problemen iets getest wordt, En vaak vinden ze dan wel ergens een afwijkende testuitslag. Kan je weer geld voor vangen als school.
Klinkt negatief, maar dat bedoel ik niet zo. Als de regels zo zijn vind ik het prima dat de school zorgt zo veel mogelijk binnen te halen.

albana

albana

14-03-2010 om 10:17 Topicstarter

Wisc

Er is zover wij weten (je weet maar nooit tenslotte) alleen een WISC test afgenomen. Hier zit geen sociaal emotioneel onderdeel bij. Juf neigt nu n.a.l.v. de uitslag óók naar LWOO. Onze indruk is (dit is niet negatief beodeld) dat juf ook enigzins 'geschrokken' is van dochters scores en nu gewoonweg het ook niet weet. Juf is een prima juf, alleen is ze nog niet zolang juf (zijinstromer) maar pas (of al?)4 jaar. Ook is dit pas haar 2de jaar groep 8 en dat juf zich ook enigzins onzeker voelt en zoiets heeft als die instantie die haar getest heeft zal het wel beter weten....want meer ervaren, meer jaren expertise etc.
Misschien heeft dochter zich bij die WISC test niet op d'r allerbest gedragen.Ze ging er al niet enthousiast heen (een understatement), voordat ze die test hadden was er nog brandalarm op school (geen oefening er was rook in de keuken bleek achteraf) dus alle kinderen naar buiten, veel gedoe en in die chaos moest dochter+de rest dus vertrekken dat zal ook z'n inpact hebben gehad. Dochter vondt die meneer die de test deed ook al niet sympathiek en toen er inzichtonderdelen kwamen waarbij de meneer niets wou uitleggen toen had ze het hélemaal gehad (alsdus het verhaal van dochter). Ik kan het me helemaal voorstellen. De meneer legt niks uit en dochter begrijpt niks van al die getallen en die rekentekens ertussen (is altijd zo) en omdat het inzicht vragen zijn mág er niks uitgelegd worden om de uitslagen niet te beïnvloeden. Dochter weet dit natuurlijk niet....word boos, gooit de kont tegen de krib en doet niks meer....(of zomaar wat?). Grote kans dat ze de onderdelen erna....die ze misschien best snapte ook verprutst heeft door d'r boosheid.
Ik heb een goede vriendin die i.b.-er is en de man wel kent die de testen afneemt en die was het meteen met me eens dat dochter en hij elkaar niet 'liggen'. Ik heb de betreffende orthopedagoog nog niet gesproken dus heb zelf geen idee. Vriendin kent dochter héél goed.
Ik denk dat het idee van die 'werkhouding' dat dat een probleem was zo geboren is. Orthopedagoog heeft nog géén sociaal-emotionele test gedaan maar 'vermnoed'dit door haar gedrag tijdens die test. Vraagt juf...en ja dochter heeft wel een gestoorde concentratie tijdens rekenen (vindt je het gek???) en ook haar werkhouding is met rekenen érg slecht (vind ik ook al niet gek). Op de andere onderdelen beter, maar al met al houd het niet over.Maar bar slecht is het ook niet. Tenslotte was het nooit aanleiding om er erge zorgen om te hebben. Dochter kan super met regels omgaan (volgens haar rapport) en blinkt uit in samenwerking, is sociaal erg sterk en past zich goed aan, ook luistert ze goed naar de juf(dit alles volgens haar rapporten).Alleen in klassikale instructie is ze weer minder (gemiddeld).Juf weet het ook niet en zegt, ja,ja haar werkhouding en concentratie zijn ook niet alles.......
En hup! Een lwoo score is geboren!
Ik vermoed dat wij als we dat gesprek hebben toestemming moeten geven voor een sociaal-emotionele test.En dan zul je zien, die geeft de uitslag die ze willen zien.
Dat er 2 'achterstanden' nodig zijn voor een indicatie was ons ook al duidelijk uit allerlei info op internet. Dus wij vermoeden ook dat die werkhouding erbij 'gesleept' wordt om een 2de achterstand te hebben. Er is ook nog kans dat haar uiteindelijke uitslag (IQ) erg laag is door die grote verschillen.
Volgens vriendin (die de ins en outs weet) kan school niks als wij niet tekenen. Dan krijgt ze gewoonweg géén lwoo indicatie en moeten ze haar wel aannemen op het laagste niveau.Maar wij moeten daarvoor de school van onze keuze bellen, omdat de kans is dat ze alsnog op het lwoo terecht komt en dat is bij die school niet in onze woonplaats. En om haar zover te laten fietsen zien wij helemaal niet zitten, ze is nog maar 32 kilo en hoewel wel erg gegroeid hebben wij alles af moeten zoeken om een omafiets met framemaat te vinden waar ze op pastte (beetje ondermaats). Onze oudste fietst wel zover, maar dat is een stevige hollandse meid. Maar jongste waait met een beetje tegenwind zo van de fiets af....
Dus maandag bel ik eerst maar eens die school om te overleggen wat zij ervan vinden....En het was o.a. om de huiswerkklas dat wij jongste hierheen willen hebben! Ook is dit een kleine overzichtelijke school, met maar ong. 10 klassen.
Zou ze toch lwoo indicatie moeten hebben dan gaat ze naar een kollosale school. De lwoo afdeling zit hier gescheiden van de rest in een appart gebouw. Ze hebben geen klasgeloop (hier verheugt jongste zich juist op en het lijkt me voor haar ook erg goed, ze is geen kind dat lang op d'r kont kan zitten een beetje beweging elk uur zal haar goed doen...) De leraren komen op het lwoo in de klas. Dat is speciaal voor kinderen die moeite hebben met die afwisseling en verwisseling van lokaal.Er zijn geen echte pauze's. Alles gebeurd in de klas (t.m. broodeten aan toe dus). Pauze's zijn alleen om even uit te waaien onder toezicht. Mocht dochter qua taalniveau veel te goed zijn voor bepaalde vakken (grote kans dus) dan zal ze gedeeltelijke de reguliere lessen volgen op die mamoetschool. Volgens mij verdwaalt ze er meteen....en dan nog wel helemaal alleen....(want dan moet ze van lwoo alleen naar die lessen toe...) Mocht ze voor alles te goed zijn dan zal ze ook verder moeten in een gewone klas op die grote school....en alleen voor huiswerkbegeleiding w.s. nog op de lwooschool komen.Ik herken dochter ook helemaal niet in het foldertje over het lwoo en dingen als in de klas blijven zijn dingen die écht totaal niet bij haar passen!
pppffff lang verhaal, maar zo zijn onze overpeinzingen.
Ik stel jullie commentaar en overdenkingen erg op prijs! Het helpt ons zeer!
groeten albana

albana

albana

14-03-2010 om 11:13 Topicstarter

Het rekenprobleem (kaatje)

Hoé erg dochters rekenprobleem nu werkelijk is en of het wel werkelijk dyscalculie is weten we ook niet zeker. Dochter heeft al vanaf groep 4 grote problemen met getallen. Ze maakte toen veel 'omdraaiingen' de 3 andersom, de 8 en de 3 doorelkaar halen, de 6 en de 9 etc. De juf van groep 4 (ervaren oude juf) heeft haar tijdens lezen (avi's uit) extra werk laten doen in de vorm van getallen schijven en dan het getal. B.v. dertien,13 en dan dat 13 keer. Dat heeft haar erg geholpen bij de tientallen. tafels zijn erg slecht.Ze heeft ook moeite met leestekens in het rekenen.En hun betekenis. En hoe meer leestekens en getallen achter of onder elkaar hoe meer fouten ze maakt. Ook is vlak onder elkaar een probleem. Rijtjes zijn dus dramatisch. Rijtjes met 1 regel ertussen gaan véél beter! Daar kwamen ze in groep 5 achter. Toen werkte ze dus nog gewoon met de klas mee alleen kreeg ze appart uitgeschreven werk op 2 blaadjes i.p.v. 1, met tussen alle sommen regels ertussen. Klokkijken is slecht (nog steeds), vooral bereken hoeveel tijd nog tot en dan met wijzers is slecht. Met digitale klokken gaat het wel redelijk.Zo is ze doorgehuppeld met de klas mee.Soms kreeg ze extra uitleg van een staigaire ofzo. Toen de grotere getallen kwamen, kwamen pas de grootste problemen. Hoe meer cijfertjes achter elkaar hoe meer kans op omdraaiingen en omdraaien van de cijfers op zich. Tenslotte is 3426 héél wat anders dan 3429 of 8426 en het kan in élk getal van die berekening doordringen. In groep 6 was er een hbo-student die zich wilde specialiseren in rekenproblemen. Die heeft dochter erg geholpen. Zo heeft ze wat lesjes meetkunde gehad...ze heeft de hele school inclusief haar tafel en stoeltje écht opgemeten, en er een plattegrond van gemaakt. En toen nog het plein en nog wat 100-en meters en kilometers gelopen. Sinsdien heeft dochter inzicht in afstanden. daarvoor zeiden al die 0-en en die meters haar totaal niets. Ook heeft hij haar mondeling sommen afgenomen,die ze beduidend beter deed mondeling dan schriftelijk. En ook in shrijftaal uitgeschreven sommen,dus vijfenveertig erbij tweehondervijftien. Dat laatste gaat het allerbeste. Maar erg ingewikkeld sommen met grote getallen kan je gewoonweg niet maken zonder papier erbij. Dochter telde tot groep 6 op de vingers. Zonder vingers kon ze niets, ze gebruikte ze ook bij 100-tallen. Of ze dat nu nog doet is onbekend, misschien stiekum....Ik hoor er in ieder geval nooit meer iets over. Breuken begrijpt ze in tekeningen wél, prima zelfs, in getallen amper. Verhalende rekenproblemen als jantje koopt 12 appels en geeft er 3 weg, gaan gewoon gemiddeld in ieder geval stukken beter dan rijtjes. Ook rekentekens geven problemen. In dochters hoofd is de x al snel de + en de = en de - draait ze ook wel eens doorelkaar.
Ruintelijk inzicht (kubussen enzo) schijnt wel redelijk goed te zijn.

Het meeste lijkt dochters probleem op dyslectie voor getallen en rekentekens.
En dat terwijl ze gewone schrijfletters dus wel goed (erg goed zelfs) kan lezen. Ze is 1 van de snelste lezers van de klas, leest erg graag en veel, liefst dikke boeken...daar kan je zo lekker lang over doen.
Over die bijvakken waar rekentekens/getallen in voorkomen maak ik me dus minder zorgen. Omdat ze in geschreven tekst staan zal dochter daar minder snel fouten in maken en ook zijn dat vaak korte tekens tot hondertallen en die heeft dochter nu aardig onder de knie.Duizendtallen worden al lastiger maar een getal als 1975 kan je lezen (en wordt ook vaak zo uitgesproken) als negentien vijfenzeventig. Dan zijn het 2 tientallen en die kan dochter nu ondertussen foutloos. Wegen zijn hondertallen vaak....die gaan ook best goed. Als ze daar al problemen heeft is het met omdraaiingen van 25 en 75. Dat zou kunnen gebeuren, maar met een boek erbij en dat je gewoon kan controleren net zo vaak als je wil kan ze dat wel opvangen denk ik.
De klassenummers kan ze dus ook wel aan, idem een rooster (denk ik) daar staan ook veel leestekens uit taal in (afkortingen, maar dat kan ze wel) b.v.8.50-9.40 wis,RV, L8 ( de lestijd,wiskunde, dhr rievendaal, lokaal 8)
Hoe groot haar probleem werkelijk is weten wij ook niet. Ik denk ook dat zolang je met de klas nog mee kan doen je eigenlijk geen groot probleem hebt. En zo was het tot nu toe. Dat is ook 1 van de redenen dat ik lwoo zo verbazingwekkend vindt....een kind dat altijd met alles met de klas heeft meegedaan op hetzelfde niveau, en alleen voor rekenen aangepast werk kreeg (=minder werk), en dat best een redelijk rapport had, nooit in aanmerking is gekomen voor échte extra ondersteuning,nooit is blijven zitten of extra heeft gekleuterd, zou nu niet naar het reguliere voortgezet onderwijs kunnen? Ik snap er niks van.........Ik kan er wel inkomen dat ze achterstand heeft. Ze heeft tenslotte met de lange getallen het meeste moeite en die komen in groep 7 en 8. En ze heeft 2 jaar minder oefening gehad dan de rest. Dus dat geloof ik best. Wat ik van dochter begrijp snapte ze niks van die WISC op 1 onderdeel, vergelijkingen. Dat waren sommen van 34+....= 45-.... en sommigen waren al gedeeltelijk op de puntjes ingevuld. Daar snapte ze dus werkelijk niet van wat de bedoeling was. En ook die + en die ...en dan weer die = en weer een - en puntjes. Dat is alles achter elkaar teveel rekentekens en getallen doorelkaar. Met extra uitleg erbij denk ik wel dat ze het gesnapt had...toen ze het thuis vertelde en wij vertelden wat de bedoeling was geweest....was het meteen duidelijk...Maar omdat ze het moest lezen in die rekentekens niet. Het is dus vooral een 'leesprobleem' in getallen en rekentekens.
Aangezien jij ervaring hebt met rekenproblemen zou ik graag jouw mening over dochters probleem horen, tenslotte zou ik ook niet willen dat er werkelijk gróte problemen zijn en wij dochter nu 'hulp' misschien onthouden die ze hard nodig heeft.....En ja,ik weet wel jij bent geen deskundige!!! Maar een amateurmening erbij zou me wel helpen in mijn eigen ideeén.
groeten albana

Pippin

Pippin

14-03-2010 om 13:53

Albana

Het lijkt mij inderdaad het beste om de school die jullie willen te bellen. Ik zou dan ook het verhaal van de Wisc test vertellen. Volgens mij krijg je op deze manier helemaal geen goed beeld van een kind.
De psycholoog van onze zoon wilde de test pas afnemen, toen hij een goede band met onze zoon had en de grootste stemmingsproblemen van onze zoon afgezakt waren. Hij zei dat je anders een slechter resultaat krijgt. En vervolgens mag je de test twee jaar lang niet meer afnemen.
Bij een kennis van mij is het zo gegaan. Het kind was supergevoelig, zes jaar, had een knuffeltje bij zich. Het eerste wat die tester toen deed, was dat knuffeltje afpakken en op een hoge kast leggen. Het arme kind heeft vervolgens in angst en beven de uren daar uitgezeten. En daar komt dan een cijfertje uit, wat bepalend is voor de toekomst van het kind. GRRRR

kaatje43

kaatje43

14-03-2010 om 15:36

Mama

"Ik hoop echt dat jullie basisschool haar niet ge laag wegplaatst. Want mijn ervaring is echt dat het rekenen niet van zo´n groot belang is. Als je uiteindelijk maar een 4 op wiskunde kan halen op je eindexamen. De rest compenseer je wel met talen."

Wat fijn dat het zo goed gaat met je dochter. Alleen mag je helaas vanaf schooljaar 1011-1012 voor wiskunde geen 4 meer hebben. Als je een profiel kiest waar wiskunde inzit (en dat zijn er 3 van 4 bij Havo) mag je voor de vakken Nederlands, Engels en Wiskunde hooguit 1 5 hebben, anders ben je echt gezakt.

Judith

Judith

14-03-2010 om 18:28

Misschien gaat wiskunde wel goed..

Hoi Albana,

Als jouw dochter een specifiek getallenprobleem heeft, dan wil dat misschien niet zeggen dat ze geen wiskunde kan. Misschien heeft ze dan met algebra moeite maar met meetkunde niet. Het klinkt inderdaad als een soort dyslexie voor getallen.
Ik moet ineens aan Marga van Praag denken, die bij het journaal zat. Als die iets van getallen moest voorlezen, dan brak volgens mij het zweet bij haar uit. Ze begon te hakkelen en draaide het getal soms om. Ik vond dat zo opvallend bij haar.
Ik vind ook jouw verhaal over de testsituatie veelzeggend. Natuurlijk raakt jouw (sociale!) dochter geirriteerd als zo'n man niks wil uitleggen. Dat heeft iets heel tegennatuurlijks namelijk. Ze is gewend dat iemand haar helpt als ze iets helemaal niet snapt. De testleider moet dus eerst het vertrouwen van je dochter winnen, en daarna ook vertellen dat zijn inbreng heel klein zal zijn,(hoe vervelend ook) omdat het om een test gaat. Tenslotte haar niet het gevoel geven dat ze er niets van kan als 1 onderdeeltje wat moeizaam gaat.
Dat ze er geen zin meer in had na een tijdje vind ik begrijpelijk. Het is tenslotte nog een kind, en zij kan niet bedenken wat er allemaal voor gevolgen aan zo'n testuitslag vastzitten.

Nou eh, zet hem op Albana en dochter. Vertel de school gewoon hoe je er over denkt.

Judith

Tineke

Tineke

14-03-2010 om 18:43

Oh nee

Aan mijn mening heb je niks Albana. En ik weet ook, nog steeds, niks van dyscalculie. Heb me nog nooit verdiept in methode/theorie/etc. Ik weet wel dat mijn dochter er last van heeft, en dat de wereld veel meer getallen bevat dan we zouden willen. Zij husselt ook de cijfers door elkaar (daarom lost de rekenmachine maar weinig op), kan geen klok kijken, en telt op haar vingers, kent de tafels helemaal niet, etc.
Maar ondanks de problemen die ze daardoor tegenkomt, zou een niveau lager niks oplossen (dezelfde problemen immers). Extra oefenen helpt niet, en dus extra begeleiding eigenlijk ook niet. Extra tijd bij proefwerken helpt wel, want ook een sommetje als twee plus twee kost tijd, terwijl anderen dat zonder nadenken zullen opschrijven.
Ik dacht dat jouw kind zonder extra hulp een D scoort op de cito, en dat vind ik knap. Het lijkt slecht, maar het betekent wel dat ze er nog iets van bakt. Daarom denk ik, dat ze met de juiste hulp (kan ook extra tijd zijn) echt een stap hoger kan komen. En omdat haar talige kant wel heel sterk is, denk ik dat het niveau van de school daarop moet aansluiten. Rekenen blijft er toch wel achteraan hobbelen. En met rekenen zul je moeten helpen, bij alle vakken waar ze getallen tegenkomt. Maar of je dat nou op Kader of op Havo-niveau moet doen, dat maakt niks uit.

To the point: pas VO aan op talige kant, en help haar geduldig met alle vakken waarbij ze moet rekenen (en onderschat dus niet bij hoeveel vakken dat nodig is).

Mama

Mama

14-03-2010 om 19:04

Kaatje

Je hebt helemaal gelijk. Wist ik eigenlijk ook wel. Maar aangezien ze nu zelfs een 6,9 staat maak ik me over die eventuele onvoldoende maar geen zorgen voorlopig.
En dat bij een kind dat altijd E's scoorde op de cito rekenen van school En op de eindcito onder het 5e percentiel zat met haar rekenprestaties. Ik snap het ook niet, maar het is wel waar.

Mama

Mama

14-03-2010 om 19:06

Vraagje kaatje

Maar het is toch ook niet meer mogelijk om een havoprofiel zonder wiskunde te kiezen? Jij hetb het over 3 van de 4 profielen met wiskunde, maar ze hebben vanaf 2012 toch allemaal wiskunde? Of heb ik dat fout?

albana

albana

15-03-2010 om 08:46 Topicstarter

D-score

Mijn dochter haalt w.s. een D-score op de cito's omdat de cito veel met uitgeschreven rekenpronlemen werkt en niet met rijtjes. Van die sommen als jantje koopt 10 appels en verkoopt er 6....Die zijn voor dochter stukken gemakkelijker dan een rijtje vergelijkingen zoals in de WISC opdracht. Er staanin zo'n vraag amper rekentekens in (daar heeft ze moeite mee)en kopen en verkopen is aftrekken dat kan dochter prima begrijpen.Stukken beter dan een '-' teken automatisch lezen als 'aftrekken'.Sommen tot 10 zijn geautomatiseerd (kosten dus geen tijd) en ook de tientallen grotendeels (kost soms beetje tijd).Ook kan ze getallen in geschreven tekst stukken beter lezen dan in rijtjes onderelkaar. Omdat ze onder en boven elkaar ook wel eens getallen doorelkaar husselt en die kans loop je niet bij die citovragen.
Er is wel enigzins rekenbegrip bij dochter. Die afstanden begrijpt ze nu ook. En dat hebben en erna weggeven minder word snapt ze ook allemaal wel en als je iets erbij koopt het meer is ook. Alles wat je tastbaar kan maken (door te laten zien) of begrijpbaar (door een uitleg eromheen) kan dochter snappen. Zoals die breuken, die kan je in een tekening duidelijk maken. Zodra het getallen moeten worden in een berekening 'zeggen' ze haar niets meer.Zelfs keersommen kan ze begrijpen. Als je haar uitlegd dat er 5 tafels zijn met 4 stoelen eromheen en dat dat 5x4 is dan is het begrip er wel.Maar om dat automatisch te doen is te hoog gegrepen. Hoewel ze weer wel de makkelijke tafels automatisch kan (de tafel van 1t/m5 en de tafel van 10) maar de overgebleven tafels is gewoon elke keer weer uitrekenen.Ik zie met huiswerk maken (dat doet ze met de klas mee en mag ze thuis met de rekenmachine doen) dat ze zelf trucjes heeft om het haarzelf makkelijk te maken om de rekenmachine te gebruiken. Ze leest zichzelf de getallen voor, 1 voor 1, ook als het 1000tallen betreft.Legt een papiertje over het getal dat ze heeft voorgelezen en ingetoetst....en gaat naar het volgende getal en schuift het papiertje zo op....Tot het hele duizental er ongeschonden opstaat.Doet hetzelfde met de leestekens etc. etc.Door dat papiertje hoeft ze alleen maar losse getallen (tot de 10tallen) te lezen en wordt ze ook niet verward door wat er naast staat.Soms gebruikt ze een papiertje met een hoekje eruit zodat zelfs het getal eronder niet te zien is....Dit trucje is afgeleid van een trucje dat ze van die HBOstudent toendertijd leerde (godzijdank dat die er was...)Die legde lege vellen papier over rijtjes zodat wat eronder stond haar niet in de war bracht.
Als we uitgaan van haar taalniveau zou ze naar de t.l. moeten. Dat was ook 1 van de redenen dat we voor die kleine school kozen...ze laten hier kinderen vrij gemakkelijk opstromen. Ook hebben ze de mogelijkheid voor kinderen op de KL om alsnog méér theorievakken te houden in de 3de en 4de.Zodat je én praktijk doet (lijkt me voor dochter toch het beste omdat het gewoonweg bij haar past) én genoeg theorievakken om naar niveau 4 van het mbo door te stromen. Enkele vakken sluit je al af in de 3de. En dan houd je er nog wat 'extra' achter de hand (1,2 of 3= maximaal) en dan kan je rond je examen altijd nog besluiten of je ze laat meetellen of niet. Je komt dan ook in een gemegde klas (TL en KL) voor die vakken.En dat lijkt me voor haar talige kant toch het beste. Ze kan dan (omdat ze KL doet) wel wiskunde laten vallen...tenminste zo is het nu nog. Vriendin van oudste (ook rekenproblemen) doet dat ook....Wiskunde wordt dan vervangen voor dat praktijkvak zeg maar....En als je dan een vervolgopleiding kiest waar wiskunde niet verplicht is en die aansluit op de richting die je hebt, mag je gewoon op niveau 4 instromen (moeten wel je cijfers enigzins fatsoenlijk zijn, dus niet met de hakken over de sloot). Deze optie lijkt me voor dochter het beste.
groeten albana

kaatje43

kaatje43

15-03-2010 om 11:16

Mama

Ik heb daar niets van kunnen vinden. Ze hebben het alleen over de nieuwe exameneisen vanaf 2012. Dat zou dan dus alleen kunnen betekenen dat dat voor diegene van toepassing is die in 2012 hun profiel moeten kiezen. En jouw dochter moet dat volgend jaar al, geen probleem dus. Trouwens als ze nu al een goed cijfer heeft voor Wiskunde dan is Wiskunde A waarschijnlijk gewoon te doen voor haar, hoor.
VWO heeft wel in alle profielen wiskunde zitten.

albana

albana

16-03-2010 om 08:40 Topicstarter

School gebeld

Ik heb de v.o. school gebeld....maar volgens mij word het een zware dobber. Als juf een lwoo advies geeft kan dochter niet geplaatst worden op de school van onze keuze.Alleen op de locatie ver weg (geen optie voor ons). Ze vroegen wel wat het advies was...ik heb naar eerlijkheid geantwoord dat het KL wás en dat ik niet weet wat het nu is....Tevens gaven zij aan dat áls dochter een LWOO advies krijgt n.a.l. van die rekenachterstand én sociaal-emotionele problemen dat van beiden ook iets bekend zou moeten zijn in het leerlingvolgsysteem. Die heb ik al eens ingezien (was nieuwschierigheid en om een andere reden, ik moest me verdiepen voor de m.r. in 'de privacy van leerlingen') en toen bleek voor mij nergens uit dat dochter een sociaal emotioneel probleem had...wel een rekenprobleem....maar dat wisten we dus al.
Dus dat ga ik in dat gesprek maar eens vragen....Ik ga ook aan juf vragen waarom ze haar advies veranderd. Ik herinner me van oudste (die we natuurlijk ingelicht hebben over haar zus) dat háár meester (paralelklas) nooit van advies veranderde, ongeacht wat de cito zei. Ik herinner me dat er een meisje was dat HAVO advies had en de cito op KL gedaan had. Meester bleef bij zijn advies, meisje ging naar een TL/HAVO combi en doet volgend jaar eindexamen HAVO. Oudste beaamde dit, ze wist nog wel wat voorbeelden van toen. Dus daar wil ik wel eens uitleg over. Tevens zie ik in alles wat ik op internet vindt voor lwoo indicatie en daarbij de sociaalemotionele problemen, nogal 'zware' problemen. Er worden dingen genoemd als: "faalangst, emotionele instabiliteit,sociale beperkingen (b.v. autisme) etc.
Dat zijn nogal normen zeg........En echt......dat is belachelijk als ze jongste daarvoor willen indiceren! Helemaal niets, niets wijst in zo´n richting! En er is ook werkelijk nooit sprake van geweest........Het is een gezellige spontane meid,die zich goed aanpast, goed in de groep ligt, altijd vrolijk is en goed in d´r vel zit. Dus het is gewoonweg belachelijk.
Hoe meer ik over die sociaal emotionele problematiek lees hoe bozer ik wordt dat ze daar dochter bij willen zetten!
Zó! Ik lees nog even verder, moet tenslotte goed beslagen ten ijs komen......groeten albana

Tineke

Tineke

16-03-2010 om 08:57

Pfff

Kan het misschien helpen om de leerkracht van vorig jaar er ook bij te betrekken? Misschien kan deze ook bevestigen dat er soc-emotioneel niks mis is met je dochter.
Wat een gedoe zeg!

Albana

vraag me af of de juf het gaat lukken, hier een dochter die getest is voor lwoo en dat is afgewezen, omdat ze juist niet faalangstig en soc. emotionele problemen zou hebben, ze heeft adhd en faalangst, taalontwikkelings achterstand en nog een heleboel meer, ze is wekenlang getest doot psygologen en orthopedagogen en een heel verslag hiervan en zo'n nio test zou zeggen dat het helemaal niet is,
De juf heeft nu op school een sociaal emotioneel formulier moeten invullen over haar en dat moest ze opsturen, uiteraard hebben wij dat formulier ook gezien, dan moet je op de in de vakken minimaal op 3 vakken uitvallen in technisch lezen, begrijpend lezen spellen, rekenen(getallen en bewerkingen) en rekenen algemeen, op het onderwijs kundig rapport staat dit vermeld, in DLE en in procenten als de procenten onder de 75 zitten kom je op een achterstand en bij 3 onderdelen kom je inaanmerking voor lwoo als er ook soc. emotionele problemen zijn.
Een heel verhaal, hoop dat je er ites aan hebt, zo heeft de juf van mijn dochter het uitgelegd.
krulleke

Na 2012 havo profiel zonder wiskunde?

Ik heb een dochter die door een hersenbloeding problemen heeft gekregen met rekenen (acalculie oftewel niet aangeboren dyscalculie). Ze zit nu op de brugklas Havo-VWO. Voor haar is de wiskunde nu al wel een probleem en dat is ook de reden om straks voor de Havo te kiezen, want voor VWO is wiskunde altijd verplicht.

Bedoeling is om de komende 2 jaar nog proberen zo ver mogelijk mee te hobbelen met wiskunde, en daarna te kiezen voor het profiel cultuur en maatschappij, want ons is door school verteld dat hier geen wiskunde in het eindexamen zit. Ik ben dus erg alert op eventuele problemen, zoals al aangekaart door Mama/Kaatje: a.u.b. geen aanpassing van dit profiel met verplicht wiskunde A in het eindexamen!

En ik kan helaas niet achterhalen hoe het nu precies zit met de nieuwe eindexamenregeling. Site van ministerie van Onderwijs is daarbij ook niet echt duidelijk. Het lijkt dat de nieuwe eindexameneisen HAVO/VWO alleen betrekking hebben op het niveauverschil tussen schoolexamens en centraal schriftelijk (CS moet gemiddeld voldoende zijn) en dat de wiskunde-eis voor alle Havo profielen is komen te vervallen.

Is er iemend die kan aangeven hoe het nu precies zit met het profiel cultuur en maatschappij na 2012? zekerheid stellen?

Karly

albana

albana

17-03-2010 om 15:15 Topicstarter

Goed nieuws......

Juf had de hele uitslag van de test (bleek een NIO test, wij dachten de WISC) nog niet onder ogen gehad toen ze ons belde...De uitslagen bleken erg mee te vallen. Rekenen viel ze op uit (erg) en ook synoniemen had ze slechter gedaan.Maar zowel hoofdrekenen en technisch en begrijpend lezen waren erg goed gedaan. Hieperdepiep voor dochter! En n.a.l.v. die synoniemen (2 achterstanden dus) en dat ze bij dat rekenen op een gegeven moment niet meer verder wou met de test en haar concentratie maar zo,zo was, maakt de testmeneer zich erge 'zorgen' en raadde lwoo aan. Door die ernstige zorgen dacht juf dat de test wel desatreus moest zijn verlopen maar dat viel dus erg mee.......Ook ziet juf qua sociaal emotionele ontwikkeling amper problemen. Niet erg in ieder geval, buiten die slordige werkhouding en wat mindere concentratie (die zich vooral uit met rekenen) is er niks met haar aan de hand en noemt juf haar zelfs een erg positief element in de klas (hahaha, leuke omschrijving). Afijn juf blijft bij haar advies en om te bewerkstelligen dat ze naar de school van onze keuze kan (ondanks de wat mindere uitslagen) gaan we dus praten op de school.
Hieperdepiep ook voor juf!
groeten albana

Tineke

Tineke

17-03-2010 om 16:45

Tralala

Gefeliciteerd! Wat een zorg minder!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.