Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elke van den Hout

Elke van den Hout

15-04-2019 om 17:31

M-jaar moet er komen! Petitie (toestemming van forumbeheer)

Het is nu echt heel spannend: van de drie mbo-scholen met wie ik M-jaar (breed oriënterend jaar in het mbo om beroepskeuze uit te stellen) aan het ontwikkelen en realiseren ben, is er één school die graag aankomend schooljaar wil starten met een klas. Zekerheid is er nog niet, maar ik hoop dat ik binnenkort goed nieuws heb.

In de tussentijd, om M-jaar ook structureel een plek te geven binnen het mbo-onderwijs, is een aanpassing van wet- en regelgeving nodig. De behoefte aan M-jaar is groot, dat heb ik al gemerkt. Ik krijg regelmatig aanmeldingen van leerlingen en verzoeken om informatie van ouders en decanen.

Ik wil graag een duidelijk statement maken dat M-jaar voor veel leerlingen een goede keuze is. Daarom hebben we een petitie opgesteld:
www.m-jaar.nl/petitie

Als je M-jaar ook een goed idee vindt, teken en deel aub de petitie. Alle stemmen tellen mee!
Alvast bedankt,
Elke

Elke van den Hout
ROC TOP (Amsterdam)
Nova College (o.a. Haarlem)

Moeder

Moeder

16-04-2019 om 07:00

Nee

Er is zo ontzettend veel mis met het onderwijs op het MBO dat dat eerst moet worden opgelost. Slecht onderwijs, onduidelijkheid over wat er getoetst wordt, allerlei vage opleidingen zonder perspectief. Eerst orde op zaken voor de leerlingen die wel gekozen hebben. Daar moet geld naar toe. Maak een meldpunt voor signalen waar het fout gaat. Hier zitten geen kinderen van ouders die bij problemen goed aan de bel trekken of zelf in staat zijn dat te kunnen doen itt het hogere onderwijs.

Ik maak me zorgen om het MBO.

Dees

Dees

16-04-2019 om 07:14

Inderdaad

Inderdaad in het mbo onderwijs is veel mis. Dat was het overigens 25 jaar geleden ook al, vreselijk mis.

Naast slecht onderwijs ook veel slechte motivatie van leerlingen, hoewel ik denk dat de slechte motivatie van de leerlingen leidt tot slecht onderwijs, de docenten raken minder gemotiveerd als er meubilair naar hen gegooid wordt.

Daarnaast zijn er teveel opleidingen zonder duidelijk doel en zijn er teveel mogelijkheden om via omwegen toch aan een diploma te komen (externe toetsing ontbreekt).

Maar goed een m jaar klinkt prima, maar is dat niet gewoon een jaar havo?

Maja

Maja

16-04-2019 om 08:14

dees

Ik denk dat je de zaken om moet keren: slecht onderwijs zorgt voor slecht gemotiveerde leerlingen.

Als er docenten voor de klas staan die weigeren antwoord op vragen te geven, die de te behandelen stof overslaan en zeggen: je kan dit en dat op YouTube vinden, zoek het zelf maar uit.... tja, dan snap ik dat de motivatie van leerlingen tot het nulpunt daalt.

Neemt niet weg dat uitwassen er wel zijn, maar dat waren ze 30 jaar geleden ook.

Mijn ervaring is dat van een klas van 25 huidige niveau 4-MBO'ers ongeveer de helft zijn motivatie verliest door onduidelijkheid in lessen.
Tel daar inderdaad bij op dat er teveel versplintering is, teveel mogelijkheden om via een "pretstudie" toch maar aan een startkwalificatie te gaan voldoen en het cirkeltje is rond.

Verder wordt met een m-jaar een verrijkingsjaar bedoeld (als ik het goed heb begrepen): de leerling kan vakken als Nederlands Engels en Wiskunde verdiepen of verrijken en zich verder door bijvoorbeeld stages, meeloopdagen en open dagen goed oriënteren op vervolgopleidingen. Denk vooral dat voor een hoop VMBO'ers de keuze voor vervolgopleiding te vroeg komt: hoeveel weten er nu op hun 15de/16de al wat ze "later" willen gaan doen.... Overigens geldt ook hier de "versplintering": er zijn zoveel mogelijkheden dat men het niet meer overziet.

Maja

Maja

16-04-2019 om 08:22

M-jaar

In de zorg had je vroeger, en misschien nu nog wel, trouwens ook al een variant hierop: leerlingen die wisten dat ze de "zorg" in wilden, maar niet wisten welke richting, gingen de Intas doen, een schakelopleiding, waarbij ze zich verdiepten in de diverse zorgrichtingen.
Of daar veel gebruik van werd gemaakt en of het echt werkte durf ik niet te zeggen. Ik weet wel dat een kennisje hier na de toenmalige mavo naar toe is gegaan, waarna bleek dat ze toch liever niet de zorg in ging.

Lastig

Ik vind het lastig te plaatsen zo'n brugjaar om te proeven op het mbo wat de mogelijkheden zijn. Het lijkt mij vooral geschikt voor VMBO-t en Havo-4. Zolang het een keuze is, is het prima. Maar ga je het verplichten als een soort van propedeuse dan schiet je je doel voorbij.

- scholen bieden op het VMBO niet alle richtingen aan dus wordt de keuze voor een deel al in groep 8 gemaakt. Een breed mbo-jaar terwijl je van VMBO-K/GT-groen of bouw afkomt, ik weet niet of dat gaat werken.
- voor kinderen die echt niet floreren op school en beter tot hun recht gaan komen op de werkvloer, is het een extra jaar voor ze hun startkwalificatie hebben.
- het mbo heeft een kwaliteitsimpuls nodig waarin je weer echt vakspecialist bent. Ik zou eerder pleiten voor minder specifieke MBO-richtingen en terug naar centrale examens voor de theoretische kernvakken van de richting. Met aansluitend MBO plus voor hen die na MBO-4 geen HBO willen doen maar een specialisatie binnen de richting.

Elke van den Hout

Elke van den Hout

16-04-2019 om 11:54

Dank en antwoorden

Bedankt voor jullie reacties!
In eerste instantie wordt M-jaar ingericht voor niveau 3/4 op het mbo.

@Moeder: M-jaar is niet bedoeld om de problemen op het mbo op te lossen (kon ik dat maar!), maar om de keuze voor een beroep en beroepsopleiding uit te stellen. Vmbo'ers moeten al vroeg kiezen, en voor veel leerlingen is dat gewoon té vroeg. Het zorgt voor stress bij de leerlingen, ik hoor het van alle kanten.

M-jaar is ook een optie voor havisten die stranden in het vierde jaar, en toch liever een mbo-opleiding willen doen. En voor mbo'ers die er in de eerste maanden achter komen dat de gekozen opleiding helemaal niet is wat ze dachten. De mbo'ers krijgen de kans om kennis te maken met andere opleidingen, om te kijken of dat beter bij ze past.

@Dees: het is niet de bedoeling dat M-jaar een havo wordt: het is bedoeld voor leerlingen die een beroepsopleiding niv 3/4 willen doen. Met inderdaad de mogelijkheid om ook op een hoger niveau een vak af te sluiten. Dit naast de vakken die ze sowieso krijgen: Nederlands, Engels en rekenen/wiskunde.
Het verschil met havo is dat ze na M-jaar (in principe) een mbo-opleiding gaan doen, met veel praktijkopdrachten, uit het bedrijfsleven, ze leren netwerken.

@Maja: Intas, interessant, zoek ik uit. Zitten wellicht goede elementen in voor M-jaar.

@AnnaNiem: M-jaar blijft een vrijwillige keuze, want het is niet voor alle leerlingen geschikt en niet alle leerlingen willen het. Er zijn ook leerlingen die al weten wat ze willen, sommigen willen liever naar de havo.
Een breed jaar voor vmbo'ers groen of bouw, goeie opmerking, weet ik ook niet of M-jaar geschikt is. Ik kan me voorstellen dat leerlingen al heel specifiek hebben gekozen voor vmbo groen of bouw, al jong weten wat ze willen.

En over de startkwalificatie: daar zijn we (de mbo's en ik) nog over aan het praten en uitzoeken: kan, en zo ja hoe dan, een mbo'er die ook M-jaar heeft gedaan, eerder voldoen aan de startkwalificatie. Lastige materie.

En we bekijken ook wat de mogelijkheden zijn om onderdelen versneld af te sluiten in de jaren na M-jaar, die ze al hebben gedaan. Zoals een school het formuleerde: 'wat ze al kunnen hoeven ze niet opnieuw te doen'.

Groeten, Elke

Moeder

Moeder

16-04-2019 om 15:06

startkwalificatie

Ik vind dat het alleen zou kunnen bestaan als het een startkwalificatie geeft, een mbo2 niveau dus.

En nee kinderen kiezen in groep 8 niet bewust voor groen of bouw, dat is gewoon de dichtstbijzijnde school dan. Bouw is overigens vaak een keuze, groen is wel meer schoolgericht.

Ik vind dat je in vmbo2 veel beter moet laten zien welke 10 keuzes er zijn voor de bovenbouw, door kinderen in alle keuzes die die school aanbiedt een paar dagen mee te laten lopen in een werkomgeving. Na de keuze moeten ze ook in 3 en 4 echt stage lopen en liefst door school gezochte stage omdat kinderen vaak kiezen voor makkelijk: ga ik bij jouw vader een paar dagen en jij bij mijn vader als je niet voor het bedrijf van je eigen ouders mag kiezen. Zorg dat ze op het vmbo al goed weten wat ze niet willen. Als ze dan wel een richting weten: bouw of zorg of economie dan kun je veel gerichter een soort brugklas opzetten. Wel op het MBO 3 of 4 niveau maar nog wat algemener. De echte praktijkvakken komen dan na een keuze bijv na een half jaar of na een jaar. Het eerste halve jaar of jaar kun je dan algemener houden waarna ze het tweede jaar nog kunnen switchen.

Een jaar stilstand is achteruitgang.

Moeder

Moeder

16-04-2019 om 15:07

vmbo2

Dus in de tweede klas van het vmbo alle tien de profielen aanbieden, meekijken, laten ruiken, zorgen dat omliggende scholen samen meer keuze hebben en dat je na de tweede nog kan wisselen naar een school met een profiel wat je wel aanstaat. Twee jaar ouder en dan wat verder weg is minder een probleem.

Elke van den Hout

Elke van den Hout

16-04-2019 om 15:54

Vroeg kiezen

Ik wil juist dat de leerlingen láter mogen kiezen. In de tweede klas van het vmbo, dan zijn ze nog jonger. Het voorsorteren is al zo vroeg in Nederland. En ik geloof er niet in dat als leerlingen al kennismaken met beroepen op jonge leeftijd (10-14), dat ze het dan al allemaal weten op het vmbo. Smaken veranderen, interesses ook, zeker in de puberleeftijd.
Ik zou graag willen dat de haast eruit ging bij het vmbo. In ieder geval voor die leerlingen die gewoon meer tijd nodig hebben.

Ik dacht te weten dat je met vmbo groen sowieso ook naar alle mbo-opleidingen mag?

@Emma

@Emma

16-04-2019 om 16:05

Elke

Met iedere vmbo-vooropleiding kun je naar elke richting in het mbo. Dus als je vmbo horeca hebt gedaan kun je naar mbo sport en bewegen bijvoorbeeld.
Vmbo- scholen leiden nu op per sector, niet meer in een vakrichting. Dat is heel mooi om keuzes zoveel mogelijk uit te stellen. Maar vergeet niet dat er altijd leerlingen zullen zijn die nou juist opbloeien in een vakgebied, en dus ook op hun veertiende. Daarom is het goed dat er ook nog enkele vmbo-vakscholen zijn.

E

E

16-04-2019 om 16:49

Onvoldoende locaties vmbo

Hier is sinds een vmbo-school een prachtig, groot, nieuw gebouw heeft, al jaren een verplaatsing van de vmbo-populatie naar die school. Waar er eerst 6 locaties voor het vmbo waren, zijn er nu 3. Het consumptiegedrag is veranderd, die scholen zijn gestopt omdat ze te weinig leerlingen hadden.
Gevolg hiervan is dat de kinderen veel minder te kiezen hebben qua sector. Op een van de vmbo's hier kan zelfs alleen de sector economie (o.i.d.) worden gekozen.
Ik heb begrepen dat het een landelijke trend is dat vmbo-scholen verdwijnen of samen gaan.
De kinderen hebben al op jonge leeftijd weinig keuze om te ontdekken wat ze echt leuk vinden, omdat er niet veel meer te kiezen valt.

Een M-jaar lijkt me daarom een goed idee, als tegemoetkoming op dat in het vmbo er niet steeds minder smaken te proeven zijn

Elke van den Hout

Elke van den Hout

16-04-2019 om 17:13

Vakschool

Emma, dat begrijp ik heel goed hoor!
En ik zou vakscholen zeker niet willen afschaffen. Ik had een keer een afspraak op Hubertus & Berkhoff met oa de brood- en banketopleiding. Het rook er al heerlijk bij binnenkomst en ik kan me erg goed voorstellen dat leerlingen daar met veel plezier hun diploma halen.
Ik pleit voor keuzemogelijkheden: vakopleiding / mbo als je het weet, havo als je wil en kan, M-jaar als je een jaar breder verder wil leren.

@Emma

@Emma

16-04-2019 om 17:20

Haha Elke

Ja de Hubertus Berkhoff ken ik ook . Daar zeggen ze: kijk naar het kind. In Amsterdam heb je ook nog een vmbo-vakopleiding op het Mediacollege.
Gelukkig is er keuze en variatie hier. Verschraling maakt dat er altijd leerlingen buiten de boot vallen.

Caesar

Caesar

16-04-2019 om 22:44

Onduidelijk

TS schrijft:
“M-jaar (breed oriënterend jaar in het mbo om beroepskeuze uit te stellen)”

Het is me nog steeds onduidelijk welk probleem men probeert op te lossen. En waarom is uitstellen de oplossing voor dat (vermeende) probleem?

@Emma

@Emma

16-04-2019 om 23:27

probleem

We weten nu dat je een leven lang blijft leren. Hoe erg is het om op je 14e een vakopleiding te doem waar je je prettig in voelt en waar je je in kunt ontwikkelen? Als die manier van leren nou bij je past?
Kinderen van rond de 13 horen alsmaar dat je niks moet kiezen omdat dat je hele toekomst bepaalt. Dat is achterhaald: bovendien hebben ze nooit andere vakken kunnen proberen dan de avo-vakken.
Ik las laatst dat er een havo is met veel praktische vakken. Geweldige ontwikkeling! Als je moet kiezen zorg dan dat er mogelijkheden zijn. Dat kan ook op de havo of op vmboT of zelfs op de basisschool. En voor wie denkt dat zijn kind onder niveau werkt: hbo-opleidingen zijn beroepsopleidingen. Sommige wo-opleidingen ook.
Zomaar wat bedenksels hoor. En: wat voegt een m-jaar toe? Ik ben er niet perse tegen, maat ik bedenk dat er genoeg alternatieve oplossingen zouden moeten zijn.

@Elke interessante discussie

Weet je zeker dat kinderen uit groep 8 bewust gaan kiezen voor vmbo groen, bouw, zorg etc? Of is het een kwestie van aanbod? Je hebt het ook over kinderen die naar K of Basis gaan. Dit zijn kinderen die blij zijn dat ze niet meer bij de domste van de klas zullen horen en meer praktisch gaan leren. In Amsterdam zal er genoeg keuze zijn en met fatsoenlijk openbaar vervoer om er te komen als de route te lang of te complex is om te fietsen. Maar buiten de steden is dat al een stuk minder.

Hier zit op circa 20 km scholen die vmbo economie, horeca, ICT etc. aan bieden. Openbaar vervoer is er amper dus dat uur zul je door weer en wind moeten fietsen. Is dat een optie als er op 8 km fietsen een vmbo school is die zorg en welzijn, groen, bouw en installatietechniek aan biedt? Degene die echt weten waar ze voor willen gaan, reizen dat uur. Maar als je het niet weet, school niet altijd geweldig vind, er leer- of gedragsstoornissen zijn, ouders hebben die het ook niet weten... dan is 8 km al meer dan genoeg. De websites van scholengemeenschappen pronken vooral over hun havo en vwo plus programma's maar als je gaat zoeken naar de vmbo profielen is die informatie veel minder duidelijk te vinden.

Ik vraag me af of het echt altijd een bewuste keuze is die kinderen en ouders hier maken. En diezelfde kinderen gaan 4 jaar later naar het mbo en zullen met dezelfde motieven weer voor de meest gebruikelijke weg gaan en in de sector blijven hangen waar ze na groep 8 naar toe gegaan zijn.Daar is niets mis mee, maar de vraag is of het een bewuste keuze is of het gevolg van keuzemogelijkheden. Misschien moet je dit initiatief niet van uit het perspectief van de hoger opgeleide uit Amsterdam bekijken, maar vanuit de kinderen en hun ouders die in groep 8 en daarna in hun route bepalen. Wat vinden die van de plannen? Vanuit vmbo -t en havo-4 snap ik het M-jaar en zou het best kunnen, maar voor basis en kader waag ik het te betwijfelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.