Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dalarna

Dalarna

11-09-2013 om 09:53

Maatschappelijke stage?

Hoe zit het nu met de maatschappelijke stages in het VO, ik begreep dat die nu net zijn opgeheven, of niet? En als ze opgeheven zijn: waarom eigenlijk?


maan.

maan.

11-09-2013 om 10:04

waarom ook niet?

dochter heeft één jaar 'maatschappelijke stage' gehad. dit hield in: thuis een lijstje maken met acht uur 'gedane' activiteiten zoals helpen met de afwas (fantasie gebruiken dus) en op school een bingo voor het goede doel.

nut en logica ontgaan me.

Hier op school

Vanuit de schoolgids gekopieerd:

"Met ingang van het schooljaar 2011-2012 is de exameneis voor de leerlingen in het Voortgezet Onderwijs uitgebreid met de verplichting om in de schoolloopbaan Maatschappelijke Stageactiviteiten uit te voeren met een totale omvang van minimaal 30 klokuren. Het gaat hierbij om activiteiten waarmee de leerlingen kennis maken met de samenleving door daaraan een onbetaalde bijdrage als vrijwilliger te leveren.
De scholen hebben veel vrijheid om de stages vorm te geven. Mede op basis van de ervaringen met enkele grote ’proefprojecten’ hebben de scholen besloten op veel punten één lijn te trekken. De Maatschappelijke Stage zal plaatsvinden in de eerste drie leerjaren van havo, atheneum en gymnasium, de theoretische leerweg en de kaderberoepsgerichte leerweg. In het praktijkonderwijs en de basisberoepsgerichte leerweg zijn de stageactiviteiten opgenomen in de activiteitenprogramma’s van alle leerjaren. Iedere school heeft een stagecoördinator die de rol van centrale spits speelt in de organisatie en uitvoering van de stage-activiteiten.
Onze leerlingen krijgen in leerjaar 1 en 2 een introductieprogramma aangeboden waarin zij kennis maken met de wereld van het vrijwilligerswerk en waarin zij in georganiseerd verband hun eerste concrete bijdrage leveren als vrijwilliger.
Voor de meeste leerlingen is er een buitenschoolse stage in leerjaar 3. In principe zijn de leerlingen dan zelf aan zet. Met hulp van het stagebureau in school of de stagebank van de Vrijwilligerscentrale gaan zij op zoek naar een passende stage. Nadat de stageovereenkomst is ondertekend door leerling, stagebieder, ouders en school kan de stage werkelijk van start gaan.
Aan het eind van de rit ontvangt de leerling een certificaat waarmee kan worden aangetoond dat de examenverplichting naar behoren is afgerond.
In de uitvoering van de Maatschappelijke Stages werkt het Lyceum intensief samen met de Gemeente en de Vrijwilligerscentrale. Deze partijen hebben een convenant gesloten. De leerlingen zijn tijdens de stageactiviteiten collectief (aanvullend) verzekerd via school. In bijzondere gevallen waarin de verzekering vanuit school niet voldoende zou zijn, kan worden teruggevallen op de collectieve vrijwilligersverzekering van de Gemeente.
De school ziet er op toe dat de stageactiviteiten worden uitgevoerd binnen de grenzen van de (ARBO) wet- en regelgeving.
Meer informatie over de Maatschappelijke Stage kunt u vinden op www.maatschappelijkestage.nl "

Onze dochter is een half jaar geleden begonnen met 1 uur per week dansles geven aan een groepje kinderen van ± 8-10 jaar, via de sportvereniging waar zij zelf ook bij danst. In overleg met haar mentor mag ze dat dit jaar opvoeren als maatschappelijke stage. Ze voldoet hiermee ruim aan de eisen van een maatschappelijke stage.
Dus hier is het zeker nog niet opgeheven.

Yura

Yura

11-09-2013 om 14:53

Afgeschaft

Ivm bezuinigingen is het vanaf het schooljaar 2014/2015 geen exameneis meer. Google maar eens op "maatschappelijke stage afgeschaft", maar scholen mogen er nog wel voor kiezen om het te vragen. Er is echter geen ondersteuning meer vanuit overheidswege: er zijn bijvoorbeeld coordinatoren vanuit gemeentes aangesteld en er werden workshops en cursussen aangeboden aan stagebieders, er bestond ook een website en een mas-award. Dat soort dingen komt te vervallen. Mijn zoon moet dit jaar ook zo'n stage lopen. Binnenkort ouderavond, zal dan eens vragen waarom onze school het nog wel laat doen. Aangezien hij in 4 vwo zit, zou het dan niet meer hoeven volgens de exameneisen.

Tellie

Tellie

11-09-2013 om 15:09

Hier

Is het nog een serieuze aangelegenheid. Er moet 40 uren stage worden gelopen bij een, door school goedgekeurde, maatschappelijke instelling. Compleet met stage-overeenkomst en evaluatieformulier. Op alletwee de scholen van mijn zonen gaat het zo. De een voor 2 vmbo en de andere voor 3 havo. De stages tellen bij beide nog mee voor het examen.

Nooit gedaan

Mijn dochter zit inmiddels in de zesde van het vo, maar ik heb al die jaren nog niks gehoord over de maatschappelijke stage. Dat verbaasde mij wel, want bij mijn weten was het destijds in elk geval verplicht. Maar op haar school hebben ze er nooit iets mee gedaan.

skik

Dalarna

Dalarna

11-09-2013 om 17:31

Maan

Meen je werkelijk dat ze niets buitenschools of buitenshuis hoefde te doen?

Mijn neef in 2 vmbot moest vorig jaar nog een groot aantal avonden helpen in een verzorgingshuis/verpleeghuis. Hij mocht echt niet wat jij nu zegt.

Katniss

Katniss

11-09-2013 om 21:24

Niets over gehoord

Vriendinnetje van dochter heeft vorig jaar wel een aantal uren moeten doen (toen 2 havo), maar van dochter (nu 3 vwo) heb ik nog niets gehoord. Ik zou het wel goed vinden. Zeker nu in de onderbouw hebben ze er nog geen last van met bijbaantjes e.d.

Druif

Druif

11-09-2013 om 21:41

best heftig

Poeh, ik vond het best heftig.
Hier is het in de tweede klassikaal vrijwilligerswerk (twee dagen). In de derde een week ergens stage lopen (dochter is toen bij een kinderdagverblijf geweest) en in de vijfde moest ze stage lopen. Ze is toen met het rode kruis bij een bejaardensoos geweest. Dat was dus 15 keer anderhalf uur, op donderdagmiddag. Daar moest ze echt een plan en een verslag van maken. Het vijfde is een zwaar jaar en dan ook die stage nog, tjonge.
Ik ben benieuwd hoe het dit jaar bij onze zoon gaat. Die zit nu in de derde.

Yura

Yura

12-09-2013 om 09:15

Ervaring

Ik heb ervaring van de andere kant. Toen het werd ingevoerd (eerst vrijwillig later verplicht) ben ik de coordinatie op me gaan nemen bij de vereniging waar ik actief was. Wij waren er wel blij mee en de meeste kinderen vonden het ook leuk, veel kinderen deden het toch al. Je hebt het dan over dingen als fluiten op zaterdag of helpen bij de training bij de jongere kinderen of bij het kamp, je kunt ook denken aan dingen als zwarte piet spelen etc. Sommige scholen eisten dat alles in 1 week werd gedaan, dat werkt waardeloos voor een vereniging. Heb dat 1 keer laten doen, omdat het om 2 meisjes ging waarvan 1 de dochter was van een zeer actieve vrijwilliger. Ze hebben het hele kantoor op geruimd en papier versnipperd etc, maar ik moest de hele week standby zijn, soms werd ik na een uur gebeld en dan moest ik er weer naartoe om een nieuw klusje te verzinnen. De 30 uur hebben ze dan ook dik niet gehaald, maar wij hebben maar wel 30 uur ingevuld op het formulier. Mijn zoon moet dit jaar, maar hij heeft een hekel aan fluiten en aan helpen bij de training, dus hij moet echt iets anders gaan verzinnen. In ieder geval laat ik hem de collecte maar overnemen die ik 1x per jaar loop, maar ja dat is hooguit 4 uurtjes werk.

niet goed omschreven dus...

wat een maatschappelijke stage moet zijn, als er zoveel verschil zit tussen de invulling ervan. Ik heb nog geen kinderen op het vo, maar wat ik hier lees zou het eigenlijk een aantal uren verplicht vrijwilligerswerk moeten zijn? Dat lijkt me op zich een heel goed idee, om de kinderen wat moreel besef bij te brengen. Hier zit ik bij de organisatie van een plaatselijk cultureel festival en daar komen elk jaar ook verzoekjes binnen om de maatschappelijke stage van scholieren te verzorgen. Probleem is dat er dan iets verzonnen wordt om de scholieren bezig te houden, ze doen niet iets waar de organisatie dan iets aan heeft maar mogen iets knutselen met afval ofzo. Daarvan ontgaat mij de zin ook weer, dan is bejaarden uitlaten of helpen op de sportclub een beter idee lijkt me.

Yura

Yura

12-09-2013 om 13:00

Klopt

Dat was ook 1 van de grote problemen waar wij tegenaan liepen als vereniging. Onze leden zitten op een 5-tal verschillende scholen, die ook weer meerdere vestigingen hebben (op niveau vaak). Elke vestiging doet wat anders. De een doet het in het eerste jaar, de ander in het op 1 na laatste, weer anderen ergens in het midden. Je hebt dus met enorm veel verschillende leeftijden te maken. Bij de ene school krijgen ze er een week vrij voor en moeten ze dus een werkweek vullen. Bij de andere gewoon naast school etc. Eisen die aan het soort werk werden gesteld waren ook verschillend. Dat is voor de stagebieder best lastig. Sommige scholen zijn ook nogal onduidelijk in hun communicatie naar de leerlingen. Maar het gaat dus inderdaad om verplicht vrijwilligerswerk, op zich is dat best nuttig vind ik inderdaad. Het is toch vaak een probleem om voldoende vrijwilligers te vinden en de kinderen leren er ook wat van.

zebra

zebra

12-09-2013 om 13:05

hier

staat duidelijk op de website wat er wordt verwacht, waar je je maatschappelijke stage kan doen en hoeveel uur. Er moet een stagecontract getekend worden en de leerlingen maken naderhand een stageverslag wat ook getekend moet worden, er wordt een cijfer voor gegeven wat ook meetelt.

Onze zoon, 14 jaar, 3e klas havo, heeft afgelopen zomervakantie al zijn maatschappelijke stage gedaan in een verpleegtehuis, 1 volle dag en 2 kortere dagen.

Gek hoor

Mijn zesdeklasser en mijn derdeklasser (op verschillende scholen) hebben dus nooit iets met maatschappelijke stage gedaan, terwijl oudste zeker van de generatie is waarbij het nog exameneis is. Zebra schrijft dat haar zoon zijn stage al afgerond heeft met 1 hele en twee halve dagen, maar in het stuk van margot staat dat de stage uit 30 klokuren moet bestaan, dan ben je er dus niet met 16 uur. Het kind van Maan kon volstaan met thuis helpen afwassen. Alle variaties, van helemaal niets tot flink aan de bak met contract en al, zijn al voorbij gekomen. Raar, al die verschillen.

skik

volgens mij

Volgens mij is de periode waarin die maatschappelijke stage echt van rijskwege verplicht was maar heel kort geweest, maar sommige scholen gingen er al mee aan de slag voordat het een harde exameneis was.

Daarnaast hebben heel veel scholen altijd al stages gehad. Wij hebben hier op het werk bijvoorbeeld regelmatig mensen rondlopen van een VO-school die dan een paar dagen willen komen kijken. Snuffelstage noemen ze het soms ook wel. Dat heeft met die maatschappelijke stage niks te maken.

Overigens ben je er inderdaad als organisatie mooi klaar mee, en wat dat betreft snap ik jouw opmerking, Yura, niet zo "het is toch vaak een probleem om voldoende vrijwilligers te vinden". Dat geloof ik graag, maar aan die scholieren heb je als organisatie helemaal niks. Meer last dan gemak, als ik het zo lees. Dat is éen van de dingen die ik op die maatschappelijke stage tegen heb: de rijksoverheid heeft dit verzonnen, maar de daaruit voortvloeiende soesa komt op het bordje van organisaties en instellingen die het vaak toch al niet makkelijk hebben. En op het bordje van de scholieren zelf natuurlijk.

Groeten,

Temet

de duur van de verplichting

Als ik Wikipedia erop nasla is de maatschappelijke stage verplicht gesteld per september 2011. Dat was dus het schooljaar 2011/2012. Al per 2014 is het geen eindexameneis meer, las ik. Dat is dus het schooljaar 2013/2014. Ik concludeer dan dat de werkelijke verplichting alleen gegolden heeft in de schooljaren 2011/2012 en 2012/2013.

En wat dat niet kost allemaal, die symboolwetgeving...

Groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

12-09-2013 om 15:46

eerste jaar?

In het eerste jaar een maatschappelijke stage vind ik te gek voor woorden. Dan zijn veel kinderen nog 12 en dan mag je helemaal niet werken. Met 13 en 14 jaar alleen onder toezicht.

Dalarna

Dalarna

12-09-2013 om 15:46

oja

En ja dat het vrijwilligerswerk is maakt niets uit, daarvoor gelden dezelfde eisen als gewoon werk.

Tink

Tink

12-09-2013 om 16:09

en hier

Mijn dochter moest in 4 Gym ook een maatschappelijke stage doen, 17 uur destijds. Het werd de kinderboerderij. Er moest een poster van gemaakt worden die ze presenteerden aan de andere leerlingen en hun ouders.
Dat was het schooljaar 2009/2010. Dochter was toen nog net geen 15, dat stuitte ook nog op wat problemen als ik me goed herinner.

Ze vond het maar een gedoe. Het stage-adres wat ze eerst had gekozen, en waar ze haar ook wel wilden hebben (dierenasiel) werd afgekeurd door school. Vervolgens werd ze min of meer gedumpt op de kinderboerderij, waar ze ook niet precies wisten wat ze nu aanmoesten met die puber. Ze wist na eindeloos stallen uitmesten eigenlijk niet precies wat zij en de kinderboerderij er aan gehad hadden.

Dus, dat het tegenwoordig niet meer hoeft, daar zal ik niet om treuren. Volgende kind zit net in de brugklas dus die ontspringt de dans

Druif

Druif

12-09-2013 om 16:27

eerste jaar

In het eerste jaar doen ze hier maatschappelijke stage onder begeleiding van de mentor. Het is papierprikken in het park of bomen knotten etc.
Onze zoon valt vooral over de paradox: verplicht vrijwilligerswerk.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

12-09-2013 om 16:52

Mijn kind moest ook

De stage was 30 uur, buiten schooltijden om. Lastig te plannen met huiswerk en sport. Hij heeft gekozen om een week te helpen bij het timmerdorp. Er was wel een contract maar geen verslag en hij heeft nooit een diploma gehad. Dit jaar heeft hij weer geholpen, maar nu niet omdat moest. Vrijwillig vrijwilliger zijn, zoals het bedoeld is.

Elinde

Elinde

12-09-2013 om 16:57

Kindervakantieweek

Hier helpen veel kinderen mee met de kindervakantieweken. Voor een groepje kinderen heb je dan 1 volwassen begeleider en 1 maatschappelijk stageloper. Dat scheelt toch een hoop, want er zijn veel vrijwiliigers nodig tijdens zo'n week. De stagelopers zijn hier wel echt nuttig. Het is voor hen ook een leuke taak, dat helpen bij die kleine ukken.

Dalarna

Dalarna

12-09-2013 om 17:31

Verplicht vrijwilligerswerk

Lastig ja, maar vrijwilligerswerk is in mijn ogen gewoon werk waar je niet voor betaald krijgt en ja dat kun je toch gewoon verplichten?

Yura

Yura

12-09-2013 om 19:10

Temet

Ja het leverde een hoop extra werk op, maar na een paar jaar begin te snappen hoe het werkt en welke school wat doen en wat je als organisatie wel en niet wilt en dan kan het een welkome aanvulling zijn. Zoals dat fluiten op zaterdag, dat moet toch echt gebeuren en ouders staan er ook niet om te springen, veel kinderen zijn na dat jaar ook gewoon gebleven als vaste scheids. Dus als alles net lekker loopt stoppen ze er weer mee.

Tink

Tink

12-09-2013 om 21:28

Elinde

Hier speelde het zich allemaal af in december/januari, dan zijn er niet van die kindervakantieweken. Het was best lastig om een stage-adres te vinden.

Marjoleine64

Marjoleine64

12-09-2013 om 22:58

Hier vorig jaar nog wel, nu niet meer

Oudste (vorig jaar in de 3e) heeft zijn maatschappelijke stage als hulptrainer bij de jongste groepen van de judoclub gedaan. Leuk en leerzaam, maar best wel tijdrovend, 30 uur buiten school om. Gelukkig kon hij ook helpen bij toernooien op 2 zondagen, dat telt lekker door. Wel met een echt 'contract' en een verslagje met urenverantwoording achteraf.
Jongste (nu in de 3e) hoeft niet meer... zelfde school. De reden is dat het a) niet meer verplicht is, en b) de school best veel tijd aan voorlichting en coordinatie kostte. Ze zijn niet allemaal zo aktief als de onze die er (met een beetje push en sturing van mij) zo snel mogelijk mee wilde beginnen onder het motto 'dan ben je er ook snel mee klaar'. En bovendien, als je school iets laat regelen dan is het in de stad waar school is, en dat is ver van huis dus onhandig. Liever gewoon in ons eigen dorp.
Marjoleine

maan.

maan.

13-09-2013 om 13:02

nu ook nog dat ckv afschaffen aub

wat ik begrijp is het dus aan de school om er wel of niet iets mee te doen.. wettelijk is er geen eis meer? mooi. volgende stap wordt het afschaffen van ckv. liever vandaag dan morgen..

Druif

Druif

13-09-2013 om 13:38

Yep

Als je een kind hebt met 'iets' (adhd in dit geval) dan leveren dit soort 'ongein' dingen, enorm veel stress op. Ik zou willen dat daar wat meer oog voor was.
Onze zoon kan best naar een reguliere school, maar dat wordt bijna de das omgedaan, door sportdagen, maatschappelijke stages en dat soort 'franje'. Ik snap wel dat ze het verplicht maken, anders krijg je die pubers natuurlijk geen van allen zover. Maar toch, zonder franje zou het leven van mijn zoon (en van mij ook) een stuk makkelijker zijn.
Is dat geen mooie maatschappelijke stage?: zijn bijdrage aan de maatschappij is dat hij een reguliere school bezoekt en zijn diploma gaat halen. Dat wordt al een hele kluif.
En dan deleten we alle overbodige energieslurpers. Ah, dat zou mooi zijn!

Druif

Als je in het archief van deze rubriek zoekt met de term 'maatschappelijke stage' dan komt er ook een draadje tevoorschijn uit 2008. Dat was dus nog voor de verplichting daadwerkelijk van kracht was. In mijn eerste posting in die draad voorspel ik dat het gaat uitlopen op papierprikken. Ik zie aan jouw voorlaatste posting dat ik gelijk gekregen heb ...

En, wat denk je, nog even afgezien van de specifieke problemen van jouw zoon (inderdaad, aan deze groep mag ook weleens gedacht worden bij het introduceren van nieuwe leukigheidjes), maar heb jij nou het idee dat al die kinders er vreselijk veel maatschappelijk betrokkener van worden?

Groeten,

Temet

zebra

zebra

14-09-2013 om 14:59

24 uur stage

en dat inclusief voorbereidingen en stageverslag maken. Ikzelf vond die 1 hele dag en 2 kortere dagen ook wat weinig maar blijkbaar zou het toch voldoende zijn. Hij heeft de stagetijden namelijk doorgekregen van de stageplek en vervolgens doorgemaild aan school en daar is geen commentaar op gekomen.

Schooltje

Schooltje

14-09-2013 om 16:54

Insteek = belangrijk

Toen de verplichte mas aangekondigd werd, vond ik het belachelijk: weer iets wat bij de scholen neergelegd werd en organiseren konden. Ik ben hier helemaal van teruggekomen. Onze school heeft de stage serieus genomen en er dus serieuze eisen aan verbonden. Bij ons wordt de stage in klas 4 gedaan. Zelf enthousiast geworden, ben ik ook projecten aan gaan dragen, bijvoorbeeld over internationale vrouwenrechten. Ja, ik heb waargenomen dat leerlingen meer bij allerlei maatschappelijke thema's betrokken raakten en vind het jammer dat er weer een einde aan komt, zeker gezien alle energie de goede stagecoordinatoren in het opbouwen van netwerken gestoken hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.