Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mag een school bepalen of leerlingen schoenen uitdoen in de klas?

Mag een school bepalen of leerlingen schoenen uitdoen in de klas? En mag dit 'individueel' per klas, dus als de ene leraar het wil en de andere niet?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maamaa1 schreef op 11-03-2022 om 21:48:

Tussen de flauwe opmerkingen door, ik ben single. En daar is niets verkeerd aan! Mijn dochter heeft echt behoorlijk last van zweetvoeten, dus dat is de reden. Daarom heeft ze het liever niet. En als ze als reden geven 'schoenen mogen wel aanblijven in geval van steunzolen' dan vind ik zelf dat daar soort inlegzolen van bijv. leer ook onder vallen. Als zij menen dat dat de regels zijn, kan mijn dochter bij twijfel ze laten zien! Dan weet de leerkracht (zonder aanhalingstekens en met een grote mond) genoeg. Iedereen heeft het over: prinsesje, verwend nest, vervelend etc. IK heb gezegd tegen mijn dochter, als je het echt niet wil dan houd je schoenen aan en zeg je dat ze mij belt. Dat laatste heeft ze niet eens gedaan! Maar wel in front of everybody eisen dat ze haar schoenen uitdeed en afgaf tot na school. Ze hadden pauze, waarin ze die terugkreeg, maar daarna alweer als enige van de groep (!!) opnieuw afgeven, zelfde dag! Weet je hoe ze reageerde? 'Als je moeder een probleem heeft dient zij zich te melden.' Alsof mijn dochter erover zou liegen en ze hebben mijn nummer in een lijstje!

Je dochter is een verwende rotprinses en dat is jou schuld. Ontzettend zielig voor haar om zo'n moeder te hebben die denkt dat ze de koningin herself is. Dat is ook een vorm van kindermishandeling, slechte opvoeding. 

Leerkracht heeft gelijk, als jij als moeder een probleem hebt moet jij je melden. Ze gaan voor zoiets achterlijke bellen. Ik had exact hetzelfde gedaan als leerkracht (ik werk op een BSO en heb ook wel eens dit soort ouders helaas). Op school gelden andere regels. Je zou je kind moeten leren dat de wereld niet om haar draait en dat er nou eenmaal overal regels zijn. Zij is niet miss world. 

En je kan ervan op aan dat door jou gedrag dit haar vrienden gaat kosten. Zeker nu ze iets ouder wordt, niemand die vrienden wil zijn met iemand die alles bepaald en denkt dat de wereld om haar draait. Ik vind het echt sneu voor je dochter. Met zo'n moeder snap ik wel dat ze stress heeft. 

Ik hoop dat dit topic nep is. 

PinkFlower schreef op 12-03-2022 om 08:51:

[..]

Je dochter is een verwende rotprinses en dat is jou schuld.  


Een verwende rotprinses? Toe even zeg, zo grof over een kind van een forummer?

Maamaa1

Maamaa1

12-03-2022 om 21:01 Topicstarter

Weer bedankt voor het begrip -not. En dank je wel ixis. Zo zie ik het zelf niet, PinkFlower. Ik had gewoon met haar te doen, omdat ik haar helemaal begrijp (de echte reden) en als ze sip kijkt of zelfs aangeeft door de slechte behandeling door haar juf niet naar school te willen, waar ik dus niet in meega (!), dan geef ik het haar te doen. Ze keek echt bedroefd en teleurgesteld, vandaar dat ik contact heb opgenomen alsnog met de ergerlijke beschrijving van haar houding, die ik al eerder schetste. Sorry hoor, maar als ik opkom voor het belang van mijn dochter is daar niets mis mee naar mijn idee. Niet vergeten: de échte reden is hondenpoep, omdat dat rond school ligt. Je kan van tevoren een check laten doen vlug, degene met vieze schoenen schoonmaken/uit, en gebruik laten maken van die inloopmatten (die ze om de paar weken even vervangen) en borstels. Simpele oplossing, die ze blijkbaar niet zelf kunnen bedenken! Ze deed uit de hoogte toen ze zei dat ze het zelf wel bepaalden en dat ik er eigenlijk niks over te zeggen had. Dat begrijp ik wel, maar het was een tip, makkelijker.

ixis schreef op 12-03-2022 om 19:22:

[..]

Een verwende rotprinses? Toe even zeg, zo grof over een kind van een forummer?

Ja of mag je de waarheid niet zeggen? Het kind gedraagt zich alsof de wereld om haar draait. Dat gaat tegen haar werken. Kan het kind niks aan doen. Is de schuld van har moeder. Dus voor het kind is het alleen maar zielig. 

Maamaa1 schreef op 12-03-2022 om 21:01:

Weer bedankt voor het begrip -not. En dank je wel ixis. Zo zie ik het zelf niet, PinkFlower. Ik had gewoon met haar te doen, omdat ik haar helemaal begrijp (de echte reden) en als ze sip kijkt of zelfs aangeeft door de slechte behandeling door haar juf niet naar school te willen, waar ik dus niet in meega (!), dan geef ik het haar te doen. Ze keek echt bedroefd en teleurgesteld, vandaar dat ik contact heb opgenomen alsnog met de ergerlijke beschrijving van haar houding, die ik al eerder schetste. Sorry hoor, maar als ik opkom voor het belang van mijn dochter is daar niets mis mee naar mijn idee. Niet vergeten: de échte reden is hondenpoep, omdat dat rond school ligt. Je kan van tevoren een check laten doen vlug, degene met vieze schoenen schoonmaken/uit, en gebruik laten maken van die inloopmatten (die ze om de paar weken even vervangen) en borstels. Simpele oplossing, die ze blijkbaar niet zelf kunnen bedenken! Ze deed uit de hoogte toen ze zei dat ze het zelf wel bepaalden en dat ik er eigenlijk niks over te zeggen had. Dat begrijp ik wel, maar het was een tip, makkelijker.

Ja hoor nu is het weer hondenpoep! Hou toch mens je verzint elke keer weer een nieuwe smoes. Dan is het niet willen, dan zweetvoeten en nu weer hondenpoep. 

Ze wordt niet slecht behandeld, jullie krijgen gewoon je zin niet. Goed voor haar om deze les te krijgen. De wereld draait niet om jullie. Moet ze toch van iemand leren. 

Of de school matten kopen en die om de paar weken vervangen handiger vindt dan dat kinderen de schoenen uittrekken, is aan de school om te bepalen, niet aan jou.
Je komt niet op voor haar belangen, allerminst zelfs. Het is in haar belang om te leren dat de wereld niet om haar draait en dat ze zich in sommige situaties gewoon aan te passen heeft aan de regels die ergens gelden. Scholen hebben tig regels: hoe laat beginnen we, hoe laat is het pauze, hoe laat zijn we klaar, welk speelgoed is er voor in de pauze, mogen ouders wel/niet mee naar binnen, welk soort pennen gebruiken we, wat voor kleding/schoenen bij gymles gedragen moet worden, noem maar op.
Als iedereen zelf gaat bepalen hoe laat die begint, dat werkt natuurlijk niet. Stel je dochter wil liever om 9.30 beginnen ipv 8.30. Ga je dan ook vragen/dwingen/eisen bij school dat ze dat wil en zich daar prettiger bij voelt?
Als je dochter hier al zo sip en teleurgesteld over wordt dat ze zelfs niet meer naar school wil, gaat ze het nog zwaar krijgen in het leven. 
Wel goed dat je daar niet in mee bent gegaan trouwens. Als je daar al aan gaat beginnen is het einde echt zoek.

Maamaa1 schreef op 12-03-2022 om 21:01:

Weer bedankt voor het begrip -not. En dank je wel ixis. Zo zie ik het zelf niet, PinkFlower. Ik had gewoon met haar te doen, omdat ik haar helemaal begrijp (de echte reden) en als ze sip kijkt of zelfs aangeeft door de slechte behandeling door haar juf niet naar school te willen, waar ik dus niet in meega (!), dan geef ik het haar te doen. Ze keek echt bedroefd en teleurgesteld, vandaar dat ik contact heb opgenomen alsnog met de ergerlijke beschrijving van haar houding, die ik al eerder schetste. Sorry hoor, maar als ik opkom voor het belang van mijn dochter is daar niets mis mee naar mijn idee. Niet vergeten: de échte reden is hondenpoep, omdat dat rond school ligt. Je kan van tevoren een check laten doen vlug, degene met vieze schoenen schoonmaken/uit, en gebruik laten maken van die inloopmatten (die ze om de paar weken even vervangen) en borstels. Simpele oplossing, die ze blijkbaar niet zelf kunnen bedenken! Ze deed uit de hoogte toen ze zei dat ze het zelf wel bepaalden en dat ik er eigenlijk niks over te zeggen had. Dat begrijp ik wel, maar het was een tip, makkelijker.

Heb je enig idee hoeveel dat kost? Schoenen uit is zo veel simpeler en zo veel goedkoper

CharlieB schreef op 12-03-2022 om 23:11:

[..]

Heb je enig idee hoeveel dat kost? Schoenen uit is zo veel simpeler en zo veel goedkoper

Inderdaad. Daarnaast is onderwijsgeld niet bedoeld om matten van te kopen. Beter nemen ze een extra docent/onderwijsassistent/vakleerkracht in dienst.
Mocht school dat wel willen, dan kunnen ze dat betalen via het verhogen van de vrijwillige ouderbijdrage. Maar dat moet dan wel via de medezeggenschapsraad en de vraag is of die er heil in gaat zien aangezien schoenen uittrekken veel makkelijker en goedkoper is.

Jee wat een nare toon en agressieve reacties hier. Zo overdreven!
En ik zal de enige wel zijn die dochter best wel snapt en het best wel sneu voor haar vindt. Dat kind schaamt zich misschien rot voor haar voeten of wordt er misschien wel mee gepest. 
De oplossing om inlegzooltjes in te doen zou de mijne niet zijn maar ik snap de enorme weerstand hier tegen echt niet. 

Pinokkio schreef op 13-03-2022 om 01:29:

Jee wat een nare toon en agressieve reacties hier. Zo overdreven!
En ik zal de enige wel zijn die dochter best wel snapt en het best wel sneu voor haar vindt. Dat kind schaamt zich misschien rot voor haar voeten of wordt er misschien wel mee gepest.
De oplossing om inlegzooltjes in te doen zou de mijne niet zijn maar ik snap de enorme weerstand hier tegen echt niet.

De manier waarop moeder hier communiceert en haar andere topic over dat ze kinderen die bij haar 9 jarige dochter op slaapfeestje willen komen een luier aan wil doen (omdat dochter nog in bed plast) zorgen voor deze reacties. 


Pinokkio schreef op 13-03-2022 om 01:29:

Jee wat een nare toon en agressieve reacties hier. Zo overdreven!
En ik zal de enige wel zijn die dochter best wel snapt en het best wel sneu voor haar vindt. Dat kind schaamt zich misschien rot voor haar voeten of wordt er misschien wel mee gepest.
De oplossing om inlegzooltjes in te doen zou de mijne niet zijn maar ik snap de enorme weerstand hier tegen echt niet.


Wat mijn reactie kleurt is dat dochter pas last heeft van schoenen uit, sinds ze van een vriendinnetje hoorde dat zij het niet hoefde. Dat moeder denkt dat ze de wijsheid in pacht heeft door juf te wijzen op alternatieven en de juf hier en in het echt affakkelt  met ‘quotes’ en ander taalgebruik. 

Voeg daarbij dat ze ook in andere topics alleen maar vanuit zichzelf redeneert (want luiers aan zindelijke kinderen uitdelen is voor haar relaxter?) en dat ze totaal niet laat zien open te staan voor tips of meedenken. 
Je kunt je afvragen waarom iemand dan hier post, maar het roept in elk geval de behoefte op om het in taalgebruik uit te leggen dat past bij haar eigen manier van communiceren. Ongenuanceerd, maar wel met het doel dat ze haar mening en opvoed methode misschien iets aanpast zodat de dochter het op termijn beter krijgt. 

De oorspronkelijke vraag was; mag een school bepalen dat leerlingen de schoenen uit moeten doen. Het antwoord kan heel kort zijn: Ja, dat mag. Ongeacht wat de reden daarvoor is en wat individuele kinderen en ouders ervan vinden. 
De dochter van TS zit vermoedelijk in groep 5, dus al een aantal jaar op deze school. Opeens is het een probleem en dat begon met 'ja maar X hoeft het niet'.
Dan gaat moeder verhaal halen en eisen dat haar kind zich niet aan een regel hoeft te houden. Ik snap best dat een juf dat afwimpelt met 'de school bepaalt, niet jij'.
Als je kind een probleem heeft, dan kun je dat bespreken, maar dan begin je niet met 'mijn kind wil het niet want X hoeft het ook niet en ik vind het ook onzin dus van mij mag ze haar schoenen aanhouden en bel mij maar als ze het weigert en koop matten want dat is veel makkelijker vind ik'.
Wat jij doet is niet een probleem voorleggen maar 'Dé (=jouw) enige oplossing' voorleggen en daar moet school zich dan maar in schikken en anders is het belachelijk en oneerlijk etc. Je verwacht dat alles wordt aangepast aan de wensen van je dochter in plaats van dat je haar leert dat ze zich soms te schikken heeft naar wat anderen voor bepalen.

Esther-Forumbeheer

Esther-Forumbeheer

13-03-2022 om 20:24

Ook hier is nu wel alles gezegd, ik sluit de discussie. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.