Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Puck2

Puck2

15-10-2009 om 15:41

Mag school dit doen [nieuw strafsysteem]

Op de school van onze kinderen is de laatste jaren het gedrag van de leerlingen ernstig achteruit gegaan. Ik merk dat als overblijfmoeder ook wel: veel brutaler, meer pestgedrag. School doet hier veel aan om dit de kop in te drukken en tot nu toe kan ik het met de maatregelen wel eens zijn. Maar waar ze nu mee komen gaat mij een paar bruggen te ver. Wat vinden jullie. De regels zijn nu als volgt:
Een leerling krijgt een offciële waarschuwing bij nadrukkelijk ongewenst gedrag (wat hieronder verstaan wordt is verder niet aangegeven). De leerkracht neemt contact op met de ouders. Na een tweede waarschuwing stelt de leerkracht de directeur in kennis en krijgt het kind een brief mee dat de volgende dag ondertekend weer op school moet zijn. Bij een derde waarschuwing moeten de ouders met kind dezelfde dag nog op het matje komen. Het kind moet vervolgens een week lang een uur nablijven om strafregels te schrijven. Excuses waarom een kind zou kunnen worden niet geaccepteerd. Met name de maatregelen bij de derde waarschuwingen maken mij ernstig recalcitrant en obstinaat: oke, ik wil best op het matje verschijnen, maar dan wel op een tijdstip dat we samen overeen komen en dat zal dan wel 's avonds zijn ivm werk. Ook Puckman kan moeilijk overdag de tent sluiten voor zoiets. En nablijven, hoe doe je dat met kinderen die naar een oppas of BSO gaan. Kan je van een BSO verwachten dat ze je kind een uur later alsnog ophalen? En dan strafregels schrijven: ik vond dat vroeger zelf zo zinloos, een uur lang schrijven "ik mag niet brutaal zijn tegen de meester". Laat ze dan iets nuttigs doen zoals een werkstuk maken over een passend onderwerp.
Dat er iets drastisch moet gebeuren ben ik het helemaal mee eens, maar ik vind dat school zo problemen die zij hebben met de kinderen afwentelen op anderen (BSO, ouders, etc.).
Graag jullie mening hierover. Zijn jullie het hier mee eens of niet en weten jullie andere effectieve manieren om ongewenst gedrag een halt toe te roepen. Er wordt sinds 1,5 jaar gewerkt met kanjertraining maar dat is dus niet afdoende.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Laatst ergens gelezen....

....dat strafregels schrijven heeeel goed schinnt te werken (neem aan dat we hier over bovenbouwers praten, niet over 6 of 7 jarigen?). Het schijnt de juiste combi te zijn van tijdrovend, geestdodend, en vervelend. En als je ook nog eens een toepasselijke zinsnede moet neerpennen (ik zal nooit meer blablabla) dan heb je genoeg hersenruimte over tijdens het schrijven om je zonden eens goed te overdenken. Ik zal ewens zoeken of ik het terug kan vinden.

over de BSO/oppasgerelateerde perikelen heb ik verder niet zoveel zinnigs toe te voegen. dat compliceert de zaken idd redelijk. Aan de andere kant..als de dingen nog verder uit de hand lopen, en kind wordt bv een paar dagen geschorst, dan zit je als ouder ook met een opvangprobleem. Jammer dan. Ik neem aan dat dat 'week lang nablijven om strafregels te maken' ook niet voor ieder wissewasje wordt opgelegd. in die zin is het voor ouders en kinderen misschien wel een goede stok achter de deur om het niet zover te laten komen...

Puck2

Puck2

15-10-2009 om 16:07

Aanvullend

Het gaat hier overigens wel degelijk ook om 6/7 jarigen, regels gelden vanaf groep 3, met als aantekening dat groep 3 en 4 maar een half uur hoeven na te blijven.
Uiteraard worden er niet voor ieder wissewasje waarschuwingen gegeven, maar momenteel loopt brutaal gedrag en schoppen en slaan ernstig de spuigaten uit.
En Ingrid: ik ben wel benieuwd waar je dat hebt gelezen, hoop dat je het nog kunt vinden.

angel3

angel3

15-10-2009 om 16:09

Autoritair

vraag me af of je met dit autoritaire regime het probleem op gaat lossen. Ik las laatst ergens in een draadje een mooie opsomming als het ging m pestgedrag. Dat nl ook naar het gedrag van leerkrachten gekeken moet worden en dat als die macht uitoefenen kinderen dit als voorbeeld overnemen. Weet het allemaal niet meer precies op te lepelen maar ik vond dat wel hout snijden. Ik stond vroeger op VO regelmatig op de gang met allerlei strafwerkjes. Niet omdat ik pestte of een rotkind was maar omdat ik kritisch was. Daar konden leerkrachten niet tegen. Ik geloof niet dat ik er minder kritisch van geworden ben.
Ik merk ook aan mijn eigen kinderen dat straf gewoon weinig uithaalt.
Praten, inleven, samen regels bedenken etc etc. Wees es creatief denk ik ipv die zinloze straffen op deze autoritaire manier. Als het om mijn kind ging zou ik alleen maar nog meer de kant van mijn kind kiezen terwijl dat misschien niet eens goed zou zijn, maar ik worsd hier zo opstandig van...

Ja, ik mis de analyse!

Waarom pakt school het op deze manier aan? Waarom is het probleem de afgelopen jaren verergerd? En zo kan ik nog wel tien vragen verzinnen.

Om eerlijk te zijn zou ik het liefst vragen in wat voor buurt de school staat, wat voor kinderen er op zitten, wat voor type leerkrachten er voor de klas staan maar dat gaat allemaal veel te ver ivm de herkenbaarheid. Denk ik.

En trouwens, in aansluiting op angel3 zou ik ook geen antwoord op bovenstaande vragen kunnen bedenken dat een dergelijke aanpak rechtvaardigt.

Waarom gedragen die kinderen zich zo? Dát zou ik willen weten.

Yep, gevonden....

http://www.trouw.nl/ontspanning/degids/article2771985.ece/Straf_moet_echt_vervelend_zijn_.html

Het was in de trouw. En het ging over middelbare scholieren. Misschien wel een beetje een andere categorie dan een groep 3 kind. Dat geef ik toe.

Maar wat bij mij is blijven hangen (en dat vind ik nog steeds als ik het artikel her-lees) is dat strafregels best een goede straf kunnen zijn...

Tirza G.

Tirza G.

15-10-2009 om 17:48

Op vo-scholen

is dit tegenwoordig doodnormaal.

Tirza

koentje

koentje

15-10-2009 om 21:06

Precies

maar een basisschool moet toch positievere manieren vinden. Anti-pestprotocol, cursus sociale vaardigheden op maat? En dan nog dit:
Het effect van strafregels kan versterkt worden door de inhoud te laten aansluiten op de overtreding. Laat daarop volgen hoe het wel moet. Laat raddraaiers ’Voortaan luister ik naar de docent en verstoor ik niet langer de les’ schrijven. „Zo prent je de leerling in wat gewenst gedrag is”, meent orthopedagoge Astrid Boon

Emmawee

Emmawee

15-10-2009 om 21:54

Waarschuwen

Helemaal eens met Rodebeuk. Waar komt dit allemaal vandaan? En waar gaat het naar toe? Heb ik nog aan toe te voegen dat ik nooit voorstander ben geweest van waarschuwingssystemen en ook niet van straffen die over een hele week zijn uitgesmeerd.
Als het niet om wissewasjes gaat, dan moet je ingrijpen. Direct. Niet dat geneuzel van 'eerst een waarschuwing', dan contact opnemen, vervolgens... bla bla bla.
Ingrijpen doe je door het kind direct uit de situatie te halen. Vervolgens kan een kind in geval van een wissewasje weer terug met een duidelijke gedragsinstructie. En in geval van geen wissewasje kan een zinvolle straf daar bovenop worden geven. Dat kan zoiets zijn als strafregels, het moeten inleveren van een privilege, meer onder direct toezicht moeten spelen, apart moeten zitten met eten (ik verzin maar even wat dingen).
Als het geen wissewasje is en het kind krijgt straf op school, kunnen de ouders worden geïnformeerd en als het gedrag van het kind zorgen baart, moet er sowieso een gesprek komen met de ouders.
Het probleem met waarschuwen is dat je eigenlijk zegt: je mag jezelf twee keer misdragen en dan worden er pas ernstige consequenties aan verbonden. Het probleem is ook dat het onrechtvaardigheid in de hand werkt. De eerste keer iemand een stomp in zijn buik geven, heeft minder ernstige consequenties, dan de derde keer een beetje te brutaal zijn tegen de juf.
Mijn ervaring met het werken met groepen is dat het enige wat echt goed werkt is flink investeren in omgangsregels, vrije situaties voorstructureren, duidelijke gedragsinstructies geven en veel, heel veel positieve bekrachtiging, je als volwassene richten op een goede sfeer. Hoe meer aandacht voor 'maatregelen', 'een nieuw waarschuwingssysteem', 'kruisjes op het bord' etc. etc. hoe minder de kinderen het gevoel zullen hebben dat ze zelf een bijdrage kunnen leveren aan een goede sfeer in de klas.
Bij Stoffer op school stellen ze aan het begin van het schooljaar met de klas "De Gouden Regels" op. Deze worden door alle kinderen ondertekend en kinderen spreken elkaar erop aan. Ze hebben hier op school ook een goed werkend pest protocol, waarbij school duidelijk de verantwoordelijkheid bij zichzelf neerlegt.
Ze hebben daarbij gebruik gemaakt van literatuur van Drs. Bob van der Meer. Hij noemt vier oorzaken voor pesten op school:

1. Onveiligheid in de klas
Er is bijvoorbeeld een voortdurende strijd om de macht. De leerlingen gaan onzorgvuldig met elkaar om. Er is sprake van slechte omgangsnormen of -vormen. Door al die onduidelijkheden heerst in de klas vaak het recht van de sterkste.
2. Autoritair gedrag van de leerkracht
De leerkracht bepaalt alles en geeft de leerlingen geen eigen verantwoordelijkheid. Zij worden voortdurend onder druk gezet om te gehoorzamen. De leerkracht geeft dagelijks het voorbeeld hoe je macht uitoefent.
3. Voortdurend wedijveren
Dat gebeurt in situaties waar de leerkracht leerlingen vaak met elkaar vergelijkt. Aangetoond is, dat competitie de agressie in een groep verhoogt.
4. De leerling als nummer behandelen
Hoe naamlozer individuen zijn, hoe agressiever ze worden. Het gebrek aan persoonlijke waardering is daarvan de belangrijkste oorzaak. De kans bestaat dat die agressie wordt afgereageerd op een klasgenoot die zogenaamd lager op de sociale ladder staat.

De eerste acties zouden dus op de leerkrachten gericht moeten zijn. In hoeverre maken zij zich hieraan schuldig?

Tot slot, de BSO en oppasperikelen... ja, ik vind dat school daar wel rekening mee heeft te houden, maar ik heb geen idee wat daarin jouw rechten / plichten zijn.

Groeten! Maw.

Prulletje

Prulletje

15-10-2009 om 23:25

Bso/nablijven

Het meeste is al gezegd. Nog een opmerking over het nablijven/BSO probleem. In zo'n geval zou ik vragen of mijn kind op dag één twee uur kan nablijven, en op dag twee niet, enzovoorts. Dan heb je op de lange dagen geen opvang nodig.

Prulletje

angel3

angel3

16-10-2009 om 09:34

Ja emmawee!

dat zocht ik. Ik had het al eens ergens gelezen van jou. Ik vond dat zo helder die opsomming. Ik noemde dat al in mijn posting maar kon het niet reproduceren Ook op onze school worden SAMEN met de kinderen aan het begin van het jaar een x aantal regels opgesteld (niet teveel). Die komen in dichtvorm in de klas te hangen met tekeningetjes erbij. Elk kind kent binnen een week de regels. Dit gaat onder meer over: zorgzaam zijn voor je spullen en die van anderen. Respect voor elkaar. etc.
Ook een praktische: niet rennen door de gangen.

Jammer dat dit zo moet op somige scholen zoals vragenstelster schrijft...

Hillary

Hillary

16-10-2009 om 10:54

Wat is er aan de hand?

Ik vraag me toch wel af waarom het nou op een bepaalde school zo ernstig uit de hand loopt, dat men harde maatregelen moet nemen. Ik bedoel wat maakt deze school anders dan anderen? Wat voor wijk, wat voor populatie? Kunnen de leerkrachten niet met elkaar door 1 deur? Hoe kan dit? Zijn er veel ouders die hun opvoedtaak laten versloffen en hoopt men op deze manier de ouders flink wakker te schudden ofzo? Ik zou denken, laat het gewoon niet zover komen dat maatregel 3 nodig is, dan heb je er ook geen last van.

Goed gedrag belonen

Volgens mij werkt dat toch altijd beter dan zoveel nadruk te leggen op het negatieve (gedrag).

Op school bij dochterlief hadden ze ooit eens een rode en gele kaarten systeem. Er werd daardoor eigenlijk alleen aandacht besteed aan het negatieve gedrag.

Dat hebben ze overboord gegooid, dat werkte niet. Nu draaien ze met het project De Vreedzame School. Heel interessant; veel meer rust op school, betere benadering en de kinderen vinden het nog leuk ook.

Emmawee

Emmawee

16-10-2009 om 22:21

Prulletje!

Nog een opmerking over het nablijven/BSO probleem. In zo\'n geval zou ik vragen of mijn kind op dag één twee uur kan nablijven, en op dag twee niet, enzovoorts. Dan heb je op de lange dagen geen opvang nodig.

Haha! En dan bij de BSO vragen of je een middag mag ruilen... heeft het wangedrag van je kind je mooi gratis opvang opgeleverd!

Prulletje

Prulletje

16-10-2009 om 22:30

Haha!

Zo had ik het nog niet bekeken

Prulletje

Puck2

Puck2

17-10-2009 om 13:37

Reaktie

Tja, analyse van het probleem? Geen idee hoe het zover heeft kunnen komen. Er is de afgelopen jaren niets wezenlijks veranderd op school. Wijk en "bevolking" van de school is niet veranderd, er zijn hooguit een paar extra leerlingen die op een andere school niet te handhaven vanwege hun gedrag bijgeplaatst. Maar 3 of 4 van die kinderen kunnen toch niet zulke verstrekkende gevolgen hebben op 300 leerlingen? De leerkrachten zijn een goed en hecht team, geen strubbelingen onderling. En er zijn in de loop van de jaren ook tal van maatregelen en initiatieven ondernomen om de sfeer te keren zoals kanjertraining, positief gedrag te belonen, ouders erbij betrekken etc. maar dat werkt dus niet voldoende. Ik ben een betrokken ouder en ook ik kan echt geen vinger erachter krijgen waardoor het allemaal niet werkt. Ik heb het idee dat school een beetje ten einde raad is en deze spartaanse ouderwetse regeling treft.
Maar los van de vraag waarom het escaleert vraag ik me nog steeds af of school mij kan verplichten om op te komen draven als zij dat zeggen en of ze zich zo mogen inmengen in naschoolse activiteiten van de kinderen. Stel mijn kind gaat naar de BSO, samen met de leidster. Nu moet het nablijven en zal dus alleen naar de BSO moeten. Wie is er verantwoordelijk dat het kind daar veilig aankomt? En wat gebeurt er als ik weiger om ala minute op te komen draven als kindlief zich misdraagt?

Chantelle

Chantelle

17-10-2009 om 23:48

Puck

"maar dan wel op een tijdstip dat we samen overeen komen en dat zal dan wel 's avonds zijn ivm werk"

En wanneer werkt de juf? De juf moet nu maar in haar vrije tijd opdraven?

Puck2

Puck2

18-10-2009 om 19:07

Precies chantelle

Chantelle, een ouder zal ook in zijn vrije tijd moeten komen opdraven. Er zal geen werkgever blij zijn als een werknemer zegt dat hij/zij stante pede zich op school dient te vervoegen en daarom weggaat. En als je wel weg kunt zul je vrij moeten nemen en dus offer je vrije tijd op. Er zijn ook zat beroepen waarbij het helemaal niet kan dat je dezelfde dag op komt draven. Ik zeg ook niet voor niets een tijdstip dat je samen overeen komt.

Wilma

Wilma

19-10-2009 om 10:19

Eén rotte appel ...

Ik lees even aandachtig mee, want hier op school zijn gewoon een paar kinderen die ook gigántisch brutaal zijn en érg grof taalgebruik hebben, ook tegen de overblijfkrachten. Nu is hier ook geopperd om ze bij een derde waarschuwing een week lang niet meer te mogen laten overblijven. Dus bij echt respectloos gedrag, daar gaat het met name om.

Vanmiddag is er vergadering oa hierom en ik vraag me dus ook af a. hoe het zo ver gekomen is en b. hoe moet dat met ouders die werken en mag dit zomaar. Ik ben ook op zoek naar positieve benaderingen, maar ik als overblijfouder kan in m'n eentje niet veel. School heeft daar een grote taak en ouders ook. Niet alleen ik in dat ene uurtje.

Ik lees dus gewoon aandachtig mee. Op school hier is ook niks daadwerkelijk veranderd, er zijn gewoon een paar kinderen (stuk of tien) die 't gigantisch verpesten voor de rest, vandaar ook mijn spreekwoordelijke titel van dit bericht. In het begin van het schooljaar zijn ook door de leerkrachten positieve dingen genoemd waar ieder kind zich aan dient te houden, oa respect voor anderen. Heel positief allemaal, maar wat als er gewoon kinderen zijn die zich daar gewoon níet aan houden?

Hier is bij echt grof taalgebruik ook al geopperd om 't kind te laten opschrijven (lees net van Ingridt dat strafregels schrijven zinvol blijkt, gelukkig!) wat het heeft gezegd en dat dat niet mag en dit te laten ondertekenen door de ouders. Vaak weten ouders echt totaal niet hoe hun kind zich gedraagt op school. Wat vinden jullie daar dan van, van dat door thuis laten ondertekenen?? Uiteraard niet gewoon bij de 'normale' kinderuitdrukkingen, maar meer bij echte scheldwoorden en echt respectloos gedrag.

Groetjes,
Wilma

Puck2

Puck2

19-10-2009 om 12:43

Wilma

Dat door de ouders laten ondertekenen, tja, dat is hier dus maatregel na de 2e waarschuwing. Ik vind het prima om de kinderen zelf te laten opschrijven wat ze fout hebben gedaan. Ik zou het dan alleen willen uitbreiden door ze ook te laten opschrijven hoe ze tot dat foute gedrag zijn te komen en wat ze er aan denken te gaan doen om het niet meer te laten gebeuren. Dat laten ondertekenen door de ouders vind in een voorbeeld van slechte communicatie met de ouders. Ik ben het met je eens dat een aantal ouders geen idee heeft dat hun o zo lieve rustige kind zo uit de band kan springen op school. Maar persoonlijk heb ik dan liever een telefoontje van school dan zo'n onpersoonlijk briefje dat ondertekend retour moet. Als je als docenten niet persoonlijk met de ouders communiceert in een vroeg stadium dan mis je volgens mij een kans om gezamelijk tot een verbetering te komen.

Wilma

Wilma

20-10-2009 om 17:05

Vergadering geweest

en ach ach, je schoenen vallen er haast vanzelf van uit. Die hele waarschuwing van na drie waarschuwingen mogen ze een week niet komen overblijven (of dat nu een goeie straf is of niet laat ik in 't midden) was in een opwelling gezegd en gaan ze niet doen. Ik vind dat toch zó vreemd hè, als je met iets dreigt als consequentie, dan moet je dat toch ook kunnen waarmaken? Dreig er anders niet mee. Laat straf pennen of weet ik wat, maar ga niet zulke dingen roepen en doe 't dan niet. Vin'k weer zo raar.

Máár goed. Dat briefje laten ondertekenen willen ze vooralsnog nog wel, maar je mag ook naar de desbetreffende leerkracht gaan (bij rare woorden of respectloos gedrag) en dan hopen dat die er wat aan doet.

Groetjes,
Wilma

Emmawee

Emmawee

21-10-2009 om 22:13

Rotte appels!

Wilma: "Heel positief allemaal, maar wat als er gewoon kinderen zijn die zich daar gewoon níet aan houden?"
Deze kinderen plaatsen zichzelf wat mij betreft in zekere zin buiten de groep. En het is aan de leerkracht om hier direct op in te springen.
"Jij houdt je niet aan de gouden regels van de groep? Dan hoor je er even niet bij." En dan overschakelen op een 'basisprogramma'. Dat wil zeggen: je krijgt onderwijs, eten, frisse lucht en aandacht, maar niet meer / minder dan dat. Gezelligheid of bepaalde privileges (zelfstandig naar het plein lopen, mogen vegen in de gang) worden uit het programma geschrapt, het kind moet meer dan anderen onder direct toezicht zijn, het kind speelt buiten op een afgesproken plaats én het kind krijgt directe feedback op zijn / haar gedrag (bij voorkeur vooral wanneer het het gewenste gedrag laat zien). Zodra het kind zich weet te gedragen kan het weer aansluiten bij de groep. Dat kan heel snel zijn. Of het kan even duren.

Het belangrijkste verschil met andere straffen? Niet de tijd bepaald of het 'over' is, maar het gedrag van het kind. Het gewenste gedrag staat centraal.
Ik vind dat je ontoelaatbaar gedrag 'gewoon' niet moet toelaten. Hoog opspelen dus. Meteen de eerste keer dat zo'n kind meent een grote mond op te moeten zetten, apart zetten van de groep en hem / haar daar laten tot hij ingebonden is. Direct ouders op de hoogte stellen. Niets briefje, ondertekenen etc. Gewoon bellen, laten weten hoe ernstig het is. Waarom wachten tot het nog een keer gebeurt? Bovendien kun je dan bij ouders formeren of zij weten waar dit gedrag (opeens?) vandaan komt. Of zij er ook tegenaan lopen, of dat het iets is wat alleen op school voorkomt. Gaat het goed met Pietje of Anna, of horen ze thuis misschien klachten over hoe het op school gaat? Bij serieuze problemen hoor je dat ook sneller.
Kijk, ik word vaak als softie gezien en dat ben ik ook . Maar ik ben ook vaak verbaasd hoe snel in het onderwijs min of meer onschuldig kindergedrag bestraft wordt en hoe lang er soms gewacht wordt met ingrijpen, wanneer het echt ernstig is. En dan weten ze opeens niet beter dan een totaal over the top strafsysteem voor iedereen. Gelijke monniken, gelijke kappen. Maar het zijn vaak geen gelijke monniken, het waren rotte appels.
En daar wordt dan vaak wat angstig naar gekeken. "Zoveel agressie, zo'n grote mond en je weet wat voor ouders erbij horen en je kent zijn broer, die was ook al zo... bovendien zijn we bezig met een traject, want je weet wel, hij heeft misschien wel een sssst..oornis... Nou, maar hopen dat het over gaat door heel positief te blijven...." (Ik gooi maar even wat vooroordelen op een hoop En dat vind ik dan dus softie-gedrag.
Want zo werkt het niet! Bij rotte appels er één factor van groot belang is: snelheid. Nu. Meteen ingrijpen. Dit pikken we niet. Het heeft geen zin om gedragsregels af te spreken, uit te printen op te hangen en vervolgens er niets mee te doen.
Groeten, Maw.

Puck2

Puck2

24-10-2009 om 09:20

Van de week gesprek

Deze week is er bij de ouderraad een vergadering waarbij ook de directeur zit waar het aan de orde komt. Ben heel benieuwd.
Emmawee, ik weet niet hoe de situatie hier zo ge-escaleerd is, maar jouw uiteenzetting klinkt wel aannemelijk, ik zal het in gedachten houden.

Emmawee

Emmawee

30-10-2009 om 22:10

Puck2

En? Is er nog iets zinnigs uitgekomen?
Groeten, Maw.

Puck2

Puck2

31-10-2009 om 11:25

Resultaten, mwah

Ach, echt heel zinnigs is er niet uitgekomen (we hebben er meer dan 2,5 uur over vergaderd). De oorzaak is niet eenduidig, ze noemen het een combi van pech (moeilijke groepen die door onvoorziene omstandigheden ook nog eens een paar jaar achter elkaar verloop van leerkrachten hebben), meer kinderen met problematiek op school en minder tijd om hier extra begeleiding te geven. Dat er goed ingegrepen moet worden is evident, daar is iedereen het over eens. De drastische maatregelen uit mijn openingsposting zijn vooral bedoeld om af te schrikken. Het blijkt wel dat de kinderen er erg mee bezig zijn, iedere dag hoor je op het schoolplein wel gesprekken van kinderen die tegen elkaar vertellen dat Pietje bijna zijn eerste waarschuwing heeft en dat Jantje er echt al 2 heeft. Ik heb punten uit jullie postings ingebracht en uit de reactie van de directeur bleek dat lang niet overal over nagedacht was. Er werd in ieder geval druk geschreven en er zou nog een keer nader naar de brief gekeken worden. Probleem is dat wij een keigoede directeur hebben die leeft voor de school en dat die zich al snel persoonlijk aangevallen voelt als je dit soort dingen ter tafel brengt. We hebben erg moeten praten dat we alleen onze zorg uitspreken en dat het absoluut niet als een motie van wantrouwen gezien wordt.
Stand van zaken is dus dat een aantal kinderen ook daadwerkelijk al waarschuwingen hebben gekregen en dat er toch nog gekeken wordt naar de brief met maatregelen. Ben er nog niet tevreden mee en ga binnenkort denk ik eens 1 op 1 met de directeur in gesprek.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.