Rosa van der Zanden
06-09-2010 om 18:11
Mag school het besturingssysteem van je computer verplichten?
Oudste is een brugpieper (zie draadje verplicht schoolgeld) en hij heeft van school een aantal waarschijnlijk mooie cd-roms meegekregen. Hij moet zijn huiswerk maken met de cd-roms, kaartjes vergelijken, teksten opzoeken en nog veel meer. Ik schrijf 'waarschijnlijk' want ik krijg de rommetjes niet geopend. Ik heb namelijk een prachtige Mac staan die het naar ieders tevredenheid doet. Destijds bewust voor gekozen omdat we Windows wat zat werden met het vele vastlopen, virussen, onoverzichtelijkheid en ander ongerief.
Ik heb een computer, internet, kind kan werkstukken maken, films, presentaties enzovoorts. Alleen niet het schoolmateriaal openen. Maar goed, in hoeverre mag school van mij verwachten dat ik een windowscomputer aanschaf?

zomaar een naam
06-09-2010 om 18:38
Apple versie
Kan je niet vragen of ze ook een Apple versie van deze software hebben. Jullie zijn vast niet de enige met dit probleem.

Dees *
06-09-2010 om 18:38
Niet, denk ik
Maar dat zou dan misschien wel betekenen dat je zoon op school met zijn rommetje aan de slag moet. En of dat nou zo ideaal is?
Is het niet te overwegen om toch een goedkoop tweedehandsje aan te schaffen voor dit soort dingen?

rodebeuk
06-09-2010 om 19:14
Praktisch
je kan toch een Windows-schil op een Apple zetten? Ik vind wel dat school van je mag verwachten dat je dit oplost. Apple is gewoon een nichemarkt. Groot in sommige branches (grafische media, sommige soorten onderzoek), grotendeels afwezig in andere. Daar kan een school geen rekening mee houden imho.

albana
07-09-2010 om 08:40
Op school
Bij oudste in de klas speelde hetzelfde (is wel 4 jaar geleden toen dit speelde)en er is hier op de ouderavond over gesproken.
School stelde dat de p.c's op school tot het laatste lesuur (9de) beschikbaar zijn en betreffende kind dan maar zijn huiswerk op school moest doen. Idem voor kinderen waar geen p.c. thuis was (asielzoekers b.v.).
groeten albana

wie o wie??
07-09-2010 om 09:05
Virtual box
Beste Rosa,
als je nog de DVD van je oude windows hebt liggen kun je die zo in Virtual Box (gratis, zie http://www.virtualbox.org/) installeren. De cd-roms van school zullen er zeer waarschijnlijk wel op werken.
Het mooiste is natuurlijk als ze op school Mac of beter nog iPad versies aanschaffen van de software. Windows is zó passé, over een paar jaar gebruikt iedereen Mac OS X of iOS . Tot die tijd kun je prima uit te de voeten met Virtual Box.
Wie o wie.

mirreke
07-09-2010 om 09:36
Precies, windows op de mac
Dat werkt prima, veel beter dan windows zelf. En vooral veel klagen, ook bij de uitgever zelf, zodat men daar ook eindelijk wakker wordt!
Hier ook een zeer tevreden mac gebruiker. Ik heb ook nog een windows laptop, die wordt ook binnenkort vervangen.

rodebeuk
07-09-2010 om 11:26
Groot in sommige branches
...dat schreef ik erbij hoor Mirreke
En indertijd vond ik het ook erg stom dat de Belastingdienst niets voor de Apple had.

mirreke
07-09-2010 om 11:48
Rodebeuk
Ik zag je smiley wel hoor, maar ik hóórde gewoon mijn dochter's tsss toen ik het las, en kon het niet laten. En persoonlijk zie ik het ook heel anders. Wacht maar af, het is gewoon zoveel gebruiksvriendelijker, zo'n Mac. Enfin, ik lees dat jij er ook een hebt/had, dus je weet waar ik (en meerderen met mij) op doelen.
Gelukkig zijn er zoals ook al aangegeven nu ook andere oplossingen. Volgens mij is de belasting ook al overstag en kun je daar gewoon met een mac bij. En anders toch wel met je virutele pc...

Marie E
07-09-2010 om 13:30
Olie op het vuur
Omdat een Mac nu eenmaal gebruikersvriendelijker en stabieler is dan een windows-doos.
Met de opkomst en groeiende populariteit van de iPhone en de iPad zullen ook leveranciers van schoolsoftware gaan inzien dat er met Mac-gebruikers rekening gehouden moet worden. Ik weet niet hoe groot of klein de software-markt voor middelbare scholen is, maar de leveranciers bestoken met de vraag wanneer de versie voor de Mac uitkomt, kan ook nog wel eens helpen.

M Lavell
07-09-2010 om 13:31
Ik vind van niet
De school van mijn kinderen had ook zoiets. Ik vond dat de school mij niet kon verplichten windows te gebruiken. Ik heb die cd-rommen dus niet besteld (we moesten ze zelf betalen). Er werd wat knorrig en doemdenkerig gedaan (ja maar dan moet uw kind elke dag nablijven), maar in de praktijk werden die cd-rommen helemaal niet gebruikt.
School moet de leermiddelen ter beschikking stellen. Daarbij (en dat is al erg genoeg!) mag verwacht worden dat iedereen een computer heeft. Maar verwachten dat iedereen windows in huis heeft, gaat te ver.
School zal in die gevallen een applicatie ter beschikking moeten stellen.
Van jou mag verwacht worden dat je meewerkt aan een oplossing. Dat is bijvoorbeeld die applicatie inderdaad installeren. Je hoeft 'm niet zelf aan te schaffen.
Maar goed, ik ben benieuwd of die cd rommen wel gebruikt worden.
Groet,
Miriam Lavell

Maxime.M
07-09-2010 om 15:37
Parallels
Hoi,
Ik heb parallels op mijn mac geinstalleerd omdat ik een aantal programma's heb die toch het beste op windows werken. Kostte 80 euro, maar nu kan ik dus alles draaien wat ik wil. Het kan gewoon tegelijk, dus je hebt een windows balk in beeld en het dock van de mac.
Maxime

mirreke
10-09-2010 om 15:54
Ja parallels
Mijn partner heeft al jaren macs, hij werkt met muziek en beeld, dus daarvoor is het helemaal super. Maar ik werk met excel en word en met een vertaalprogramma wat helemááááál niet op een mac werkt.
Maar nu wel! En hoe! Veel sneller en lekker soepel. Ik had nogal eens dat mijn vista vastsloeg (en dan staat er zo lekker bij, .... reageert niet (nee dat had ik nog niet door...). Maar nu heerlijk...
Eh, dat roepen ze al jaren, Pelle.
In de VS werken veel scholen met Macs. Zelfs hier in het middeleeuwse Duitsland is er één school die met computers werkt (voor de duidelijkheid, de rest waar wij wonen werkt dus helemaal niet met computers, bizar) en dan maar liefst met Macs! Zo is het contrast wel heel groot.