Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anne

Anne

06-07-2012 om 21:22

Materialen aanschaffen voor brugklas?

Ik begrijp dat veel middelbare scholen een zgn. materialenlijst geven waarop ze aangeven hoeveel en welke schriften je voor de diverse vakken moet aanschaffen, geodriehoek, passer, wat voor soort rekenmachine etc.
Bij onze VO is dat niet zo. Kind gaat naar VWO voor zover dat relevant is.

Iemand praktische tips, wat we het beste wel en niet kunnen aanschaffen?

Het gaat me dus niet om de (verplichte/gratis) boeken, maar om evt. andere dingen.

En bijv. kaftpapier: hoeveel rollen heb je eigenlijk nodig? Ik wil niet te weinig hebben, maar teveel lijkt me ook weer zonde van het geld.

Wachten tot school begint lijkt me ook niet handig, is al veel op bij de Schoolcampus of andere winkels (hoorde ik) en bovendien hebben we dan niet veel tijd meer om van alles te kopen.

Alle tips welkom!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

06-07-2012 om 22:14

Nou...

Ik bestel de boeken van de kinderen bij van Dijk,en behalve de boekenlijst staat daar ook vermeld welke materialen ze moeten hebben. Die ik vervolgens zelf ergens anders koop..

Action

Je kunt alles bij de action vinden. Hier koop ik altijd wel wat extra setjes geodriehoek en puntenslijpers. Agenda's is me alleen het eerste jaar gelukt bij de Action, daarna waren er toch wensen voor een individuelere agenda. Extra rollen is niet erg, want niet duur, en soms moet je bijkaften gedurende het jaar.
Inderdaad geeft school hier gewoon op hoeveel en wat soort potloden, puntenslijpers, lijm, schaar, plakband, rekenmachine. Schriften doen we maar wat voorraad aanleggen, je hebt jaren te gaan, dus niet snel teveel.
Ook wat insteekmapjes A4 voor boekbesprekingen en verslagen e.d. en insteekA4-tjes gelinieerd en niet gelinieerd. Een groot rekenschrift kan ook handig zijn.

Claudia B

Claudia B

07-07-2012 om 07:44

Hier

Ik heb even het lijstje opgezocht van toen zoon naar 1 VWO ging (gaat na de vakantie naar de 3e).
En dit staat er op:
Woordenboeken (nooit gebruikt)
Nederlandse spelling in kaart (2005)
Passer
Lineaal (30cm)
Geo driehoek (we hebben al snel een onbreekbare gekocht.....)
Rekenmachine TI30XS Texas Instruments
2 ruitjes schriften A4
schriften (geen aantal)
Snelhechters
Zichtmappen
viltstiften
schaar
plakband
Dummy A4 (schetsboek met harde kaft)
verschillende potjes verf (erg schoolafhankelijk)
penseel no 3 en 6 (erg schoolafhankelijk)
Potloden; 2B, 6B, 2H (erg schoolafhankelijk)
Puntenslijper
zwarte fineliner
gum
kleurpotloden (12 stuks)
plakstift
micro oortelefoon

Kaftpapier hebben we het eerste jaar veel te veel van gekocht. Nu hebben we 3 rollen waar we hopen mee uit te komen (en anders is een rol zo bijgekocht, en we hebben nog wat over van de voorgaande jaren .

Groetjes en succes,
Claudia

Annet

Annet

07-07-2012 om 08:37

Over kaftpapier

Wij hebben effen papier, 1 kleur aan buitenkant, 1 kleur aan binnenkant. Volgens mij kopen we dit bij de Action. Het eerste jaar had dochter zwart, 2e jaar grijs (kon je erop schrijven), het 3e jaar heeft ze samen met een vriendin gekaft en hebben ze allerlei soorten gebruikt van elkaar.

Fiorucci

Fiorucci

07-07-2012 om 09:21

En...

Ik heb basisvoorraden aangelegd dit jaar,met drie scholieren in huis. Multopapier,schriften,geo's,pennen,schriften,collegeblokken,dat werk.

Multomap

Wat mijn schoolvriendinnen en ik vroeger deden was een multomap met tabbladen aanleggen om mee naar school te nemen, en per vak thuis een multomap of ordner aanleggen. Dan hoef je niet zoveel te sjouwen. Mijn zoons wilden niet aan die methode, die zagen meer in schriften... En verder hebben ze hier een basis- uitrusting qua schrijfwaar e.d. en gaandeweg het jaar kopen we nog wel eens een aanvulling.

Gr. Poezie.

Nog meer kaftpapier

Een beetje te veel kaftpapier kopen kan geen kwaad. Het papier is tegenwoordig van dermate bedroevende kwaliteit dat je gaandeweg het jaar vast nog wel een keer zult moeten kaften. Gelukkig heeft dochter een stapel rekbare kaften gekregen van een gulle gever bij wie die dingen stof lagen te vergaren.

Voor geodriehoeken, schriften etc. gaan we gewoon naar Action. Dochter wilde wel alle woordenboeken, grammatica-overzichten en spellingsgidsen Van Dijk hebben, en daar ben ik dan maar ingetuind. Niet dat ik denk dat ze onmisbaar zijn, maar haar wens getuigt toch wel van enige motivatie en dat wilde ik graag belonen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-07-2012 om 13:57

En hier

Gewoon een paar rollen kaftpapier (wat je nodig hebt, verschilt natuurlijk per school, en de hoeveelheid vakken). Een stapel schriften. En ene goed gevulde etui. Als de school er geen lijstje voor heeft aangeleverd, zou ik mij er al helemaal geen zorgen over maken. Dat komt dan allemaal vanzelf.
Opvallend trouwens, dat bijna iedereen in dit draadje over 'we' praat, terwijl een aantal kinderen al meerdere jaren op het VO zit. Houden jullie je als ouders werkelijk nog bezig met het kaftpapier van jullie kinderen?
En Anne, maak je maar geen zorgen dat straks alles 'op' is hoor. Geldt misschien voor een aantal populaire schoolagenda's, maar voor de rest kun je het hele jaar door alle benodigde schoolspullen gewoon kopen.

Fiorucci

Fiorucci

07-07-2012 om 14:16

Ijsvogeltje

Zoals ik met mijn jongens schoolspullen kocht,doe ik dat ook met dochterlief,ja. De heren boeit het niet zo meer, ik ken hun smaak, dus heb ik voor hen een voorraad her en der vandaan geplukt en ik heb een plank vol met al dat basisspul, voor alledrie. Nu kan ik her en der betaalbare spullen krijgen, omdat de winkels er nu vol mee liggen, gaandeweg het jaar moet ik dat afwachten.

Ijsvogeltje 2

Dochter is net 11 en gaat naar de brugklas, dus ja, we doen die inkopen samen. Al is het alleen maar omdat we dat allebei gezellig vinden en ik op die manier een beetje het budget in de gaten kan houden .

En dochter een beetje kennende zal het nieuwtje er volgend jaar wel af zijn, en zal ze de schoolinkopen aan geheel mij overlaten middels wat gemompel van "doe maar wat mam, ik vind alles best".

Oeps

Daar moest dus staan: geheel aan mij overlaten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-07-2012 om 18:12

Kalelot

Kakelot, ik vind het volstrekt normaal dat je je brugklasser daarmee helpt. Dat heb ik ook gedaan. Maar sommigen schrijven hier over een kind in de derde of hoger, waarvoor zij de schoolspullen nog steeds regelen. Ik kan mij daar niet zoveel bij voorstellen, en daar was ik dan ook verbaasd over. Ik zie mij voor mijn 15-jarige puber echt geen kaftpapier of schriften regelen. Ik denk dat hij dat zelf ook absoluut niet zou willen. Maar eh... geen oordeel hoor, iedereen moet het doen zoals hij het zelf wil. Maar 'k ben dus wel wat verbaasd

Vera*

Vera*

07-07-2012 om 18:19

Handig

Mijn puber vindt het best handig als zijn moeder meegaat winkelen. Dan zijn moeders wat guller dan als ze alleen gaan.

Annet

Annet

07-07-2012 om 19:36

Wij gaat hier alleen over kaftpapier

WIJ hebben dit papier in huis, dat ook gebruikt wordt als cadeaupapier. IK koop het (met een verzoek van dochter om een bepaalde kleur mee te nemen).
Verder kopen wij niets. Dochter regelt het zelf vanaf de 2e klas.

Claudia B

Claudia B

07-07-2012 om 19:56

Guller inderdaad

en ik kies helemaal niks voor hem uit, dat doet ie helemaal zelf hahaha. Ik vind het wel leuk om dat samen te doen (en hij ook), winkelen doet hij anders altijd met vrienden en vriendinnen, dus geniet ik wel van het samen school spullen kopen (nou ja, hij uitzoeken en ik betalen hahaha), gewoon even samen snuffelen in al die spullen, de agenda's uitgebreid bekijken.

Kaftpapier was hier in de loop van het jaar

dus niet meer te krijgen en sommige boeken van zoon moesten wel 3 x opnieuw zo gescheurd waren ze na een paar maanden.
Geo's,reservepasser en snelhechters liggen hier altijd voor het grijpen, vooral die hechters hadden ze erg veel nodig, alkles moest daarin ingeleverd worden en dan steeds tegelijk zodat de hechters allemaal weg waren.

marinade

marinade

07-07-2012 om 20:38

Dresz

In het eerste jaar heb ik elastische textielkaften gekocht bij Van Dijk. Hema heeft ze ook. Even een investering, maar ze gaan iig nu al hun derde jaar in en daar kunnen er nog wel drie bij. En geen werk (nee, ik vind kaften niet gezellig en zo, dus fijn als het snel klaar is).
Verder: action, action en action. Ideaal, ze hebben alles en het kost nauwelijks iets. De agenda is naar keuze.
Het eerste jaar natuurlijk de Bosatlas gekocht, die ik één keer in gebruik heb gezien. Verder alleen de rekenmachine die gewenst was.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rekbare kaften zijn ideaal

Het eerste jaar mocht oudste kiezen wat hij wilde, alles moest één lijn zijn vond hij (idiot geloof ik). Het jaar daarna wilde hij alleen graag de rekbare kaften en die heb ik bij Van Dijk besteld. Inmiddels gaat ie naar de vierde en regelt hij het lekker zelf, zo nu en dan neem ik multoblaadjes mee van de Action en die gooi ik op de stapel.

Middelste gaat nu ook naar de brugklas, andere school dus niks multomap, hij moest schriften. Ook hij mocht kiezen wat hij wilde, South Park werd het. Schriften, map, etui, de hele handel. Hij is er zo gelukkig mee. Alleen kaftpapier werd het niet, hij wilde ook rekbare kaften.

Hij is nu op kamp (samen met oudste twee (!) volle weken) maar gister stond hij nog even in zijn tas met middelbare school-spullen te gluren, mooi hè mam zei hij. Zo schattig, dat heb je alleen het eerste jaar en daar geniet ik van.

Aldi

Overigens heb ik ook soms bij de Aldi pakken schriften gevonden.
Voor dochter koop ik wel pennen met een greepje bij de kantoorboekhandel of de Bruna.
En voor zoon moet ik inmiddels na 4 jaar op zoek naar een nieuwe schooltas. Dat ding waar levenslang garantie op ritsen zit heeft het toch begeven en het bonnetje is weg. Nu heeft ie die van mij en daar is ook al weer een rits van stuk.

Serwe

Serwe

08-07-2012 om 01:41

Samen

Ik koop nog altijd samen met de grote jongens hun school spullen. Ze vinden dat altijd een leuk uitje. De kleintjes blijven dan thuis en ik ga samen met hun naar de 'grote' stad. Dan gaan we ook nog naar wat andere winkels om misschien wat nieuwe kleren te kopen en soms krijgen ze ook nog iets anders wat ze graag willen. Daarna gaan we eten bij een restaurant van hun keuze. Het is een reuze leuke traditie. Een van de jongens houdt trouwens helemaal niet van winkelen maar zelfs hij vindt dit altijd een leuk uitje mits we ook langs de outdoorwinkel en de boekenzaak gaan.

Tibby

Tibby

08-07-2012 om 09:02

Hier ook samen

dochter gaat naar de brugklas en wil ook samen met mij de schoolspullen kopen. Ze wil alles van Paul Frank. Ik hoop alleen dat we nog iets kunnen krijgen. Dochter gaat vandaag voor een week op ponykamp en eerder ging niet omdat ik met mijn been in het gips zat. Ik kan dus pas in de 2e helft van de 3e schoolvakantie. Ik had al geopperd dat ze met een vriendin kon gaan (ze heeft al 2 vriendinnen op de middelbare), waar ze wou liever met mij.

Tibby

Tibby

08-07-2012 om 09:12

Vraagje over rekbare kaften

Dochter wil ze ook hebben. Kunnen er gewoon etiketten op geplakt worden? Ik had al ergens de tip gelezen om per vak een aparte kleur te pakken, maar dochter heeft geen boekenlijst gekregen en weet dus ook niet hoeveel boeken ze per vak krijgt.

marinade

marinade

08-07-2012 om 10:04

Tibby

Etiketten erop gaat niet, dat houdt niet. Ik heb ook op een kleur per vak ingezet. De boekenlijst had ik toen al. Maar als je gokt op twee boeken per vak dan zul je er niet ver naast zitten. Werkboeken kaften wij niet, die hoeven aan het eind van het jaar tenslotte niet terug.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

serv

serv

08-07-2012 om 11:44

En nog een lijstje

Dat niet plakken zal dan misschien aan de etiketten liggen want wij gebruiken de rekbare kaften al vijf jaar(vorig jaar wat bijgekocht, nu waren er een paar stuk) en plakken er ieder jaar weer een etiket op.

Wat betreft dat kopen van spullen. Agenda koopt puber zelf maar schriften ed sla ik meestal groot in bij de Action. Daar hebben ze goedkope én super stevige schriften. Ik zou niet weten waarom ik dat niet meteen kan kopen als ik er ben, puber maakt het niets aan wat ik meebreng.

Wat ze hier aan spullen nodig hebben voor de brugklas:
Voor ieder vak een schrift, formaat zelf te kiezen maar wij nemen altijd het a4 formaat.
Wiskunde een ruitjesschrift.
Lineaal
doos kleurpotloden
schaar
plakstift
voor kunst beeldend een 23 ring map met ongelinieerd tekenpapier(20 grams) en schrijfblaadjes gelinieerd.
Tekendoos met set plakaatverf, merk Talens(die bestelden we het eerste jaar op school)
Voor tekenen een Elastomap
kop of oortelefoontje
usb stick
rekenmachine casio FX 82 MS maar als je kunt later een grafische machine nodig heeft (wiskunde,scheikunde, natuurkunde, economie)kun je die ook meteen kopen(is wel duur) Casio CFX-9850 GC plus
Passer
Geodriehoek
Woordenboeken ne/ne-eng/eng-ne/fr-ne/ne-fr/du-ne/ne-du/spaans-ne/ne-spaans. Maar zoals je al eerder las doen heel veel mensen dit niet. Wij hebben ze wel en worden hier ook gebruikt. Niet alle vreemde talen worden meteen gegeven, ieder school verschillend.
Bosatlas, is hier ook gebruikt maar niet heel erg vaak.

Verder is een koker voor de grote tekeningen wel handig maar die hebben we van een posterwinkel overgehouden
Pennen, potloden, gummen, worden geen eisen aan gesteld. Potloden heb ik zo'n setje gekocht van allerlei.

Chippie

Chippie

08-07-2012 om 12:16

Lijkt mij zo gezellig...

Ik bewaar ook nog hele warme herinneringen aan het schoolspullen-winkel-dagje. Met de hele bubs naar een grote stad in de omgeving naar de VenD, softijs bij Mac Donalds, je eigen spullen uitzoeken, etc. Dus ja, over twee jaar mag ik...uh, mag ik mee met oudste jongen.

Vorig jaar hebben we een voorproefje genomen. De oudsten hadden gymschoenen, nieuwe schooltas, nieuwe bekers, etc nodig. Met de trein naar de grote stad (alles is ook te koop in ons eigen dorp): lekker lunchen, spullen gekocht bij V en D, een paar Allstars en een leuk shirt gekocht, op een terrasje gaan zitten, lunchen bij de Bijenkorf etc.

Vic

Vic

08-07-2012 om 14:43

Knurf

In welke klas zit jouw dochter? Bij ons moeten de kinderen vanaf groep 6 een agenda gebruiken. Daar wordt dan het huiswerk in geschreven. Is ook een beetje voor de vorm, aangezien het huiswerk ongeveer het hele jaar hetzelfde is (maandag taal, donderdag rekenen).

marie

marie

08-07-2012 om 17:14

Annej - tas met pin betaald?

Hoi SanneJ,
over die garantie op de tas. Heb je die tas destijds met pin betaald? Zo ja, dan dan zoek je of het dagafschrift op met die pinbetaling of je vraagt het dagafschrift op bij je bank. Dat geldt namelijk ook als bewijs dat je de tas bij die winkel hebt gekocht en heb je gewoon recht op garantie.
Dochter heeft een rugzak van Eastpak waar de anti-slip van de schouderbanden van aan het "oplossen" was. In de winkel zeiden ze toen dat ze dus een bewijs van betaling wilden zien (kopie dagafschrift) en dat de tas gewassen moest worden. Toen is de tas opgestuurd en keurig gratis gerepareerd. Duurde ongeveer 2,5 week.
Probeer het eens zou ik zeggen.

Levenslange garantie (anne j)

krijg je toch van de fabriek, dan hoeft een winkel toch niet om een bonnetje te vragen ? Ik zou anders contact met de fabrikant opnemen.

Henriette123

Henriette123

08-07-2012 om 19:41

-zelf controleren of alle vakjes ed leeg zijn.
-ritsen sluiten
-In z`n eentje op 30 graden,op een anti kreuk programma, dit duurt bij ons korter dan het witwas programma,
-centrufigeren op 800 toeren,
-buiten drogen.

cqcq

cqcq

08-07-2012 om 19:43

Wassen eastpak

En daar doe ik dan ook rustig nog wat andere was bij (spijkerbroeken, handdoeken, wat maar voor handen is). Verder spuit ik na het wassen en drogen de eastpak dan nog in met dat spul dat ik ook voor nieuwe schoenen gebruik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.