Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ief

ief

29-05-2022 om 11:46

Mbo weinig les en opdrachten


Mijn dochter deed een creatieve MBO4 opleiding in Amsterdam op het ROC en dat was echt stevig aanpoten. Iemand hier roept dat het 'in Amsterdam' allemaal niks voorstelt, nou echt wel.
Nu zit ze op het HBO en er is idd veel minder les  maar je wordt ook geacht meer zelf te doen en te plannen. Daar loopt ze nu aan het eind van semester 2 alweer tegenaan, ze zal het wel een keer leren.
TO, ik begrijp dat jouw zoon niks doet en kans op kans krijgt en dat het natuurlijk allemaal te makkelijk is en dat het niks voorstelt. Pas maar op: straks haalt hij zelfs deze opleiding niet, want zelfs hier moet je natuurlijk wel iets laten zien. Hij zal niet de laatste slimmerik zijn die door niksdoen en geen motivatie of uitdaging nergens komt. 

Kan hij de opleiding versneld doen?
En vervolgens eventueel door naar HBO?

Wat vindt hij zelf?
En waarom is hij naar 't MBO gegaan en geen HAVO gaan doen?

En als hij dan toch zoveel "tijd teveel" heeft lijkt het mij toch écht dat hij alle tijd van de wereld heeft om opdrachten te maken en op tijd in te leveren.
Dat stuk ligt toch écht bij je zoon en niet bij de school.

Ik ben benieuwd of hij echt zo weinig les heeft en niks hoeft te doen of dat hij dat alleen maar zegt. Het zou ook kunnen dat school de verantwoordelijkheid om er te zijn en dingen af te ronden volledig bij de student laten. Ik heb bij stagiaires wel eens gezien dat ze er pas heel laat achter kwamen dat ze een grote achterstand hadden en allerlei onderdelen nog niet hadden afgerond waardoor ze aan het eind van het jaar in grote problemen kwamen. Op het MBO is dat je eigen verantwoordelijkheid. 

Het lijkt mij dat hij dan de tijd heeft om thuis voor dingen te zorgen, bv eten koken, zodat jullie na een dag hard werken aan kunnen schuiven.
Ik weet niet hoe jullie dat geregeld hebben?
Heeft hij wel een (bij)baan of betalen jullie alles voor hem?
Hoe oud is hij?

Het lijkt mij dat de opleiding wel leidt naar een diploma, gaat hij daar wat mee doen of wat is hij van plan?
Ik vind het overigens ook wel belangrijk dat jongeren wat ruimte (en tijd) hebben om te ontdekken wat ze leuk vinden en wat ze willen gaan doen. Maar daarnaast kan hij dus mooi jullie wat ondersteunen in het huis(houden).

ief

ief

29-05-2022 om 14:46 Topicstarter

Natuurlijk is er geen sprake van jaloezie, dat zou wat zijn zeg. Ik zou graag zien dat zoon zich inzet voor zijn eigen goeie toekomst. Een opleiding die zo weinig lesuren biedt en weinig opdrachten en hen kans op kans op kans biedt werkt niet echt mee aan zijn karaktervorming naarmijn idee.
Het is een leuke lieve jongen hoor, en hij werkt ongeveer vijftien uur per week. Maar qua school gebeurt er gewoon erg weinig. 

Thuis moet hij zeker meehelpen, maar dat gaat vaak wel gepaard met de nodige puberdiscussies. 

En het rooster klopt, dat laat hij me zien. En ook de whatsapps waarin staat dat er weer een dag of dagdeel uitvalt. 

Zoon doet hbo-opleiding. Vaak 2, soms 3 dagen 2 à 3 uurtjes naar school. Hij is met reizen meer tijd kwijt. Enkele keer gaat hij om 8.30 de deur uit en komt om 15.00 terug.

ik herken het ook wat betreft weinig les en met weinig inspanning voldoendes halen. Dagen van anderhalf uur les zijn eerder regel dan uitzondering. Zoon werkt er tussen de 25 en 35 uur per week naast en heeft genoeg tijd over om te feesten ed. 
volgens de opleiding liggen ze op koers wat betreft aanbod dus daar ga ik maar van uit. 

Renmuis schreef op 29-05-2022 om 14:02:

Op de universiteit is het trouwens vrij standaard maar een paar uur college per week te hebben. De vrijheid om te lummelen hoort er ook een beetje bij in die fase.

Ik werk in het HBO en dat is in een aantal zaken vergelijkbaar. De gedachte is dat je al die ‘vrije’ tijd kwijt bent aan zelfstudie. Maar het verschilt extreem in hoeverre je die tijd daar echt aan kwijt bent. Er zijn wel studies waar je echt door moet buffelen, allemaal zelfsturend. En andere waar je opdrachten krijgt die in naam veel tijd kosten maar die een beetje uitgekookte student in een middag af heeft. 

Ik vind daar van alles van (als docent) maar heb na jaren de strijd opgegeven. 

Renmuis schreef op 29-05-2022 om 14:02:

Op de universiteit is het trouwens vrij standaard maar een paar uur college per week te hebben. De vrijheid om te lummelen hoort er ook een beetje bij in die fase.

Dat herken ik dan weer niet. In de tijd dat ik op de universiteit zat, was het toch zeker 4-5 uur per dag dat je iets had: een werkgroep, een hoorcollege, een studiegroep, enz. En dat gewoon 5 dagen per week. Echt niet dat je dan maar 2 uurtjes op dinsdag en 3 uurtjes op woensdag en nog eens 3 uurtjes op donderdag had en verder niks. Universiteit is ook gewoon onderwijs, en daar komt niks van terecht als je maar 5 uur per week onderwijs krijgt, lijkt me.

Pejeka1 schreef op 29-05-2022 om 19:18:

[..]

Dat herken ik dan weer niet. In de tijd dat ik op de universiteit zat, was het toch zeker 4-5 uur per dag dat je iets had: een werkgroep, een hoorcollege, een studiegroep, enz. En dat gewoon 5 dagen per week. Echt niet dat je dan maar 2 uurtjes op dinsdag en 3 uurtjes op woensdag en nog eens 3 uurtjes op donderdag had en verder niks. Universiteit is ook gewoon onderwijs, en daar komt niks van terecht als je maar 5 uur per week onderwijs krijgt, lijkt me.

Dat verschilt volgens mij echt enorm per studie, ik heb iets letterkundigs gestudeerd en als ik twee vakken tegelijk volgde in een periode (de standaard), had ik maximaal 6 colleges. Daarnaast wél veel leeswerk, dus alles bij elkaar was ik er wel wat uren aan kwijt, maar ik ging zeker niet elke dag naar de universiteit. 

Pejeka1 schreef op 29-05-2022 om 19:18:

[..]

Dat herken ik dan weer niet. In de tijd dat ik op de universiteit zat, was het toch zeker 4-5 uur per dag dat je iets had: een werkgroep, een hoorcollege, een studiegroep, enz. En dat gewoon 5 dagen per week. Echt niet dat je dan maar 2 uurtjes op dinsdag en 3 uurtjes op woensdag en nog eens 3 uurtjes op donderdag had en verder niks. Universiteit is ook gewoon onderwijs, en daar komt niks van terecht als je maar 5 uur per week onderwijs krijgt, lijkt me.

Het is juist andersom: tegenwoordig zijn er bij universitaire studies meer verplichte contacturen dan vroeger om uitval te voorkomen. Vroeger werden studenten nog meer aan hun lot overgelaten. Afhankelijk van het vakgebied, het niveau en de zelfstandigheid van de student zou vijf uur contacttijd ook ruim voldoende moeten zijn. 

Pejeka1 schreef op 29-05-2022 om 19:18:

[..]

Dat herken ik dan weer niet. In de tijd dat ik op de universiteit zat, was het toch zeker 4-5 uur per dag dat je iets had: een werkgroep, een hoorcollege, een studiegroep, enz. En dat gewoon 5 dagen per week. Echt niet dat je dan maar 2 uurtjes op dinsdag en 3 uurtjes op woensdag en nog eens 3 uurtjes op donderdag had en verder niks. Universiteit is ook gewoon onderwijs, en daar komt niks van terecht als je maar 5 uur per week onderwijs krijgt, lijkt me.

Technische studie misschien? Die hebben meer contacturen. Ik had vroeger op de universiteit een keer 10 uur college per week, de rest was zelfstudie, voorbereiding van werkcolleges, papers schrijven en daar was ik nog zeker 20 uur mee bezig. En ik leerde makkelijk, ik had studiegenoten die weken van meer dan veertig uur draaide, waarvan het grootste deel zelfstudie. Was in de jaren negentig. 

Renmuis schreef op 29-05-2022 om 19:47:

[..]

Het is juist andersom: tegenwoordig zijn er bij universitaire studies meer verplichte contacturen dan vroeger om uitval te voorkomen. Vroeger werden studenten nog meer aan hun lot overgelaten. Afhankelijk van het vakgebied, het niveau en de zelfstandigheid van de student zou vijf uur contacttijd ook ruim voldoende moeten zijn.

Als ik een thuis-studie wil doen schrijf ik me wel in bij het LOI ofzo.

Van universitair onderwijs verwacht ik toch écht dat je af en toe een professor of een assistent ziet. En dat je dan een deel thuis verwerkt, maar wel dat je effectief les krijgt.

Je leert als toekomstig arts geen mens opereren vanuit een boek.

Er zijn misschien in het WO meer verplichte contacturen dan vroeger, maar naar mijn idee wel degelijk minder uren in totaal. Althans, bij rechten aan de UvA. Dat heb ik zelf gedaan in het vorige millennium, en toen ik zo'n tien jaar geleden een student sprak die op ons kantoor een bijbaan had en die ook rechten aan de UvA deed, was ik zeer verbaasd over hoe weinig colleges ze had. Een deel was nog digitaal ook ( en toen was corona alleen nog maar een biermerk).
Maar ja, de studentenaantallen zijn groot, de collegezalen niet, dus hoe minder ze op de universiteit komen hoe beter het de organisatie uitkomt

Temet schreef op 29-05-2022 om 20:00:

 Een deel was nog digitaal ook ( en toen was corona alleen nog maar een biermerk).
Maar ja, de studentenaantallen zijn groot, de collegezalen niet, dus hoe minder ze op de universiteit komen hoe beter het de organisatie uitkomt

Ik weet niet of dat op het mbo ook zo is (dus sorry voor wellicht off topic) maar dat is een van de grote misstanden in het hoger onderwijs wat mij betreft. Colleges worden óf digitaal gegeven, óf helemaal vervangen door vooraf opgenomen “kennisclips”. 

Dat is een stuk goedkoper, maar het wordt uiteraard gebracht als een kwaliteitsverbetering.  Lesgeven is stom en suf. Kennisclips zijn hip. Docenten zijn ook stom en suf, “leercoaches” zijn hip. Kennisoverdracht is stom en suf, zelf je leerbehoefte leren ontdekken is hip. 
Ik heb moeten leren het verzet te staken, want het begon me mijn gezondheid te kosten, maar vroeg of laat zal er wel weer een tegenbeweging komen. Hoop ik. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.