Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ief

ief

29-05-2022 om 11:46

Mbo weinig les en opdrachten


Doet je zo'n BOL of BBL? Dat maakt een verschil.

Marty1984 schreef op 29-05-2022 om 19:56:

[..]

Als ik een thuis-studie wil doen schrijf ik me wel in bij het LOI ofzo.

Van universitair onderwijs verwacht ik toch écht dat je af en toe een professor of een assistent ziet. En dat je dan een deel thuis verwerkt, maar wel dat je effectief les krijgt.

Je leert als toekomstig arts geen mens opereren vanuit een boek.

Aantal contacturen verschilt per studie. Bij geneeskunde is dat aantal hoog, want ook practica, stages en coschappen. Zelf heb ik in de jaren 90 bedrijfskunde gestudeerd. Ik had 10 contacturen per week, daarin zag je dus de docenten. Daarnaast veel lezen, opdrachten en tentames. Dat koste mij geen 30 uur, maar anderen wellicht wel.

AlisonH schreef op 29-05-2022 om 19:56:

[..]

Technische studie misschien? Die hebben meer contacturen. Ik had vroeger op de universiteit een keer 10 uur college per week, de rest was zelfstudie, voorbereiding van werkcolleges, papers schrijven en daar was ik nog zeker 20 uur mee bezig. En ik leerde makkelijk, ik had studiegenoten die weken van meer dan veertig uur draaide, waarvan het grootste deel zelfstudie. Was in de jaren negentig.

Ik studeerde aan de VU, ook in de jaren 90, geen technische studie, maar had echt veel meer uren college per week dan ik nu hoor van studenten. Wij hadden meerdere dagen per week, vaak 4, soms 5 dagen, meerdere uren per dag college. Ik herinner me niet meer precies hoeveel het was, maar ik schat 20 tot 30 uur. Soms misschien wel meer.

Pubers zijn nou eenmaal vaak niet in staat zichzelf aan te slingeren. Daar hebben ze toch nog steeds een ouder of een leerkracht voor nodig. En de meesten zijn ook nog niet echt bezig met hun 'toekomst'. Ze zijn juist bezig met hun ontwikkeling, het zich losmaken van hun ouders. En dat gaat vaak met nogal wat wrijving ja. Dus welkom in de wereld van de ouders van pubers .

Verder herken ik in jouw schets in ieder geval niet het MBO van mijn jongste. Ik weet niet over welk niveau we het hier hebben, maar op niveau 4, zeker de eerste twee jaar, was er gewoon elke dag een paar uur les. Er werd ook erg gestuurd op het op tijd inleveren van opdrachten. Juist op het MBO is die begeleiding volgens mij vaak wat intensiever dan op een HBO of uni.  De studenten zijn natuurlijk ook gewoon een stuk jonger, over het algemeen. In de eerste 2 jaren waren er ook veel praktijkweken (zelfs in coronatijd) en toetsweken. Nu zit jongste in het derde jaar, eerste helft van het jaar gewoon les op school (of digitaal), tweede helft is stage. Eerste helft volgend schooljaar is ook stage (ruim 9 maanden in totaal, liefst in het buitenland, maar sinds corona is (deels) in Nederland ook een optie), tweede helft is wat stof herhalen en dan examens.

Misschien kun je met je zoon samen eens een gesprek met een decaan van school hebben? Over zijn toekomstplannen, welke studie, hoeveel uitdaging hij nodig heeft. Verder is werken naar mijn idee altijd goed. Daar leren ze misschien nog wel meer van dan op school. Misschien kijken naar een meer uitdagend baantje? Of iets anders erbij?

ief

ief

30-05-2022 om 17:14 Topicstarter

Het is niveau 4. Na alles wat ik hier lees denk ik toch dat het aan de opleiding ligt. Het is een relatief jonge opleiding. De bijbaan die hij heeft is vrij bijzonder, hij is daar ook voor gevraagd vanwege een talent van hem. Dus dat is wel erg leuk. 
Maar pff wat zou ik graag willen dat hij leert om hard te werken  Hier gaat dat niet gebeuren, en op het vwo deed hij dat gewoon niet. 

Zou het niet kunnen dat hij zijn ei veel beter kwijt kan in die bijbaan dan in die opleiding? 

Als er geen noodzaak is om hard te werken, doet hij het kennelijk niet. Dat lijkt mij niet per se een verkeerde eigenschap. En als hij bijzondere talenten heeft en daarmee wat wil doen dan komt de motivatie voor het harde werk misschien alsnog, want alleen talent brengt nog geen succes. 

Ik ben zelf docent op MBO niveau 4.
Er is een verandering gaande binnen het onderwijs en ws gebeurt dit ook bij jouw zoon op school. Leerlingen krijgen steeds meer eigen regie en bepalen zelf hoe ze willen aantonen dat ze een bepaalde competentie willen aantonen. Daardoor en door het formatief handelen wat een leidraad hierin is, wordt er steeds minder getoetst hoe wij dat gewend waren. Ze noemen dat wel het zweten-weten en vergeten leren. We willen dat leerlingen leren omdat ze de noodzaak ervan in zien en niet leren voor een punt en de dag erna weer vergeten. Het kn dus goed zijn dat je zoon, zelfstandig na instructie van docent aan de slag moet en dat thuis doet.
Zou als je je bedenkingen hebt eens contact zoeken met de mentor. Ik vind het niet vreemd als ouders vragen stellen, persoonlijke zaken mogen ze niet vertellen, maar vragen over opleiding ed natuurlijk wel.

Chantalle74 schreef op 30-05-2022 om 19:24:

Ik ben zelf docent op MBO niveau 4.
Er is een verandering gaande binnen het onderwijs en ws gebeurt dit ook bij jouw zoon op school. Leerlingen krijgen steeds meer eigen regie en bepalen zelf hoe ze willen aantonen dat ze een bepaalde competentie willen aantonen. Daardoor en door het formatief handelen wat een leidraad hierin is, wordt er steeds minder getoetst hoe wij dat gewend waren. Ze noemen dat wel het zweten-weten en vergeten leren. We willen dat leerlingen leren omdat ze de noodzaak ervan in zien en niet leren voor een punt en de dag erna weer vergeten. Het kn dus goed zijn dat je zoon, zelfstandig na instructie van docent aan de slag moet en dat thuis doet.
Zou als je je bedenkingen hebt eens contact zoeken met de mentor. Ik vind het niet vreemd als ouders vragen stellen, persoonlijke zaken mogen ze niet vertellen, maar vragen over opleiding ed natuurlijk wel.

Het streven is mooi, maar leerlingen gaan niet leren omdat ze er zelf de noodzaak van inzien. Je bent als puber met van alles bezig: je plaats in de groep, je eigen identiteit, je eigen seksualiteit, de worsteling van kind naar volwassene, enz. Die stomme Duitse rijtjes en die natuurkundige wetten zullen je worst zijn op dat moment. Die passen dan helemaal niet in het plaatje waar je mee bezig bent. Dus zal er toch een systeem moeten zijn dat zorgt dat ze de stof tot zich nemen, want aan de pubers zelf kan je dat niet over laten.

Pejeka1 schreef op 30-05-2022 om 19:32:

[..]

Het streven is mooi, maar leerlingen gaan niet leren omdat ze er zelf de noodzaak van inzien. Je bent als puber met van alles bezig: je plaats in de groep, je eigen identiteit, je eigen seksualiteit, de worsteling van kind naar volwassene, enz. Die stomme Duitse rijtjes en die natuurkundige wetten zullen je worst zijn op dat moment. Die passen dan helemaal niet in het plaatje waar je mee bezig bent. Dus zal er toch een systeem moeten zijn dat zorgt dat ze de stof tot zich nemen, want aan de pubers zelf kan je dat niet over laten.

Dit gaat om mbo, daar hebben ze toch gekozen voor iets dat ze willen.

Het zijn geen jonge pubers meer.

Ik zou die verantwoordelijkheid tussen hem en school laten. Ik ben er geen voorstander van om telkens nieuwe kansen te geven bij niet ingeleverde zaken. Op een gegeven moment mag je best de gevolgen ervaren. Als ik op mijn werk niks doe heb ik ook een probleem.
Over het aantal lessen en de hoeveelheid opdrachten zou ik me niet zo druk maken. Je kunt geen extra lessen of opdrachten gaan afdwingen terwijl hij de opdrachten nu al niet maakt. 
Hij werkt er al naast, dat is prima. De gevolgen van blijven zitten of van de opleiding moeten zijn dan voor hem. 

Pejeka1 schreef op 30-05-2022 om 19:32:

[..]

Het streven is mooi, maar leerlingen gaan niet leren omdat ze er zelf de noodzaak van inzien. Je bent als puber met van alles bezig: je plaats in de groep, je eigen identiteit, je eigen seksualiteit, de worsteling van kind naar volwassene, enz. Die stomme Duitse rijtjes en die natuurkundige wetten zullen je worst zijn op dat moment. Die passen dan helemaal niet in het plaatje waar je mee bezig bent. Dus zal er toch een systeem moeten zijn dat zorgt dat ze de stof tot zich nemen, want aan de pubers zelf kan je dat niet over laten.

Ze leren ook niet als ze n rijtje uit hen hoofd leren en het de dag erna weer zijn vergeten, omdat de punten binnen zijn.

Ik ben t ook niet met alle nieuwe ontwikkelingen eens, maar er moest een omkeer komen. 

Op het MBO is er een studielast, waarvan ik vermoed dat leerlingen een bepaald aantal uur per week worden geacht om zelfstudie te doen.

Je zoon komt van het vwo en zit nu waarschijnlijk op een veel te laag niveau. Dan komt die zeker niet aan het aantal geachte uren zelfstudie. Kan je niks aan doen, behalve accepteren dat hij snel door de stof heen gaat.

Chantalle74 schreef op 01-06-2022 om 21:56:

[..]

Ze leren ook niet als ze n rijtje uit hen hoofd leren en het de dag erna weer zijn vergeten, omdat de punten binnen zijn.

Ik ben t ook niet met alle nieuwe ontwikkelingen eens, maar er moest een omkeer komen.

Basiskennis is gewoon rijtjes leren, feiten leren, tafels leren, enz. Op het moment zelf snap je als kind/puber/tiener niet waarom, en dat was ook bij mij zo. Onzin was het, die rijtjes met naamvallen en die lijstjes met jaartallen en die rijtjes woorden. Ik wist als puber op de middelbare school verdomd zeker dat ik er mijn hele leven toch niks aan ging hebben. Wat een onzin.

Nu, terugkijkend, zie ik het nut ervan. Want je krijgt een kapstok mee waaraan je later kennis kunt ophangen, in verband brengen, toepassen. Net zoals bij het bouwen van een huis: je hebt een mooie bouwtekening met allerlei prachtige dingen, maar eerst moet het fundament worden gelegd en dat is maar saai, wat geulen in de grond met beton en cement en wat palen die in de grond geslagen worden, tjee, heeft helemaal niks te maken met dat leuke huis of de inrichting/afwerking ervan. Maar zonder dat fundament is er geen huis om in te richten of af te werken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.