Petra-
16-01-2009 om 17:04
Medicatie op school
Hoe doen jullie dat? Onze dochter zit op een reguliere basisschool maar heeft in de middag medicatie nodig.
Wilma
16-01-2009 om 17:42
Hier
zie ik tijdens het overblijven wel eens dat een kind eraan herinnert wordt. Geen idee of dat elke dag zo is, maar ik zie 't dus wel eens. Hoe oud is ze, welke groep?? Bij die ene groep waar ik wel overblijf, liggen ook hooikoortspillen bij juf in de la van iemand en als diegene erg veel last heeft, mag ie er om vragen.
Groetjes,
Wilma
Petra-
16-01-2009 om 20:20
Wilma
Ze is 9 jaar, groep 6. Het gaat om ritalin, dus zelf onthouden gaat niet altijd goed. Misschien is een medicijnwekker de oplossing.
Mari
16-01-2009 om 21:13
Petra
Zoon krijgt medicatie op school, het wordt beheerd door de juf en die zorgt ook dat hij het krijgt.Voor hij zijn brood gaat eten krijgt hij eerst zijn pilletje. Eens in de zoveel tijd krijg ik het doosje weer mee om aan te vullen. Ik zou deze vraag bij de juf neerleggen. Doet die er moeilijk over dan moet je misschien gaan overleggen met de psychiater of ze niet concerta oid. kan krijgen. Want ik denk niet dat je kan verwachten dat je dochter dit zelfstandig doet en zowiezo moet de ritalin in beheer van de leerkracht.
gr. Mari
Petra-
16-01-2009 om 21:23
Mari
De ritalin is al extra bij Concerta, ik vroeg me alleen af of je de verantwoording van het innemen van medicijnen bij de leerkracht kan neerleggen?
Guinevere
16-01-2009 om 21:48
Onlangs
Onlangs heb ik ook een draadje over medicijnen op school gehad in deze rubriek, ik kan me herinneren dat je min of meer afhankelijk bent van de welwillendheid van de leerkracht. Ze kunnen alleen verplicht worden tot het toedienen van medicatie als het levensbedreigend is (check archief anders even).
Het gaat hier nu vrij goed met het toedienen door de leerkracht, behalve als er opeens een invaller staat, dan is het mis. Het is zelden, dus ik maak me er maar niet meer druk over. Wij gaan nu toch over op Medikinet, dus dan zijn we er vanaf.
Maar je dochter is 9, kun je het pilletje niet bovenop haar brood leggen bijvoorbeeld? Eérst het pilletje, en dan eten. Of kun je de dosering van de concerta verhogen?
Petra-
16-01-2009 om 21:52
Helaas
is het tijdstip midden in de les, 14.00 uur, en de concerta kan niet verhoogd worden, zitten aan de maximale dosering
Rieke
16-01-2009 om 23:31
Thuiszorg
mijn viendin is kinderverpleegkundige in de thuiszorg en gaat regelmatig naar scholen om kinderen van hun medicatie te voorzien.
Guinevere
17-01-2009 om 12:48
Heb je al overlegd met de leerkracht?
Wat zegt de leerkracht? Misschien kun je zo'n medicijndoosje met een signalering erin op zijn/haar bureau leggen.
Als de school niet meewerkt, zou ik even overleggen met de arts. Wie weet is het dan beter (toch) geen concerta te geven, maar een middel dat rond lunchtijd moet worden aangevuld.
Ik dacht trouwens dat Concerta 12 uur lang redelijk gelijkmatig zou moeten werken, maar kennelijk bij jouw dochter niet?
anna van noniemen
17-01-2009 om 13:12
Concerta
kan ook samen met Ritalin gegeven worden en ik begrijp dat dat er bij gegeven wordt? Ik zou inderdaad met de leerkracht overleggen en zo'n medicijndoosje met tijdklok aanschaffen
Petra-
17-01-2009 om 13:27
Concerta-ritalin
na lang zoeken en proberen zijn we (eindelijk) uitgekomen op een verantwoorde dosering en tijdsverdeling. Om 07.00 uur 54mg concerta, om 14.00 uur 10mg ritalin en om 17.00 uur 10mg ritalin. Dit gaat goed dus dat willen we graag zou houden. tot nu toe was ze in de middag op de dagbehandeling, dus was het probleem van de medicatie op school er gewoonweg niet. De leerkracht wil graag meewerken maar kan me ook voorstellen dat ze het vergeet. Met alle gevolgen van dien, de rebounds zijn érg vervelend.
Petra-
17-01-2009 om 13:28
Medicijndoosje met tijdssignalering
waar vind ik die? Heb al een beetje op het internet gezocht maar kom er niet echt wijs uit.
krulleke
17-01-2009 om 13:54
Blokker
daar heb ik ze laatst zien liggen met een alarmklokje erop.
krulleke
anna van noniemen
17-01-2009 om 14:38
Poosje terug
had ik er een bij Trekpleister gehaald, hij is wel vrij groot....er zijn ook kleinere hoor, vraag eens bij de apotheek?
purk
17-01-2009 om 17:04
Apotheek
ooit een dergelijk doosje gehaald bij de apotheek. Heb ze ook weleens bij de Etos zien liggen.
groetjes van Purk
Dropke
17-01-2009 om 19:23
Apotheek
Daar moet je echt zijn ! Meestal weten ze alle snufjes op dat gebied. En anders kunnen ze daar wel heel snel achterkomen ! Succes Dropke
albana
18-01-2009 om 11:27
Maar als je 9 bent?
sorry dat ik er zo tussen val.....maar is 9 niet allang een leeftijd dat je je medicatie zélf kan innemen???
er zelf voor verantwoordelijk hoort te zijn?
ik had als kind ook medicatie die nogal nauw luisterde met vér strekkende gevolgen áls ik het vergat. en dat nog wel in een tijd dat er niet eens doosjes mét klokjes en sloten waren. ik had gewoon poeders en moest die in zo'n klein yochurtje eten met een lepel (nog goor ook, brbrrrr).
en vanaf klas 1(groep 3) moest ik dat gewoon zelf doen. voor zover ik me herinner moest ik er 3 onder schooltijd. de rest dus thuis. toen was ik 6 jaar. ik heb wel 's e.a.vergeten, maar het eerste jaar hield de juf me nog in de gaten en als ik thuis kwam hoorde mijn moeder me altijd uit over m'n medicijngedrag. in de 2de hield de klas me wel in de gaten. als ik eens een 15min. te laat was, was er altijd wel 1 die 't eens vroeg van.....
dus als je 9 bent moet dat toch kunnen? ooit zal ze toch zelf die verantwoordelijkheid moeten kunnen nemen??? en is het niet hoe vroeger hoe beter in zulke dingen? (wordt het vanzelfsprekend...ik vergeet ze zelfs nu nóóit)
groeten albana
anna van noniemen
18-01-2009 om 12:05
Albana
we hebben het hier over kinderen met een stoornis, zoals bijv ADHD (in ons geval dan). een grotere chaoot is er niet
Dus zelf verantwoordelijkheid voor zoiets is wel veel gevraagd, daarbij, medicatie voor ADHD-ers valt officieel onder de opiumwet, daar laat je je kind niet zomaar mee rondspelen, stel dat het valt en een van de andere kinderen steekt het zomaar in de mond.....
Petra-
18-01-2009 om 18:00
Albana
Anna van noniemen heeft het prima onder woorden gebracht en daarbij wil ik dat mijn kind gewoon kind kan zijn. Zeheeft al genoeg 'last' van alles, als ze zich dan ook druk moet gaan maken over medicatie, nee dat wil ik niet.
miranda
19-01-2009 om 08:21
Mijn dochter ook!
Hoi Petra,
Mijn dochter (7 jaar) moet ook medicijnen innemen op school maar die moet ze na het eten! Ik doe ze altijd in haar broodtrommel, op die manier kan ze ze nooit vergeten! Haar ogen moeten ook gezalfd worden 2 keer op school 1 keer om 11 uur en een keer om 2 uur, dit doet de juf ze vergeten het eigenlijk nooit omdat de juf het voor haar neus op haar bureau heeft liggen het bord iedere dag en streept af wanneer ze het gehad heeft!
Succes ermee, Groetjes miranda
albana
19-01-2009 om 09:19
Maar soms
het was eigenlijk bedoeld als: dat voor de hand liggende oplossingen voor iets, dat je dat soms zelf over het hoofd ziet. (gebeurd mij regelmatig) vandaar dat ik het maar even in de groep gooi dat zelf innemen.
en wat betreft opium. dat zijn/waren de mijne ook, dus wat dat betreft niks anders.
mijn medicatie lag bij de directeur in de kluis. (die bracht 1 van mijn ouders dan 1 keer in de zoveel tijd) daar haalde ik het op 2 keer in de week en een periode ook elke dag. en legde het dan in het laatje van de juf/meester (met sleutel, open als zij aanwezig was, dicht als er pauze e.d, was) de yochurtjes werden gebracht door de plaatselijke supermarkt gelijk met de schoolmelk (die ik niet hoefde). dus als de tijd daar was dan pakte ik mijn yochurtje en een poeder, mijn lepel (in mijn eigen kastje) en nam ze. dus niks in de zak of verliezen ofzo. erna lepel afspoelen en weer verder.ik moest trouwens ook eerst eten, daarna pas poeder en de laatste happen om de smaak weg te spoelen,
'last' had ik daar trouwens bepaald niet van (zoals petra denkt) ik ervaarde het juist als 'last' dat er altijd maar van alles geregeld moest worden voor mij (toen ik nog niet zelf verantwoordlijk was), ik was zelfs blij dat ik het zelf mocht doen. dat herinner ik me nu nog erg namelijk. en toen ik ouder was had ik herhaaldelijk discussie's thuis dat ze voor mij van alles voor de zekerheid wilden 'regelen' of 'afspreken' terwijl ik dat zelf helemaal niet wilde en er van overtuigd was dat ik dat zelf kon. als je je medicatie zelf regelt geeft dat je ook een bepaalde mate van 'vrijheid' je kan namelijk op de minuut af dat zelf bepalen. dus neem ik ze nu tijdens de laatste minuten rekenen of zo over 5 minuten als de taalles begint? (liever nu, ik houd niet zo van rekenen en die laatsten weet ik toch niet, dus heb ik een goede smoes om die laatste rotsommen niet te maken....) snap je wat ik bedoel? en als je het moet nemen als de juf het zegt zal het aan het begin van de taalles zijn als het toch al rommelig is omdat iedereen z'n spullen moet pakken.....je hebt dan dus gewoon geen keus.
buiten dat gevoel van 'vrijheid' helpt het ook om een soort interne wekker te kweken om je medicatie te nemen. het wordt een soort automatisme. net als je automatisch je veters strikt als je je schoenen aan doet. of je jas dicht doet als het koud is.of je bril opzet nadat je wakker bent. zo'n automtisme dat als ze je navragen je niet eens meer zeker weet of je het hebt gedaan, behalve als je gaat controleren of je het hebt gedaan. en opiummedicatie werkt zo dat je het ook wel 'voelt' als je ze niet hebt genomen. die houden je bloedspiegel een bepaalde tijd op een bepaald niveau en als je ze overslaat/later neemt zal je bloedspiegel dalen en dat 'voel' je lichamelijk (buiten het risico dat je aandoening weer opspeelt) dat helpt ook behoorlijk. want dat is vaak geen prettig gevoel. en zover laat je het dus niet komen.
het is ook niet verkeerd als je ouders op een gegeven moment je vertrouwen wat betreft je medicatie en dus minder bezorgt zijn om je. het is echt niet leuk als elk wissewasje op school of vrije tijd altijd maar gedoe geeft om jouw. dat is vervelender soms dan de aandoening zelf of de medicatie eromheen. ergens uit school spelen? kan niet....geen medicatie bij me. een schoolreisje? eerst afspraken maken, een kamp met de gym? weer eerst afspraken maken. dat alles wordt als je ouders weten dat jij er aan denkt stukken vanzelfsprekender. zo lagen op een gegeven moment bij mijn beste vriendin ook wat poeders voor mij omdat ik daar op de terugweg van school vaak bleef spelen en dan niet eerst naar huis hoefde alleen om die medicijnen.
snap je wat ik bedoel?
en dat de ADHD hun in de weg zit m.b.t. er zelf aan denken snap ik. maar ik ken ook kinderen met diabetus die zelf moeten prikken en spuiten en dat ook helemaal zelfstandig doen vanaf een jaar of 7. tenminste ik ken er 1 uit de klas van oudste die dat in groep 2 al zelfstandig deed en de broer van jongstes beste vriendin idem dito, die is nu 9 maar doet het al zelf een jaartje of 2/3. die hebben wel geen ADHD maar eigenlijk ken ik weinig kinderen die niét chaotisch en ze zijn jaren jonger.
jullie kinderen zijn 9. ze worden 10. dat is al behoorlijk wat ouder. en ze hebben dan wel een aandoening die hun wat gestructureerd innemen van medicatie betreft in de weg zit, maar ooit zullen ze het toch zelf moeten doen niet? die aandoening houden ze, ook als ze 11, 12 en nog ouder zijn. en die medicijnen moeten ze ook al die tijd innemen.
zullen ze ooit minder chaotisch worden dan? dus ergens zal het toch ooit moeten.
nu kan het nog enigzins begeleid met wat controle (juf) op het voortgezet onderwijs zal dat al stukken lastiger worden. en voor henzelf, ik denk niet dat ze zitten te wachten op een moeder die hun op hun eerste dag voortgezet onderwijs de medicijnen komt brengen.en ook niet op een juf die dan de klas komt binnenvallen om de medicatie van jouw te overleggen met de leerkracht die je op dat moment hebt.
hoop dat ik het zo helder heb uitgelegd.
groeten albana
Petra-
19-01-2009 om 10:07
Albana
Ik begrijp je wel, ik zal het er eens met mijn dochter over hebben, misschien dat ze het idd zelf wil poberen met eventuele controle vd juf. Misschien medicatie bij de juf en dat ze er zelf om vraagt.
Tineke
19-01-2009 om 12:40
Zelfstandig
Vanaf een jaar of zeven regelde mijn dochter haar medicatie zelf, dus ook op school. Gewoon in haar eigen laatje en zelfstandig op tijd nemen. Dat ging goed.
Ik ben ook voorstander van hierin zelfstandig zijn, zeker bij langdurig gebruik. Hoe jong ze ook zijn, ze moeten weten wat ze slikken, waarom en wanneer.
anna van noniemen
20-01-2009 om 22:28
Albana
ik snap je hoor, en wij hebben voor zoon dus ook een horloge aangeschaft toen hij Ritalin kreeg dat ging piepen. Op school kreeg hij dan de medicatie van de juf...maar goed, hij zit op Speciaal Onderwijs....Hier thuis echter heeft hij weleens periodes gehad dat hij de medicatie niet wilde innemen....niet omdat hij vindt dat het niet helpt, puur uit dwarsigheid....Zoon heeft daarom vorig jaar zelf om langwerkende medicatie gevraagd, en hoewel ik er best huiverig voor was, vond ik dat ik hem die kans wel moest gunnen....En het heeft goed uitgepakt. Nu hoeft hij alleen 's morgens nog in te nemen, maar ik moet hem dat wel geven....hij is zo druk en chaotisch 's morgens, dat hij zelf echt die medicatie vergeet in te nemen ![]()