Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ans

Ans

29-06-2011 om 14:39

Met 11 naar middelbare school

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Interessante cijfers elisa

Dat er een 11-jarige in vwo-3 zit is opvallend, maar wel begrijpelijk. Maar ik verwonderde me er erg over dat er ook drie 11-jarigen in de havobovenbouw zitten. Je zou zeggen, als je zo goed kan leren dat je tig keer versneld bent, waarom dan geen vwo? En ik ben helemaal benieuwd waarom er zelfs 11-jarigen in de vmbobovenbouw (basis/kader) zitten.

skik

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-07-2011 om 17:12

Skik

Er zijn leerlingen die dan wel kennis goed in zich kunnen opnemen maar die zeer veel moeite hebben met reproduceren/toepassen en/of moeite hebben met plannen en taakgericht werken. Vergelijk het maar met snelle computer, langzame of defecte printer. Ook het niet hebben leren leren heeft daarmee te maken.
Daarnaast heeft een deel van de meer- en hoogbegaafde leerlingen last van faalangst en onderpresteren. Afzakken van VWO- naar Havo en zelfs nog lager niveau komt ook bij deze kinderen vaker voor dan je zou vermoeden.
Ik ken er een paar en het is triest. Er zou veel meer inzitten als school meer kennis van en ervaring zou hebben met dit soort leerlingen en er meer specifieke begeleiding voor dit soort kinderen mogelijk zou zijn.

Ik was ook 11

...en ben prima terecht geklomen al zeg ik het zelf.
Verder wel eens een kind op mijn school met 9 laten gaan, is ook goed gegaan. Hangt een beetje van het kind af ook.

Haha

"geklomen" haha die l moet er ff uit natuurlijk

Maar elisa

Als je van het type 'snelle computer, langzame printer' bent, zal je doorgaans niet een paar keer versnellen op de basisschool zodat je met 11 jaar al in de bovenbouw zit. Dan gaan ze op de basisschool proberen je werktempo te verhogen ofzo. Je zal ook minder snel opgemerkt worden als slimmerik. Kinderen die versnellen zijn toch vaker kinderen die zowel makkelijk info opnemen als het makkelijk toepassen/reproduceren, dusdanig succesvol zijn dat ze 'bewijzen' een slimme leerling te zijn.

En als je een paar keer versneld bent dat je heel jong op het vo terecht komt, zal dat toch in een vwo-klas zijn. Als het dan in de eerste klas niet lukt, zullen ze je niet laten afstromen maar je laten doubleren. Het lijkt mij dat ze dan eerder zullen denken dat het toch een beetje te snel is gegaan allemaal dan dat de leerling het niveau niet aankan.

Dus ik snap nog steeds niet hoe je als 11-jarige in de bovenbouw van VMBO-kader/basis kan zitten.

skik

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-07-2011 om 13:19

Pelle

Je hebt gelijk hoor; dat is wel heel vreemd. Zal idd wel een foutje zijn...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-07-2011 om 13:27

Skik

Dat van die 11-jarige in het VMBO zal wel een foutje zijn.
Verder is mijn zoon (hb en ADHD) typisch een gevalletje snelle computer, langzame printer. Als je hem niet een op een begeleidt en hij geen extra aandacht en hulp krijgt bij het leren leren en taakgericht werken komen zijn cognitieve vermogens er niet uit. De ADHD zit de hb in de weg en andersom. Plus dat hij faalangstig en perfectionistisch is.
Hij heeft de kwaliteiten voor Gymnasium, maar de werkhouding nog niet. Hij kan niet plannen, niet taakgericht werken, hij is chaotisch en maakt er een zooi van. Daarvoor heeft hij goede begeleiding nodig (die hij gelukkig straks ook wel krijgt dankzij het rugzakje).
Ik ken een jongen die net als zoon is en die is begonnen met Gymnasium en zit nu op de Havo. Helaas kreeg hij niet de juiste extra aandacht en begeleiding...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-07-2011 om 13:29

Cobi

Ik denk dat een leerkracht de hb als zodanig dan waarschijnlijk niet zal herkennen en het eerder in ADHD, PDD-NOS oid zal zoeken. Dat soort misdiagnoses komen nog veel te vaak voor.
Leerkrachten zouden standaard meer geschoold moeten zijn in de kenmerken van hoogbegaafdheid en dan met name de overlap tussen hb en ADHD etc. En beter naar ouders moeten luisteren want die komen vaker en eerder met een juiste "diagnose" dan school.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-07-2011 om 16:14

Cobi

Hoogbegaafdheid komt in vele verschillende vormen. Net als ADHD, autisme etc. Plus dat ieder kind anders is en eea zich bij ieder kind anders manifesteert.
Hoogbegaafdheid op zich is niet alleen maar zaligmakend; zie het cliche van "de gestoorde professor". De grens tussen gek en geniaal is een dunne...
Meer info hierover kan je vinden in het boek van Tessa Kieboom "Hoogbegaafd; als je kind (g)een Einstein is".

Massi Nissa

Massi Nissa

11-07-2011 om 20:54

Elisa

Ik zit ook in stijgende verbazing jouw berichtjes te lezen. Zelfs de meest toegewijde leerkracht is ook maar HBO-opgeleid en heeft nog dertig andere kinderen in de klas. Hoe kan zij dan in vredesnaam iets zien dat zo diep verborgen is onder allerlei ander, veel duidelijker in het oog springend gedrag? Als ik jouw beschrijving zo lees, is de halve kleuterklas van mijn dochter hoogbegaafd. Dat meen ik serieus.
Verder vind ik hoogbegaafdheid geen aandoening en trek ik stellig jouw mening in twijfel dat ouders bij uitstek de meest betrouwbare bron zijn wat de (hoog)begaafdheid van hun kroost betreft. Ik heb andere ervaringen in en buiten het onderwijs.
Tenslotte is elk hoogbegaafd kind uniek, zeker, maar de meeste hb kinderen die ik ken, hebben geen diagnose als ADHD, ASS of wat dies meer zij. Het is volgens mij nog steeds heel normaal om hb te zijn en een doodgewoon kind. Maar als ik me vergis, hoor ik het graag.
Groetjes
Massi

Tirza G.

Tirza G.

11-07-2011 om 23:41

Nou

Inderdaad. Er zijn hoogbegaafde kinderen die tamelijk probleemloos door het leven gaan. Hoogbegaafdheid is een kadóótje - en je mag zelf weten of je het uitpakt.
Mijn kinderen zijn tegen diverse HB-gerelateerde-problemen aangelopen en hebben dat op verschillende wijzen opgepakt/opgelost. Op een manier die meer bij hun karakter/insteek past, dan bij hun hoogbegaafdheid. Zo is zoon een onderpresteerder pur sang. Hij heeft het uitgevonden en tot kunst verheven. Een bewuste keuze. Vergis je niet Elisa, een HBer gaat óók puberen en VOgedrag vertonen waar je je van op je achterhoofd krabbelt. HB zijn betekent namelijk afwijken. En dat wil je als puber niet. Zo speelde zoon práchtig piano en zat in de brugklas netjes muzieknoten te leren en de lettergrepen van zijn naam te klappen. En waarom? Omdat hij geen zin had de docent te vertellen dat hij dat al kon. En waarom niet? Omdat je dan naar voren moet komen en een stukje vooooooordoen. Nou, hij ging nog liever dood. Dan maar een jaar lang basics. Ssssssonde. Het schoolorkest? De schoolband? No way dat ik met die sukkels op een podium ga staan. Tja. Dan kun je praten als brugman - het is zíjn keuze.

Tirza

Zus

Zus

12-07-2011 om 12:39

Totaalpakket

Wat ik zelf nooit helemaal begrepen heb ik hoe je IQ als zo'n los gegeven kunt beschouwen en op basis daarvan zeggen dat een kind gymnasium kan doen. Ergens eerder in dit draadje werd gezegd van een jongen die wel de kwaliteiten had voor gymnasium, maar niet de werkhouding. Dan heb je toch níet de kwaliteiten voor gymnasium? Alleen een hoog IQ?
HB zijn is wat mij betreft, of zou het moeten zijn desnoods, het complete pakket bezitten om op hoog niveau te functioneren. Je kunt het toch ook niet omkeren namelijk: een kind dat zich zeer goed kan concentreren, zeer goede werkhouding, inzet etc naar het vwo sturen. Dáár is dan geen discussie over. Omgekeerde situatie vinden we dan wel een optie?

Cobi...roerend met je eens.

Ik denk overigens dat je een kind met een heel gemiddeld IQ maar een fabelhafte werkhouding, bovengemiddelde concentratieboog & een flinke dosis doorzettingsvermogen met een beetje extra support ook probleemloos door het tweetalig VWO met extra chinees & technasium zou kunnen loodsen. Waarom hebben dit soort kinderen eigenlijk geen recht op wat extra ondersteuning? Is het niet schandalig dat ze gewoon worden afgevoerd richting 1-talige HAVO? Met een beetje extra suopport zou er toch echt veel meer inzitten.

cornelie

cornelie

12-07-2011 om 15:01

Ingridt en cobi

Ik ben het ook roerend met jullie eens, jullie postings van vandaag onderschrijf ik helemaal.
Kijk ik naar mijn zoon (niet dom maar niet hb) met slechte concentratie en werkhouding, dan heeft hij havo-advies gekregen vanwege zijn werkhouding. Hij heeft nooit extra werk of pluswerk of zo gekregen op de basisschool, hij vindt het allemaal wel best, is niet uitgedaagd, terwijl dat misschien juist voor zijn werkhouding wel goed was geweest. Bij hem in de klas zit een hb'er (met lobbyende ouder): allerlei extra werk, pluswerk en compacten maar met dezelfde werkhouding als zoon. Deze jongen heeft wel vwo-advies gekregen. Tegen hem wordt niet gezegd ga maar een treetje lager vanwege je werkhouding. Ik ben het spoor zo onderhand helemaal kwijt.

Primavera

Primavera

12-07-2011 om 15:10

Hangt van het kind af

Ons zorgenkind heeft een werkhouding van niks, is verder wel behoorlijk intelligent en steengoed in wiskunde, grammatica en andere vakken waarbij het vooral op logisch beredeneren terecht komt. Hij zou een fantastische wetenschapper in wiskunde, kernfisica (of noem iets anders nerd-achtigs) zijn en kan verder ook helemaal niets anders. Praktijkopleidingen zijn niet aan hem besteed, omdat hij volledig a-praktisch is en ook volledig interesse verliest bij herhaling of te makkelijk werk. En hoe lager de opleiding des te meer herhaling en leerwerk en des te minder begripwerk.
Vandaar dat wij er toch op zullen inzetten om hem naar een gymnasium of technasium te krijgen. Of hij gaat later een studie doen waar hij helemaal zijn ei in kwijt kan of hij kan direkt een gehandicapten-uitkering gaan trekken (waar je in mijn woonland ook nog eens niet van kan leven).
Ik denk dat het voor de maatschappij ook handiger is als hij later zijn eigen brood kan verdienen en dus neem ik graag elke hulp die beschikbaar is aan op de weg daar naar toe.
Mijn andere kinderen zullen het, op wat ouderlijke hulp bij huiswerkbegeleing na, echter zelf moeten doen. Ik heb niet het idee dat dat oneerlijk voor hen is, zo leuk is het nou ook weer niet om de handicap van zorgenkind te hebben en zij zullen zich ook eventueel met andere studiewegen kunnen redden.
Wellicht speelt er voor sommige HB-kinderen ook wel iets dergelijks
Groeten Primavera

Maylise

Maylise

12-07-2011 om 15:36

Hulp

Ik snap heel goed dat ouders de beschikbare hulp zoveel mogelijk gebruiken. Een beetje pushen is mij ook niet vreemd. Als ik een kind zou hebben waarvan ik zou weten dat hij meer zou kunnen & ik zou hulp van derden kunnen krijgen om het kind wat te pushen om dat ook te bereiken dan zou ik ongetwijfeld die kans ook nemen.

Natuurlijk stopt die hulp een keer, namelijk als ze gaan studeren dan zullen ze het helemaal zelf moeten doen. Echter ik vind dat je van een 12jarige nog niet dezelfde volwassenheid hoeft te verwachten als van een 18jarige. Daar mag je nog wel wat meer pushen.

Voor hoogbegaafheid kan je overigens geen gesubisidieerde hulp krijgen. Voor andere dingen zoals ADHD wel dus een hb'er in combinatie met een stoorenis kan wel hulp krijgen maar een gewone hb'er zal het ook met pa en ma moeten doen. Terecht overigens.

En uiteindelijk mogen er uit de IQ test nog zulk mooie cijfertjes komen maar het is maar een test en het zegt helemaal niks over hoe de schoolcarriere en verdere carriere van betreffend kind zal gaan. Daarbij spelen heel veel factoren een rol. Maar ik snap heel goed dat je als ouder er gewoon 100% voor gaat en probeert je kind zo ver mogelijk te krijgen.

Maylise

Maylise

12-07-2011 om 15:37

Cobi

Zover ik weet kunnen hoogbegaafde kinderen geen aanspraak maken op extra hulp. Het kan natuurlijk zijn dat een school er zelf voor kiest om een apart traject te hebben voor hb kinderen of andere extra's wil bieden maar daar is geen enkele verplichting toe.

Primavera

Primavera

12-07-2011 om 17:28

Pelle

Tja, ander land, hè. Ik ben niet helemaal meer zo bij met de nederlandse VO-mogelijkheden. Ik bedoel een gymnasium zonder klassieke talen, maar daarvoor in de plaats technisch tekenen of iets dergelijks.
Ze hebben hier de keuze uit klassiek of technisch Lyceum, wat overeenkomt met Gymnasium/VWO-niveao. Talenlyceum, Artestiek Lyceum, Economielyceum en nog wat die HAVO-nieveau zijn (extra integratiejaar nodig als je aan de universiteit wilt studeren) en professionele opleidingen die overeenkomen met VMBO-niveau's.
Het gaat erom dat hij ergens terecht komt waar vrij individualistisch wordt gestudeerd zonder allerlei leuke samenwerkprojecten of stages e.d. Gewoon ouderwets studiebollenwerk.
Ze zijn alleen hier vanaf 2010 ook met allerlei onderwijswijzingingen bezig, dus ik moet me nog orienteren hoe het er nou precies uit komt te zien.

Primavera

Primavera

12-07-2011 om 17:53

Whaah pelle

Nee, dat is het dus beslist niet.
Ik ben ergens wel blij dat het onderwijssysteem hier ouderwetser is en ze helemaal niet doen aan al dat sociale-emotionele gedoe erom heen. Kort door de bocht, als je cijfers goed zijn, dan is je werkhouding tenminste voldoende en hoeft niet nog eens apart beoordeeld worden. Per slot van rekening is werkhouding alleen, zeker als dat door observaties van een ander beoordeeld moet worden, ook niet een voorspeller van wat je kunt, alleen dat je waarschijnlijk later een goede werknemer zal zijn omdat je hebt geleerd hoe met je houding je meerdere te pleasen.
Geheel ot krijg ik soms het idee dat dat het speerpunt aan het worden is van de nederlandse schoolcarriere van kleuter af aan: hoe laat ik zien wat ze willen zien, zodat ze denken dat ik het goed kan, zonder dat me dat expliciet gevraagd wordt.
Groeten Primavera

Verbazing

Ik lees dit draadje met stijgende verbazing. Het verhaal van Elisa is in mijn beleving absurd. Het is idioot hoe ze met haar zoon bezig is en ook uitzonderlijk. Ik begrijp er echt helemaal niets van.

Onze zoon die best pienter is maar wel autistisch krijgt enkel wat extra hulp bij het plannen. Hij besteed een half uur als hij zin heeft aan zijn huiswerk.

Wat onze zoon extra heeft is de begeleiding als hij verzuimt door zijn ziek zijn.

Het is heel simpel, een kind moet zelf willen en dan zal het ook zijn doel bereiken. Hier wil zoon naar het gymnasium, dat is een mooi streven maar met HAVO zijn we ook tevreden als ouder.

Elisa, Waarom stuur jij in hemelsnaam je kind naar het gymnasium als hij niet taakgericht kan werken, als het niet kan plannen en nog te jong is om echt te overzien wat het voor hem inhoudt?

cornelie

cornelie

12-07-2011 om 21:24

Woord

Nikus, is het nou nodig om het woord "idioot" te gebruiken als je hebt over hoe Elisa met haar kind om gaat?

Massi Nissa

Massi Nissa

12-07-2011 om 21:42

Ingridt

IngridT: "Ik denk overigens dat je een kind met een heel gemiddeld IQ maar een fabelhafte werkhouding, bovengemiddelde concentratieboog & een flinke dosis doorzettingsvermogen met een beetje extra support ook probleemloos door het tweetalig VWO met extra chinees & technasium zou kunnen loodsen. Waarom hebben dit soort kinderen eigenlijk geen recht op wat extra ondersteuning?"
Op deze vraag weet ik het eenduidige en bijzonder voor de hand liggende antwoord (ik zit nog wel eens op het HB-forum te neuzen, dus ik heb het rechtstreeks van de bron): HB-kinderen zijn potentiele messiasjes in de dop. Als die maar goed begeleid worden, gaan ze de wereld redden van de ondergang, of in elk geval enorm verbeteren. Doorsnee kinderen met een goede werkhouding zijn niet briljant, daar heb je uiteindelijk weinig aan behalve belastingtechnisch.
Groetjes
Massi

Oh massi dank je.....

potentiele messiasjes vs brave belastingbetalers...nee, dat werpt idd een heel ander licht op de zaak....

Ingrid

Tirza G.

Tirza G.

12-07-2011 om 22:25

En het jammere is

Dat er nauwelijks docenten zijn om die briljante geesten te begeleiden. Want die zijn allemaal hun leraar de baas. Jammer hoor.
Ik ken een (jongvolwassen) HBer die de ene studie na de andere afbrak en nu de hele wereld rondreist om pokertoernooien bij te wonen. Verdient smákken geld, ziet heel veel landen, verblijft in luxe resorts en heeft de tijd van zijn leven. Wel een wat schimmig wereldje en pa en moe zijn niet echt blij met het patserige gedrag, maar ja, zo kun je je IQ natuurlijk ook gewoon gebruiken.

Tirza

Nikus

"Waarom stuur jij in hemelsnaam je kind naar het gymnasium als hij niet taakgericht kan werken, als het niet kan plannen en nog te jong is om echt te overzien wat het voor hem inhoudt?"

Als hij naar de Havo of het vmbo zou gaan, zou hij dezelfde problemen met taakgericht werken en plannen.

skik

Vic

Vic

12-07-2011 om 22:36

Vergelijking

Ik moet voor mijn werk regelmatig een bijscholing volgen die alle medewerkers, van lbo tot academisch niveau, moeten volgen. Bij die cursus zitten ook verplichte contactlessen. Nu ben ik niet hb maar wel redelijk 'bij' en die verplichte lessen gaan zo tenenkrommend langzaam. Ik heb dan tijdens zo'n dagdeel al vier keer de reader (54 pagina's, dat is de hele stof) doorgelezen, en er komen vragen van sommige collega's waar ik helemaal iebel van wordt. Soms roep ik dan wel eens 'staat op blz. 34', en krijg dan als reactie 'maar wat staat daar dan. Ik snap het niet'. Nou ja, over het algemeen kom ik die 4 dagdelen wel door, maar ik moet er niet aan denken dat ik 4 of 5 jaar op zo'n niveau les zou moeten volgen.
Ik denk dat dat vergelijkbaar is met een kind met iq van 140+ dat naar de havo of mavo moet.

Primavera

Primavera

12-07-2011 om 22:38

Pelle

Ik zeg niet dat het niet nuttig kan zijn, ik weet alleen wel aan de hand van jouw link dat zoiets absoluut niet geschikt is voor mijn zoon.
Het gaat allemaal over HOE, op welke manier je zou moeten werken, de vorm van toekomstig werk en minder over, WAT je nou aan droge kennis moet weten, de inhoud van toekomstig werk. Dat hoe is gewoon niet aan mijn zoon besteedt, hij zal het toch anders op zijn einzelganger manier doen. Als hij zich eerst door allerlei hoe-voorschriften moet heenworstelen voordat hij met de inhoud kan beginnen haakt hij af (ik en zijn vader ook waarschijnlijk).
Het doet me een beetje denken aan persé op teamsporten moeten, omdat dat zo goed voor sociale ontwikkeling en samenwerking zou zijn, wat het resultaat heeft dat een kind dat de schurft heeft aan dat soort sporten helemaal op houdt met sporten, terwijl een individuele sport veel plezier, voldoening en veel betere resultaten zou geven in zijn geval.
Groeten Primavera

Maylise

Maylise

12-07-2011 om 23:19

Werkhouding

Mijn belangrijkste beweegreden om mijn luie maar best slimme zoon (niet hoogbegaafd overigens zover ik weet) wel naar het VWO te willen en hem ook dat VWO door te slepen was dat de problemen die we tegen zouden komen op het VWO precies hetzelfde zouden zijn als op de HAVO of MAVO. Als ik hem puur aan zichzelf had overgelaten zou hij waarschijnlijk een diploma op het laagste VMBO niveau hebben gehaald of zo. Nou vooruit misschien zelfs VMBOt maar zelfs dat zou me verbazen.
Zijn abonimabele werkhouding was namelijk niet alleen te slecht voor het VWO maar ook zeker voor de havo en de mavo.

Wat dat betreft begrijp ik heel goed dat Elisa haar zoon naar het VWO wil hebben want de tijd ze kwijt is aan begeleiding zal niet minder zijn op de havo of het vmbo. Misschien zou een jaar later beter zijn geweest maar ik ken haar zoon niet dus het kan goed zijn dat dit wel de beste oplossing is.

Ik vond het zelf nogal zonde om mijn zoon maar aan zichzelf over te laten dus ik heb hem de school door gesleept. Dan kan je natuurlijk zeggen dat hij eigenlijk geen vwo niveau had maar aan het eind van de dag gaat het er om of je dat diploma hebt en niet of je het niveau van het diploma hebt.

Werkhouding wordt niet anders op een ander niveau dus dan maar er uit zien te krijgen wat er in zit.

10 en gymnasium

dat bedoelde ik met mijn vraag. Als ik de waslijst zie waar Elisa kind hulp bij nodig heeft rijst bij mij die vraag op? Waarom i. Hemels aam op zijn 10 e naar het gym?

Volgens mij is het kereltje gewoon te jong. Dat het op de maco of hav dergelijke problematiek ook tegenkomt is evident.

Nikus

Nikus

12-07-2011 om 23:34

Coby

Ik ken de geschiedenis maar dat doet niets af aan mijn mening. Als ik lees wat het ventje allemaal moet dan krijg ik hèt Spaans benauwd.
De term idioot is wellicht niet gepast maar ik heb de wenkbrauwen zo'n beetje op mijn achterhoofd als ik het lees.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.