Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Middelbare school keuze. (in hoeverre beslist kind zelf??)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd. Onze oudste zit in groep 8 dus er moeten dingen besloten worden. Ik hoor jan en alleman om me heen roepen dat het kind zelf daar een belangrijke rol in moet spelen. Die moet zich thuis voelen op zijn nieuwe schoole etc etc. Daar kan ik op zich helemaal inkomen, maar na een paar scholen bezocht te hebben blijkt dat zoonlief vooral gegrepen is door dingen als de spectaculaire scheikundedemonstratie op school A. of de blitse kunstjes van de sportende pubers op school B. Nou niet echt de zaken op basis waarvan je een gegrond besluit neemt om de komende 5 of 6 jaar ergens door te brengen lijkt me. Heb ik nou zo'n naief kind? En hoe gaan jullie met dit soort dingen om? Zoonlief is uiterst flexibel, en zal volgens mij zonder boeh of bah straks 'zijn' keuze maken die vooral gebaseerd is op onze meningen over eea, maar ik ben benieuwd of andere bijna-brugklassers diepgaandere visies hebben wat betreft de schoolkeuze....

Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee

Ingridt: "maar ik ben benieuwd of andere bijna-brugklassers diepgaandere visies hebben wat betreft de schoolkeuze.... "
Onze dochter heeft dat ook niet en vlgs mij maar weinigen in haar klas. Scholen spelen hier ook handig op in (heb zelf gewerkt op een middelbare school) door flitsende proeflessen (met cadeau of "iets leuks" dat mee naar huis genomen kan worden) en open dagen met leuke dingen die blijven hangen als schei- en natuurkundeproefjes etc. De school wordt voor de kinderen ook wel erg aantrekkelijk gemaakt en daar door de keuze voor ons moeilijk.
De keuze hier in middelbare scholen is niet groot, ik probeer door de mooie pr-verhalen heen te prikken en ik probeer dochter dat ook te laten inzien. Dochter heeft zeker een stem in het kapittel, maar mijn man en ik zeker ook, vooral omdat we nog meer kinderen hebben. We zijn er dan ook nog helemaal niet uit.

Jujube

Jujube

28-01-2009 om 16:30

Tsja

Ik heb nu al 2 kinderen op het VO. Zoon wilde graag naar een school met zeer vernieuwend onderwijs (wij twijfelden een beetje), maar werd daar niet aangenomen. Omdat hij een hoge citoscore had kon hij nog op een flink aantal scholen terecht. Hij wilde heel graag binnen de stad naar school en zit nu op de school waar man vroeger ook op zat. Was dus geen eerste keus, maar hij heeft 't er erg leuk (zit nu in de 4e). Dochter was direct erg enthousiast over een hele andere school. Toen ze daar een middagje was geweest wist ze zeker dat ze daarheen wilde; prettige sfeer en redelijk wat structuur. Ook zij heeft 't erg naar haar zin (zit in de 1e).
Vrienden en vriendinnen op andere scholen zijn eigenlijk bijna allemaal erg enthousiast over 'hun' school. Ik denk persoonlijk dat de meeste kinderen op de meeste scholen het echt wel naar hun zin hebben. Zo lang het geen echt slechte school is, maakt het m.i. niet erg veel uit. Zeker als je kind redelijk makkelijk in de omgang is lukt 't allemaal wel.
In mijn omgeving zijn wel wat mensen die hun kind persé op een bepaald gymnasium of een bepaald lyceum willen hebben en doodsbang zijn dat hun kind dan niet wordt aangenomen/ingeloot. Daar heb ik, na de ervaring met oudste, geen last meer van
Groet,
Jujube

Vera*

Vera*

28-01-2009 om 16:36

Zoon

Hier hebben we keus genoeg uit scholen. Vorig jaar naar vier open dagen gegaan. Daar viel al één van af. Een ander valt af omdat het een school is met minder structuur/duidelijkheid (ondanks het technasium wat hij eerst wel wilde). Er zijn nog twee opties: of het wordt tweetalig onderwijs of het wordt een school met veel structuur en goede begeleiding. Op dit moment heeft tto nog steeds de voorkeur bij zoon maar ik wil nog meer info over het nivo van Engels en de native speakers. Oja, aangezien ik geen auto rijd heb ik ook gekeken naar bereikbaarheid met het ov.

Maylise

Maylise

28-01-2009 om 17:09

Kiezen met beleid

In principe mogen de kinderen wel meebepalen maar ik stuur wel wat. We bezoeken open dagen en bespreken dan thuis wat we er van vonden met elkaar en waarom. Als kind naar een bepaalde school wil praten we samen over de voor en nadelen van die school.
Of de stem van kind doorslaggevend is hangt er van af. Als de keus is tussen scholen die ik principe goed vind mag kind beslissen maar als kind nou voor een school zou gaan waar ik echt niet achter kon staan dan zou ik een alternatief vinden en kind subtiel die richting op krijgen.
Ik zou in elk geval niet de hele verantwoordelijkheid voor het kiezen bij het kind leggen. Als ik gegronde redenen heb om persé wel of niet voor een school te kiezen moet ik die beslissing nemen want ik ben op dat moment nog verantwoordelijk voor het welzijn van mijn kinderen. Bovendien kan ik dingen toch nog vaak beter over zien en zie ik misschien bepaalde dingen die de gemiddelde 12jarige nog niet echt belangrijk vindt.

Maylise

Nee

hoi
ik zou mijn dochter laten weten dat ze een stem heeft, ik zal naar haar luisteren maar uiteindelijk zullen wij als ouders de beslissing maken.

ik wilde vroeger namelijk per se naar de openbare mavo, net zoals beste vriendinnetje destijds. Eigenlijk was dat de belangrijkste reden (maar dat zei ik uiteraard niet). en o wat was ik boos dat het niet mocht.
ik moest van hen naar een brugklas en ben uiteindelijk op het vwo terecht gekomen.

zegt genoeg denk ik?

groetjes
Gruffalo

Minet

Minet

28-01-2009 om 18:45

Onze tweelingzoons kozen in groep 8 beiden een andere openbare scholengemeenschap in onze woonplaats, beiden waren zeer stellig dat hun keus het moest worden.
Toen kwamen de opendagen, de rondleidingen met hun groep 8, de openbare lessen, en was zoon 2 al heel snel van gedachten verandert. Hij is nl. nogal sfeergevoelig, en vond de school van zijn keuze verschrikkelijk! Daar wilde hij werkelijk niet heen.
Uiteindelijk gingen ze dus samen naar dezelfde fijne school, die een warme huiselijke sfeer uitstraalt, ondanks het feit dat hij in een paar jaar tijd bijna is verdubbeld qua leerlingenaantal.

Gruffalo, het voorbeeld dat jij schetst zou hier ook absoluut niet kunnen. Het nivo werd in overleg met school, kind en ouders vastgesteld, daarna mochten zij zelf een school kiezen waar dat onderwijs gegeven werd.
Vervolgens bedachten ze dat ze toch eigenlijk ook wel tweetalig onderwijs wilden volgen, omdat dat op de school van hun keuze mogelijk was.

Groetjes, Minet

Vera*

Vera*

28-01-2009 om 19:14

Even duidelijk

Zoon en ouders zitten wel op dezelfde lijn voor wat betreft schoolkeuze. De ene school met minder structuur wilde ik liever niet maar dat was ook zijn voorkeur niet.

Astrid

Astrid

28-01-2009 om 19:18

Hier zijn we het niet eens

Zoon en mijn man willen naar school 1 en ik zelf wil hem op school 2.

School1 biedt TTO waar zoon absoluut heen wil. Moet nog wel een toelatings procedure door. Mijn mans keuze is het omdat deze school het meest dicht bij is en klassen heeft die lang bij elkaar blijven. Ik vind het zelf een kille school en de communicatie met de docenten niet zo (heb al een paar gesprekken gehad omdat zoon zorgleerling is).
School 2 is veel warmer, goede zorgstructuur en goede communicatie met docenten. Man vindt deze school saai, te degelijk, Christelijk en te ver weg (5 min. verder, wel een extra kruising over). Verder vindt man dat zoon het hoogste moet grijpen wat mogelijk is. Ik vind gewoon VWO genoeg voor hem.
Het zijn beide goede scholen.

Brianna F

Brianna F

28-01-2009 om 20:20

Zelf kiezen

of de school in de "stad" , stadse mentaliteit, geen bekenden op school of school in volgende "dorp" met de daarbij horende dorpse mentaliteit en 99 % van de klasgenoten gaat naar die school.
De keuze was nog nooit zo eenvoudig.

Annet

Annet

28-01-2009 om 20:42

Deels eigen keuze, deels onze

Dochter kan goed leren en heeft zich behoorlijk verveeld op de basisschool. Wij gaan dus voor VWO of VWO+/Gymnasium.
Qua afstand en identiteit komen drie scholen in aanmerking. School 1 valt af omdat zij heel weinig VWO-klassen hebben. Dochter is nu wel lang genoeg de nerd van de klas geweest.
School 2 heeft havo/vwo brugklassen en 2 gymnasium brugklassen. School staat goed bekend.
School 3 is een gymnasium. Staat ook goed bekend. Dochter is daar geweest voor verbreding voor groep 7 en 8. Deze school heeft haar voorkeur maar die voorkeur heeft ze als sinds haar oppassen (2 zussen) ook naar die school gingen. Niet gebaseerd op echte dingen dus.
Wij vinden zowel school 2 als 3 goed, gymnasiumkeuze is al duidelijk (aangenomen dat de cito goed gaat, maar gezien de constante scores van dochter komt dat wel goed). Nu proberen we haar te overtuigen dat ze beter kijkt naar beide scholen. Waarom zou je voor één van beiden kiezen. Wat vind je de verschillen?
De open dagen heeft ze gelukkig ook vorig jaar al bezocht, dus de overdondering door de leuke proefjes en proeflessen is al geweest.

Yta Chalne

Yta Chalne

28-01-2009 om 21:43

Samen

Hier hebben we de puberella's zelf laten kiezen uit drie scholen die we samen met hen hebben geselecteerd uit het grote aanbod aan scholen op fietsafstand. Hun keuze is gemaakt op basis van de open dag; wat een school daar wil laten zien zegt meestal best wat over een school. De school die het uiteindelijk geworden is was bij allebei overigens niet mijn eerste keus, maar ze hebben voor zichzelf goed gekozen (blijkt uit het plezier waarmee ze naar school gaan)
Overigens ben ik altijd wat verbaasd over het grote percentage ouders wat hecht aan een kleine school, mijn absolute voorkeur gaat uit naar grote scholen. Veel meer kans dat je daar aansluiting zult vinden.

IngridT

IngridT

28-01-2009 om 22:46 Topicstarter

Nou,

om jullie de waarheid te zeggen is de keus hier in principe ook vrij simpel. In tegenstelling tot veel grote-stedelingen hier hebben wij de keus uit maximaal een school of 2. eentje op een km of 7 fietsen, en eentje op een km of 17. Willen we het aanbod verbreden dan komen we boven de 20 km enkele reis.

Met een lichtgewicht groep 8-er van krap 32 kg, en de wetenschap dat bijna alle dorpsgenoten naar de 7-km school gaan, in combinatie met redelijk vergelijkbare kwaliteit is de keuze dan ook redelijk voor de hand liggend. Maar ik was toch benieuwd hoe jullie & je groep-8 ers met eea omgingen. Niet zoveel anders dan wij geloof ik....

Ingrid

Tirza G.

Tirza G.

29-01-2009 om 00:12

Bintje - meer kinderen

Hoezo, je hebt meer kinderen? Of nee, dat snap ik wel natuurlijk Maar die hoeven toch niet per se naar dezelfde school?

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

29-01-2009 om 02:02

Beetje keus van kind beetje keus van ouders

Ik heb voordat mijn oudste dochter naar het vo ging goed geluisterd naar andere ouders, de sfeer opgesnoven bij open dagen e.d.. Daaruit heb ik opgemaakt dat ik liever niet wilde dat ze naar een paar scholen ging. Ik heb dus wel sturend gewerkt door haar keuze naar twee scholengemeenschappen te duwen. Tussen die twee mocht ze vrij kiezen. Bij een school heb ik achteraf het gevoel dat ik daar goed aan heb gedaan. Verder leert de ervaring dat met elke school wel iets is. Zelfs op de school die je zo perfect toescheen komen situaties voor waarbij je niet staat te juichen.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-01-2009 om 02:03

Mijn dochters

zaten en een zit er nog op 2 verschillende scholen. Wat voor de een goed is is niet persé goed voor de ander.

reina

reina

29-01-2009 om 06:44

Beide

Ik vind ook dat je allebei moet beslissen, de ouders sturend, maar het kind moet het ook zien zitten. Ik herinner me nog dat mijn dochter tijdens de open dagen op 1 school direct zei 'hier ga ik niet naar toe, ik vind het hier gewoon niet leuk', terwijl het een heel goed bekend staande school was. Ik begreep haar gelukkig, want ik vond de sfeer ook niet goed. Maar ook al had ik die school wel zien zitten, dan had haar stem zeker een rol gespeeld. Ik vind overigens ook niet dat kinderen uit een gezin naar dezelfde school moeten gaan. Een van mijn kinderen ging zelfs buiten onze woonplaats naar school, omdat er in Amsterdam een (kleine) school stond die helemaal bij hem paste, terwijl zijn zus wel hier op school zat.

Mari

Mari

29-01-2009 om 08:25

Ik bepaal

tot een bepaalde hoogte dan.Wij hebben een extra factor erbij, wat de keuze wat moeilijker maakt. Dochter heeft een rugzak en dan is de belangrijkste factor, hoe gaan de scholen om met de rugzak. Het kan verder een geweldige school zijn, maar als ze niet voldoende begeleiding kunnen geven, dan valt die af. En dat is iets wat dochter niet kan bepalen. Ook ik bepaal naar welke open dagen we gaan. Dochter zei laatst dat ze niet naar een bepaalde school wou, want die was zo groot. Maar op mijn aandringen toch naar de open dag geweest en ze vond die school qua sfeer helemaal geweldig. Het is een belangrijke keuze, ik vind dat een kind van 11-12 jaar nog niet in staat is om zelf die keuze te maken. Voorkeur uitspreken mag uiteraard.

Tirza

Dat klopt helemaal, daar heb je helemaal gelijk in, maar als het ff kan, hoop ik dat ze voor dezelfde school kiezen, want dat is logistiek wat handiger, maar als dat niet zo is, dan is het ook goed.

maan.

maan.

29-01-2009 om 11:19

Meebepalen

Hier nog niet de keuze maar al wel ideeen. Volgend jaar gaan we rondkijken maar ik denk dat de keus wat mijn oudste dochter betreft al gemaakt is.. ze wil dolgraag professioneel verder in het dansen; de havo voor dans en muziek ziet zij wel zitten, dus dat willen we serieus overwegen. Overwegen! Maar we gaan ook rondkijken dichterbij al is het alleen maar om vergelijkingsmateriaal te hebben ook voor haar.

Voor de jongste dochter heb ik ook al mijn ideeen; een kleinschalige school zou voor haar het beste zijn, zal ze makkelijker haar draai kunnen vinden, bovendien weet ik van die betreffende school dat ze meer ervaring hebben met kinderen die, laten we zeggen, wat afwijken van gemiddeld. (Ze heeft geen 'stempel' maar wel haar eigenaardigheden)

Sandra

Sandra

29-01-2009 om 13:17

Voorselectie

Wij hebben zelf een voorselectie gemaakt. De scholen die een onvoldoende van de onderwijsinspectie hebben gekregen, hebben we geschrapt (ja ja, ik weet het, inspectie is niet zaligmakend, maar een ´voldoende´ lijkt mij toch niet teveel gevraagd van een school). De gereformeerde en reformatorische school hebben we geschrapt (daar komen we niet door de strenge toelating...). En de school met ´vernieuwend onderwijs´ hebben we geschrapt, dat lijkt ons niet geschikt voor onze zoon.
Zoon heeft vervolgens zelf ook nog een school van het lijstje geschrapt. Van diverse kanten kregen we berichten dat daar veel gerookt en gedronken zou worden, en dat lijkt het niets.
Er zijn nu vier scholen over, en dit zijn scholen waar we vrijwel alleen maar heel positieve dingen over horen. De komende weken zal moeten blijken of wij en zoon dezelfde opvatting hebben over welke school goed bij hem past. Hij laat zich over het algemeen erg goed sturen door ons, dus hopelijk gaat het nu ook goed. Ik heb er dan eigenlijk ook nog niet over nagedacht wat we doen als we het oneens zijn...

Lys Lionne

Lys Lionne

29-01-2009 om 22:19

Zoveel keus?

Ik lees in sommige postings dat er toch wel heel veel scholen zijn waar blijkbaar uit gekozen kan worden. Dat zal dan overwegend in de stad zijn? Hier in ons dorp is namelijk maar één school (VMBO-TL en hoger) en daar komt zoon niet voor in aanmerking en van de scholen in de directe omgeving (vanaf 6 km fietsen) bieden er maar 2 een stroming die hem interesseerd. Zoon is echter fysiek niet zo sterk en gaat het waarschijnlijk niet redden om 15 km enkele reis te fietsen. En ik kan het financieel niet opbrengen om een busabonnement maand in maand uit te betalen.... Blijft er één school over en die vind zoon gelukkig erg leuk en het zorgbeleid is er ook nog eens uitstekend. Zijn we uiteindelijk toch blij
Voor dochter was het overigens wat makkelijker, die had een HAVO advies en dan is er in mijn ogen toch wat meer te kiezen.

Tirza G.

Tirza G.

29-01-2009 om 23:28

Bintje

Ik dram nog even verder hoor Hoezo, logistiek? Je komt vrijwel nooit meer op de VO-school van je kind. Twee keer voor een rapportbespreking, nog eens een keer voor een info-avond of een musical en dat is het dan wel

Mijn kinderen zitten op verschillende scholen, al drie jaar lang en het heeft nog nooit (logistieke) problemen opgeleverd.

Tirza

Lynna

Lynna

30-01-2009 om 08:01

Bij ons

We hebben 2 goede middelbare scholen in ons dorp. Zoonlief mocht dus helemaal zelf zijn keuze maken, maar moest wel goed in overweging nemen dat ik op de ene school werkte. Dat hij op de andere school meer vrijheid zou hebben. Ik heb argumenten aangedragen, maar hij heeft zelf gekozen. Kon ook.

Dochterlief werd vanwege haar ze hoge begaafdheid afgewezen op mijn eigen middelbare school waar we allebei erg teleurgesteld over waren. De andere school hier heeft geen gymnasium. Dus naar 2 scholen in de stad geweest. Naar het tweetalig onderwijs had zij wel gewild, maar wij zagen op het schoolplein allerlei soorten kinderen en bovendien al veel politie in en om de school. Daar mocht ze dus niet heen. Gelukkig had ze het wel erg naar haar zin op die andere school in de stad, toen ze een ochtend met de gewone lessen mocht meedraaien. En nog steeds voelt ze zich er erg thuis, dat vind ik ook belangrijk, dat ze zich er fijn en veilig voelen.

Tinus_p

Tinus_p

30-01-2009 om 11:44

Duidelijke mening volgen

IngridT:
"Zoonlief is uiterst flexibel, en zal volgens mij zonder boeh of bah straks 'zijn' keuze maken die vooral gebaseerd is op onze meningen over eea, maar ik ben benieuwd of andere bijna-brugklassers diepgaandere visies hebben wat betreft de schoolkeuze...."
das t voordeel van een beinvloedbaar kind: Hij is beinvloed door blitse kunstjes, maar straks beinvloed jij gewoon terug...

Hoe dan ook, sommige kinderen hebben WEL een duidelijke mening, en als die er is, is het beter om die ook te volgen. Dat houdt kinderen gemotiveerd. De mijne iig wel

Tirza-2

Ik moet nog veel leren over ¨de middelbare school¨, we staan pas in het prille beginstadium )

Tirza G.

Tirza G.

30-01-2009 om 17:17

Precies bintje

En daarom blijf ik liefdevol doordrammen Of tenminste: neem dat niet mee in de overwegingen rond schoolkeuze. Echt, een volgend kind kan er weer compleet anders in staan. En dat zit oudste op de-niet-perfecte-maar-leek-toen-handige school. En da's zonde.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.