Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Middelbare school tto

Hallo,

Mijn dochter zit in groep 8 en moet een keuze maken voor een middelbare school. Ze twijfelt nu nog tussen een school met tweetalig onderwijs en een zelfstandig gymnasium. Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere ouders (/leerlingen/docenten) met het tweetalig onderwijs. Misschien zelfs met het Wolfert (of Marnix gymnasium) in Rotterdam? 
Online en op open dagen klinken de scholen wel erg perfect, maar ik hoor ook graag ongepolijste meningen😅


Zelfstandige gymnasia hebben meestal een nogal prestatiegerichte inslag en laten de zwakkere broeders en zusters het liefst tijdig afstromen (ook met zessen). De goede leerlingen hebben daar overigens weinig last van.
Bij tweetalig onderwijs zou ik erachter willen komen of de lessen worden gegeven door native speakers, of in het steenkolen-Engels. Ik denk ook dat het weinig echte meerwaarde heeft, omdat de meeste vwo-leerlingen sowieso al heel behoorlijk Engels lezen, schrijven en spreken als ze van school komen.
Ik zou dus kiezen waar het kind zich het best bij voelt, qua sfeer en/of eventuele vrienden en vriendinnen die naar dezelfde school gaan.

Buurmeisje heeft tweetalig onderwijs gedaan daar hoorde dan ook een extra diploma bij voor Cambridge Engels. Daarnaast hoorde er op die school nog een heel traject van uitwisseling en reisjes bij alleen dat is de laatste 2 schooljaren door corona niet gebeurd. 

MMcGonagall schreef op 04-03-2022 om 17:01:

Zelfstandige gymnasia hebben meestal een nogal prestatiegerichte inslag en laten de zwakkere broeders en zusters het liefst tijdig afstromen (ook met zessen). De goede leerlingen hebben daar overigens weinig last van.
Bij tweetalig onderwijs zou ik erachter willen komen of de lessen worden gegeven door native speakers, of in het steenkolen-Engels. Ik denk ook dat het weinig echte meerwaarde heeft, omdat de meeste vwo-leerlingen sowieso al heel behoorlijk Engels lezen, schrijven en spreken als ze van school komen.
Ik zou dus kiezen waar het kind zich het best bij voelt, qua sfeer en/of eventuele vrienden en vriendinnen die naar dezelfde school gaan.

Dat herken ik helemaal niet. Het gymnasium van mijn kinderen houdt kinderen heel lang binnenboord, ook met onvoldoendes, als ze het idee hebben dat de leerling onderpresteert. Ze zijn in dat geval ook bereid tot veel aanpassingen om een kind het toch weer te laten oppakken. Een kind gaat van deze school af als het oordeel is dat de druk (toch nog) te hoog is voor het kind. Hoe het gymnasium dat jij op het oog hebt, omgaat met afstromen, zou ik dus zeker navragen. 

Op dit gymnasium geven ze Cambridge Engels en de gewone lessen in het NL. Ze zeggen dat de kwaliteit van de (overdracht in de) vaklessen er onvermijdelijk onder lijdt als ze die in het Engels zouden geven. Dat klinkt heel logisch voor mij. Ik vind het persoonlijk van de zotte om buitenlanders hier naartoe te halen om in het Engels bijvoorbeeld biologie, wiskunde, geschiedenis of aardrijkskunde te komen geven. En bovendien blijf je dan zitten met het feit dat niet alle leerlingen alle finesses zullen meekrijgen van de lessen in het Engels omdat het nou eenmaal niet hun eerste taal is. In dat geval kunnen we het Engels beter tot voertaal uitroepen. Vind ik persoonlijk niks. Ik ben teveel gehecht aan mijn eigen taal. Ik zou dus niet voor TTO kiezen. Mijn kinderen doen wel Cambridge Engels. 

mij lijkt tweetalig onderwijs (engels) nuttiger dan grieks en latijn. 

Eens, ik hoor altijd dat afstromen veel makkelijk wordt ingezet op een scholengemeenschap dan op een apart gymnasium.

Tweetalig of Engels onderwijs is een gotspe. Ik heb als gast een aantal colleges mogen bijwonen van professoren/hoogleraren die hun lessen in het Engels gaven. Nog nooit zo'n vreselijk steenkolen-Engels en kreupeltaal gehoord als juist daar. Echt van het niveau: Joe teek ze middel lain end poet ze markers on it, end den kelkjuleet ze kommon dienominator.

Voeg daarbij dat het talenonderwijs op álle middelbare scholen al ver beneden het niveau van enkele decennia geleden is gezakt, en dan weet je dat dit niet bijdraagt.

Pejeka1 schreef op 04-03-2022 om 18:28:

Tweetalig of Engels onderwijs is een gotspe. Ik heb als gast een aantal colleges mogen bijwonen van professoren/hoogleraren die hun lessen in het Engels gaven. Nog nooit zo'n vreselijk steenkolen-Engels en kreupeltaal gehoord als juist daar. Echt van het niveau: Joe teek ze middel lain end poet ze markers on it, end den kelkjuleet ze kommon dienominator.

Voeg daarbij dat het talenonderwijs op álle middelbare scholen al ver beneden het niveau van enkele decennia geleden is gezakt, en dan weet je dat dit niet bijdraagt.

Ai esjoem det tietsjers on ze middelbare TTO skoel doe a a bit of ‘by-skoeling’ but despait det i agrie wit joe komplietlie.

Mijn dochter doet nu tto havo vwo 1e schooljaar. Zij vindt het heel leuk en wil het komende jaar ook weer. 
Het vergt wel extra leertijd bij huiswerk en toetsen omdat vooral de zaakvakken vertaald moet worden. Na de kerstvakantie is alles volledig Engels, ook spreken in de klas. Er zijn onderwijzers die uit Engeland komen en nu hier op Nederlandse les zitten, dus geen steenkolenengels. 
Met een gymnasium niveau moet het wel lukken lijkt mij. 

Noesse schreef op 04-03-2022 om 18:53:

Mijn dochter doet nu tto havo vwo 1e schooljaar. Zij vindt het heel leuk en wil het komende jaar ook weer.
Het vergt wel extra leertijd bij huiswerk en toetsen omdat vooral de zaakvakken vertaald moet worden. Na de kerstvakantie is alles volledig Engels, ook spreken in de klas. Er zijn onderwijzers die uit Engeland komen en nu hier op Nederlandse les zitten, dus geen steenkolenengels.
Met een gymnasium niveau moet het wel lukken lijkt mij.

Ik neem aan dat ze ook nog Nederlandse les krijgen? En zo ja, hoe oefenen ze dat dan als het gaat om beheersen van vakjargon in het Nederlands waar het vakken als economie, geschiedenis, aardrijkskunde of natuurkunde betreft?

Zelf docent Engels en geen fan van TTO, om meerdere redenen. Ten eerste: het is door het lerarentekort al moeilijk genoeg om voor een groot aantal vakken bevoegde docenten te krijgen, laat staan dat die ook nog vloeiend Engels spreken en geen steenkolen-Engels. Native speakers zijn daarvoor een oplossing, maar beheersen die het Nederlandse curriculum helemaal? Ten tweede: vakken moeten volgen in een taal die niet je moedertaal is, kan voor sommige leerlingen het verschil zijn tussen wel of niet een voldoende kunnen halen. Sterke leerlingen zullen daar geen last van hebben overigens. Ten derde: het eindexamen moet voor alle vakken in het Nederlands. Na de onderbouw moeten alle termen dus weer in het Nederlands worden aangeleerd. 
Het enige voordeel voor mij zou zijn dat leerlingen beter worden in Engels. Maar dat kun je ook bereiken op een school die naast regulier Engels, wat op het vwo ook al een heel behoorlijk niveau is, Cambridge Engels te doen. Dat bieden vrijwel alle scholen wel aan. 
Ik denk dat het geen verrassing voor je zal zijn dat ik voor het gymnasium zou gaan. Maar uiteindelijk gaat het erom waar je dochter zich het fijnst voelt. 

Onze oudste heeft ook voor die keuze gestaan zes jaar geleden. Overigens ging het om andere scholen. Zij heeft gekozen voor het gymnasium. Het voordeel van gymnasium is dat het handig kan zijn als je geen groot talenwonder bent. Dat klinkt misschien tegenstrijdig, maar Grieks en Latijn zijn redelijk logische talen. Wat voor bèta’s vaak goed te doen is. En dan hoef je geen Frans of Duits te doen. 
Oudste heeft overigens ook het Cambridge examen gedaan en in de vijfde versneld het gewone Engelse examen gedaan. Voor het niveau van het Engels hoef je het dus niet te doen. Ook is het tto vaak alleen in de onderbouw. Dat is omdat de examens in het Nederlands zijn.
Ik zou me vooral richten op hoe de school verder is, welke is het fijnste qua sfeer. Waar is de beste begeleiding voor de leerlingen etc.
Succes met jullie keuze!

Ik heb zelf tweetalig vwo gedaan, ondertussen alweer zo'n 25 jaar geleden (oef, wat voel ik me nu oud 😅). Toen stond het nog in de kinderschoenen en waren er bijv geen Nederlandse geschiedenisboeken beschikbaar in het Engels. Dat zal nu wel anders zijn. 
De docenten moesten zeker aan een bepaald niveau Engels voldoen. Op de universiteit is dat niet zo, daar heb ik inderdaad zulk steenkolenengels gezien bij enkele docenten. 
Ik heb het tweetalige als een voordeel ervaren. Het wordt zo natuurlijk, op een gegeven moment dacht ik gewoon in het Engels. Ik stond verbaasd toen op de universiteit medestudenten aan elkaar vroegen "wat is vessel" en dat de andere dan antwoordde "dat betekent vezel"😖. 
Het Engels is in het begin inderdaad een extra uitdaging, maar de toelatingseisen zijn niet voor niks hoger dan voor gewoon vwo (in mijn tijd tenminste). Ik had wel het idee dat de tweetalige klassen nog wat braver waren dan de andere vwo klassen. 

Pejeka1 schreef op 04-03-2022 om 19:02:

[..]

Ik neem aan dat ze ook nog Nederlandse les krijgen? En zo ja, hoe oefenen ze dat dan als het gaat om beheersen van vakjargon in het Nederlands waar het vakken als economie, geschiedenis, aardrijkskunde of natuurkunde betreft?

Niet alle vakken zijn in het engels er zijn een aantal vakken in her Engels 

Ik vind TTO ook niks, gym in het engels gaat nog maar geschiedenis en wiskunde? Lijkt me niet handig. Ik heb een keer een dagje bij International Business op HBO gezeten, mijn god wat een dramatisch engels was dat zeg. En of het nou echt zo handig is voor later, wat die scholen beweren? Hoeveel mensen werken er nou echt in een baan waar je veel engels nodig hebt?

Ik werk zelf ook in het (middelbaar) onderwijs en sluit me woord voor woord bij AlisonH aan. Het belangrijkste argument vind ik nog wel dat alles in de bovenbouw dus alsnog in het Nederlands moet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.