Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Middelbare school tto


Jesse_1 schreef op 07-03-2022 om 20:35:

Hier een kind dat tto heeft (gedaan). Ik moet zeggen dat ik het niveau Engels echt wel erg goed vind, dat heeft ongetwijfeld ook meerdere oorzaken. Ik weet niet wat het niveau van een gemiddelde (niet-tto) VWO scholier is natuurlijk. Tto gaat niet alleen over het Engels, maar je moet aan meer eisen voldoen om een tto-diploma te krijgen trouwens. O.a. literatuur. 

Literatuur hoort er ook op regulier vwo bij. Middeleeuwen tot en met 20e eeuw bij ons. Dat is niet exclusief voor TTO. Ook het niveau dat ze op het einde van 6 vwo hebben verschilt niet erg. 
TTO is denk ik wel een leuke uitdaging voor leerlingen en het haalt ook wel wat van de gêne weg die leerlingen bij regulier Engels vaak voelen als ze Engels met elkaar moeten spreken. Het heeft zeker voordelen (en nadelen), net als gymnasium. 
Waar het kind zich het prettigst voelt is wat mij betreft het belangrijkst, bij verder gelijke kwaliteit van de twee scholen. 

AlisonH schreef op 07-03-2022 om 20:50:

[..]

Literatuur hoort er ook op regulier vwo bij. Middeleeuwen tot en met 20e eeuw bij ons. Dat is niet exclusief voor TTO. Ook het niveau dat ze op het einde van 6 vwo hebben verschilt niet erg.
TTO is denk ik wel een leuke uitdaging voor leerlingen en het haalt ook wel wat van de gêne weg die leerlingen bij regulier Engels vaak voelen als ze Engels met elkaar moeten spreken. Het heeft zeker voordelen (en nadelen), net als gymnasium.
Waar het kind zich het prettigst voelt is wat mij betreft het belangrijkst, bij verder gelijke kwaliteit van de twee scholen.

Ja, uiteraard hoort literatuur er op het 'gewone' VWO ook bij. Maar bij tto moet je meer doen en extra opdrachten. Wat je krijgt in 6 VWO is compleet anders.

Vorig jaar ben ik met mijn kind wezen kijken op een TTO-school. Wij vonden de sfeer erg ongemakkelijk. Erg elitaire school (niet gek met ouderbijdrage van 700 euro per jaar voor TTO) en vooral erg geforceerd.
Kind zit dit jaar op een gymnasium dat helaas toch tegenvalt. Volgend jaar wordt een andere school. Het probleem op dit (noord-hollandse) gymnasium is dat ervan uit wordt gegaan dat de kinderen eventuele hiaten kunnen bijwerken op huiswerkbegeleiding. Mijns insziens moet je je schooltijd zonder kunnen afronden en schiet deze school tekort in de begeleiding. School is ook slecht bereikbaar voor contact.

234324324 schreef op 04-03-2022 om 22:19:

[..]

Dat vind ik dus heel raar want in Belgie kan het wel. Of in mijn regio zijn geen scholen voor alleen vwo ipv alleen gymnasium???

Die zijn er zeker wel. Atheneum Hageveld in Heemstede, Amsterdam Lyceum in Amsterdam.

Ik zat zelf op een categoraal gymnasium ten Noorden van Rotterdam. Het lesniveau was er een dikke prima. De meeste leerlingen haalden dan ook hun diploma daar zonder zittenblijven. Echter, Grieks en Latijn zijn tegenwoordig (tenminste waar ik zat) wel maar cursusjes naast de andere vakken. Ik heb in het boek van Mirjam Remie gelezen dat op een ander Gymnasium dan het Marnix in Rotterdam dit ook speelt. Doordat het Gymnasium "devalueert" is er geen samenhang meer tussen alle vakken, wat vooral bij Grieks en Latijn dat je op een "onnatuurlijke" manier leert wel onnodig lastig is.
Ik kan je van harte aanbevelen om bij twijfel ook dat boek te gaan lezen. Voor mij was het erg herkenbaar.

Op TTO zat ik uiteraard niet. Ik kende vroeger wel TTO-leerlingen die klaagden over dat hun Nederlands achteruit zou zijn gegaan. Maar dat is hun eigen constatering en niet die van mij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.