Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mijn kind wordt buitengesloten

Hebben jullie tips?

Onze dochter van 11 wordt sinds een half jaar buitengesloten op school.
Het begon toen een hele goede vriendin van haar die kind aan huis was van haar moeder ook meer met andere kinderen moest gaan spelen.
Sinds die tijd is zij nu opeens de popie jopie van die klas en stuurt de andere meiden zo dat ze met haar mee gaan. Ze sluiten nu mij dochter buiten en ook speelt ze andere meiden tegen elkaar uit. Alleen hebben die meiden dat niet helemaal door. Ze zegt best veel negatieve dingen over heel veel meiden uit de klas waar die meiden dan niet bij staan. En vervolgens gaat ze bij die meiden waar ze iets negatiefs over zegt flink lopen slijmen. Mijn dochter is een heel stil meisje die niet voor haar zelf op durft te komen. We hebben al 2 weerbaarheidstainingen gehad maar het helpt nog niks. Mijn dochter zegt bijna nooit iets negatiefs over anderen. Ik zie haar er echt onder lijden. Ik heb al geprobeerd dat ze andere meiden gaat vragen om mee af te spreken. Maar ze krijgt de laatste tijd alleen maar nee te horen van die meiden dat ze niemand meer durft te vragen. 

Wat kunnen we hier aan doen?

Wat zegt school

Miranda84

Miranda84

06-01-2023 om 18:14 Topicstarter

Op dit moment hebben we school nog niet ingelicht. Binnenkort hebben we een gesprek met de leerkracht dan willen we het er over hebben. Voor de zomervakantie begon het een beetje toen hebben we de juf ingelicht en die greep gelijk in. Toen was het een poosje klaar. Maar nu is dat zelfde meisje weer begonnen.

Zeg alsjeblieft tegen je dochter dat het supergoed van haar is dat ze geen kwaad woord over anderen spreekt. Waarom moet zíj een weerbaarheidstraining doen, zij is toch het probleem niet? Die popie jopie exvriendin mag wel een training in sociale omgangsnormen krijgen. Snel de school inlichten, dit is zo schadelijk voor je dochter.

Je dochter niet veranderen. Zij is het probleem niet en gaat op haar pootjes terecht komen. Zo min mogelijk pushen/sturen/mee benoeien. 

Supermama82 schreef op 06-01-2023 om 18:48:

Je dochter niet veranderen. Zij is het probleem niet en gaat op haar pootjes terecht komen. Zo min mogelijk pushen/sturen/mee benoeien.

Dat vind ik wel een moeilijk advies als je je kind ongelukkig ziet. De dochter hoeft natuurlijk niet te veranderen maar ik denk dat je op deze leeftijd nog wel wat invloed uit mag oefenen hoor. Bijvoorbeeld door contact met school om te horen hoe zij het zien. 

Leene

Leene

06-01-2023 om 20:06

Nou dat is dan geen goede vriendin geweest. 
De weerbaarheidstrainingen... Die gaan niet helpen als de klas niet meebeweegt. Dat wil je misschien niet horen maar wij hebben , helaas , veel ervaring met buitensluit en pest gedrag wat nooit werd opgelost. Uiteindelijk was het noodzakelijk om zoon van school te wisselen. Gelukkig is dat goed verlopen.
Maar.. haar juf heeft het aangepakt en toen werd het een poos minder of was zelfs weg. Dat biedt hoop. En daar zou ik opnieuw voor pleiten. Praten met de klas en hopen dat de meester of juf het kan 'lostrekken'. Pesten en/of buitensluiten is altijd een groepsproces.
Zit ze nu in groep 8 ? Dan hoeft ze het nog maar een half jaar vol te houden.

En had ze dus alleen maar die ene vriendin al die andere jaren?
Heeft ze hobbies of andere bezigheden? Onze kinderen zaten op scouting en daar had zoon wel vrienden idem voor de zwemclub. Dat gaf elke keer wel wat lucht in die moeilijke jaren. Maar pas echt opgelost werd het met de schoolwissel.

Probeer haar met andere kinderen in aanraking te brengen met scouting muziekclubjes of weet ik het wat. Het is niet ideaal want je zit het meeste op school maar probeer haar te laten zien dat je ook op andere plekken vrienden kan krijgen 

Wat ontzettend naar.
Heb jij al eens contact gehad met de moeder hier over? 
Vaak heb je met ouders van vriendjes en vriendinnen zelf ook contact. Is daar een ingang om tot de kern te komen?

Ik zou hier zeker met school contact over opnemen. Dit is een groepsgebeuren en blijkbaar doet deze ex-vriendin ook nare dingen bij andere kinderen zoals achter hun rug om over ze roddelen.
Jouw dochter hoeft niet weerbaarder te worden. In ieder geval zou ik willen voorkomen dat ze denkt dat het aan haar ligt. Dat ze zelf zich niet verlaagt tot het roddelen over anderen vind ik alleen maar goed. Dat soort mensen heeft de wereld nodig.

Voor de zomer heeft de juf het snel en krachtig aangepakt. Als je de ouders van dat meisje kent, zou ik ook met hun contact opnemen. Het kan zo zijn dat kinderen uit elkaar groeien, maar dan hoef je nog niet anderen tegen hun op te zetten.
Dat die moeder haar dochter stimuleerde om met meer kinderen om te gaan, hoeft niet te betekenen dat ze dan helemaal geen vriendinnen met jouw dochter meer kan zijn, laat staan iedereen tegen haar op zet.

helaas voor mij herkenbaar, vroeger ook zoiets meegemaakt in groep 8. Het was zo erg dat zelfs een uitwisseling met andere klas (uit Duitsland) tegen mij werd opgezet. Ik heb mij toen heel eenzaam gevoeld. Geen idee waarom de juf niks deed, of ik durfde er zelf niks van te zeggen. 

Ik lees veel reacties tegen weerbaarheidstraining, omdat het de "schuld" bij het slachtoffer zou leggen. Ik ben zelf vroeger veel gepest en ik zou denk ik wel baat hebben gehad bij weerbaarheidstraining of coaching. Niet omdat ik vind dat ik zelf schuldig was aan het pesten. Wel omdat een kind daar werkt aan een positiever zelfbeeld.

Ik heb als jong volwassenen heel veel persoonlijke trainingen gehad en ook persoonlijke coaching van een stevige psycholoog. Daar heb ik een positiever zelfbeeld gekregen. Tijdens één van die sessies mochten we letterlijk van ons af slaan. In plaats van mij te verdedigen kroop ik weer in elkaar precies wat ik tijdens het pesten altijd deed. Het gevoel toen het lukte om gewoon terug te rammen is echt onbeschrijfelijk. Mijn jongere ik was zo onzeker ik dacht dat de pestkoppen en meelopers gelijk hadden in alles wat ze zeiden en dat ik dat pak slaag verdiende. En dan konden mijn ouders zeggen wat ze wilde, maar dat geloofde ik gewoon niet.

Leene

Leene

07-01-2023 om 14:04

Jillz schreef op 07-01-2023 om 08:04:

Ik lees veel reacties tegen weerbaarheidstraining, omdat het de "schuld" bij het slachtoffer zou leggen. Ik ben zelf vroeger veel gepest en ik zou denk ik wel baat hebben gehad bij weerbaarheidstraining of coaching. Niet omdat ik vind dat ik zelf schuldig was aan het pesten. Wel omdat een kind daar werkt aan een positiever zelfbeeld.

Ik heb als jong volwassenen heel veel persoonlijke trainingen gehad en ook persoonlijke coaching van een stevige psycholoog. Daar heb ik een positiever zelfbeeld gekregen. Tijdens één van die sessies mochten we letterlijk van ons af slaan. In plaats van mij te verdedigen kroop ik weer in elkaar precies wat ik tijdens het pesten altijd deed. Het gevoel toen het lukte om gewoon terug te rammen is echt onbeschrijfelijk. Mijn jongere ik was zo onzeker ik dacht dat de pestkoppen en meelopers gelijk hadden in alles wat ze zeiden en dat ik dat pak slaag verdiende. En dan konden mijn ouders zeggen wat ze wilde, maar dat geloofde ik gewoon niet.

Ik denk Jillz dat je je vergist. Jij was volwassen toen je er baat bij had. Onze zoon heeft spel therapie gehad, een orthopedagogisch onderzoek, jongens therapie..dat was de eerste die zag dat zoon nog veel getraumatiseerder.was dan we al dachten en daarna nog EMDR therapie , met hele goede gevolgen overigens. En o ja daarna nog een SOVA training. En het hielp allemaal niet om het pesten te stoppen. Niets hielp en er is te weinig ingezet om verandering van de klas. En onze zoon heeft wel degelijk last gehad van het feit dat er zoveel aandacht aan hem werd besteed maar er veranderde maar niets. Dan moest dat toch wel aan hem liggen zo redeneerde hij.

Jij kunt je volwassen ik niet vergelijken met hoe je was als kind. Ik vermoed dat zoon nog wel eens extra hulp moet gaan krijgen maar we wachten nu wat hij zelf aangeeft. Gelukkig gaat het nu goed. Maar er is zeker nog veel te verwerken voor hem.

Pesten stopt echt alleen als de klas het niet meer accepteert dat er gepest wordt. Zolang dat niet verandert begin je niets hoeveel weerbaarheidstrainingen je er ook tegen aangooit 

Leene schreef op 07-01-2023 om 14:04:

[..]

Ik denk Jillz dat je je vergist. Jij was volwassen toen je er baat bij had. Onze zoon heeft spel therapie gehad, een orthopedagogisch onderzoek, jongens therapie..dat was de eerste die zag dat zoon nog veel getraumatiseerder.was dan we al dachten en daarna nog EMDR therapie , met hele goede gevolgen overigens. En o ja daarna nog een SOVA training. En het hielp allemaal niet om het pesten te stoppen. Niets hielp en er is te weinig ingezet om verandering van de klas. En onze zoon heeft wel degelijk last gehad van het feit dat er zoveel aandacht aan hem werd besteed maar er veranderde maar niets. Dan moest dat toch wel aan hem liggen zo redeneerde hij.

Jij kunt je volwassen ik niet vergelijken met hoe je was als kind. Ik vermoed dat zoon nog wel eens extra hulp moet gaan krijgen maar we wachten nu wat hij zelf aangeeft. Gelukkig gaat het nu goed. Maar er is zeker nog veel te verwerken voor hem.

Pesten stopt echt alleen als de klas het niet meer accepteert dat er gepest wordt. Zolang dat niet verandert begin je niets hoeveel weerbaarheidstrainingen je er ook tegen aangooit

Ik heb ook niet de illusie dat daarmee in mijn geval het pesten was gestopt. Want dat is een groepsdynamiek die je niet zomaar in je eentje veranderd. Wel denk ik dat het misschien had voorkomen dat het op de middelbare school in een volledige nieuwe groep opnieuw was begonnen.

Ik vind het verdrietig voor jouw zoon dat het allemaal zo weinig heeft uitgehaald. Ik hoop dat hij in zijn latere leven er sterker uitkomt.

Blijf haar thuis steunen door met haar in gesprek te blijven en te praten over de situatie. Wees een veilige haven.

Kijk je of een andere sociale context kunt vinden waarin ze wel goed in groep ligt. Of een al bestaande context kunnen benadrukken in jullie gesprekken met haar. Het ligt niet aan haar maar aan deze groep met rotte appels en nare dynamiek.

Als ze het durft dan zou ze een meeloper kunnen confronteren maar haar gedrag en aangeven dat ze het jammer vindt. Wellicht dat zo'n kind dan bijdraait.

Dit is naar meidenvenijn en je dochter heeft de pech dat ze er nu uitligt. Over een paar weken/maanden kan het weer anders zijn.

Gezien haar leeftijd verwacht ik dat ze in groep 8 zit. Ik zou het uitzitten hoe moeilijk ook. Volgend jaar zal het waarschijnlijk beter gaan.

Miranda84

Miranda84

08-01-2023 om 16:52 Topicstarter

bedankt allemaal voor jullie reacties. We gaan er zeker wat mee doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.