Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mijn zoon vergist zich nog steeds in de d/b/eu/au enzzzz

Hallo,

Mijn zoon doet dit schooljaar groep 3 voor de 2de keer.
Nu kwam hij laatst thuis met een eigen geschreven verhaaltje en wat verbaasd me nu??
Hij schrijft muis met eu.....is zichzelf van geen kwaad bewust als ik vraag hem dat verhaaltje voor te lezen.
Nu heb ik thuis wat woorden opgeschreven zoals muis,meus,maus,meis,mies en gevraagd waar MUIS staat.Dit lukt hem dus niet en gaat raden.
Ook haalt hij nog steeds de d/b door elkaar.
Nu heb ik aan de leerkracht vorig schooljaar al gevraagd of er mogelijk dyslexie een rol kan spelen,maar dat werd toen weg gewuifd met als reden dat veel meer kinderen dat doen en dat het kwam doordat hij er nog niet aan toe was om naar groep 4 te gaan.
Nu dus nog steeds de verwarring,heeft er iemand misschien suggesties waardoor het zou kunnen komen??

Groeten Pemm

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
T Slingerland

T Slingerland

17-04-2009 om 13:35

Herkenning

Dat verhaal van de juf herken ik wel. Mijn dochter had ook erg lang moeite met de b en d. Toen heeft ze een tijd een briefje op haar tafel geplakt gehad met die letters en een plaatje erbij zodat duidelijk was wat welke letter was (poeh, ingewikkelde zin, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel!). Dat heeft goed geholpen, het is daarna nooit meer een probleem geweest.

Eu/ui

Er zijn streken (nou weet ik niet meer of het Zaanland of Waterland is) waar sommige mensen de eu en de ui hetzelfde uitspreken (huis wordt heus). Jullie kinderen zitten toch niet daar op school toevallig?
d/b verwisselen komt geloof ik veel en lang voor, omdat die letters spiegelbeeldig zijn.

Groeten,

Temet

maan.

maan.

17-04-2009 om 16:03

Buik/dikbil

Ik zag eens dat er in groep vier bij bepaalde kinderen op het tafeltje een briefje zat geplakt, van de letter 'b' was een poppetje gemaakt met een BUIK, van de letter 'd' was een poppetje gemaakt met dikke billen/derrière.

Of het ook werkelijk resultaat heeft weet ik niet, maar het is dus een probleem wat ook nog in groep vier kan spelen.

(en wat dyslexie betreft ik meen hier ooit gelezen te hebben dat dat in groep drie nog niet met goede zekerheid is vast te stellen, dat dat nog te vroeg is?)

Kan, hoeft niet

Dyslexie kan worden vastgesteld na 1,5 jaar leesonderwijs, dus je zou nu al kunnen gaan onderzoeken. Je kunt ook even wachten en kijken hoe het zich ontwikkelt. De problemen die je noemt komen bij veel kinderen voor en bij sommigen verdwijnt het vanzelf en bij anderen duurt het langer.
Dyslexie heeft ook te maken met het verschil tussen niveau van lezen/spellen dat je zou verwachten op grond van intelligentie en het werkelijke niveau.
Hoe doet je zoon het met rekenen? Hoe goed is hij met dingen uit zijn hoofd leren en met kleuren benoemen (deze laatste twee zijn vaak moeilijk voor dyslecten)

B/d

ooit ergens gelezen dat een tekening (buik bv.) niet echt blijft hangen als het kind niet echt 'richtinggevoel' heeft.

Daaronder stond een tip van een juf die ik met succes heb toegepast:

letter "b" begint met een streepje, dat is het streepje dat je lippen moeten vormen om de letter "b" te zeggen.
letter "d" begint met een rondje, dat is het rondje dat je lippen moeten vormen om de letter "d" te zeggen. Heel simpel trukje maar je mond moet gewoon doen wat er eerst komt.
Doe dit een aantal keer met je kind voor de spiegel, zodat hij dat streepje en dat rondje ook echt kan zien.

Ik had ook nog een blad gemaakt waar ik het streepje/rondje benadrukte. In het begin had ik dat blad bij het boek. Even spieken naar het blad en dat ging het goed.

Emmawee

Emmawee

17-04-2009 om 17:05

Buik / dikbil

Josephine: "ooit ergens gelezen dat een tekening (buik bv.) niet echt blijft hangen als het kind niet echt \'richtinggevoel\' heeft."
Ja, of stronteigenwijs is. Ik vond het nl. maar een stom trucje(zo'n 28 jaar geleden...), want als het poppetje de andere kant op loopt dan klopt het niet. En als je moest onthouden dat het poppetje die kant op moet lopen, dan was het toch net zo makkelijk om gewoon te onthouden dat de b zus moest staan en de d zo...?!!! ;-
Het trucje met de stand van je lippen vind ik wel heel mooi!
Groeten, Maw.

Nog een trucje: bed

Een trucje uit het Engels is van het woord "bed" een plaatje van een bed te maken. De stokken van de b en de de zijn dan de spijlen, de matras ligt "op" de de rondjes en op de letter e.

Het enige probleem met dit trucje is dat "bed" in het Nederlands met een t aan het eind wordt uitgesproken. Op het moment dat kinderen voor het eerst de d leren, is dat verwarrend. Maar als een (wat ouder) kind geen problemen meer heeft met -d aan het eind, is het mooi trucje. Beter dan die rare mannetjes die je doodleuk kunt spiegelen.

Jolanda

Jolanda

17-04-2009 om 23:18

Nog een trucje b/d

gebruik van je duimen
leer aan welke woorden (kies ze zelf) bij welke duim horen.
voorbeeldje
http://i29.photobucket.com/albums/c287/2lingmama/d-bwisseling.gif?t=1240003059

mamavogel

mamavogel

18-04-2009 om 15:34

Hier grote schrijffouten

Mijn dochter in groep 4 maakt continu schrijffouten. Ze schrijft bijvoorbeeld eo en plaats van oe en vor in plaats van voor.
Ze kan wel heel goed lezen maar met schrijven maakt ze er echt een potje van. Ze loopt bij de fyshio voor de fijne motoriek omdat haar handschrift ook niet goed is. Zo is het soms echt een puzzel wat ze geschreven heeft.
Er zou een shoolbegeleider naar kijken. Maar helaas zijn haar uren op en moet ze nu tot volgend schooljaar wachten.

pemm

pemm

20-04-2009 om 10:56 Topicstarter

Reactie...

In ieder geval bedankt voor de reacties.

We komen uit het noorden ,dus het verwarren met dialect hebben we niet.
Mijn zoon kan lastig iets uit z'n hoofd leren,blijkt denk ik ook wel anders zou de au.ou,eu,ui enz.. geen probleem zijn,is naar mijn idee een kwestie van geheugen.
Ook liedjes uit z'n hoofd leren gaat bv lastig.
De kleuren kan hij wel goed benoemen.
Hij kan redelijk rekenen,vorig schooljaar vertelde juf nog dat vooral het verhaal rekenen erg lastig voor hem is maar wanneer de som op papier staan lukt het wel.BV: verhaaltje:er zitten 3 vogeltje op de tak van de boom,er vliegt 1 weg:hoeveel vogels zijn er nog?? Dan weet mijn zoon niet meer waar het over gaat.Wanneer de som op papier staat: dus 3-1 dan weet hij het antw. wel.
Hoofdrekenen daarin tegen gaat moeizaam,gebruikt nog veel zijn vingers.
De trucjes met de b en d zijn allemaal al geprobeerd,met het lezen verbetert hij zich door het woord eerst te lezen en daarna weet hij of het een b of d is.Maar met bv woordje 'dood' kan hij rustig boot lezen...wanneer de zin dan verder gaat merk hij wel op dat het dan niet klopt.
Het is niet dat ik hem een stempel op wil drukken maar omdat hij nu voor het 2de jaar groep 3 doet vond ik het verontrustend.

Groeten Pemm

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.