Pham
21-06-2011 om 21:26
Miriam vraagje over cito en alternatief rapport
Hoi Miriam,
ik heb een vraagje aan jou. Vandaag rapport gesprek gehad van zoon, 9 jaar groep 4. Zoon is in groep 3 blijven zitten.
Afgelopen vrijdag kregen we het rapport van zoon. Wij vonden het best een goed rapport.
Cito scores zijn:AVI E4 A, begrijpend lezen B, DMT 2009 - E4 kaart 1,2 en 3 D, Rekenen wisk 2011 E4 D, Spelling E4 start +1 C en Woordenschat E4 C (M4 was in januari nog E)
Nu zei de juf echter dat zoon op het alternatieve rapport op school uitvalt. Daarbij zouden ze naar zijn leeftijd kijken en wat hij zou moeten kunnen. Daarbij zou hij dus met lezen op Midden of eind 5 moeten zitten? Zoon zou dus met lezen 1½ jaar achter lopen? Met begrijpend lezen een ½ jaar.
Op school klonk het nog enigzins logisch, maar nu niet meer. Zoon is toch niet voor niets blijven zitten in groep 3? Waarom moet hij dan nu wel op groep 5 scoren?
Kun jij mij dat uitleggen?
groetjes Pham

M Lavell
21-06-2011 om 22:24
Spraakverwarring
In het onderwijs slingeren er voortdurend allerlei termen slordig rond. De een gebruikt het voor dit, de ander voor dat. Ik weet dus niet zeker of de juf hetzelfde bedoelt als dit http://schoolaanzet.nl/attachments/session=cloud_mmbase+2276270/101122_Handreiking_Alternatief_leerlingrapport_(site)_(1).pdf;jsessionid=3364FD92E4B71FC71B628BA4E220889E
Deze rapportagevorm zet de vorderingen van de leerling af tegen het aantal maanden onderwijs. Ja, kind is blijven zitten en scoort voor de groep wel goed, maar heeft wel 10 maanden meer onderwijs gehad. De vorderingen van het kind zijn dus minder groot dan standaard is (standaard wordt dat niveau behaald bij 10 maanden minder onderwijs). De conclusie kan zijn dat het een leerling is die langzaam leert.
Wat deze rapportage beoogt is het bij kunnen stellen van het aanbod. Stel een leerling vordert in 20 maanden maar 10 maanden, dan stem je daarop het aanbod af: de het leerdoel voor over 10 maanden, wordt de standaard die voor 5 maanden geldt.
Dat is het uitgangspunt.
Groet,
Miriam Lavell (onthoudt zich vooralsnog en knarsetandend -zie je wel- van commentaar)

Pham
22-06-2011 om 21:34
Thanx miriam
voor je reactie. We hebben het over hetzelfde rapportage systeem. uit de rapportage systeem waarvan jij hier de link plaatst liet de juf mij de uitdraai zien.
Bij dit systeem loopt zoon achter, logisch lijkt me dan al je 20 maanden groep 3 doet terwijl je leeftijdsgenoten in 20 maanden groep 3 en 4 doen. Maar juf zei dat zoon ondanks het blijven zitten in groep 3 nu de stof van groep 5 aan zou moeten kunnen. Hij zou het niet hoeven te beheersen omdat hij de uitleg niet heeft gehad.
Maa wat is dat het nut van zitten blijven?
Dochter blijft nu ook in groep 3 zitten (familie kwaaltje) maar heeft dat dan wel nut (heeft nu een half jaar achterstand met rekenen.)?
Ik snap het even niet meer. Waarom krijgen wij als ouders dan alleen het cito rapport naar huis en niets over dat alternatieve rapport?
Ik zit nog vol vragen en wil nog wel een gesprek hierover met de juf aan gaan, maar wil er eerst wat meer van snappen. Denk ik nu zo verkeerd?
Groetjes Pham

M Lavell
22-06-2011 om 21:59
Zitten blijven heeft geen nut
Pham:"Maa wat is dat het nut van zitten blijven? "
Dat is de kwestie dus, er is geen nut van zitten blijven. Zeker niet als je het vervolgens op deze manier behandelt. Dat hebben scholen altijd zo gedaan. Zittenblijvers zijn altijd bekeken als kinderen met een vlekje, met een achterstand.
Door dit type rapport wordt die benadering expliciet. Het kan niet meer verstopt worden onder de mantel der liefde (hij doet zo leuk mee in groep 4, bloeit helemaal op, etc.)
Pham:"k snap het even niet meer. Waarom krijgen wij als ouders dan alleen het cito rapport naar huis en niets over dat alternatieve rapport? "
Dat is ook een tekortkoming. Je hebt recht op een afschrift van dat rapport. Bovendien: ook bij het advies tot zittenblijven zelf, moet de school meteen al communiceren dat men een vertraagde ontwikkeling ziet.
Pham:"Dochter blijft nu ook in groep 3 zitten (familie kwaaltje) maar heeft dat dan wel nut (heeft nu een half jaar achterstand met rekenen.)? "
Nee. Volgend jaar heeft ze volgens dat alternatieve rapport een nog grotere achterstand met rekenen en bovendien dan ook met taal en alle andere vakken omdat ze de instructie mist.
Dat rapport komt van de grote onderwijsbeleisgoeroes en die proberen op een sneeky manier aan de juffen duidelijk te maken dat wat ze al jaren doen, dat steeds maar zittenblijven van kinderen, geen nut heeft. Die kinderen moet doorstromen met desnoods een aangepast programma op dat ene onderdeel. Een half jaar rekenachterstand is minder erg dan een jaar.
Pham:"Denk ik nu zo verkeerd? "
Nee. Jij niet. Het lijkt erop alsof de school wel dit alternatieve rapport in de praktijk heeft opgenomen, maar alsof men de implicaties ervan niet begrijpt.
Vraag maar om uitleg inderdaad.
Groet,
Miriam Lavell

Pham
27-06-2011 om 21:52
Nogmaals thanx miriam
school blijft erbij dat zoon eind groep 5 caaciteiten moet hebben en niet eind groep 4. Discussie zonder eind vres ik op school.
Je heb het voor mij in ieder geval weer een stukje helderder gemaakt.
Groetjes Pham

M Lavell
28-06-2011 om 08:51
Groeicurve
Pelle:"Als school wil dat jouw kind scoort op dezelfde manier als leeftijdsgenootjes die niet waren blijven zitten moet school geen enkel kind laten zitten."
Ja en nee. Dat 'alternatief rapport' heeft de pretentie eenzelfde soort meting te zijn als de groeicurve van het cb. Je meet en constateert dat het kind op boven of onder de gemiddelde curve zit. Vervolgens wordt de groei blijvend met die curve vergelijken, niet om te eisen dat dat kind gemiddeld even groot wordt, maar om in feite een nieuwe curve vast te leggen. Eentje waarvan wel een soort van evenredigheid verwacht wordt (kind groeit x % per jaar).
Ik krijg de indruk dat de school/leerkracht dat niet begrijpt.
Ondertussen is dit rapport wel waar we landelijk naar toe gaan. Voor jouw kind geldt dus óók dat het in feite wordt afgemeten aan de gemiddelde vordering van kinderen die niet zijn blijven zitten. De achterstand met die curve is groot. Het is overduidelijk een achterstandskind. Volgende vraag is dan of het zich wel binnen de eigen curve goed ontwikkelt.
Het is een onderliggende strategie die niet pas waar wordt als iemand het alternatief rapport erbij pakt. Het is altijd waar (het strategisch theoretisch model impliceert het), maar het wordt zichtbaar en concreet zodra dat rapport erbij wordt gepakt.
En dan is het niet meer geheim.
De kwestie is vooral dat deze rapportagevorm in complete tegenspraak is met wat scholen al jaren communiceren over zittenblijven: kind hoeft dan niet meer op de tenen en; kijk aan zeg, wat het leuk scoort.
In die strategie is de achterstand steeds verstopt gebleken en heeft zittenblijven er zelfs vaak uitgezien als een voorsprong op de klas krijgen (al is het maar even). Een schijnvoorsprong natuurlijk.
Vergelijkend met groeicurve van het cb werkt zittenblijven zo: Kind komt te weinig aan. Oke, we doen alsof het jonger is (past bij het gewicht in de curve). We geven het dus _minder_ te eten, zodat kind weer in de curve past.
Dat is wat de rapportagevorm openbaart. En daarmee wordt vanzelf duidelijk dat zittenblijven niet de oplossing is. Maar het zal nog wel even duren voordat dat doordringt.
Pham, heeft de school voor jouw kinderen een ontwikkelingsperspectief gemaakt? (dat is die groeicurve).
Groet,
Miriam Lavell

Pham
29-06-2011 om 10:01
Reactie
De juf blijft erbij dat zoon 1½ achter ligt en komt met vraag om dyslexie onderzoek. Nu had ik dat gevoel al langer, maar dat is een ander verhaal.
School kan niets met de curve die hij laat zien, op het cb ook al latijd tegenaan gelopen. Mijn zoon ontwikkelt zich héél onregelmatig. Zo schiet hij enorm omhoog en zakt hij weer in en schiet hij weer omhoog. Dat omhoog schieten en zakken is ook allemaal ongelijk. Maar dit is het patroon van mijn kind, al vanaf geboorte! En dat wil er niet in!
Gr Pham

M Lavell
29-06-2011 om 10:20
Neem het zelf in de hand
Pham, je zoon is geen uitzondering
Het bezwaar tegen dat alternatieve rapport (en de theorie erachter) is dat het doet alsof kinderen zich cognitief net zo ontwikkelen als in gewicht (gestage procentuele groei). En dat is helemaal niet zo. Het is juist veel gewoner dat kinderen zich grillig ontwikkelen.
Hoe dan ook: het lijkt me volstrekt duidelijk dat je aan school en de schoolse indicatoren niet zoveel hebt. Ga daarom af op je eigen indicatoren. Die zijn wat lastiger in een rapportje te vatten, maar je weet en ziet het wel.
Je ziet je zoon vanzelf preciezer worden, breder geïnteresseerd raken, zelf andere woorden ontdekken, geduld hebben, meer begrijpen van films en spelletjes, zich groter voelen en gedragen in gezelschap.
Kortom: je ziet een opgaande lijn.
Die zichtbare lijn kan bijzonder afwijken van wat men op school van hem ziet. Hij kan in die lijn zelfs de indruk wekken juist ver voor te liggen op leeftijdgenoten, en toch tegelijkertijd een zittenblijver zijn.
Ik zou als ik jou was de school laten voor wat ie is en met hem zelf aan de slag gaan. Ook met lezen, schrijven en rekenen.
Daar hoef je geen lesboeken voor te kopen. Spelletjes doen is al belangrijk. Pelle heeft de links paraat. Praat erover met je zoon. Leg uit dat de school individuele kinderen niet begrijpt. Dat het niet aan hem ligt, maar aan school. Leg uit dat jullie samen op zoek gaan naar wat hij kan en naar wat nog beter kan.
Van school zal hij die aanpak niet krijgen.
Pham:"De juf blijft erbij dat zoon 1½ achter ligt en komt met vraag om dyslexie onderzoek. Nu had ik dat gevoel al langer, maar dat is een ander verhaal. "
Dat moet je maar doen inderdaad. Maar wacht het niet af. Heeft hij een leesprobleem? Weet je wat het probleem precies is? Gaat het over leestempo of accuratesse? Spelling?
Het is niet onmogelijk dat je zoon gewoon alleen maar in verwarring is over wat de school op onderdelen van hem wil. Dat samen dingen doen voor hem openbaart hoe hij het werk zelf in de hand kan nemen.
Groet,
Miriam Lavell

Chippie
29-06-2011 om 21:29
Pham
Ik ben dan wel geen Miriam, maar wie weet kan ik ook een bijdrage leveren.
Je zoon is blijven zitten. Het zou dus ietwat oenig zijn om te verwachten dat hij gorep 5 stof beheerst, die hij nog niet heeft gehad. Dus vaak worden de Citotoetsen anders geinterpreteerd. Bij lezen wordt vaak wel doorgeteld, bij rekenen niet. Dus daar kan die achterstand vandaan komen.
School en jullie vermoeden nu dyslexie. Typisch voor dyslectische kinderen is dat ze bij de DMT lager scoren dan de AVI. Dyslexie beinvloedt ook het rekenen. Rekeninzicht is vaak voldoende, automatiseren (dus de kleine optelsommetjes) is vaak een drama. En onze orthopedagoog zei dat pieken en dalen bij dyslectische kinderen horen.
Wel zou ik willen weten of het een hoge of een lage C en een hoge of een lage D is. Een hoge C betekent net iets onder gemiddeld, een lage D betekent bijna bij de laagste 25% behorend.

Pham
29-06-2011 om 21:48
Reactie
CHippie: Bedankt dat je mee wil denken. De C scores zijn hoge C. De D zijn ook hoge D.
Een paar hoge C waren vorige keer nog E!!
Zowel school als wij als ouders vermoeden dyslexie. School ernstiger dan wij omdat school ervan uit gaat dat zoon AVI E5 moet hebben en zoon net niet AVI E4 beheerst (wel aanvang maar net de beheersing niet zoals de juf zei.) Ik merk dat zoon letters verdraaid. ei noemt hij ie, bons wordt dons en dat soort dingen. Hij vind spellen lastig. Het leestempo ligt te hoog, zoon gokt kortere woorden wat er staat. Langere woorden gaat beter omdat hij dan moet lezen, maar dan ligt het tempo juist weer laag.
Pelle: Heb jij voor mij de sites paraat waarmee ik kan oefenen met zoon?
Iedereen in elk geval bedankt voor het meedenken, doet me goed, voel me door school in de steek gelaten. Heb gisteren ook nog gehoord dat deze juf volgend schooljaar met de klas mee gaat naar groep 5 Ben ik dus helemaal niet blij mee!
Groetjes Pham

Chippie
30-06-2011 om 00:45
Pham
Bij vermoeden gewoon laten testen op dyslexie. Zo snel mogelijk. Liefst nog in de zomervakantie! Als ik het zo lees wordt het vergoedt (dan is het wel weer handig dat ze aanhouden dat hij eigenlijk E5 zou moeten zitten).
Ik zou echter niet via school laten doen, maar zelf een psycholoog-orthopedagoog in de arm nemen. Dan houdt je het zelf in de hand en kun je de orthopedagoog ook meenemen naar gesprekken met school waarbij zij-hij de vervelende boodschappen mededeelt.
Oefenen: Het moet leuk blijven (maar het moet hier wel gewoon iedere dag (365 dagen per jaar) een kwartier, ik vergelijk het altijd met tandenpoetsen, niet vreselijk leuk maar je houdt er ook geen jeugdtrauma aan over). Leesplezier is ontzettend belangrijk. Donald Duck Jr. en Dolfje Weerwolfje hebben mijn zoon leren lezen. Boek uit, nieuwe boek lag al klaar! Donald Duck is ook prima!
Succeservaring is het allerbelangrijkste. Pak in ieder geval een boek wat hij leuk vindt. Als je samenleest mag dat best een paar niveau's hoger liggen. Kijk wat je zoon het fijnst vindt: jij voorlezen-hij nalezen, samen lezen (jij zachtjes, hij harder), om-en-om-lezen (jij één zin, hij één zin of per alinea, bladzijde). Kind mag gewoon ook nog spellend lezen 'hu...tten..bouw...feest'. Als je er niet uitkomt, meteen voorzeggen. Niet letten op foutjes die er niet toe doen (de en het verwisselen). Veel complimenten; dat moeilijke woord heb je supergoed gelezen, wat mooi op toon, etc. Ik beloon altijd met een flink stuk voorlezen.
Google eens op 'ralfi lezen'. Dit gebruiken Remedial Teachers vaak. Kun je prima thuis doen. Misschien niet echt iets voor vakantie.
Begrijpend lezen -> als technisch lezen beter gaat, gaat begrijpend lezen vaak ook beter.
Rekenen -> orthopedagoog/psycholoog kijkt of er ook automatiseringsproblemen zijn. Hier zou ik nu nog niet heel erg veel mee doen.
DMT -> Onze orthopedagoog vind de DMT totaal niet belangrijk.

Elisa2
30-06-2011 om 09:24
Complimenteren bij oefenen, o zo belangrijk!
Hoi Pham,
Ik sluit me aan bij Chippie. Snel laten testen, maar en hoe dan ook oefenen. Chipppie geeft al hele goede tips.
Daar wil ik nog aan toevoegen hoe ontzettend belangrijk het is om positief te complimenteren.
Mijn kinderen bakten er echt heel weinig van en de frustratie is dan enorm. Het viel mij pas op toen ik er op werd gewezen door de dyslexiebegeleider dat je geneigd bent om een kind te verbeteren met "nee" boodschappen. Bijvoorbeeld: "Nee, er staat muis niet huis".
Ik heb toen geleerd om mee te wijzen bij het hardop lezen. Als een woord er niet goed uitkomt, laat dan je vinger stilstaan bij dat woord. Je kind herstelt de fout en dan kun jij zeggen: Goed gedaan! Het is een klein verschil maar het helpt enorm goed.
Ook als je de oefensessie afsluit, altijd positief afsluiten. Ik moest echt zoeken, want ze konden er echt niets van. Maar dan kun je altijd nog zeggen, Goed gewerkt!
Het lijken kleine dingen, maar het maakte bij ons echt een heel verschil. De boeken vlogen niet meer door de kamer. Bij oudste waren we er eigenlijk te laat bij, maar jongste heeft van de positieve benadering enorm geprofiteerd. Hij heeft ondanks jarenlange extra oefenen om een flinke AVI achterstand weg te werken een positief gevoel gehouden bij lezen. Hij heeft in groep 7 uiteindelijk AVI UIT gehaald, (op aantal fouten, niet op tempo, vanwege dyslexieverklaring) maar al die tijd heeft hij er een goed gevoel bij gehouden. Ook over zichzelf en dat is zo belangrijk!
Oudste daarentegen heeft zoveel schade opgelopen in de eerste jaren klungelen op de basisschool, met al die jaren de boodschap om zijn oren: Nee, nee, nee, niet goed, niet snel genoeg, dat maak je nooit meer goed.
Dus oefenen idd elke dag en blijf positief naar je kind!

Chippie
30-06-2011 om 14:04
Pham
Ik sluit me helemaal aan bij Elisa. Hier vlogen vorig jaar ook de boeken door de kamer en nu 'vocht' hij gisteren met zijn broertje om een boek van de bibliotheek.
Dyslectische kinderen worden altijd geconfronteerd met wat ze niet kunnen. Moeilijk leren lezen staat vaak nog synoniem met 'dom'. Ontzettend onterecht dus.
Hier heeft de uitslag van de test heel veel goeds gedaan. Eindelijk snapte hij waarom hij zo veel moeite moest doen voor lezen en zo weinig vooruit ging. Hij begreep ook dat hij moet blijven oefenen.
Maar vanaf dat moment werd oefenen steeds minder een probleem. Voor de test liet ik eens achteloos vallen (toen hij iets opzocht over Einstein) dat Einstein pas leerde lezen toen hij 8 was. Dat heeft heel veel indruk gemaakt (misschien juist wel omdat ik het zo bewust 'achteloos' zei).
En thuis doen wij niet aan AVI-lezen. Hij leest dus een moeilijk boek boven zijn technische leesniveau. Dat is prima.

Wilma
01-07-2011 om 09:42
Chippie en anderen
Hier was zoon destijds eind groep zeven zó blij en opgelucht dat hij dyslectie bleek te hebben. Jarenlang bestempeld met lui en ongeinteresseerd. Nee, hij keek gewoon bergenhoog op tegen een iets langere tekst en lezen vond hij niks omdat het hem niet goed afging, niet omdat hij daar te lui voor was.
Je zag 'm groeien na die uitslag. En nu in de brugklas gaat 't 'm best allemaal redelijk af, stimuleren en prijzen werkt zó veel beter dan alleen maar snauwen dat iemand dom of lui is.
Groetjes,
Wilma (durft nog niet al te enthousiast te zijn, want zoon is nú de cijfers van de proefwerkweek halen )

Pham
04-07-2011 om 20:57
Thanx
voor alle reacties. Doet me goed.
Ik laat sowieso zoon testen, maar wacht nu op school. Zij moeten een deel van de vragenlijst invullen, maar dat zit tegen. De juf is afwezig (haar moeder ligt in het ziekenhuis) en op school is het kastje en muur sprookje los gebarsten! blijkbaar kan alleen de juf de vragen invullen. Met een beetje geluk komt de juf deze week nog op school, vrijdag is hier vakantie en zijn we zo 6 weken verder (en 6 weken verloren.)
Groetjes Pham

Pham
04-07-2011 om 20:59
ik blijf met zoon oefenen natuurlijk. Ondanks dat zoon er vaak moeite mee heeft leest hij wel graag en daar hebben we natuurlijk een heel groot stuk al mee gewonnen!
Groetjes Pham

Chippie
04-07-2011 om 22:31
Pham
Een afspraak kun je natuurlijk alvast plannen. Hier deden we het onderzoek ook voordat school een lijst had ingevuld (wij hebben onderzoek in eerste instantie zelf betaald). De test verandert er niet door. De uitslag ook niet.

Pham
04-07-2011 om 23:23
Chippie
Ik kan wel alvast een afspraak maken, maar er wordt eerst voor gescreend of het om ernstige dyslexie gaat, anders wordt het niet vergoed namelijk. En dan moeten we zien hoe we het doen, ik heb helaas niet zo 1200 euro voor het grijpen.....
Screenen doen ze pas als alle informatie voor handen is...
groetjes Pham