Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Moeite met de juf

Peiling

Hoe is het contact tussen jullie kind(eren) en de leerkracht?
56 stemmen
57%
39%
4%

Philou schreef op 31-01-2023 om 22:24:

[..]

Dit is het volgende taboe. Na tik op de vingers is brullen het nieuwe mishandelen. Vind ik zelf niet (moest er ook regelmatig bij brullen) maar het is totally not done.

(Ot) Als kind wilde ik later gaan les geven; ben blij dat ik een andere richting ben ingeslagen 

Milkyway.

Milkyway.

31-01-2023 om 22:40 Topicstarter

Koko67 schreef op 31-01-2023 om 21:24:

[..]

Jawel, dat heb je natuurlijk wel.

Je schrijft in je openingspost dat meerdere ouders en kinderen hier last van hebben. Dat weet je natuurlijk alleen als je met die ouders over de juf gekletst hebt.


Nee, dat heb ik niet.

Milkyway.

Milkyway.

31-01-2023 om 22:43 Topicstarter

Nou, ik vind het zo wel goed. Bedankt voor de reacties en een forum is niets voor mij, dat is me nu wel duidelijk. Groetjes!

Milkyway. schreef op 31-01-2023 om 22:40:

[..]

Nee, dat heb ik niet.

Oké, dat kan. Hoe weet je dan dat meerdere ouders en kinderen hier last van hebben?

Milkyway. schreef op 31-01-2023 om 22:40:

[..]

Nee, dat heb ik niet.

Je bedoelt dat je niet met hen gesproken hebt maar hen wel hebt horen klagen. Of iets dergelijks.

Maar dan is het toch aan de ouders om dit tijdens rapport bespreking hier aan te kaarten, als je kind het zelf ook aangeeft?

Wees voorzichtig en wordt niet de spreekbuis voor andere ouders, in belang van je kind. Soms doen ouders  dit (het namens  anderen spreken) om meer gewicht aan hun zorg te geven. Focus op je kind, en je kind alleen.

Flanagan schreef op 31-01-2023 om 22:49:

[..]

Je bedoelt dat je niet met hen gesproken hebt maar hen wel hebt horen klagen. Of iets dergelijks.

Maar dan is het toch aan de ouders om dit tijdens rapport bespreking hier aan te kaarten, als je kind het zelf ook aangeeft?

Wees voorzichtig en wordt niet de spreekbuis voor andere ouders, in belang van je kind. Soms doen ouders  dit (het namens anderen spreken) om meer gewicht aan hun zorg te geven. Focus op je kind, en je kind alleen.


oeps dubbel

Flanagan schreef op 31-01-2023 om 22:54:

[..]

Nou ik snap dat je trots op je eigen bericht bent maar om dan jezelf maar onverkort te citeren.. 🙈

Philou schreef op 31-01-2023 om 22:56:

[..]

Nou ik snap dat je trots op je eigen bericht bent maar om dan jezelf maar onverkort te citeren.. 🙈

Ja foutje; wilde in bericht van 22:49 een woordje verwijderen en prompt stond de tekst ten tweede male op scherm.  Zij zo.

Philou schreef op 31-01-2023 om 22:15:

[..]

Ben ik niet met je eens. Zo zag ik aan het gedrag van een aantal ouders dat zij heus wel zagen dat deze juf, tegen haar pensioen, overstuur was voor het bezoek van Sint. Ouders werden nerveus of reageerden lacherig, waren in verwarring, anderen gingen de juf steunen (wat allemaal niet hielp) maar erover praten was net te eng en daarom een taboe.

Maar dan: de juf is volgens TO een superjuf, er is echter wel wat aan de hand blijkbaar. Niet alleen haar kind heeft er last van, maar ook diverse andere kinderen in de klas hebben moeite met de juf. Wat voor moeite is niet helemaal duidelijk want er worden veel verschillende termen voor gebruikt, maar het lijkt te zitten in de relatie met de kinderen.  

Dan vraag ik me af, wat wil TO met haar bericht: wil ze er achter komen wat er scheelt aan de juf van haar kind, wil ze medestanders vinden in haar standpunt dat er iets mis is met de juf, of wil ze zoals jij nu zegt een of ander taboe bespreekbaar maken? Maar wat voor taboe is er bij TO dan? Dat er juffen bestaan die niet superleuk zijn? Ik begrijp niet zo goed waar ze heen wil gewoon. Maar het komt op mij wel over als 'deze juf is niet ok en ik heb het er al met andere ouders over gehad en dat kom ik hier even vertellen'. Of wil TO bij ons peilen of ze misschien zeurt en een te kritische ouder is? 

Daarnaast vraag ik me af wat het verschil tussen de waarden 'goed/vertrouwensband' en 'neutraal' is. Mijn band met leerkrachten op al mijn opleidingen was merendeels neutraal en dat lijkt me helemaal prima, juist goed zelfs. Maar TO vindt een band pas goed als er een vertrouwensband is (of ze heeft haar poll niet zorgvuldig geformuleerd). Wat is dat dan, een vertrouwensband? 

Wrs dat een kind naar de juf durft te gaan als het ergens mee zit of als het hulp nodig heeft.

al snap ik dat je gaat TO, vind ik het wel jammer. Ik sluit me aan bij troelahoep, het is een beetje lastig om hoogte te krijgen. Je komt met een klacht, die zet je nog even kracht bij en daarna zwak je het weer af. Dus ik probeer ook mijn vinger er achter te krijgen; zijn het nou de verwachtingen van de ouder of het gedrag van de leerkracht wat hier lastig is. 
Mocht je toch nog terug komen; Ik ben wel benieuwd, hoe ging deze overgang met je oudere kind? Had die dezelfde leerkracht of een andere? Wel altijd aai-over-bol-docenten gehad? Of heeft hij er minder last van?

Ik vind kinderen een aai over de bol geven geen taak van een leerkracht. Ook zal lang niet elk kind daar op zitten te wachten. Goedemorgen zeggen kan ook klassikaal, dat hoeft toch niet tegen elk kind apart?
Complimenten over kleding...das leuk, maar niet iedereen heeft daar oog voor. Dat zijn in mijn ogen zaken die een kind leuk kan vinden, maar die je niet kan eisen van een docent. 

Stem verheffen is soms gewoon nodig in een drukke klas om orde te houden. Schreeuwen is een teken van onmacht, maar het kan soms wel gebeuren. Is niet goed, maar de meeste ouders zullen wel eens geschreeuwd hebben tegen hun kinderen denk ik. 
Als een kind geen dingen durft te vragen uit angst dat de juf tegen haar schreeuwt of boos wordt, dan is dat wel een probleem en dan zou ik dat aankaarten.

Niet elke docent is hetzelfde. Hoe jij het doet en hoe zij het doet, kan gewoon verschillen. De doelgroep is ook wel anders.

troelahoep schreef op 31-01-2023 om 23:25:

[..]

Maar dan: de juf is volgens TO een superjuf, er is echter wel wat aan de hand blijkbaar. Niet alleen haar kind heeft er last van, maar ook diverse andere kinderen in de klas hebben moeite met de juf. Wat voor moeite is niet helemaal duidelijk want er worden veel verschillende termen voor gebruikt, maar het lijkt te zitten in de relatie met de kinderen.

Dan vraag ik me af, wat wil TO met haar bericht: wil ze er achter komen wat er scheelt aan de juf van haar kind, wil ze medestanders vinden in haar standpunt dat er iets mis is met de juf, of wil ze zoals jij nu zegt een of ander taboe bespreekbaar maken? Maar wat voor taboe is er bij TO dan? Dat er juffen bestaan die niet superleuk zijn? Ik begrijp niet zo goed waar ze heen wil gewoon. Maar het komt op mij wel over als 'deze juf is niet ok en ik heb het er al met andere ouders over gehad en dat kom ik hier even vertellen'. Of wil TO bij ons peilen of ze misschien zeurt en een te kritische ouder is?

Daarnaast vraag ik me af wat het verschil tussen de waarden 'goed/vertrouwensband' en 'neutraal' is. Mijn band met leerkrachten op al mijn opleidingen was merendeels neutraal en dat lijkt me helemaal prima, juist goed zelfs. Maar TO vindt een band pas goed als er een vertrouwensband is (of ze heeft haar poll niet zorgvuldig geformuleerd). Wat is dat dan, een vertrouwensband?

Ik lees het zo: juf kan bepaalde dingen heel goed, ze heeft zeker sterke kanten maar er is ook iets waar ik moeite mee heb zonder dat je precies weet hoe je dat verwoorden moet.. jee.. een stelletje ouwe wijven behagen op een forum, poeh zeg! Nou, of een band goed is als er een vertrouwensband is.. ik heb daar ook vragen over.. maar dat zijn vragen en geen fakkels met vuur om bij iemands schenen te leggen. Ik vraag me dan dus af of ik mij prettig voel bij iemand die geen contact wil of kan maken. Dat zou heel goed kunnen. En is dat wat TO bedoelt?  En dat antwoord krijg je niet door iemand in een hoek te drijven en te zeggen, zeg het dan zingend in blokletters en snel een beetje.


Maar blus je fakkels eens want ze is nieuw en als we nieuwe leden wegjagen, blijft hier een dorrup.. ook leuk maar op den duur wil ik ook wel eens een andere mening horen of een frisse wind voelen.. Als je voelt wat ik bedoel? 

Dit is wat ik er van vind en nu mag je in stilte juichen, net zoals mw Helderder royaal voorstelde op de verjaardag van Aagje. Want zo ben ik ook nog een keer, dat ik iemand wat gun… mits het stil is en mij niet stoort, okeeeee? 

MamaE schreef op 01-02-2023 om 00:37:

Ik vind kinderen een aai over de bol geven geen taak van een leerkracht. Ook zal lang niet elk kind daar op zitten te wachten. Goedemorgen zeggen kan ook klassikaal, dat hoeft toch niet tegen elk kind apart?
Complimenten over kleding...das leuk, maar niet iedereen heeft daar oog voor. Dat zijn in mijn ogen zaken die een kind leuk kan vinden, maar die je niet kan eisen van een docent.


Ik denk dat To het over de bol aaien figuurlijk  heeft bedoeld. Waarschijnlijk bedoelt ze daarmee dat juf weinig empathie heeft. Dat kan. Soms kan je dat prima hebben maar soms denk je, dat het niet klopt, waarom niet.. ik mis iets maar hoe omschrijf ik dat. 
Of denk jij echt dat zij dat letterlijk bedoelde? Dat er ouders zijn die dat stampvoetend eisen per aangetekende brief? 

Verschillen tussen leerkrachten zijn al deels te verklaring door alleen het verschil tussen de onder- en de bovenbouw. De kleuter leerkracht is niet dezelfde leerkracht als die aan groep 8 lesgeeft (soms wel, je hebt multitalenten). 

To heb jij zelf de kleutergroep? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.