Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Moeite met de juf

Peiling

Hoe is het contact tussen jullie kind(eren) en de leerkracht?
56 stemmen
57%
39%
4%

rebmaaviv schreef op 31-01-2023 om 19:43:

[..]

EhuAd0gXYAY1Ops.jpg


Je kan ook zonder overdrijven zeggen dat je geen antwoord hebt.

rebmaaviv schreef op 31-01-2023 om 19:22:

Zij kan tijdens een ouder gesprek toch aangeven dat zij haar een goede juf vindt mbt uitleg/structuur, alleen dat zij soms de kleine dingen mist zoals een goedemorgen of een compliment richting kind. Een kleine opening of tip.

Daarmee wordt er nog geen contact gemaakt. Contact maken is wat anders dan mechanisch hallo of goede morgen zeggen. 

Of iemand kan geen contact maken, weet niet het is, herkent niet als het plaatsvindt. Of iemand kan het wel maar heeft er op dat moment geen zin in. In beide gevallen is het niet afdwingbaar. Ik kan mij geen gesprek bedenken waarbij je daar goed over kan praten.

Hallo!

Hallo!

Weet je wel dat jij goed in structuur bent maar belabberd in contact maken?

Mogelijke reacties:

1) Vertel, want ik snap niet waar je het over hebt.. ok je hebt veel verteld maat ik begrijp het nog niet… Ja je hoeft niet lopen t hameren op iets wat ik niet kan.. 

2) Geen behoefte aan op mijn werk, verder nog iets?

Je weet pas hoe zij reageert wanneer je het probeert. Daarbij is het een beetje lastig om de ander te verwijten dat zij geen contact maakt, terwijl je dat zelf ook niet doet. 

Groep 3, holden ze zelf de klas in, geen idee of de juf goedemorgen zei. En een aai over de bol? Doe s normaal, blijf van mn kind af!

rebmaaviv schreef op 31-01-2023 om 20:17:

Je weet pas hoe zij reageert wanneer je het probeert. Daarbij is het een beetje lastig om de ander te verwijten dat zij geen contact maakt, terwijl je dat zelf ook niet doet.

En in welke variant zou zij dan zeggen, goh, nog nooit geweten dat dit bestaat maar ik ga het gelijk oefenen en dank voor de tip ik heb nu het licht gezien?


heel benieuwd.

Milkyway.

Milkyway.

31-01-2023 om 20:52 Topicstarter

Madeliefjees schreef op 31-01-2023 om 20:18:

Groep 3, holden ze zelf de klas in, geen idee of de juf goedemorgen zei. En een aai over de bol? Doe s normaal, blijf van mn kind af!

Is dit serieus? Je doet alsof een aai over de bol aanranding is. Alsjeblieft zeg.

Milkyway. schreef op 31-01-2023 om 19:08:

[..]

Nogmaals, ik heb dit niet met andere ouders besproken of mensen hierin uitgehoord. Daarom was ik ook benieuwd naar de mening van ouders die erbuiten staan. Maar blijkbaar raak ik een gevoelige snaar want jouw reacties zijn echt wel een beetje gek.

Jawel, dat heb je natuurlijk wel.

Je schrijft in je openingspost dat meerdere ouders en kinderen hier last van hebben. Dat weet je natuurlijk alleen als je met die ouders over de juf gekletst hebt.


Het begint hier steeds meer op Twitter te lijken, met al die rare reacties.
Kan me zo voorstellen dat TO gelijk genoeg krijgt van dit Forum zeg.
Maar goed, sommige mensen missen een hobby en dan gaan ze maar gewoon hier los. Kan ook makkelijk natuurlijk als je lekker anoniem iemand kan aanvallen.

Madeliefjees schreef op 31-01-2023 om 20:18:

Groep 3, holden ze zelf de klas in, geen idee of de juf goedemorgen zei. En een aai over de bol? Doe s normaal, blijf van mn kind af!

Dit is sarcastisch toch?

Koko67 schreef op 31-01-2023 om 21:24:

[..]

Jawel, dat heb je natuurlijk wel.

Je schrijft in je openingspost dat meerdere ouders en kinderen hier last van hebben. Dat weet je natuurlijk alleen als je met die ouders over de juf gekletst hebt.


Dat inderdaad. En ik vraag me dus af wat je wil zeggen: Dat je dochter bang is voor de juf, of dat je het gevoel hebt dat juf de plank flink misslaat met de klas maar kan je niet precies de vinger erop leggen waar het hem in zit? Je noemt namelijk het woord heftig dus dat suggereert dat er iets niet in orde is. 

Wat versta jij eigenlijk onder een vertrouwensband met de leerkracht? 

troelahoep schreef op 31-01-2023 om 21:38:

[..]

Dat inderdaad. En ik vraag me dus af wat je wil zeggen: Dat je dochter bang is voor de juf, of dat je het gevoel hebt dat juf de plank flink misslaat met de klas maar kan je niet precies de vinger erop leggen waar het hem in zit? Je noemt namelijk het woord heftig dus dat suggereert dat er iets niet in orde is.

Wat versta jij eigenlijk onder een vertrouwensband met de leerkracht?

Ben ik niet met je eens. Zo zag ik aan het gedrag van een aantal ouders dat zij heus wel zagen dat deze juf, tegen haar pensioen, overstuur was voor het bezoek van Sint. Ouders werden nerveus of reageerden lacherig, waren in verwarring, anderen gingen de juf steunen (wat allemaal niet hielp) maar erover praten was net te eng en daarom een taboe. 

Een leerkracht die wel eens een brul geeft omdat sommigen weigeren te luisteren en de les verstoren, daar zal ik niet zo over vallen. In mijn ogen is de leerkracht goed als die de kinderen met eenzelfde maat meet en niemand voortrekt, daar kinderen dit haarfijn aanvoelen.
Die voorbeeldfunctie van eerlijkheid maakt m.i. dat kinderen  de leerkracht vertrouwen.

Zij noemt haar ook een super juf...dus hoe niet in orde en heftig is het dan wel niet? Ik zal het nog even quoten voor het geval to denkt dat ik het zelf heb bedacht: 'En ik ben inderdaad niet tegen de juf, ik vind haar verder een super leerkracht.'

Flanagan schreef op 31-01-2023 om 22:20:

Een leerkracht die wel eens een brul geeft omdat sommigen weigeren te luisteren en de les verstoren, daar zal ik niet zo over vallen. 

Dit is het volgende taboe. Na tik op de vingers is brullen het nieuwe mishandelen. Vind ik zelf niet (moest er ook regelmatig bij brullen) maar het is totally not done. 

Philou schreef op 31-01-2023 om 22:24:

[..]

Dit is het volgende taboe. Na tik op de vingers is brullen het nieuwe mishandelen. Vind ik zelf niet (moest er ook regelmatig bij brullen) maar het is totally not done.

Pff, ik begin die tekorten in het onderwijs steeds beter te begrijpen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.