Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jerita

Jerita

30-01-2012 om 12:38

Moeite met hakken en plakken en slechthorend

Hallo allemaal,

Mijn dochter (6 jaar, groep 3) heeft erg veel moeite met hakken en plakken. Ze kan op zich al wel aardig lezen (loop niet voor maar wel op niveau zover ik inschat) maar volgens de juf is de cito spelling helemaal de mist in gegaan en ze vertelde dat het hakken maar vooral het plakken niet goed gaat. Nu nog steeds niet. Nu hebben we ontdekt dat ze niet goed hoort aan de rechterkant. Ze wordt nog onderzocht door de KNO arts maar onze dochter geeft zelf ook aan dat zie aan de rechteroor veel minder hoort. Nu heeft ze inmiddels een mooie plek vooraan en ze zegt Juf ook veel beter te horen. Maar dan het hakken en plakken. Zijn er andere leesmethodes? en zo ja welke? Ik heb ergens weleens sleeplezen gehoord of flitsen. Zou dit wat voor mijn dochter zijn? Ik heb deze week een gesprek met juf en wil eigenlijk voorstellen om van dat hakken en plakken af te stappen. Ook omdat ze dus waarschijnlijk een hoorprobleem heeft aan recht. Iemand hier ervaring mee of iemand die mij hierin kan adviseren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Noor

Noor

30-01-2012 om 13:43

Eenorigheid

Allereerst vraag ik mij af wat het probleem is als je dochter wel al aardig kan lezen. Daar gaat het toch om? Hakken en plakken is toch geen doel op zich? Maar daar kan Miriam Lavell meer over vertellen (sleeplezen).

Mijn zoon heeft vanaf de geboorte één doof oor. Hij is nu vier dus over leren lezen kan ik je nog niet veel vertellen, maar wel over de eenorigheid. Wat er wordt gedaan is het volgende:
- het wordt goed in de gaten gehouden;
- bij gehoorproblemen aan het andere, goede oor wordt er snel ingegrepen.
Dit houdt concreet in: ongeveer eens per half jaar een controle door het audiologisch centrum (gehoortest) en de KNO-arts (kijkt in de oren, behandelt uitkomst gehoortest en zet het beleid uit, is dus degene die de regie heeft). Gehoortesten zijn vooral bij peuters erg moeilijk en onbetrouwbaar. Concreet betekent het bij ons dat bleek dat zoon vaak vocht achter zijn trommelvliezen heeft en daardoor tijdelijk een extra gehoorverlies heeft, wat extra nadelig voor de ontwikkeling kan zijn. Vandaar dat er snel besloten is dat hij buisjes kreeg, al een aantal keer, en dat verbeterde zijn gehoor duidelijk. Blijft overigens dat zijn slechte oor hoogstwaarschijnlijk geheel doof is en blijft.

Vorig jaar heeft zoon een taalontwikkelingstest gekregen, om te kijken of hij of zijn eenorigheid een negatieve invloed heeft. Ook kreeg hij een algemene, non-verbale ontwikkelingstest (soort IQ-test voor peuters), als referentie. Immers, als een kind een laag IQ heeft, dan ligt een lage score op de taalontwikkelingstest waarschijnlijk niet (alleen) aan de eenorigheid. Een kind met een hoog non-verbaal IQ en een lage score op de taalontwikkelingstest is natuurlijk een heel ander verhaal.

Gelukkig deed onze zoon de taalontwikkelingstest erg goed, en ook op de creche en nu op school vond men al dat hij erg voorliep met praten. Er was daarna geen noodzaak voor een ontwikkelingstest, die is dan ook losjes afgenomen, conclusie geen ontwikkelingsachterstand of problemen, hoger dan gemiddeld, maar geen torenhoge score. Overigens zijn dit soort testen bij peuters nog zeer beperkt in waarde, de voornaamste functie is om te kijken of er problemen zijn.

Wij doen verder niets speciaals met onze zoon, behalve dat we er misschien al vanaf de geboorte onbewust rekening mee houden (maar dit kan zowel een positief als negatief effect hebben! zo vond ik het heel moeilijk om te zingen en te praten tegen mijn klein baby, toen er nog de kans was dat hij helemaal doof was. Misschien ben ik dit toen gaan overcompenseren door extra veel en duidelijk te praten...) Op de creche en op school hebben we het natuurlijk verteld, maar daar zeiden ze steeds dat ze eigenlijk niet merkten dat hij eenorig hoort. Nu hij wat ouder wordt zullen we er ons vooral op richten om hem zelf te leren om op de goede plek te gaan zitten etc.

Er is een brochure over eenorigheid, met een overzicht van alle mogelijke problemen en wat je er aan kunt doen (niet veel). Maar het is heel belangrijk om te beseffen dat een groot deel van de eenorigen geen of nauwelijks last heeft van deze problemen. Ik zou allert zijn op bepaalde problemen/situaties, maar het vooral niet over-problematiseren. Ook de KNO-arts benadrukt dat hij er geen last van hoeft te hebben.

Zie http://www.kno.nl/publiek/voorlichting/eenorigheid

Wat belangrijk is bij eenorigheid is dat de kwaliteit van het gehoor enorm kan lijken te fluctueren, afhankelijk van de omgeving (lawaai, drukte, akoestiek) en vermoeidheid. Horen met één oor schijnt heel vermoeiend te zijn. En het kan zijn dat je kind het ene moment iets goed hoort en het andere moment niet. Het is dan belangrijk om het kind niet te verwijten zich aan te stellen, niet op te letten, "want je kan best goed horen, want net..." etc.

Over hakken en plakken kan ik nog niet veel zeggen, zoon is in september met school begonnen, een gecombineerde groep 1/2. Wel heeft hij de voorbereidende leesoefeningen goed opgepakt, hij gaat thuis af en toe spontaan lettergrepen klappen en hij is enorm bezig met rijmen en kent al een flink aantal letters. Juf valt het op dat hij zo duidelijk articuleert.

Wat ik wil zeggen is dat een taalachterstand (spreken, begrijpen of lezen) wel met het gehoorprobleem te maken kan hebben, maar dat dit helemaal niet het geval hoeft te zijn. Ik zou dus bij het hak-en-plak-probleem (als het al een probleem is...) zeker ook naar andere oorzaken en remedies gaan zoeken. En een beetje onnadrukkelijke extra aandacht voor taal kan natuurlijk geen kwaad. Ik deed met zoon wel spelletjes met taalklanken en zo, maar dat is voor mij vanzelfsprekend omdat ik daar een achtergrond in heb.

En verder is het natuurlijk verstandig om dat oor goed in de gaten te houden. Daarbij is er een groot verschil tussen een tijdelijk gehoorverlies (vaak op te lossen met buisjes) en een permanent gehoorverlies. En dat laatste is weer onder te verdelen in iets dat wel of niet te genezen/verbeteren valt (operatie) en wel of niet geholpen kan zijn met hulpmiddelen (bijv. diverse soorten gehoorapparaten). Als er één goed oor is, zal men meestal voor het slechte oor geen gehoorapparaat gebruiken omdat dit vaak averechts werkt omdat het de waarneming van het goede oor verwart (door het kwaliteitsverschil tussen goed oor en hulpmiddel). Bij mijn zoon kan er trouwens helemaal niets met zijn slechte oor gedaan worden: de doofheid is permanent en totaal (dus heeft een gehoorapparaat geen zin). Een eventuele prothese is zo gebrekkig (vergeleken met het goede oor) en heeft zoveel risico's dat dit ook zinloos is. En hij lijkt nauwelijks last te hebben van zijn eenorigheid en ontwikkelt zich uitstekend.

In jullie geval is het heel goed mogelijk dat het om een tijdelijk gehoorverlies gaat dat eventueel met buisjes is op te lossen. Dat is een kleine ingreep.

Jerita

Jerita

30-01-2012 om 14:34

Noor

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Bij dochter vermoeden wij een permanete gehoorverlies. De huisarts heeft haar oortjes nagekeken en daar was verder niets te zien. Ook ik ben nagenoeg doof aan de rechteroor.

Op zich kan ze al aardig lezen maar ze leert ook nog steeds nieuwe woorden en blijkbaar gaat dat nog steeds met de methode hakken en plakken. Ze hoort dan niet goed de klank. Ik heb deze week een gesprek met de juf en dan kan ik ook beter inschatten waar het nu mis gaat. Op zich gaat het verder wel goed maar als blijkt dat het daadwerlijk ligt aan het niet horen van klanken dan lijkt me het hakken en plakken verder zinloos. Of zie ik dat verkeerd. Daarom vroeg ik me af wat voor methodes er dan zijn om toch tot een goede uitspraak te komen. Of moet ik dan denken aan logopedie? Op zich praat mijn dochter wel redelijk goed maar heeft wel moeite om goed uit haar woorden te komen en soms kan ze woorden niet goed zeggen. Kortom, ik weet even niet wat wijsheid is.

Noor

Noor

30-01-2012 om 15:02

Jerrita

Jerrita, ik zou allereerst het onderzoek van de KNO-arts afwachten en de problemen (ook de taalproblemen) bespreken met de KNO-arts. De KNO-arts heeft betere apparatuur om in het oor te kijken en heeft meer ervaring dan de huisarts. Onze KNO-arts wil dat we voor alle oorproblemen direct naar KNO gaan en niet naar de huisarts.

De KNO-arts kan ook doorverwijzen naar een audiologisch centrum voor een gehoortest en eventueel naar een daaraan verbonden logopedist of ontwikkelingspsycholoog voor taal- en ontwikkelingstesten, advies, begeleiding en therapie. Daar zou je ook deze vragen kunnen stellen.

Eerst moet vastgesteld worden of je dochter een gehoorverlies heeft en zo ja hoe groot, en of dit tijdelijk of behandelbaar is.

En er moet vastgesteld worden of je dochter een taalontwikkelingsprobleem heeft of dat dit allemaal binnen het normale valt. En zo ja, dan kun je kijken wat daaraan te doen.

Eventuele logopedie zou ik dus via de KNO-arts regelen.

Primavera

Primavera

30-01-2012 om 15:02

Woordbeeld lezen

Mijn zoon met aangeboren taal-spraak stoornis heeft leren lezen door woordbeelden te bestuderen. Dat wil zeggen, het hele geschreven woord zonder lettergrepen en daarnaast het plaatje van wat het voorstelt.
Hij hoort goed, maar stukjes informatie die bij zijn oren naar binnengaan raken op een één of andere manier de weg in de hersenen kwijt met het gevolg dat hij niet alles bewust hoort en als het relevante stukjes van een zin zijn, begrijpt hij soms niet wat de bedoeling is.
Ook kon hij niet goed alle klanken uitspreken, wat hakken en plakken een waardeloze methode voor hem maakte. Het is namelijk niet dè manier om te leren lezen, maar alleen maar eentje die het leren lezen makkelijker maakt voor kinderen die auditief en down-top ingesteld zijn. Niet alle kinderen kunnen makkelijk in hun hoofd aparte klanken aan één rijgen en bovendien moet het vroeg of laat toch de overstap maken naar niet klankzuivere woorden.
Mijn zoon is juist visueel veel beter ingesteld en leert voornamelijk top-down. Hij heeft juist beter leren praten door het lezen. Niet door het lezen van korte kleine klankzuivere woordjes, maar juist door gelijk ingewikkelder woorden die zijn interesse hadden te bestuderen.
Juist door bijvoorbeeld een woord op te schrijven wat hij wel goed uitsprak en daar visueel een woord naast te schrijven wat dezelfde soort uitspraak heeft, maar hij niet goed uitsprak leerde hij wat hij nou eigenlijk fout deed. Anders hoorde hij het namelijk niet. Je kon het 10 keer voorzeggen, maar de klank kwam toch anders bij hem aan. Eén keertje opschrijven hoe het uitgesproken moest worden en hoe niet, door voorbeeldwoorden erbij te halen en hij wist het.
Groeten Primavera

Jerita

Jerita

30-01-2012 om 15:28

Noor en primavera

@Noor: je hebt gelijk. We moeten eerst afwachten op de uitslag en dan pas actie ondernemen richting logopedie o.i.d.. Wel fijn om te weten dat ik daar dus ook met mijn vragen terecht kan. Had ik helemaal niet zo bij stilgestaan. Ik dacht om dit meer met school te bespreken.

@ Primavera: ik herken mijn dochter er wel in zoals je het omschrijft van je zoon. De klanken niet goed horen en dan kan je het hakken en plakken wel willen toepassen maar het zet volgens mij geen zoden aan de dijk. Juf zegt en dat merk ik thuis ook dat ze veel beter zinnen leest dan woordjes apart. Herken jij of Noor dit ook? Ik heb nog een doos van Lettershow van Maan Roos Vis. Daar hebben we wel eens mee geoefend maar niet zoals jij het zegt. Plaatje en woord bij elkaar.

Verder wacht ik de oproep even af maar ga toch met juf overleggen dat we het hakken en plakken maar moeten laten vervallen.

Noor

Noor

30-01-2012 om 15:40

Audiologisch centrum

Jerrita, als de KNO-arts niet voldoende op je vragen ingaat, laat je dan doorverwijzen naar een audiologisch centrum (als dat sowieso niet al gebeurt). Daar zijn niet alleen audiologen en logopedisten om te testen en te helpen, maar ook taalwetenschappers die veel meer weten over taalontwikkeling bij kinderen dan school, schoolarts, huisarts e.d.

Meestal zit een audiologisch centrum in een (academisch) ziekenhuis. Hier staat een overzicht en meer informatie:

http://www.fenac.nl/

Primavera

Primavera

30-01-2012 om 16:00

Klopt

Dat klopt, als de klanken niet goed gehoord worden dan is hakken-en-plakken meer een extra obstakel ipv hulp om te lezen. Het gaat er toch om dat ze uiteindelijk zinnen leest? Waarom zou ze dan eerst op losse woordjes moeten focussen als die lastiger gaan?
Ik hoop dat je een open-minded juf hebt die inderdaad snapt dat je kunt leren lezen ook zonder dat 'heilige' hakken en plakken.
Mijn zoon was al vrij vroeg bij de logopediste omdat bij hem de spraak helemaal niet op gang kwam. Die kwam bij ons met woordbeeld lezen. Zoon heeft zich verder heel snel zelf leren lezen door het namenlijstje van juf in de kleuterklas en door gelijkgeschreven woorden in voorleesboeken op te zoeken, waardoor hij van de hak-en-plak lessen geen last gehad heeft. Wel zal hij moeite hebben om een woord te herkennen wat in let-ter-gre-pen wordt geschreven.
Pas later met testen zijn we erachter gekomen dat ook receptief niet alles bij hem aankomt. Ik kan je aanraden om je dochter buiten school te testen. Scholen hebben zelden veel kennis voor speciale gevallen, waardoor vaak alleen standaard testen en oplossingen worden aangeboden.
Zo kwam er bij mijn zoon aanvankelijk uit dat hij zwakbegaafd en/of autistisch zou zijn. Gek hè, als de vraagstelling van een talige IQ-test niet bij hem aankomt. De non-verbale test gaf aan dat hij zijn leeftijdsgenoten juist ver voorbij was, maar desondanks kostte me het iedere keer behoorlijk wat moeite om de indruk die die eerste IQ-test gaf te weerleggen, want dat was ik weer de niet-accepterende ouder. 7 jaar later blijkt zoon op de laatste IQ-test toch HB te zijn en doet het met wat aanpassingen op school hardstikke goed.
Ik zou dus wel met juf overleggen dat hakken-en-plakken bij een niet goed horend kind avrechts werkt, maar verder onderzoek beslist buiten school laten doen zodat je de resultaten in eigen hand houdt en alleen aan de school doorspeelt wat je nodig vindt.
Groeten Primavera

Jerita

Jerita

30-01-2012 om 16:01

Noor

Bedankt voor de site. Daar kan ik zeker wat mee. Ik ga het vanavond even goed lezen maar zag dat er bij ons ook eentje zit. Idd, een academisch ziekenhuis en daar gaat ze toevallig ook naar de KNO arts. In mijn tijd als kind was dat er helemaal niet. Ik sta gewoon versteld van de mogelijkheden van een audiologisch centrum. Bij mij valt nu ook wel het kwartje waarom ik zelf vroeger en nu nog steeds moeite heb met bepaalde klanken.

Nogmaals dank!

Primavera

Primavera

30-01-2012 om 16:02

Eens met noor

Als aanvulling wilde ik nog even expliciet vermelden dat ik het eens ben met Noor en je je dochter het beste naar een audiologisch centrum kan laten doorverwijzen

Jerita

Jerita

30-01-2012 om 16:28

Primavera

Ik lees je reactie nu pas. We zaten tegelijk te typen. Ik kan wel goed met je juf overweg. Over dat open minded durf ik niet helemaal te zeggen maar het is zeker een geen starre school en zijn zeker bereidwillig. Teminste zoals ik het nu inschat.

Nog een vraag. Mocht het zo zijn dat dochter daadwerkelijk een permanent hoorprobleem heeft en we gaan ook naar een audiologisch centrum. Wat dan te doen in de tussentijd. Dus met betrekking tot het lezen. I.i.g. geen hakken en plakken maar nog andere tips. Heb deze week een gesprek namelijk met de juf. Dit mede n.a.v. een slechte cito spelling.

Noor

Noor

30-01-2012 om 16:53

Waarom zoveel haast? maar wel de vinger aan de pols houden...

Jerrita,

Waarom heb je zoveel haast? Die cito-toets was een goede aanleiding om het onderzoek op gang te brengen. Ik zou toch eerst dat traject in gaan en dan kijken wat daar uitkomt. Dat kun je ook aan school vertellen.

Je kind is toch pas 6 en de prestaties variëren toch erg op die leeftijd? Het is in ieder geval goed dat jullie er nu snel bij zijn en naar de KNO-arts gaan. Vraag daar om een verwijzing naar het audiologisch centrum, vermoedelijk werkt die er nauw mee samen.

Hou wel de vinger aan de pols, zit er zelf achterheen, want bij ons was het soms rampzalig om een afspraak met het AC te krijgen (rommelige administratie en onderbezet) en de KNO-arts heeft het erg druk en een lange wachtlijst. Er zelf achterheen zitten en zo nodig aandringen helpt. Wacht niet te lang tot zij contact met jou maar ga er zelf achterheen. Bij ons verrichtte de KNO-arts soms ook wonderen door tijdens het consult even de telefoon te pakken en meteen wat te regelen met AC of audioloog. Ook vond ik de kwaliteit en het contact met degenen die de gehoortesten afnamen heel wisselend, sommigen kwamen op mij heel onervaren over, een ander juist heel ervaren (met een lastige peuter luistert dat nauw , op een gegeven moment heb ik gewoon bij de receptie aangegeven met wie ik de afspraak wilde.

Ook ben ik een keer (vanwege het gestuntel bij ons AC) naar een ander AC gegaan voor een second opinion. Dat kwam veel professioneler over, betere apparatuur, uitgebreidere test, en zij konden veel beter met peuters omgaan – maar de eindconclusie en het geadviseerde beleid was hetzelfde. En het nadeel daar was dat je veel minder contact met de KNO-arts zelf had, en die van ons is nogal doortastend. Dus we zijn bij ons AC gebleven en de laatste tijd ben ik ook wel tevreden, zeker de taalwetenschapper vond ik erg kundig en plezierig. Dreumessen en peuters zijn ook erg lastig te testen, onderzoeken en behandelen (drama's bij de KNO maar gelukkig worden ze vanzelf ouder en makkelijker...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-01-2012 om 16:53

Slechthorend

Ik ben zelf al vanaf mijn geboorte slechthorend (60% aan beide oren). Ik "loop" dus ook al sinds mijn geboorte bij een audiologisch centrum waar ik nog steeds een keer per jaar voor controle kom en ik draag twee hoorapparaten.
Het audiologisch centrum helpt en begeleidt kinderen en volwassenen met gehoorproblemen en geeft ook advies aan ouders. Met name als het gaat om de problemen op school en hoe leraren hiermee moeten omgaan is die begeleiding enorm belangrijk!
Zo werd er een informatiebijeenkomst gehouden op de basisschool waar ik zat en kregen alle docenten en leerlingen een folder met meer uitleg over slechthorendheid in het algemeen, hoe er rekening mee te houden en ermee om te gaan. Daarnaast kreeg ik bijv. vrijstelling van dictees en luistertoetsen en kreeg ik leenapparatuur tbv een betere verstaanbaarheid in de klas.
Vanuit het audiologisch centrum kregen mijn ouders ook zeer nuttig advies. Ik kreeg ook een cursus liplezen. Logopedie had ik niet nodig omdat mijn ouders altijd al heel veel tijd en energie in staken om mij zo duidelijk mogelijk te leren spreken en het verschil tussen klanken te laten horen.
Nu had ik ook geen problemen met lezen en spelling maar je kan eea pas goed oppakken en begeleiden als je precies weet om wat voor vorm slechthorendheid het gaat en in welke mate. Een KNO-arts stelt dit vast; een audiologisch centrum gaat er daarna verder mee aan de slag.
Kijk ook eens op de sites van de NVVS en Oorakel http://www.nvvs.nl/nl-NL
http://www.oorakel.nl/
Op de site van DOOF.nl staat vaak ook interessante informatie en nieuws http://doof.nl/Slechthorende-kinderen...-tussen-wal-en-schip-3-1373.htm
Succes!

jessica 5

jessica 5

31-01-2012 om 01:05

Op school

Helaas zijn er maar weinig leerkrachten die hier "verstand" van hebben en die tips van Elisa hebben wij ook opgevolgd.Gelukkig heeft onze zoon ook een juf die alert is.
Dat je dochter de cito slecht of niet zo goed heeft gemaakt kan alles te maken hebben met de instructies die de klas krijgt. Het kan ook zo zijn dat ze daar een gedeelte van gemist heeft. Het hakken plakken herken ik dan weer niet.
Voordat we wisten dat onze zoon nu 9 eenorigheid had, maakte hij die diktee's b.v slecht. Daarna toen dat dus een op een werd afgenomen was het goed.
Ook klanken van woorden kun je met een oor ook anders horen, kan weer te maken hebben met de spelling.
Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt van de K.N.O. arts.
Hier na twee keer buisjes plaatsen wat niets hielp een scan laten maken. Daar duidelijk werd wat de oorzaak is. Helaas ook permanente gedeeltelijke doofheid aan een oor. Hij heeft nu wel een hoorapparaat en dit gaat goed.

jessica 5

jessica 5

31-01-2012 om 01:31

Noor (ot)

Volgens mij heb jij ook bij mij al eens gereageerd.
Hoe gaat het nu op de basisschool met hem?.
(Als er één goed oor is, zal men meestal voor het slechte oor geen gehoorapparaat gebruiken omdat dit vaak averechts werkt omdat het de waarneming van het goede oor verwart (door het kwaliteitsverschil tussen goed oor en hulpmiddel). Bij mijn zoon kan er trouwens helemaal niets met zijn slechte oor gedaan worden: de doofheid is permanent en totaal (dus heeft een gehoorapparaat geen zin). Een eventuele prothese is zo gebrekkig (vergeleken met het goede oor) en heeft zoveel risico\'s dat dit ook zinloos is. En hij lijkt nauwelijks last te hebben van zijn eenorigheid en ontwikkelt zich uitstekend.)
Helaas komt jou zoon niet in aanmerking voor een gehoorapparaat omdat hij aan dat oor volledig doof is. Dat is spijtig.Ik hoop dat dat andere oor wel goed blijft. Maar waarom schrijven audiologen dan toch een gehoorapparaat voor aan kinderen die met een gehoorapparaat wel weer wat kunnen horen?.
Dit werkt voor onze zoon niet averechts. Als hij hem niet in heeft dan is hij een gevaar in het verkeer. Ook als hij toevallig met het verkeerde oor naar de juf zit zonder toestel is dit een ramp. Ook in groepjes zitten is het een ramp,hoort zonder weinig tot niets aan een kant wat er gezegd wordt. En het is ook erg vermoeiend voor een kind om steeds maar de goede kant op te moeten draaien om alles mee te krijgen. Dus dat hele verhaal van averecht werken blijkt in de praktijk toch anders te zijn.
Dus misschien is het voor Jerita haar kind, afhankelijk wat er aan de hand is wel zin vol om een gehoorapparaat te nemen.

Jerita

Jerita

01-02-2012 om 09:32

Reactie

Allemaal heel erg bedankt voor de reactie. Hier kan ik zeker wat mee. Er is een hoop mogelijk zo te lezen.

@ Noor: ik ben idd. ongeduldig en wil dan ook meteen weten waar ik aan toe ben dus het liefst was ik gisteren al naar de KNO arts geweest Maar ja, ik begrijp ook wel dat het niet zo werkt maar ik kan niet zo goed tegen onzekerheid en wil meteen stappen ondernemen. Maar goed, ik krijg als het goed is volgende week een oproep. Mocht dit nu heel laat in het jaar zijn ivm lange wachtijd dan kan ik nog uitwijken naar een ander ziekenhuis die een veel kortere wachttijd heeft alleen bijhet AC zit meteen het audiologisch centrum zag ik dus ik ga liever daar heen.

Ik vermoed dat mijn dochter ook permanente hoorverlies heeft. Het is nog afwachten, dat weet ik maar mijn gevoel zegt van wel. Het zit ook in de familie en ik heb het ook aan de rechterkant. Daar ben ik heel slechthorend. Ik wacht het rustig af en vanmiddag heb ik een gesprek met juf. Ik realiseer me nu net dat in de klas een meisje zit die i.i.g. doof is aan 1 oor en een gehoorapparaatje heeft. Dus juf heeft ervaring er mee.

Nogmaals dank voor de reacties. Het is voor mijn een stuk helderder geworden allemaal wat ik moet doen en welke paden ik kan bewandelen. Maar nu eerst de oproep van de KNO afwachten.....

Kallisto

Kallisto

02-02-2012 om 10:38

Preventieve ambulante begeleiding

Ik hoop dat je gauw meer weet over het gehoorverlies van je dochter, dan kun je in elk geval weer verder. Misschien kun je dan ook een rugzakje aanvragen, dat heeft mijn slechthorende zoon nu ook. Een beetje extra hulp en vooral wat begrip op school kan heel veel uitmaken. Of vraag om preventieve ambulante begeleiding (via een REC). Er komt dan iemand van een cluster 2-school een paar in de klas meekijken. De juf krijgt dan wat praktische tips en een ambulant begeleider weet ook wel wat handige methodes zijn om een slechthorend kind te helpen met lezen.
Overigens kan mijn zoon (5 jaar) al goed lezen. Hakken en plakken heeft hij nooit gedaan, dat lijkt me ook lastig als je de klanken niet goed hoort. Hij ziet eigenlijk meteen wat er staat, ook bij heel lange en moeilijke woorden. Het zal wel iets te maken hebben met het feit dat hij noodgedwongen visueel zo sterk is. Helemaal begrijpen doe ik het niet, maar het is wel heel fijn, want het maakt het leven een stuk makkelijker voor hem.

Jerita

Jerita

02-02-2012 om 11:21

Kallisto

Fijn dat het met je zoon zo goed gaat en dat hij al kan lezen. Bijzonder dat hij ook nooit heeft gehakt en geplakt. Als ik bij mijn dochter kijk is het erg verwarrend voor haar.

Gisteren een gesprek met juf gehad. We zijn het niet over alles met elkaar eens. Mij is wel duidelijk dat ze een deel van de instructies mist want als ik thuis 1 op 1 met haar bezig ben dan gaat het heel goed. Ze heeft nog wel eens moeite met B en D en M en N maar dit gaat ook al stukken beter. En het is gewoon een feit dat ik 2 dochter dromerige dochters hebt. Dat zit in je. Ik ben zelf ook zo en als je dan niet goed hoort is dat nog een extra handicap. Ik wacht nu eerst af en thuis gaan we wat gerichter lezen, i.i.g. met de stof waar ze op school mee bezig zijn. Dochter is heel gemotiveerd (ondanks dromerig) dus daar ligt het niet aan.

Een rugzakje betwijfel ik want volgens mij wordt daar momenteel toch flink op bezuinigd? Nou ja, mocht het zo zijn dan ga ik er wel achteraan. Dank voor de tip.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-02-2012 om 13:19

Spelling

Moeite met spelling, technisch lezen, klanken etc. valt samen met slechthorendheid. Nog steeds hoor ik nauwelijks het verschil tussen de b,d en t; de m en n; en de s en z.
Trucjes als 't Kofschip waren en zijn voor mij essentieel. Net als een op een uitleg en vooral schriftelijke/visuele uitleg.
Kijk eens hier voor een auditief taaltrainingsprogramma http://www.kentalis.nl/Kentalis_C01/Modules/ItembankB/ItembankB_Item.asp?modid=292&itemid=248&textsize=large&custid=711&sessionid=sessionid&time=13258&comid=1
Op de site van Fodok kan je ook veel informatie vinden over slechthorende kinderen en hoe daarmee om te gaan in het onderwijs http://www.fodok.nl/
Zo kan de CITO spelling ook dmv visuele dictees worden afgenomen. http://www.fodok.nl/themas/lezen/
Een rugzakje heeft denk ik geen zin om aan te vragen omdat dit wordt afgeschaft. De beste weg voor goede begeleiding voor je kind is toch via het Audiologisch Centrum.

Jerita

Jerita

02-02-2012 om 14:06

Elisa

Bedankt voor de tip! Ga ik vanavond even op mijn gemak doornemen. Ook die andere links van jou had ik al bekeken. Nuttig info.

Ik denk dat een rugzakje er ook niet in zit. Daarvoor scoort ze dan weer te hoog en idd. wordt daar flink op bezuinigd. Ik denk ook dat dat niet nodig is. Met wat extra hulp van ons moet het lukken. Ook met school lukt het wel om goede afspraken te maken. Daar ben ik van overtuigd.

Kallisto

Kallisto

02-02-2012 om 14:25

Toch nog even

Hoe het met het rugzakje gaat, is inderdaad nog wat onduidelijk, maar zoon blijft als het goed is wel extra hulp houden op school. Anders gaat het ook niet. Aan het audiologisch centrum hebben we veel gehad, maar voor de meer praktische hulp is ambulante begeleiding heel fijn. Ook om de juf te trainen, want leerkrachten realiseren zich niet goed hoe groot de gevolgen van slechthorendheid zijn. Anders dan een bril lost een hoortoestel het probleem niet volledig op. Zoon is soms ook dromerig, als er te veel geluiden door elkaar zijn, geeft hij het op en gaat hij uit het raam staren. Daar kan een juf boos om worden, maar het helpt meer om hem even op een rustiger plaats te laten werken. Het is prettig als iemand anders dan ik ze dat ook nog eens kan uitleggen en ze ook kan laten horen hoe de geluiden uit de klas voor mijn zoon klinken. Ik weet natuurlijk niet of je dochter dat ook nodig heeft. Voor de praktische tips op het gebied van bijvoorbeeld lezen is preventieve ambulante begeleiding wel nuttig. Het kost de school niets, het is maar een paar keer en het geeft iedereen wat meer inzicht in het probleem en de mogelijke oplossingen. En het bestaat gelukkig nog... Sorry dat ik hierover doordram, maar ik ben het afgelopen jaar regelmatig bijna wanhopig geweest over het gebrek aan begrip op school. Ik vind het nog altijd onvoorstelbaar dat een juf niet begrijpt dat een kind geen antwoord kan geven op een vraag die het niet heeft kunnen verstaan. Het is mooi als je dat zou kunnen voorkomen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-02-2012 om 14:41

Onbegrip

Onbegrip zal je altijd blijven tegenkomen. Slechthorendheid is een "onzichtbare" handicap en een "normaal" horend mens kan onmogelijk weten hoe het is om slechthorend te zijn.
Mijn moeder werd ook heel vaak boos en verdrietig omdat ze continu op school moest komen opdraven om eea uit te leggen en de boel in goede banen te leiden, ondanks voorlichting en hulpmiddelen.
Wat heel goed hielp en helpt is om mensen een dag lang met watten in hun oren of oor te laten lopen zodat ze een beetje kunnen meemaken hoe het is.
Slechthorend zijn is dodelijk vermoeiend, zeker in het sociale verkeer en op school. Je hebt absoluut meer behoefte aan rust en ontspanning. Het onbewust en bewust je inspannen om te horen vreet energie.
Ook ik was als kind "dromerig"; men dacht in eerste instantie ook aan iets als ADD of zelfs autisme maar het was mijn slechthorendheid.
Wat het rugzakje betreft: ja natuurlijk, probeer het wel aan te vragen. Tot 1 augustus 2013 kan dat nog. Zorg dat school heel duidelijk maakt dat school handelingsonbekwaam is op dit gebied. Voeg zoveel mogelijk rapporten toe van artsen (KNO), audiologisch centrum etc. Denk niet dat je kind "te goed" is.
Mijn zoon heeft ADHD en is hb maar toch kregen we vorig jaar op de valreep nog een rugzakje waar we nu op het VO erg blij mee zijn.
Niet geschoten is altijd mis maar je moet er wel nu achter aan gaan.

Kallisto

Kallisto

02-02-2012 om 15:03

Rugzak

Ik zou het toch proberen, ook al doet je dochter het goed op school. Zoon doet het ook goed, leest AVI 4 terwijl hij in groep 2 zit (en als het aan de school gelegen had nog in groep 1 gezeten zou hebben). Hij loopt cognitief gezien een eind voor, maar de school dacht dat hij dom of autistisch (of allebei) was. Ze wilden bijvoorbeeld per se dat hij de kleutercito's klassikaal zou maken. Dat gaat niet, en dus zou hij wel dom zijn. 1 op 1 gaat het wel. En dat geldt voor meer dingen. Daar heeft hij nu twee keer per week een uurtje individuele begeleiding voor.
Het blijft inderdaad een kwestie van steeds maar uitleggen en ik doe het graag, maar ik ben ook heel blij dat ik het soms aan zijn ambulant begeleider kan overlaten.

Noor

Noor

03-02-2012 om 01:08

Kallisto

Kallisto, is jouw zoon slechthorend aan één of aan beide oren?

Noor

Noor

03-02-2012 om 01:16

Even trillend geluid in dove oor (o.t.)

Hoi,

De oppas vertelde vanavond iets dat wij vorige week ook met onze zoon hadden meegemaakt. Toen hij rustig aan het spelen was, er waren geen geluiden, vertelde hij opeens dat hij in zijn dove oor een soort trillen en geluid hoorde. Na een korte tijd was het over. Er was verder geen geluid in de kamer.

Dit is nu de tweede keer. Hij is nu bijna 4 !/2, het kan natuurlijk ook dat het al vaker was maar dat hij het niet vertelde/het hem niet opviel.

Dit is geen vraag voor "ouders en school", maar omdat hier nu toch een paar mensen zijn met ervaring met gehoorproblemen, wil ik het hier even vragen: zegt dit jullie wat? Kennen jullie dit verschijnsel?

Wij gaan nu wel een afspraak met de KNO-arts maken om dit te bespreken.

De gehoorschade van dit oor zit trouwens in het binnenoor of in de gehoorzenuw en was volgens de BERA toen hij een baby was groter dan 90 dB.

Kallisto

Kallisto

03-02-2012 om 09:34

Noor

Aan beide oren (80 respectievelijk 50 decibel verlies).

Noor

Noor

03-02-2012 om 09:43

Slechthorend: beide oren of één oor

Ik heb begrepen dat er een groot verschil is tussen slechthorend aan beide oren of aan één oor.

Ofwel (voor TS): het is heel fijn als je kind één goed functionerend oor heeft! (Zo brengt de KNO-arts het naar ons, "u heeft een kind met één goed oor waarmee hij goed kan horen en functioneren, het andere oor doet helaas niet mee".)

Kallisto

Kallisto

03-02-2012 om 10:02

Eenorig

Zoon is ook als eenorige begonnen. Helaas is het gehoor in zijn goede oor in de loop der jaren ook slechter geworden. Ik heb eigenlijk het idee dat hij nu, met hoortoestellen aan beide oren, meer hoort dan toen hij 1 goed en 1 slecht oor had. Maar het is inderdaad heel fijn om een goed oor te hebben, de kwaliteit van het geluid zal dan stukken beter zijn.

Jerita

Jerita

04-02-2012 om 09:23

Goed nieuws!

@ kallisto: ik ook zeker een rugzakje aanvragen. Ik bedoelde met "mijn dochter is te goed" niet dat ze erg voorloopt maar gewoon op niveau zit maar hier denkt de juf er idd ook anders over. Die vindt het allemaal maar op het randje en die indruk hebben wij niet. Ik wil ook dat bij de nieuwe cito dat die 1 op 1 worden afgenomen want bij de rekencito is ze daar op uitgevallen. Dat weet ik zeker. Dat zijn verhaaltje (ipv 7-2=) en daar heeft ze gewoon weinig van meegekregen is mijn indruk. Vwb. die rugzakje. Ik dacht dat dit alleen is voor kinderen met een ernstige stoornis o.i.d. Je ziet, ik heb mij er nog niet in verdiept en heb daar blijkbaar een ander beeld van.

Maar goed nieuws. Gisteren lag er een brief van het AC in de bus en dochter kan komende woensdag al terecht. Ze krijgt eerst een audiologisch onderzoek en daarna gesprek bij de dokter. Ik had niet verwacht dat het zo snel zou zijn maar we zijn superblij!

Jerita

Jerita

04-02-2012 om 09:24

Sorry

Voor mijn spelfouten en zinsopbouw in mijn vorige bericht. Ik wil even te snel.....

Elisa Gemani

Elisa Gemani

04-02-2012 om 14:38

Jerita

Fijn dat jullie zo snel terecht kunnen. Ga in de tussentijd al in gesprek met school en kijk wat er nu al gedaan kan worden voor je dochter.
Kijk eens op deze site voor alle informatie over het rugzakje http://www.50tien-oudersenrugzak.nl/oudersenrugzak/rugzak/wat_is_de_rugzak
Zorg ook dat school zich alvast bezig houdt met het rugzakje aanvragen voor je dochter. Hoe eerder, hoe beter.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.