Petra-
18-06-2009 om 20:48
Moeite met spelling, verband met adhd?
Beide kinderen van ons, met ADHD, zijn een kei in rekenen maar blijven moeite houden met spelling.
Is dit nou iets wat vaker gezien wordt, of is het toeval? De juf kon me geen antwoord geven op deze vraag, maar ik ben wel heel benieuwd of er iets over bekend is.
Heb ondertussen al in het archief gespit en ben eigenlijk ook op zoek naar Carla, die deze link plaatste:
http://www.meestergeoffrey.nl/lespraktijk/beelddenken.pdf

koentje
18-06-2009 om 20:58
Nee hoor,
Is toeval. Weet best veel van ADHD. Mijn zoon spelt juist vrij goed en rekent beroerd. Ze hebben buiten de ADHD om ook gewoon hun eigen kwaliteiten en beperkingen.... net mensen!!

Petra-
18-06-2009 om 21:03
Ja, net mensen
ik ook , wil ze zo graag helpen. Ben er inmiddels wel achter dat dochterlief een echte beelddenker is en zoonlief komt ook aardig in de richting.
Maar ja we blijven zoeken naar de beste methode's!

anna van noniemen
18-06-2009 om 22:42
Vast niet
spelling is zoon al mee klaar voorbij groep 8 (hij is dit schooljaar in groep 6 begonnen , rekenen blijft bij hem een beetje hangen. Wat wel veel moeite kost is stuk tekst lezen en dan vragen daarover beantwoorden....

Pippin
18-06-2009 om 23:00
Hier wel
Bij onze zoon is spelling zijn minste vak. Er is volgens mij wel een verband met adhd. Hij vindt spelling absoluut niet boeiend, daardoor lukt het hem moeilijker om de aandacht erbij te houden. Dus schrijft hij elke keer per ongeluk de woorden verkeerd. Hij weet wel dat Amsterdam met een hoofdletter moet, maar hij vergeet het te doen.
Maar de kern is, het is niet zijn sterke punt. Van de andere kinderen ook niet overigens. (en van mij ook niet) Zou het erfelijk zijn?

Bikkel
19-06-2009 om 08:51
Op een andere manier
Mijn zoon heeft adhd, zijn spelling is niet zijn beste vak, maar om het nou spellingproblemen te noemen, nee. Wel heeft hij een erbarmelijk handschrift, dat schijnt wel samen te hangen met adhd. Adhd´ers hebben vaak een belabberd handschrift, door verkramping, dacht ik. Met medicatie wordt het betere, maar bij zoon is het nog steeds niet goed. Hij krijgt daarom wel eens fouten, juist bij spelling, vanwege onleesbaarheid of hij ziet het door zijn slechte handschrift zelf niet dat hij een fout maakt.

koentje
19-06-2009 om 11:26
Ja,
het handschrift; dat heeft iets te maken met de fijne motoriek, die meestal bij ADHD zo fijn niet is...

Meyke
19-06-2009 om 20:18
Comorbiditeit met dyslexie
Adhd heeft een hoge comorbiditeit met dyslexie. Als je op die drie woorden googelt, vind je een hele hoop informatie hierover.

Dees 68
22-06-2009 om 11:46
Hier ook
Dochter met ADHD die goed in rekenen en slecht in taal is. En op zich is dat ook wel logisch want ze heeft een redelijke v-p kloof (20 punten). En volgens de juf is het ook echt een beelddenker.
Ik zou toch zo maar denken dat er wel een verbandje is.

maggietel
22-06-2009 om 12:03
Hier niet
Zoon met adhd is goed in spelling. Maakt in andere vakken wel regelmatig slordigheids(taal)fouten, maar die zie je niet terug in taallessen/dictee en dergelijke. Rekenen blijft achter, halverwege het toepassen van een methode is hij vaak het spoor bijster. Hier dus niet zo zeer de link adhd/dyslexie maar er is wel bekend dat adhd-ers er vaak een leerstoornis naast hebben zoals dyslexie of dyscalculie. Maar dat hoeft dus niet persé zo te zijn.

Dees 68
24-06-2009 om 21:57
Okeeee
Dat zet de zaak weer in een ander perspectief.
Linksom of rechtsom maakt het natuurlijk ook niet zoveel uit. ADHD of niet en spellingswonder of niet, je moet toch roeien met de riemen je hebt cq. die je kind heeft....