Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Moeten de scholen open blijven


tsjor

tsjor

16-03-2020 om 11:59 Topicstarter

Bas

Je bedoelt: doe weekboodschappen in plaats van elke dag. Dat is iets anders dan hamsteren. Ik doe altijd al weekboodschappen, maar hamsteren betekent overbodig veel inkopen doen, meer dan wat je normaal gesproken zou verbruiken in 1 week; ten koste van anderen.

Tsjor

Fantastisch Ad

Dus wij kunnen allemaal naar huis wat jou betreft?

skik

Bas

Bas

16-03-2020 om 13:06

Ik zei al

met mate, dat lijkt me wel logisch.
Dat het niet 'met mate' gebeurt, is inmiddels tot me doorgedrongen.
Ik probeer een thermometer te kopen online. (want klachten dus ik ga niet naar winkel) en werkelijk praktisch NIKS te krijgen. Dat vind ik dan wel weer heftig....

(ik heb een thermometer maar zou in deze situatie graag een 2e in huis hebben voor als meerdere mensen ziek worden)

Ook bijv alcohol desinfectans nauwelijk te krijgen

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-03-2020 om 13:08

Uiteindelijk wint de economie het

Wij kunnen het ons helemaal niet veroorloven om maanden compleet in lock down te gaan. Dus dat gaat volgens mij ook niet gebeuren.

Daarmee kies je er automatisch voor dat een groot deel van de bevolking ziek gaat worden. Gelukkig komen de meesten daar ook weer doorheen.

Spreiding is nu het devies.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-03-2020 om 13:16

skik

"Dus wij kunnen allemaal naar huis wat jou betreft? "

Ik heb het gevoel dat je me niet helemaal begrijpt.

Je vindt het opvallend dat er zoveel mensen op weg zijn en verdenkt hen van puberale tegendraadsheid. Ik denk dat er heel veel mensen bezig zijn met vitale processen. Maar voor jou en je gezin is dat niet nodig want jullie kunnen weken, maanden drinken en wassen zonder dat de kraan het doet, het electriciteits- en gasnet werkt en het digitale betalingsverkeer loopt want jullie zijn zo goed als zelfvoorzienend en hebben voor een jaar voorraad in huis. Toch? Dan hoeven al die mensen dus niet voor jou op pad.

skik

Werken op school

Er komen bij mij op school 4 kinderen die we op moeten vangen. Ik wil graag mijn steentje bijdragen, maar kan ik deze kinderen op gaan vangen een dag, zodat we als leerkrachten afwisselen? Is dat ook niet risico nemen?

Dees

Dees

16-03-2020 om 18:55

Hier

Ik werk op een kamer apart en dat is de reden dat ik gewoon naar mijn werk ga. Mijn zoon is thuis en dat wisselen we af, helaas is het zo dat als we hem de hele dag in huis opsluiten dat hij uiteindelijk tegen de muren op rent. Dus gaan we met hem naar buiten, hardlopen, fietsen steppen en als hij geluk heeft komen we onderweg een lege speeltuin of schommel tegen.

tsjor

tsjor

17-03-2020 om 09:18 Topicstarter

Risico

' Is dat ook niet risico nemen?' Aan welk risico denk je dan?
De verwachtingen zijn dat 60-70% het virus moet hebben gekregen of zal krijgen, wil de epidemie uiteindelijk stoppen vanwege opgedane immuniteit. De meeste mensen zullen dan milde verschijnselen hebben gekregen.
Ik zou onder het personeelsbestand kijken wie tot de risicogroepen behoort en die mensen vrij geven of thuis laten werken. Dan liever één leerkracht die de vier opvangt, waarbij de rest dan thuis blijft. Mocht die leerkracht ziek worden, dan kan een andere leerkracht het opvangen. Liever dan dat 5 leerkrachten tegelijk ziek worden.

Tsjor

Pennestreek

Pennestreek

17-03-2020 om 13:17

Digitaal onderwijs

Hartstikke mooi dat alle scholen zo voortvarend aan de slag gaan met onderwijs op afstand. Maar zouden alle kinderen in Nederland wel een eigen device hebben om dat onderwijs op te kunnen volgen? Ik kan me zomaar voorstellen dat er toch nog gezinnen zijn die geen laptop hebben, en al helemaal niet voor alle kinderen eentje. Hoe moet je daar dan een mouw aan passen?
Ik ben bijna geneigd om een van onze laptops beschikbaar te stellen, maar ja, dat doe je ook niet zomaar even. Behalve dat je dan alles er eerst af moet gooien is het toch ook niet iets dat je zomaar even voor onbeperkte tijd uitleent. En al helemaal niet aan onbekenden. En voor zover ik weet hebben alle bekenden wel in ieder geval 1 laptop of computer thuis.
Maar misschien kunnen we hier iets creatiefs bedenken?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-03-2020 om 13:53

Samen doen😁

Mijn dochter krijgt morgen online een examentraining. Er wordt gevraagd of de leerlingen gebruik willen maken van een webcam.
Die hebben we niet en hoe leuk is het dan dat de hele buurt de zolder opduikt om op zoek te gaan naar zo’n ding. Om dochter uit de brand te helpen.

Op de bs van zoon zijn genoeg laptops beschikbaar voor degene die zonder zit. Ik denk dat tegenwoordig iedere school genoeg van die dingen in huis heeft.

De saamhorigheid is groot. Dat vind ik mooi!

Wel potverdriedubbeltjes!

Hebben we de afgelopen dagen keihard gewerkt om online lessen mogelijk te maken, alle docenten zijn thuis volop bezig, we hebben ons te pletter gecommuniceerd met ouders en leerlingen en alles is in kannen en kruiken.

En dan lees je in de krant dit:

"Scholen gaan open om laatstejaars schoolexamens te laten maken.

Leerlingen die in het laatste jaar van hun middelbare school zitten, kunnen toch naar school om hun schoolexamens te maken.

Om te zorgen dat de leerlingen ook goed worden voorbereid op hun schoolexamen, kunnen zij ook weer naar school om daar – fysiek in de klas – lessen te volgen, zegt een woordvoerder van minister Slob. “Als dat nodig is, kan dat.” De leerlingen moeten dan wel gezond zijn."

Uhm,.... wij weten van niks? En ook: hóe dan?

skik

Skik

Nou leerlingen spreiden natuurlijk, 10 plakjes per klas, kan makkelijk toch? De rest is er toch niet....

(Niet serieusbdeze opmerking hè)

Goed plan MarSy

Dank voor je relativerende opmerking, we moeten niet denken in problemen maar in kansen.

Ben net even een lokaal ingelopen, 1,5 meter onderlinge afstand biedt plaats aan 6 leerlingen per lokaal. We hebben dus maar 41 lokalen en dus ook 41 docenten nodig, bij voorkeur van het juiste vak. Ik denk dat de roostermaker er in een half uurtje wel uit is,

(Sarcasme modus uit en wachten tot dit onzalige plan overwaait.)

skik

skik

Waarom heb je voor surveilleren bij de examens docenten van het juiste vak nodig? Of gaat het om mondelinge tentamens - die ook wellicht via facetime kunnen

Alkes

Lees de laatste alinea van het kranteartikel even:

"Om te zorgen dat de leerlingen ook goed worden voorbereid op hun schoolexamen, kunnen zij ook weer naar school om daar – fysiek in de klas – lessen te volgen, zegt een woordvoerder van minister Slob. “Als dat nodig is, kan dat.”

Kennelijk kan het. Slob weet voorlopig meer dan wij.

De geplande en al in gang zijnde serie van mondelinge examens worden nu inderdaad via de webcam afgenomen.

skik

Oh?

Hier nog niets bekend over webcams en zo. Alleen bericht dat we mogen meer horen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-03-2020 om 17:25

Sydney

Deze examentraining is van school en staat dus al een poosje op de planning.
Ik ben benieuwd hoe het straks met de door onszelf aangevraagde trainingen zal gaan.

Moet trouwens zeggen dat wij blij worden van de school van dochter. We hebben heel erg het gevoel dat er met man en macht wordt gewerkt. Ook steeds goede en vlotte communicatie.
Voelt erg prettig!

Tamar

Tamar

18-03-2020 om 16:03

schoolexamen

Dat hele schoolexamen moet nu maar eens klaar zijn. Ik vind dat die kinderen sowieso door veel teveel hoepels moeten. Betekent meer hoepels een betere opleiding? Volgens mij niet.

Mijn kind zou deze week schoolexamen doen, toen weer niet omdat de scholen gingen sluiten, en nu ineens volgende week. Het kind is op van de spanning, ook om haar vader die in de frontlinie tegen het virus vecht, en weet nu helemaal niet waar ze het zoeken moet. Ik vind het mishandeling.

Als ik Slob was, zou ik zeggen: jullie hebben allemaal al meer dan genoeg schoolexamens afgenomen, nu is het even klaar tot het CSE. Alle schoolexamens tot nu toe gelden gewoon als compleet. Dat zou leiderschap zijn. Maar ja, ze deden vorig jaar zo moeilijk over die school in Maastricht en die gaan natuurlijk protesteren als dat nu gebeurt. Ik ben echt kwaad.

Tamar

Ik denk dat het onzalige plan om de scholen weer open te gooien voor lessen aan examenleerlingen en vervolgens voor het afnemen van schoolexamens weer afgeblazen gaat worden. Niet te organiseren in deze tijd met docenten en leerlingen die met lichte klachten al niet mogen komen (en daar zullen er komende en de daarop volgende week alleen maar van zijn). Er is ook nog wel genoeg tijd om de schoolexamens na de geplande schoolsluiting maar voor het centrale examen af te nemen. De cijfers mogen later aangeleverd worden dan de gebruikelijke 10 dagen voor het CE.

De eindtoets voor het po is gecanceld, het zou me niet verbazen als het CE uitgesteld gaat worden, er zijn nu teveel onzekerheden, de situatie verandert per dag.

skik

Pluk

Pluk

18-03-2020 om 17:49

PTA

De scholen mogen hun PTA toch aanpassen, dus kunnen ze de schoolexamens omzetten in opdrachten. Of mondelingen via skype. Zou dat geen oplossing zijn?

Ik denk eigenlijk ook niet dat er nog lessen of toetsen gaan komen voor het eindexamen. En het zou goed kunnen dat het CE zelf wordt uitgesteld, maar ik denk ook wel dat het eigenlijk wel door zou kunnen gaan. Als je veel meer lokalen gebruikt en veel meer surveillanten (bv ouders) dan kun je toch best ver uit elkaar zitten?

Wanneer denken jullie dat de scholen weer beginnen? Ik gok begin juni. Tenzij uit dat onderzoek in Brabant blijkt dat kinderen wel grote verspreiders zijn, dan natuurlijk niet.

Intussen in China

https://www.aljazeera.com/news/2020/03/china-life-returning-normal-coronavirus-outbreak-slows-200317084803189.html

Nadat de maatregelen in China wat laat op gang kwamen maar toen wel zeer strict, eind december, is het na ongeveer 2,5 maand weer aan het relaxen.

Hopelijk gaat het daar wel goed zodat we mogelijk hier ook met wat meer perspectief naar de komende tijd kunnen kijken.

"Even in Hubei, where some 10,000 cases remain, the pressure on front-line medical workers has eased. On March 17, the first batch of nearly 4,000 medical workers who were parachuted into Wuhan to help control the outbreak were able to leave.

With so many provinces having downgraded their emergency response levels, China is slowly - and cautiously - returning to normal life.

Classes are gradually resuming after most students spent the last month or so at home and studying online. In provinces classified as "low risk of infection," including Guizhou, Qinghai, Tibet and Xinjiang, local governments have allowed educational institutions to resume classes this month."

Ad Hombre

Ad Hombre

18-03-2020 om 19:21

AnneJ

Heel spannend! Het is te hopen dat de berichten uit China nu wel betrouwbaar zijn.

Het baart me nog wel wat zorgen dat er (nog steeds?) zo weinig luchtvervuiling is. Dat zou er op kunnen wijzen dat de boel nog steeds niet echt op gang komt.

Pluk

'Ik denk eigenlijk ook niet dat er nog lessen of toetsen gaan komen voor het eindexamen.'

Hier heeft de middelbare school net aangegeven dat de eindexamenleerlingen maandag starten met de laatste serie schoolexamens. In kleine groepjes verdeeld over meerdere lokalen. Voor het mondeling wordt nog wat anders bedacht.

@pennenstreek

Hier werken ze op basisschool met Chromebooks. Ouders konden na ondertekening van een aansprakelijkheidsverklaring de Chromebook van hun kind meenemen. Er zijn ook gezinnen met 1 apparaat voor meerdere kinderen en thuiswerkende ouders... Dus dat werkt prima.

Ook heb ik een bericht van Stichting Leergeld gezien dat ze minima kunnen ondersteunen bij het probleem laptop.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-03-2020 om 11:51

Pffffff

Nadat de scholen gesloten werden, kwam het bericht dat schoolexamens ineens wel mochten maar dat scholen de vrijheid hebben om pta’s aan te passen, komt er nu een se-rooster: alles(!!!!) gaat door.
De enige aanpassing zit in het feit dat alles in de tijd is opgeschoven.

Maar: de leerlingen is ook te verstaan gegeven dat ze niet mogen komen bij de geringste verkoudheidsklachten. Puber (al een week af en aan ziek na een contact met een zeer waarschijnlijk coronabesmette vriendin) is totaal in paniek.
Want de dreiging lijkt dat wat niet in het se van deze periode gedaan wordt alsnog gedaan moet worden in de tijd van het eerste tijdvak ce. En dat de vakken waarvoor dat geldt uiteindelijk in het tweede tijdvak ce gedaan moeten worden. Of dat realistisch is, weet ik niet maar dit is het scenario waar school op hint.

Ik heb te doen met de examenleerlingen. Zo’n examenjaar is voor bijna iedereen stresserig, maar dit slaat alles. Zo jammer dat scholen de ruimte niet nemen om dingen echt aan te passen of niet door te laten gaan.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-03-2020 om 13:47

Universiteit

Vanmorgen kwam bericht van de universiteit Leiden dat tot de zomervakantie alleen nog onderwijs op afstand wordt gegeven. Ook de examens vinden op afstand plaats. Grote domper dus voor mijn dochter die verder niet veel bezigheden buitenshuis heeft en dit jaar moet afstuderen.
De universiteit in het buitenland waar ze haar master wil doen heeft al bericht dat de opening van het volgende schooljaar is uitgesteld tot half oktober. Dat is enerzijds een opluchting, maar ook wel teleurstellend dat de plannen moeten worden uitgesteld.

Uitstel

Normaal gesproken moeten de cijfers van de SE's 10 dagen voor aanvang van het CE ingeleverd worden. Daar is nu uitstel voor verleend. Onze scholengroep heeft er daarom voor gekozen om de schoolexamens niet tijdens de schoolsluiting te gaan afnemen. Er is genoeg tijd om die af te nemen als de scholen op 7 april weer open gaan. Als de sluiting nog langer duurt is het goed denkbaar dat het hele CE ook uitgesteld wordt.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.