Redactie Ouders Online
30-03-2012 om 18:38
Morgenochtend: Miriam Lavell in de TROS-Nieuwsshow over zittenblijven
Morgenochtend (zaterdag 21 maart, om ongeveer 8.45 uur) zal Miriam Lavell, een goede bekende van de vaste deelnemers aan de forumrubriek "Ouders en school", aanwezig zijn in de TROS-Nieuwsshow op Radio 1. Het onderwerp is "zittenblijven", dat deze week extra actueel was.
Miriams aanwezigheid zal als volgt worden ingeleid:
"Nederlandse leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs blijven relatief vaak zitten, zo bracht de Inspectie van het Onderwijs deze week in een publicatie naarbuiten. Iets meer dan een kwart van de 15-jarigen in ons land heeft een jaar overgedaan. Dat is tien procent meer dan het gemiddelde van de 34 lidstaten van de OESO, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling. Die houdt iedere drie jaar een grootschalige onderwijspeiling, waaruit ondermeer die schrikbarende doublure-cijfers zijn voortgekomen. Maar: die cijfers zijn al een poosje bekend. Waarom de Inspectie van het Onderwijs ervoor gekozen heeft ze nu opnieuw aan te kaarten, gaan we bespreken met onderwijsdeskundige Miriam Lavell."
Redactie Ouders Online

Geerke
12-04-2012 om 23:08
En daarnaast
En daarnaast spreken wij altijd met alle VO-scholen alle aangemelde kinderen vantevoren door. En er heeft bij mij nog nooit een VO-school moeilijk gedaan over zittenblijven (dat kwam dan ook niet zo heel vaak voor, maar soms wel eens in groep 2 of heel soms later een keer).

M Lavell
13-04-2012 om 08:19
Dat wil iedereen wel
Geerke, is dit schoolbeleid? Gaan jullie dat in alle gevallen (wens van ouders) zo inwilligen?
Zo nee, waarom niet?
Overigens: heb je het draadje hieronder gelezen over de toelatingsprocedure Utrecht?
Verder: er zijn een heleboel leerlingen met een vmbo-k advies die het prima zouden doen op het havo. 11% van de zorgleerlingen en 13% van de lln met een vmbo bbl/kbl advies zit op streefniveau (2F). 11% van de lln met een havo advies haalt dat niveau niet (SCO-Kohnstamm, normering referentieniveaus 2009)
Kortom: er wordt heel wat talent gemist.
Groet,
Miriam Lavell

mirreke
13-04-2012 om 13:01
Zittenblijven op vo lijkt me hopeloos
wat is dan het nut van zittenblijven op het VO. Of zou je dan moeten afstromen en wel naar de volgende klas?
Het lijkt mij dodelijk, zittenblijven op het VO waar veel minder mogelijkheden zijn voor individueel onderwijs, althans als ik nu naar mijn VOers kijk.
En ik heb die vraag natuurlijk om een reden: zoonlief dreigt te blijven zitten, teveel vijven. Hij vindt het vre-se-lijk saai op school, en kan zich er maar niet toe zetten om te leren wat hij moet leren.
Terwijl hij in zijn vrije tijd vloeiend Engels praat en schrijft, en met allerlei dingen op muziek- en programmeergebied bezig is. Gevalletje school sluit niet aan op de interesses.
Maar hoe verander je dit? School heeft als enige optie, zittenblijven, want het aantal vijven moet omlaag. Ik voorzie een desastreus, want nog meer van hetzelfde, jaar.
Andere school? Daar zitten ze in deze tijd natuurlijk ook niet te springen om een zittenblijver. Wat kan ik in het overleg met school nog aandragen?

mirreke
13-04-2012 om 13:04
Wat ik wel probeer
is praten: uitleggen dat hij toch dat kunstje maar moet doen, omdat ze dat nou eenmaal graag van hem willen zien. Hij voelt zich daar te goed voor, maar ja, zij hebben de macht. Door allerlei omstandigheden is er van enige hulp (want dit motivatieprobleem hebben we in oktober al aangekaart en besproken, met mogelijke oplossingen en hulp als resultaat) dus helemaal niets terecht gekomen, en zit zoon natuurlijk met de gebakken peren. Ook iets als studievaardigheden komt niet aan bod.

wil40
13-04-2012 om 13:12
Mirreke
Als het 2en en 3en zijn wordt het lastig, zijn die 5en met extra inzet niet op te krikken naar een 6?
Interesses sluiten niet aan bij je zoon. ja, dat telt voor de meeste jeugd. Misschien dat dat verbeterd als ze een beroepsopleiding kunnen kiezen.
Een andere school is een optie als je zoon het totaal niet naar zijn zin heeft op de huidige school, als dat de redenen zijn voor de onvoldoendes.
Afstromen kan een mogelijkheid zijn, ligt eraan in welke klas hij nu zit.
En het belangrijkste, wat wil je zoon zelf? Zittenblijven is inderdaad wederom de zelfde stof doorploeteren, dan wordt het makkelijk en saai.Lastig hoor, die pubers.Is hij nog om te kopen? "Als je overgaat krijg je van mij een dikke vakantiebonus?"

mirreke
13-04-2012 om 13:48
Vakantiebonus is misschien een idee maar nog tips voor gespr
Volgens mij moet het te doen zijn. Hij wil ook niet blijven zitten, en docenten zeggen ook dat afstromen niets voor hem is.
Hij voelt zich ook erg door school in de steek gelaten (die eerder genoemde afspraken waar niets van is gekomen, en ziet niet in waarom hij zich wel aan die afspraken zou moeten houden als zij het niet doen. Maar ja, hij is de dupe ervan, zij zijn dat niet...
Hij heeft het mi wel naar zijn zin op school, zit ook lekker in de groep, heeft zich wel erg rot gevoeld maar ik heb het gevoel dat we uit die dip aan het komen zijn.
Maar idd, pubers. grrr.
Toch vraag ik me af of het zin heeft om nog eens naar school te stappen, al was het maar om nog eens duidelijk aan te geven dat ze hem wel erg hebben laten zakken. (en daar zijn we echt, echt, al vaker achteraan geweest).

wil40
13-04-2012 om 13:54
Zonde van je energie mirreke
Als je er al meerdere gesprekken over gevoerd hebt dan gaat het niet helpen vrees ik. Het is nu April en ik zou m`n tijd niet meer investeren in mogelijke veranderingen die toch niet plaatsvinden. De cijfers van je zoon gaan daardoor toch niet omhoog. Dus stimuleren die puber, omkooppraktijken en gebak eten bij iedere 8. Als zoon het naar zijn zin heeft zou ik niet van school veranderen. Niveau omlaag is met wat 5en niet nodig en met zittenblijven gaat de schooltijd alleen maar langer duren.

M Lavell
13-04-2012 om 14:14
Gewoon punten halen
Gewoon met hem gaan zitten en die punten op orde krijgen. Als het met jou niet lukt, zoek een oom/neef/buurvrouw (of vraag het Fransien!
Het is niet anders.
Praten helpt niet. De overgangsnormen zijn vastgelegd en geldig. De school kan daar zelf niet meer omheen.
Groet,
Miriam Lavell

skik
13-04-2012 om 15:45
Geerke, hoge verwachtingen
"ze verwachtten een hoger niveau door een jaar extra. Wij hoopten dat ook, en stelden hoge verwachtingen en legden de lat hoog, en hij doet het nu goed op de havo."
Komt dat niveauverschil door simpelweg zittenblijven (alles nog een keertje overdoen) of door een andere instelling van de school: de hoge verwachtingen en hoog gelegde lat? De verwachtingen waren het voorgaande jaar dus lager? Ik denk dat als de lat eerder hoger was gelegd, die leerling gewoon zonder zittenblijven naar de havo had kunnen gaan.
skik

mirreke
13-04-2012 om 16:57
Oh ja, nog over zittenblijven als rijping
Wat onze school ook te melden heeft: zoon is nog erg speels en kan het zittenblijfjaar dan gebruiken om te rijpen...
Hoe zat dat ook alweer met kleuterverlengen, omdat het kind sociaal emotioneel nog wat jong was. Nou, ziehier dus een dergelijk argument op het VO.
Enne Miriam, ik had idd ook al een Francien in t achterhoofd
Hopelijk niet nodig, zoon is nl. ook (toch wel) geschrokken. In je eentje niet meedoen met het systeem werkt ook niet, krijgt hij door. Zucht, als het je eigen kind niet is praat het wel wat lekkerder in zo'n draadje )