Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
MR

MR

28-03-2012 om 09:21

Mr en 'eten op school'

Ik zit in de MR. Onze school heeft een continurooster dat goed werkt en niemand wil meer terug. Wel vind ik het absurd - en dat hoor ik van meer ouders - wat enkele kinderen meekrijgen in hun lunchbox/beker. Normaal zou ik denken 'lekker laten gaan, daar hoef ik me niet mee te bemoeien, ik geef kinderen gewoon fruit/boterhammen/melk mee' maar nu ik in MR zit voel ik toch de behoefte om met dat negatieve gevoel van andere ouders iets te gaan doen.

Persoonlijk denk ik dat school niet met de inhoud van de lunchbox hoeft te bemoeien (want dat doen ze ook niet met het avondeten) maar aan de andere kant is de lunch een onderdeel van de schooldag en vind ik het niet raar dat er enkele richtlijnen komen voor de lunchbox.

Ik hoef geen discussies over wel/geen kaas/vleeswaren of 'liga is net zo slecht als gevulde koek' en 'melk ik ook niet al te best' maar ik twijfel of het toch niet zinnig is om enkele extreme situaties te voorkomen. Dan denk ik aan: alleen maar eierkoeken als lunch, een lunchbox vol pepernoten, een stuk appeltaart of Snickers (op advies van kinderarts!) als tussendoortje, etc.

Zelf denk ik dat je heel veel schoollessen aan gezonde leefstijl kunt wijden, maar dat dat geen sikkepit uithaalt als het blijkbaar gewoon wordt gevonden dat je op school iedere dag eierkoeken eet als lunch of pepernoten als lunch 'omdat dat toch een keertje moet kunnen'.

Hoe gaat het bij jullie? Hoe kijken jullie tegen de richtlijnen van jullie school aan. Of zijn er geen richtlijnen en alleen adviezen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

28-03-2012 om 09:45

Hier...

Hier heerste jaren lang een ijzeren regime op de overblijf. Alleen brood was toegestaan,punt. Zelfs een krentenbol of iets dergelijks als extraatje mocht niet. Ik gaf ooit een meergranenpannekoek mee, echt, de school was te klein. Inmiddels is men daar soepeler in, maar de dingen die jij noemt als lunch mag nog steeds niet.

Tijgeroog

Tijgeroog

28-03-2012 om 09:51

Hier

Uit de overblijf-info: Een lunchpakketje met brood, eventueel fruit en wat te drinken (geen limonade). We hebben liever niet dat er snoep meegenomen wordt, zodat de kinderen zo gezond mogelijk lunchen. (om 10 uur wordt er ook fruit gegeten, hoewel dit in de hogere klassen misschien anders loopt, daar ben ik nog niet aangekomen)
Ik vind het prima richtlijnen. Meestal stop ik er brood in, bij een van de kinderen vaak ook komkommer en soms gaat er wat extra's bij. Stukje kaas of worst, krentenbol, paar pepernoten met sinterklaas, pannenkoek als die over is, een wrap. Maar dat is niet zo vaak. En dat is nooit een probleem geweest.
Ik geloof wel dat andere kinderen een grote koeken ofzo in hun trommel hebben, maar ik hoor mijn kinderen niet klagen dat zij dat niet hebben dus maak ik me er verder niet druk om. Dat is iets tussen de ouders van het kind en de juf, of en hoe daar wat mee gedaan wordt.
Ik vind onze richtlijnen wel aardig omdat ze niet heel dwingend zijn er er ruimte is voor wat vrijheid. Maar ze geven de school wel een handvat om, bij extremere situaties, de ouders daar op aan te spreken.

Moeizaam

Je wil het niet hebben over de vraag wat goede of slechte voeding is, maar eierkoeken, appeltaart, pepernoten en snickers vind je wel slecht.
Je vindt dat school zich niet met de inhoud van de lunchbox moet bemoeien, maar die inhoud mag toch niet onbesproken blijven als de meute er verontwaardigd over is.
Snickers op aanwijzing van de kinderarts. Wat is je probleem. Geloof je dat niet?
Het verschil van mening over voeding is de kern van de kwestie. En niemand heeft expliciet gelijk.
Eierkoeken = op advies van Sonja bakker?
Appeltaart = iets is beter dan niets?
Snickers = vol met vezels, moeite met poepen?
Er is bij elk voedingsmiddel wel wat _voor_ te zeggen in individuele gevallen.
Als je hier nu eens probeert te verwoorden op basis waarvan jij denkt over dat gedrag een mening te kunnen hebben. Sta daarbij vooral wel open voor de vraag hoe je nu kunt weten of iets gezond is of niet.
Daar ligt het antwoord op je vraag. Die meute met dat commentaar zal er vrede mee moeten hebben dat het gelijk niet zomaar aan hun kant ligt.
Elke visuele bevestiging, maar dat kind is ook nog dik, kan een extra aanwijzing zijn om juist wel eierkoeken mee te geven (sonja bakker).
Nu hoef je het met sonja bakker niet eens te zijn, maar de adviezen die op school tijdens voedingslessen gegeven worden, zijn niet veel beter van kwaliteit.
Groet,
Miriam Lavell

krin

krin

28-03-2012 om 10:10

Humpf

De enige richtlijn hier is dat in de kleine pauze twee dagen in de week 'gruiten' verplicht zijn. En dan mag je (aldus zoon, dus zeker weten doe ik het niet) dus niets anders eten dan groente of fruit. Vóór die regel inging, gaf ik zoon vrijwel iedere dag fruit mee, maar tegenwoordig weigert hij dat op te eten op andere dan de 'gruitdagen'. Daar sta je dan met je stimuleringsmaatregel. Ga je van vijf dagen fruit terug naar twee. Zo hadden ze het vast niet bedoeld.
Suffigheid vind ik het, dat commentaar op andermans trommelinhoud. School is geen diëtist, je weet niet wat ze de rest van de dag binnenkrijgen en, niet onbelangrijk: je gaat er niet over.

amk

amk

28-03-2012 om 10:14

Bepalen = verstrekken

als de school wil bepalen wat de kinderen eten, moeten ze het ook verstrekken. Anders hebben ze geen zeggenschap over het eetpatroon van de kinderen wat mij betreft.

Bij de tso heb ik ook geen inspraak op de warme maaltijd, maar ja die verstrekken ze dan ook zelf.

Tandenpoetsen?

Hoe zit dat trouwens met tanden poetsen na het eten? Dat lijkt me nou weer wel een dingetje.
Groet,
Miriam Lavell

Hanne.

Hanne.

28-03-2012 om 11:03

Moeilijk

Ik vind het altijd moeilijk. Aan de ene kant denk ik dat het goed zou zijn als de verschillen tussen kinderen niet al te extreem zijn (2 volkoren boterhammen met komkommer versus een stuk appeltaart met een hand vol paaseitjes). Aan de andere kant word ik altijd helemaal dwars van betutteling. Ik ben de ouder en ik bepaal wat mijn kind eet. Bovendien heb ik zicht op het hele eetpatroon. De school niet.

Hier op school mogen ze in de broodtrommel bv geen snoep/chocolade etc mee. Een stukje worst/kaas mag wel. Ik krijg dan altijd spontaan de neiging om ipv een boterham met hagelslag en een blokje kaas een boterham met kaas en een blokje chocolade mee te geven. Puur uit dwarsheid.

Daarbij is het ontzettend moeilijk om regels te maken waar iedereen tevreden mee is. Tijgeroog vindt de regel 'geen limonade bij de lunch' goed. Ik zou gaan stijgeren. Mijn kinderen drinken nl een beker sap en een beker limonade op school en ik zou niet weten waarom het beter is als de limondade om 10 uur wordt gedronken en het sap om 12 uur dan andersom.

En ten derde: wat doe je als kinderen iets mee krijgen dat niet mag. Laat je die dan op een houtje bijten? Het kind heeft (zeker in de onderbouw) vaak niet zo veel te zeggen over wat het wel of niet mee krijgt.

Al met al neig ik naar dat je geen regels moet maken. Laat de ouders verantwoordelijk zijn voor het eetpatroon van hun kind, en leer de kinderen dat er nu eenmaal verschillen zijn.

Mocht je toch regels willen maken zorg dan op z'n minst dat ze
(1) consequent worden doorgevoerd; dus als je geen pannekoeken voor de lunch mee mag nemen mag school ze ook niet serveren tijdens een feestlunch
(2) ook wordt doorgevoerd. Hier is één dag aangewezen tot fruitdag. Maar als je op die dag iets anders mee neemt mag je het ook opeten.
(3) door alle docenten op de zelfde manier worden geinterpreteerd. Hier kreeg kind 1 wel eens een tienuurtje mee retour omdat het niet volgens de regels zou zijn, terwijl kind 2 het zelfde tussendoortje gewoon mocht opeten.

Sahara

Sahara

28-03-2012 om 11:18

Delen

Volgens mij moeten de kinderen hier op school snoep en dergelijke delen. Het is niet de bedoeling dat er snoep meegegeven wordt in een broodtrommeltje maar als het toch gebeurt dan moet dat kind het snoep delen met andere kinderen. Tenminste volgens mijn zoon in groep 4 moet dat. Zo deelde hij dus ook braaf zijn pannenkoek met een vriendje.

Mijn kinderen krijgen meestal twee bruine boterhammen mee en wat te drinken. Soms doe ik er iets extra's in. Een pannenkoek (een keer gedaan en werd wild enthousiast door de kinderen ontvangen) of een plak ontbijtkoek. Wat andere ouders hun kinderen meegeven interesseert mij echt helemaal niets.

Jaaa tanden poetsen!

Ik ben een voorstander van tandenpoetsen. Met een dochter met kaasmolaren is dat ook logisch. Zij poetst bij de overblijf als enige.

Hanne.

Hanne.

28-03-2012 om 11:45

Delen?

Met wie moeten ze dan delen? De hele klas of alleen de buurman/vrouw?

Als ik mijn kind een extraatje mee geef is dat een paaseitje of een dropje. Lijkt mee een leuke uitdaging om te delen.

En hoe doe je dat met kinderen met allergieen en dieeten? Want je kan het snoep natuurlijk niet met 24 kinderen delen en het ene kind dat suikervrij eet consequent buiten sluiten.

Nee, ik vind het geloof ik toch erg prettig als mijn kinderen dat eten wat ik ze mee geef. Niet (uit)delen en niet ruilen. En de restjes graag mee retour. Zie ik of ik niet te veel mee heb gegeven.

Tijgeroog

Tijgeroog

28-03-2012 om 11:56

Geen limonade

Hanne, dat geen limonade is juist het stuk waar ik niet zo achter sta. Bij mij kregen ze hetzelfde mee aan drinken als jouw kinderen, waarbij de sap-beker dus standaard voor 's middags is. Maar ik leng dat sap met water aan, en dan nog denk ik dat er meer suiker in zit dan in de limonade-beker van 's ochtends.
Maar inmiddels willen ze allebei liever een beker water dan een beker sap mee naar school, en dat vind ik helemaal prima.

Kobalt

Kobalt

28-03-2012 om 13:27

Eens

Zit ik te broeden op een post, schrijft P precies wat ik bedoel. Helemaal mee eens.

MR

MR

28-03-2012 om 13:53

Miriam

Het lijkt misschien wat tegenstrijdig maar als moeder denk ik 'laat maar waaien, ik bepaal wat mijn kind eet (en nee, dat is geen Snickers of alleen maar eierkoeken). Maar meerdere ouders (ook de lunchouders) geven aan dat het inmiddels de spuigaten uitloopt. Tja, dat zijn signalen welke ik aan kan kaarten.

Het gaat niet om mijn mening. Ik hoef mijn fruit/volkorenbrood/water/melk niet aan anderen op te dringen. Maar wil je kinderen een gezonde levensstijl bijbrengen dan is het handig om als school ook een soort van voorbeeldgedrag aan te 'leren'. Anders kun je die gezonde levensstijl lessen wel helemaal schrappen.

Ik weet dat er voor elk levensmiddel wel iets te zeggen is, maar je kunt je wapenen tegen 'extremen' waarvan je zegt: Prima, maar dan eet je het maar thuis! Dan denk ik aan frisdrank, koeken met chocolade, pepernoten en koeken als lunch, etc. Drinken mag hier ook niet in pakjes, prima regel vind ik.

Ik geloof inderdaad niet dat er een kinderarts in NL is die adviseert om tijdens het tussendoortje op school een Snickers te gaan eten. Idem met appeltaartgebeuren.

Vreemd

"Maar meerdere ouders (ook de lunchouders) geven aan dat het inmiddels de spuigaten uitloopt. Tja, dat zijn signalen welke ik aan kan kaarten. "
Welnee. Als de mening van de meute leidend moet zijn dan kun je wel aan de gang blijven. Welke spuigaten in vredesnaam? Wat is je werkelijke alternatief?
"Ik weet dat er voor elk levensmiddel wel iets te zeggen is, maar je kunt je wapenen tegen \'extremen\' waarvan je zegt: Prima, maar dan eet je het maar thuis!"
Ben je nou een haartje betoetert. Eerst en continurooster maken (bepalen waar kinderen hun lunch gebruiken) en dan ook nog wat ze waar eten? Dat slaat toch door.
Verstrek het maar, die lunch. Dan heb je wat te zeggen.
"Ik geloof inderdaad niet dat er een kinderarts in NL is die adviseert om tijdens het tussendoortje op school een Snickers te gaan eten. Idem met appeltaartgebeuren. "
Tja. En dus? Moet die ouder het advies van de kinderarts in de wind slaan omdat iemand van de MR het niet gelooft?
Kennelijk is er een Bijzonder Betuttelende sfeer ontstaan bij dat overblijven en is er iemand in de verdediging geschoten. Dat is vooral een signaal om een stapje terug te doen.
Of wil je voortaan een briefje van de dokter?
Sla toch niet zo op hol!
Groet,
Miriam Lavell

bibi63

bibi63

28-03-2012 om 14:32

Eens met miriam

Als de school richtlijnen wil geven, moet de school de lunch zelf verzorgen. En ook dat zal niet werken: 'mijn kind eet maar 1 boterham, maar Pietje wel 5 en ik moet net zoveel betalen en dat vind ik niet eerlijk.....". En vergeet niet de kinderen met allergien en dieten. Wordt het niet.
En wat al eerder gezegd is: je weet het hele eetdagpatroon van een kind niet. Een vriendin van mijn dochter kan het eerste deel van de dag weinig weg krijgen. 's Ochtends eet ze wat yoghurt en op school tijdens de lunch een bekertje vruchtenjoghurt en soms een halve eierkoek. Maar na school lukt het wel en krijgt ze om 3 uur 2 volkorenboterhammen. Uitzondering natuurlijk, maar die zijn er meer.
Verder: Wat zouden de richtlijnen dan moeten zijn? Wel witte boterhammen met gestampte muisjes, maar niet een stukje appeltaart? Wellicht is die appeltaart dan zelfs nog gezonder / meer voedingswaarden (appel, boter en wellicht gebakken met volkoren! meel). En wat is er zo gezond aan worst op je brood? En wat als een kind een bruine boterham niet weg krijgt?
Nee, niet mee bemoeien, het feit alleen al dat er mee bemoeid wordt zal veel weerstand opleveren.
Gr. Bibi

anna van noniemen

anna van noniemen

28-03-2012 om 14:38

Pfff

ja bemoeien met het eten, heb ik ook een hekel aan. Oudste zat op speciaal onderwijs, gingen ze ook gruiten invoeren. Op zich niks mis mee, maar zoon moest al vroeg op en dus vroeg ontbijten, dan een lange reis naar school en op 10 uur dan een appeltje, pas om 12 uur brood. Dat kind viel om van de honger en daar wordt hij niet gezelliger van! Daarbij is hij ook niet van het heel stevige soort. Uiteindelijk heb ik het dan voor elkaar gekregen dat hij na het stukje fruit of groente zijn 10-uurtje nog mocht nemen.

Zelf ben ik net als het meisje in bibi's verhaal. Ik kan 's morgens geen massief spul in mijn mond verdragen. Een bakje yoghurt om een bodem te leggen en dan kan ik weg. Pas rond 9 of 10 uur kan ik weer iets normaals eten. Ik herken dat dus wel. Vroeger weleens Weight Watchers gedaan en dat is ook gebaseerd op 's morgens een fatsoenlijk ontbijt natuurlijk. Ik kan het niet, het lukt me niet....

MR

MR

28-03-2012 om 15:22

Andere boeg...

Ik blijf op het standpunt dat je als school 'iets' mag uitdragen over wat je belangrijk vindt. De meerderheid vind het hier 'bemoeizorg'. Dan over een andere boeg: leerkrachten roken in de klas, ik geef mijn kind een sigaretje mee voor in de pauze. Bemoeizorg om dat te gaan verbieden?

Ik weet dat er een grijs gebied is. Roken is per definitie ongezond (al ken ik genoeg rokers die daar anders over denken) en eten moet je en het is wat minder zwart-wit wat gezond en ongezond is.

Maar nee, als school ga je je daar natuurlijk niet mee bemoeien.

Aardbeiengeloof

Mr:"Ik blijf op het standpunt dat je als school \'iets\' mag uitdragen over wat je belangrijk vindt."
Als je een boeddhistische school hebt, dan is het evident dat je niet wil dat kinderen gebraden kip voor de lunch meenemen. Als je een islamitische school hebt, dan is een zwijnengebraad niet welkom. Heb je een Joodse school dan mag je _geen_ melk drinken bij je broodje kip.
Maar wat wil jij precies uitdragen? Waar staat dat? Wat staat er dan?
"Maar nee, als school ga je je daar [met roken] natuurlijk niet mee bemoeien."
Precies. Dat is dan ook niet gebeurd. Het rookverbod is niet door een overijverig MR lid ingevoerd, maar door de wetgever. Het staat ergens, in een wet.
Daar kun je honderd meningen over vinden, maar wat niet kan is wat jij wil, namelijk dat het ene deel van de ouderpopulatie eigen willekeurige mening loslaat op het andere deel.
Daar is wel een oplossing voor. Schrijf een bijbelachtig boek met bijbehorende wetten, noem het het 'aardbeiengeloof' en laat regels los die door iedereen na te kijken zijn.
Daarmee voorkom je dat de private mening van een MR lid naar willekeur gaat gelden.
Begin maar vast met schrijven.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci

Fiorucci

28-03-2012 om 16:02

Dat grijze gebied, dat is het probleem. Daarbij, wat voor de een heel gezond is, is ziekmakend voor een ander. ( ik herinner me een moeder die hevig verontwaardigd was dat haar kind wit brood kreeg bij een vriendje. Vriendje wordt hondsziek van bruinbrood, bleek later ) En hoe kun je boos worden om een advies van de kinderarts??
Als scholen zich dermate gaan bemoeien met voeding zonder gedegen kennis, kun je rekenen op obstinate ouders.

Buiten schoolboekje

Laat school een thema doen rondom gezond eten of zo iets. Maar bemoeien met wat er in kinds broodtrommel zit, dat gaat veel te ver. Je wilt iets wat buiten het invloedsgebied ligt van school (nl hoe er van huis uit gegeten moet worden op school). Als jullie alles al behandeld hebben wat er te behandelen valt, kijk nog eens naar het pesten. Is er een pest protocol, werkt dat ook? Heel veel scholen gaan daar de mist nog in. Onder het mom van er is een protocol dus het pesten wordt aangepakt.

Wat een groots wantrouwen naar ouders.. gebaseerd op misschien een paar voorbeeldjes over 'ongewenst' eten. Die sfeer, daar moet je juist voor oppassen. Begin me eigenlijk af te vragen wat onze MR doet: hoor ik nooit wat van.

MR

MR

28-03-2012 om 16:57

Miriam

Ik ben heel benieuwd waar het in de wet staat dat ik mijn 12-jarige geen sigaret mag meegeven. Op de ene VO school mogen jongeren van die leeftijd wel roken en op de andere niet.

En graag zie ik ook het stukje wettekst waarin staat dat een leerkracht niet mag roken op het schoolplein tijdens de pauze (onderwijstijd).

Ben heel benieuwd...

MR

MR

28-03-2012 om 17:08

Enkele richtlijnen:
- geen frisdrank (frisdrank is niet per se slechter dan ranja als je het koolzuurgebeuren weglaat, maar het lijkt mij wel een duidelijke grens aangeven. Er zijn genoeg alternatieven te bedenken voor iedereen.
- geen snoep (en daar kun je enorm over bakkeleien maar we weten volgens mij allemaal wat 'snoep' is: alles wat in snoepvak te vinden is behalve de rozijntjes. Snoep is vaak 'lichter' dan een blokje kaas of fruit maar voor die kinderen zijn ook genoeg andere alternatieven te bedenken.
- geen chips

Koek blijft de lastigste. Ontbijtkoek, eierkoek, Liga, tarwebiscuitje als tussendoortje of extraatje, okay!? Maar in plaats van een lunch? Ik weet niet goed hoe je dat moet omschrijven.

Wat een rare zijsprong

MR, in je voorbeeld had je het over een leerkracht die rookt in de klas.
Voor toepasselijke wetgeving zie: http://www.censor.nu/arbo__verzuim/26/overige_wetgeving_mbt_roken_op_de_werkplek.html
Kern van die wetgeving is trouwens niet het verbieden van roken door of voor de roker, maar het beschermen van werknemers (ook leerlingen) tegen rooklucht. 'Je mag wel roken, maar niet hier want daar val je anderen mee lastig'.
Bij appeltaart gaat dat niet op.
Er staat dus nergens dat jij jouw 12 jarige geen sigeret mee mag geven. Er staat wel ergens dat het die 12 jarige verboden is die sigaret op school (binnen de werkomgeving) op te roken.
Ik vermoed dat het schoolplein ook tot die ruimte kan horen, zeker als er voor leerlingen de regel geldt dat ze in de pauze niet van dat plein af mogen.
Kom maar eens met dat soort regels over appeltaart, snickers of pepernoten voordat je meent verboden uit te kunnen vaardigen.
Groet,
Miriam Lavell

MR

MR

28-03-2012 om 17:14

Lezer

Jij haalt de zaken wel erg uit de context. Ik heb tig keer aangegeven dat het niet gaat om wit versus bruin brood of diksap versus ranja. Nergens heb ik verkondigd dat een kind geen boterham mag als tussendoortje.

En de consequenties die jij schetst zijn ook niet direct reëel. Ja, ik vind het prima als pepernoten weer mee teruggaan naar huis (hoezo afpakken?). Hoezo krijgen kansarme kinderen pepernoten mee? Kansrijke kinderen niet of is het juist andersom of... wat bedoel je nu eigenlijk?

En er zijn nu ook kinderen die hun broodbakje vergeten, die kunnen een boterhammetje halen bij conciërge. en er zijn nu ook kinderen die hun brood niet willen eten.

MR

MR

28-03-2012 om 17:16

Miriam

Schoolplein wel tot werkruimte en een (overdekt) terras niet? Er staat dus nergens in de wet dat een kind geen sigaret mag roken op schoolplein. Even pafffen samen met de leraar, niets aan de hand.

Maar waarom?

Wie heeft er last van als piet frisdrank drinkt? Wat is frisdrank eigenlijk? Is iedereen het daar over eens?
Wie heeft er last van als marietje snope eet? Wat is snoep eigenlijk? Zijn we het daarover eens?
Wie heeft er last van als kees chips eet? Over welke chips heb je het eigenlijk? Is iedereen het daarover eens?
Wie heeft er last van als carola koek eet? Wat is koek eigenlijk? Is iedereen het daarover eens?
Je begeeft je op glad ijs.
Bovendien: zolang schoolmelk nog verstrekt wordt in de variatie 'vruchtensmaak' zou ik maar mijn mond houden als ik school was.
Uit de oude doos: Mijn kinderen werden net zo meewarig aangekeken. Die dronken water en hadden geen koek mee. Ik ben aangesproken. Mijn kinderen waren zielig, maar deze mama wilde van geen wijken weten: aan hun lijf geen polonaise. Juf en veel andere ouders vonden het schandalig. Mijn kinderen werden buiten mij om door hen van koek en melk in diverse smaakvariaties voorzien.
Kijk, dat vind ik nou schandalig.
Groet,
Miriam Lavell

Eiereneten

Wat wil je nou? Waarom sleep je er nu weer een overdekt terras bij?
Nee, er staat nergens in de wet dat kinderen geen sigaretten mogen roken. Waarom meen jij dan wel te kunnen stellen dat kinderen geen eierkoeken mogen eten?
"Even pafffen samen met de leraar, niets aan de hand. "
Dat mag. Maar niet in het schoolgebouw. Niet om het roken te verbieden, maar om overlast voor niet rokers tegen te gaan.
WIe heeft er last van eierkoekeneten?
Groet,
Miriam Lavell

Fransien

Fransien

28-03-2012 om 17:38

Adviezen

Natuurlijk kun je een brief laten uitgaan waarin de ouders aangemoedigd worden om hun kinderen boterhammen mee te geven en liever geen koek/snoep/chips, maar echt regels zou ik voor uitkijken, er zijn nog wel wat ouders die daar allergisch voor zijn. Je zou de ernstige gevallen persoonlijk kunnen aanspreken.
Overigens worden tussendoortjes bij ons op school rustig door vriendinnetjes met elkaar gedeeld, vooral als kind zelf in het weekend koekjes gebakken heeft.

Primavera

Primavera

28-03-2012 om 18:06

Wat een onzin

MR:"Maar wil je kinderen een gezonde levensstijl bijbrengen dan is het handig om als school ook een soort van voorbeeldgedrag aan te 'leren'. Anders kun je die gezonde levensstijl lessen wel helemaal schrappen."
Nee hoor, dat is nergens voor nodig. Om je een voorbeeld te geven. Als ik mijn kinderen naar zwemles breng is daar ook een kantine waarin broodjes, pizza, koeken, chocolade, chips en snoep wordt verkocht. Ook al zijn er legio kinderen die gelijk na de les een zak chips krijgen, omdat de ouders van mening zijn dat ze anders van hun graat vallen, mijn kinderen weten dat wij dat niet zo doen. Punt, klaar.
In artikel 11 van de tabakswet staat onderwijs trouwens duidelijk genoemd als publieke ruimte waar nooit gerookt mag worden. Officieel valt schoolplein daar (nog) niet onder, tenzij het in de schoolregels staat, maar wel als kinderen en niet rokende werknemers er mee in aanraking komen. Er staat ook duidelijk in die wet aangegeven dat in de buitenlucht roken niet toegestaan is rond rookvrije gebouwen als daarbij mensen bij het naar binnen en naar buiten gaan met die rook in aanraking komen. Lijkt me vrij logisch aangezien buiten dat meeroken voor iedereen ongezond is er ook asmatische kinderen naar school gaan.
Verder is roken of niet roken een duidelijk zaak en voorschrijven wat gezond eten is helemaal niet. Zoals al eerder genoemd, waarom mag je wel hagelslag of vlokken op brood en een stukje kaas en gaan brood met kaas met daarnaast een stukje chocolade of paaseitje?
Waarom mag spawater met koolzuur of ranja wel, maar ranja aangelengd met koolzuurhoudend water (=frisdrank) niet?
Gekleurde hagelslag wel, maar snoepjes niet. Geen overgebleven stuk appeltaart, maar wel een zogenaamde 'koek' met appel erin? Geen pannekoek, maar wel brood met ei en een glas melk? Geen snickers bij de lunch, maar wel brood met pindakaas en een chocladekoek?Brood met zoet beleg of bijv. basterdsuiker wel, maar geen koekjes als lunch? Of helemaal geen zoet beleg, maar wel zoet drinken als ranja, diksap, wiki-varianten of van die drinkyoghurt-achtige drankjes? Zou een kind een stuk pizza uit het vuistje meemogen en een worstebroodje? Ga je controleren of er roomboter of halvarine op de boterhammen zitten en of de kaas niet van de volvette soort is of is er alleen sprake van een suiker-chips-allergie als het om 'gezonde levensstijl' gaat? Werkelijk, er is geen grens te trekken.
Als scholen zich nou eens weer gewoon bezig zouden houden met lesgeven ipv de opvoedtaak van de ouders te willen overnemen zou dat een hoop tijd, energie en geld schelen.
Groeten Primavera

Maylise

Maylise

28-03-2012 om 20:12

Cobi

Het klopt natuurlijk statistisch gezien helemaal wat je schrijft maar de vraag is of je daar met regels wat aan kan veranderen. Het grootste deel van de ouders is verantwoordelijk genoeg om zelf te kunnen bepalen wat hun kinderen meekrijgen. Daarnaast heb je een sociaal zwakkere groep waarbij de kinderen inderdaad dagelijks chips en gevulde koek meekrijgen. Of regels voor die groep enige zin hebben vraag ik me af. Bij sommige ouders zal het uit ontwetendheid voorkomen en dat kan je met voorlichting oplossen. Dan blijft er een groep over die het niet interesseert/niet snapt/niet wil snappen of gewoon geen energie meer overheeft om te besteden aan het in elkaar zetten van een gevarieerd en smakelijk maar toch redelijk gezond lunchpakket. Je kan nog allerlei regels invoeren maar dat zal dus bij die groep niet aankomen. Die gaan heus niet gezonder leven. Die kinderen krijgen dan dus niks mee of als ze het wel mee krijgen eten ze het niet op.

Daarnaast is probleem met regels op dit gebied vaak dat ze verschillend geinterpreteerd kunnen worden (leidt tot discussies), dat de consensus over gezond/voedzaam/wenselijk varieert en dat je dus als juf of overblijf toezichthouder met een grijs gebied zit en dat dit voor eindeloze discussies met de ouders kan zorgen.

Ik ben dus niet zo'n voorstander van allemaal regels op dit gebied.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.