brugklasmoeder
26-04-2011 om 09:37
Naar 2 havo of 2 vwo?
Onze dochter is met VMBO-t advies van de basisschool gekomen en zit nu in een VMBO-t/Havo brugklas. Ze krijgt steeds 2 cijfers: een t cijfer en een H/V cijfer. Die laatste cijfers zijn hoog (allemaal 7, 8 en 9). Dochter heeft daarom ook het advies gekregen om naar 2 VWO te gaan. Wij zien dat echter nog niet direct zitten. Redenen: dochter wordt in september pas 13 (is dus erg jong, ook echt in alles!), ze moet heel hard werken voor die cijfers, niks gaat vanzelf, plannen kan ze niet goed en ze heeft overal onze hulp nog voor nodig. Ze vergeet anders alles en doet niet veel. Wij denken dat er teveel van haar gevraagd wordt op het VWO qua zelfstandigheid etc. Wij vinden haar gewoon niet echt een VWO kind. Wij zien haar liever op de havo, omdat de kinderen daar toch nog wat meer aan de hand genomen worden en dochter het dan ook makkelijker kan doen dan op het VWO. Ze is immers pas 16 als ze examen havo gaat doen en heeft nog alle tijd om evt. daarna vwo te doen.
Wij horen nu van alle kanten dat je beter hoog kunt inzetten en als het niet gaat kan ze daarna naar 3 havo. Onze dochter is geen ster op sociaal gebied en heeft het soms heel zwaar op school om zich weerbaar op te stellen. Als ze eerst in 2 vwo weer haar draai moet vinden in een klas en evt. het jaar daarna weer in 3 havo: dat trekt ze niet. Wie heeft ook wel eens voor dit dilemma gestaan en wat heb je toen gedaan? Het is een luxe situatie dat weten we. We hoopten op havo toen ze in de brugklas kwam, maar nu is het dus meer en dat is fijn, maar ook weer niet.
Bedankt!

soepstengel
26-04-2011 om 10:25
Weet school dat je
zoveel voor haar meot plannen? Anders zou ik zeggen laat haar de komende maanden wat meer los en kijk hoe het gaat als ze het zelf meer moet plannen.( overleg dit evt ook met de mentor zodat ie ook weet waarom je dit doet) Wie weet kan ze meer dan je denkt en vaart ze blind op het vertrouwen dat je haar toch wel waarschuwt.
Wat wil ze zelf?
Als je het echt niet ziet zitten kun je dan later nog beslissen, bv in juni om het niet te doen, de VWO?

rodebeuk
26-04-2011 om 10:45
Misschien een onverwachte vraag
..maar wat zijn de dingen waar je dochter wél goed in is?
Want ik vind je nu behoorlijk negatief over de mogelijkheden en krachten van je dochter. Dat is natuurlijk omdat je wilt onderbouwen waarom je 2vwo geen goed idee vindt, maar ik vind het toch wel heftig staan. Ze zou geen 2x aan een nieuwe klas kunnen wennen? En te jong, te jong, ze wordt vanzelf ouder hoor.
Stel je voor dat je dochter ouders had die het een prima idee vonden als ze er eens flink voor ging. Zou ze dan wel twee klaswissels (waarvan je nog niet eens weet of ze nodig zijn) aan kunnen?
Kortom, denk je dat zoveel angst en voorzichtigheid echt de beste manier zijn om je dochter te begeleiden? En hoeveel krijgt ze daar zelf van mee?

Moek
26-04-2011 om 12:07
Ook vwo'ers zijn jong
Op het gymnasium kregen wij alles de eerste jaren ook netjes in hapklare brokken. Je bent in 2 gymnasium net zo jong als in 2 HAVO, en tja, puberhersens...

Moek
26-04-2011 om 12:34
Jong zijn
Jong zijn kan juist een voordeel zijn, dan ben je al een beetje in het ritme als je echt gaat puberen. Ik was zelf ook erg jong (niet op de kalender, wel in gedrag) en herinner me dat ik met mijn vriendinnetjes de eerste paar jaar touwtje sprong en verstoppertje speelde, terwijl de rest van de klas stoer stond te praten en te roken. Ondertussen haalde ik negens en tienen, terwijl de rest van de klas wel wat anders aan zijn hoofd had. Ideaal, lijkt me.

mijk
26-04-2011 om 12:45
Vwo juist voor een jong kind
Zelf ben ik van 2 vwo naar 3 havo afgestroomd vanwege hevig puberen en ik was echt de enige. Op de havo zitten niet alleen de kinderen die het vwo niet aan kunnen maar ook die er echt geen zin in hebben. Misschien nog niet in 2 havo maar zeker in 3 havo en dat lijkt me voor een nog wat kinderlijk kind lastiger dan het huiswerkniveau.
Mocht je kind alsnog hevig puberen of het niet aankunnen stroomt ze alsnog af naar havo.. ben je precies waar je bent als je haar nu naar de havo laat gaan.
Mijk

klara
26-04-2011 om 12:48
Precies
Ook ik sluit me aan bij de anderen: met zulke mooie cijfers naar het VWO. Meer aan de hand nemen bij havo dan vwo herken ik niet.
Wat jong zijn betreft: mijn dochter wordt eind augustus 14 en ze zit nu in vwo2 en na de vakantie in vwo3. Ze wordt helemaal aan het begin van vwo3 14.. Ze is zeker niet de jongste van de klas. Juist op het VWO tref je jongere kinderen aan: zowel qua leeftijd als qua gedrag.
En ja, heb vertrouwen in je dochter! Wat wil ze zelf?

Tijgeroog
26-04-2011 om 13:11
Sociaal niet sterk
Dat was ik ook niet. En dat was in het advies van mijn school een van de redenen voor VWO: leerlingen op het VWO accepteren wat meer van elkaar, de sfeer is wat beter.

ijsvogeltje
26-04-2011 om 14:44
Ik sluit mij aan
...bij de anderen. Volg het advies van de school en gun je dochter deze kans. Ze heeft er hard voor gewerkt!
Hoezo is je dochter geen VWO-kind? Haar cijfers laten toch echt wat anders zien. En ondanks dat ze hulp heeft gehad bij het plannen (net zoals héél veel andere kinderen hoor, ze is heus niet de enige): het is je dochter ZELF die die mooie cijfers heeft gehaald. Dat heb jij niet voor haar gedaan.
Wanneer is een kind volgens jou wél een VWO-kind? Als een kind relatief oud is? (ik denk dat de gemiddelde leeftijd in een VWO-klas lager ligt dan in een HAVO-klas). Als een kind wél perfect kan plannen? (dat heb je dan echt mis). Als een kind niets hoeft te doen voor zijn cijfers? Als een kind heel sociaal vaardig is?

kaatje43
27-04-2011 om 11:21
Ha ha
Mijn kind zit in 4 HAVO en kan nog steeds niet plannen. Ik sluit mij bij de rest aan. Als zij zelf er voor wil gaan, zie ik geen reden om haar niet naar het vwo te laten gaan.
Op de Havo worden ze echt niet aan het handje genomen hoor.

Tinus_p
27-04-2011 om 11:46
2vwo dus
brugklasmoeder:
'Wij horen nu van alle kanten dat je beter hoog kunt inzetten en als het niet gaat kan ze daarna naar 3 havo. Onze dochter is geen ster op sociaal gebied en heeft het soms heel zwaar op school om zich weerbaar op te stellen."
Dat is een ijersterk argument om naar 2VWO te gaan. Juist HAVO-klassen zijn sociaal zwaar, omdat er veel slimme maar matig gemotiveerde kinderen rondlopen, die alles belangrijk vinden behalve school en daar de rest in meetrekken.
brugklasmoeder:
"Wij zien dat echter nog niet direct zitten. Redenen: dochter wordt in september pas 13 (is dus erg jong, ook echt in alles!), ze moet heel hard werken voor die cijfers, niks gaat vanzelf, plannen kan ze niet goed en ze heeft overal onze hulp nog voor nodig."
Ook dat is een ijzersterk argument voor 2VWO; ze wordt meer uitgedaagd, de HAVO is 'te makkelijk' en maakt haar lui.

brugklasmoeder
27-04-2011 om 11:49
Reactie
Jullie zijn het er eigenlijk allemaal over eens dat ze gewoon naar het vwo moet gaan. Wij en dochter zelf gaan eigenlijk het liefst voor havo, maar we twijfelen nog.
Dochter moet erg hard werken nu en haalt daardoor hoge cijfers. Wij helpen haar nog best veel, maar inderdaad ze haalt de hoge cijfers wel zelf. Wat is haar bezwaar: dan moet ik waarschijnlijk nog harder werken om de cijfers vast te houden. Ze vindt zelf dat ze te weinig vrije tijd heeft. Ook is ze bang dat ze teveel zelf moet gaan regelen op school. Nu zit ze in een t/h brugklas en is de leerstof vaak net iets anders dan in de h/v brugklas. Het tempo ligt daar wat hoger en de proefwerkstof wat meer. Ook wordt er minder herhaalt en moeten de kinderen meer zelf de stof in duiken. Dochter is bang dat ze dat niveau niet aan kan. En eigenlijk maken wij ons daar ook wel wat meer zorgen over. Haar broer is een echt vwo kind: erg leergierig, zuigt kennis op en leest voor de lol informatieve boeken. Dochter is een echt paardenmeisje en besteedt haar tijd liever aan penny enzo. Zij leest alleen paardenbladen en boeken en kijkt niet naar tv en is niet zo leergierig. Wij denken dat ze op het vwo vast gaat lopen op het feit dat ze niet echt ergens in wil duiken. Leren lukt wel en kan ze ook, maar het inzicht gaat haar waarschijnlijk opbreken. Ze is meer het type: zeg me wat ik moet doen, dan zelf echt onderzoeken, bedenken. Wij denken dat ze dat allemaal heel moeilijk gaat vinden. Zelf heb ik alleen havo gedaan en weet dus niet zoveel van het vwo. Kortom we denken dat het qua leren wel lukt, maar qua inzicht/begrijpend lezen etc. allemaal wat minder. Dus wiskunde, geschiedenis, aardrijkskunde zal moeilijker zijn (is het nu al, maar gaat nog wel ruim voldoende). Wij zijn bang dat ze op een gegeven moment echt op haar tenen moet gaan lopen. We gunnen haar iets meer rust en een relaxtere schooltijd. Qua kinderen denk ik dat ze inderdaad meer aansluiting heeft bij vwo kinderen. Maar dat zal bij havo ook wel beter gaan. Nu zit ze bij kinderen die nergens hun best voor doen, haar maar een nerd vinden, dus echte aanlsuiting heetf ze niet. Het blijft een lastige keuze. We gaan ook maar eens op school praten. Er werd geschreven dat ik wel erg negatief schreef over dochter. Misschien komt dat zo over, maar we zijn natuurlijk ape trots hoe ze het allemaal doet. Met vmbo t advies nu naar het vwo kunnen! Ze doet het toch maar mooi. En ja het plannen en organiseren blijft ze ws. nog lang lastig vinden, maar dat geeft niet. We helpen haar graag. Alleen was de vraag of dat niet in haar nadeel gaat werken op het vwo.
Bedankt voor de reacties!

Tinus_p
27-04-2011 om 13:16
Hard werken
brugklasmoeder:
"Wat is haar bezwaar: dan moet ik waarschijnlijk nog harder werken om de cijfers vast te houden. Ze vindt zelf dat ze te weinig vrije tijd heeft."
No pain, no gain. 'Hard werken' is niet vies ofzo, ook later zal ze waarschijnlijk hard moeten werken.
Verder, een deel van het harde werken is onafhankelijk van het niveau. Een deel van het harde werken bestaat uit juist de sleur van dagelijks-naar-school, huiswerk, werkstukken, etc etc.

rodebeuk
27-04-2011 om 15:44
Brugklasmoeder
Goh, het zijn wel heel veel reacties dezelfde kant uit. Leuk dat je toch zo uitgebreid reageert.
Ik heb wéér een prikkelende vraag. Als je dochter geen vwo-broer had gehad, zou je dan dezelfde inschatting hebben gemaakt? Oftewel, zijn alle vwo-kinderen hetzelfde?

brugklasmoeder
27-04-2011 om 17:38
2e reactie
Mijn beeld van vwo kinderen was altijd dat het hardwerkende stuudjes waren......school gaat voor alles etc. Eigenlijk zoals mijn zoon nu is. Die baalt als het vakantie is. Leeft om te leren zeg maar.
Dochter is alles behalve zo'n kind. Lekker praktisch ingesteld, altijd bezig en school is vooral noodzakelijk. Heel ander kind dus. We vonden het vmbo-t advies wel wat laag vorig jaar. Wij vonden (dachten zelf)dat er wel havo in zat. Cito toets van 540, dus echt havo niveau. Zij en wij zijn dit schooljaar echt voor havo gegaan! Dat wilden we wel gaan bereiken. Nu het meer is zijn we misschien wel wat overdonderd en twijfelen we daarom zo. Maar als jullie dochter zouden kennen zou je die twijfel begrijpen. Mijn familie zegt allemaal; laat haar lekker havo doen. Dan kan ze het op haar platte voeten doen, i.p.v op haar tenen.
Het is een kwetsbaar meisje, krijgt hulp van een kinder psych i.v.m. pestverleden basisschool etc. Heel gevoelig voor wat ander kinderen zeggen (ze gaat al bijna huilen als iemand iets lelijks zegt). Ze is ook wel een beetje zwaar op de hand soms. Ze overziet niet alles en kan wat gestressed zijn: ik moet dit nog doen en dat nog doen en wanneer kan ik dan.....
Dus dat ze qua leren wel vwo kan, dat geloven we wel. Maar die andere kant: de hoge lat, het kwetsbaar zijn, het moeite hebben met alle veranderingen dit schooljaar, je staande weten te houden op zo'n grote school met 1500 leerlingen....daar hebben we dus twijfels over. En ja op zich blijft dat ook als ze havo gaat doen, maar ze weet dat ze dat wel kan en wij ook en ook dat ze zelfs op havo nog echt haar best moet doen ( ik denk dus niet dat het te makkelijk zal zijn, eerder vwo te moeilijk). Lastig dus!

Kobalt
27-04-2011 om 19:32
Profiel vwo/havo leerling
Misschien kunnen de profielen die in het onderstaande link staan (de download bij 'leerlingenprofielen' bedoel ik) je helpen om een keuze te maken. http://www.swvamstellandmeerlanden.nl/index.php?id=88#c235
Ik vind dat je op het vwo zeker niet per se moet leren om te leren. Ik denk dat bijna alle kinderen bij mijn dochter in VWO3, school als noodzakelijk kwaad zien. Mijn dochter wel in ieder geval. (en ze zit in de bovenregionen van de klas, qua cijfers)
Het zijn ook zeker geen stuudjes. Er worden volop onvoldoendes gehaald en de zesjescultuur is ook gezellig aanwezig.
Ik vraag me een ding af. Jouw dochter zit nu in een vmbo/havo brugklas en presteert op vwo niveau. Dat is ontzettend knap. Die prestatie klopt toch niet bij het beeld wat jij schetst? Want als zij het echt zo vervelend vindt om te werken, dan had ze zich toch veel meer aan haar klas aangepast? Ze presteert nu, tegen de klippen op, op VWO niveau. Als ze zo meteen op VWO niveau les gaat krijgen, wordt dat volgens mij alleen maar makkelijker. Dan past het tempo van de les, bij haar manier van leren en denken. En is het ook duidelijker wat er van haar verwacht wordt.
Maar goed, je moet het zelf weten. Ik zou wel het advies van de school erg zwaar laten wegen. Die mensen hebben er kijk op en verstand van, meer dan tantes en buurvrouwen.

Gerry
27-04-2011 om 20:23
Kwetsbaar
Juist als ze zo kwetsbaar en gevoelig is, zal ze zich op een VWO veel meer thuisvoelen dan op een HAVO.
Je weet overigens helemaal niet of ze voor het VWO op haar tenen moet lopen, dat zou kunnen, maar voor hetzelfde geld past ze er prima. Qua karakter in ieder geval .

Vic
27-04-2011 om 23:02
Jammer
Hoewel je altijd hoort over pusherige ouders, kom ik in mijn omgeving alleen maar ouders tegen die liever op voorhand al hun kind laten 'afstromen'. Volgens mij is het vwo niet veel moeilijker dan de havo, en als een kind prima cijfers haalt volgens vwo-normering zou ik zeker niet kiezen voor een lagere richting. Van vroeger herinner ik me hetzelfde als Zelazny. Er waren wel harde werkers (die deden dan 9 vakken), maar de meeste klasgenoten waren heel normale kinderen die niet harder liepen dan strikt noodzakelijk.

billie
27-04-2011 om 23:23
Vergis je niet
in je dochter. Meisjes zijn anders dan jongens, en er kan vanalles spelen.
Hier in huis is oudste (broer) de slimmerik. Hij lijkt zoveel slimmer dan zusje (en leergieriger etc) en soms vraag ik me af of dat ook wel zo is. Of alleen maar zo lijkt. Hij heeft nu eenmaal in huis de rol van slimmerik op zich genomen. (ook wel een beetje omdat hij eigenlijk de kwetsbare is hier) Dochter hier is een echt meisje, past zich naadloos aan aan iedere situatie. Past zich ook aan aan broer. En eigelijk zou het me niets verbazen als op school nog steeds ergens iets uitgedragen wordt in de richting van dat meisjes minder slim hoeven te zijn. Dat is meer een gevoel van mij, maar volgens mij speelt het nog wel in z'n algemeenheid.
Hoe dan ook, dochter hier doet zich regelmatig minder slim voor dan ze is. Bij dochter is dat niet een heel erge ramp, ze is best sterk en komt er wel. Jouw dochter klinkt een stuk moeilijker, vooral moeilijk voor haarzelf dan. Volgens mij kan er zoveel spelen dat het lastig is haar goed in te schatten qua niveau.
Ze laat nu zien heel wat in haar mars te hebben. Ik denk echt dat je haar tekort doet door haar te vertellen dat ze best een tandje lager mag. Ze klinkt kwetsbaar, laat haar maar zelfvertrouwen krijgen door hard te gaan werken en goed te scoren, volgens mij kan ze dat best.

Tinus_p
28-04-2011 om 11:28
Wat is er mis met stuudje zijn?
brugklasmoeder:
"Mijn beeld van vwo kinderen was altijd dat het hardwerkende stuudjes waren......school gaat voor alles etc. Eigenlijk zoals mijn zoon nu is. Die baalt als het vakantie is. Leeft om te leren zeg maar."
En wat is daar eigenlijk mis mee? Je zoon heeft, zoals dat tegenwoordig heet, een passie.
Ik ben het eens met voorgaande posters, dat je een zorgelijke en voorzichtige houding op je dochter projecteert. En ook een houding die ik ergens lui en negatief vindt, hoewel die woorden niet helemaal de lading dekken. Maar vanuit die houding vind je 'stuudje-zijn' niet goed.

Philou
28-04-2011 om 12:08
Zelf
als luie vwo-er (aantekeningen maakte ik niet want ik onthield alles wel, althans dat dacht ik) ben je niet perse beter voorzien om het vwo te doen dan iemand die daar hard voor moet werken. Ik denk persoonlijk dat die laatste veel meer leert (naast de schoolstof: plannen, structuur etc..). En daar nu en ook later veel meer aan heeft.

Tineke
28-04-2011 om 21:34
Klein kritisch geluid
Je dochter zit in een TL/Havo klas, en haar cijfers op havo/ath.-niveau zouden 7,8,9 zijn. Om eerlijk te zeggen begrijp ik hier niets van. Ze krijgt geen les op vwo-niveau, ze weet niets van het tempo op vwo-niveau, ze krijgt geen huiswerk op vwo-niveau en ze krijgt geen toetsen op vwo-niveau. Hoe kunnen cijfers dan iets zeggen over haar kunnen op vwo-niveau? Volgens mij helemaal niets.
Op de school van mijn kinderen geldt de vuistregel, dat per niveau het zeker twee hele punten zal schelen. Dus een 10 op TL zou een 8 zijn op havo en dus een 6 op vwo. Dit wordt gebruikt om voorzichtig te zijn met opstromen. (en ongetwijfeld heeft dat alles te maken met dat de inspectie liever geen doubleren en zakken ziet, er wordt op safe gespeeld)
Ofwel: alleen als ze nu op TL-niveau een 13 scoort, kan ze een 9 hebben op VWO.!?
Ik begrijp iedere reactie, en ik kan ook achter iedere reactie staan. Maar ik zie tegelijkertijd de grote Maar: ik vind dat, door gebrek aan vwo-ervaring, geen enkel bewijs is dat ze het op het atheneum goed zal redden. Er kan hoop zijn, er kan vertrouwen zijn, maar wat betreft Havo is er een groter 'zeker weten'. Met dat niveau komt ze nu ook al wat in aanraking, het ligt dichter bij wat ze nu doet.

Tineke
28-04-2011 om 21:51
Ahum
Ik lees net nog wat door en zie nu pas de citoscore. Natuurlijk zegt dat ook niet alles, maar met dezelfde score gaan kinderen hier naar het atheneum, mits de leerkracht dat ook adviseert.

brugklasmoeder
29-04-2011 om 09:35
Ben ik weer voor het laatst
Dochter krijgt idd steeds 2 cijfers: een t cijfer een een H/V cijfer. Proefwerken hebben meestal t- vragen en ook wat h/v vragen. Het verschil tussen de 2 cijfers verschilt soms maar een paar tienden, soms een hele punt. Haar H/V cijfers zijn geod genoeg om naar het VWO te gaan. Ik geloof dat ze in ieder geval 1 tekort heeft. Ze staat een 6 voor geschiedenis en dat moet een 7 zijn. Misschien heeft ze nog ergens een tekort voor, maar dat weet ik niet.
Wij twijfelen nog steeds. Dochter wil zelf echt het liefst HAVO en dat vind ik ook erg belangrijk, wat zij wil. Dochter is een meisje wat dus erg kwetsbaar is en onzeker. Ze heeft het vaak moeilijk met zichzelf en haar omgeving. Kan snel van slag zijn en reageert vaak erg heftig en emotioneel. Die lastige kant maakt dat wij haar begrijpen in haar keus voor havo. Ze wil liever zekerheid hebben dat ze het kan en zelfvertrouwen krijgen en haar plek in de klas weten te krijgen. Ze is bang dat het op het vwo lastiger gaat worden qua leren en werken en dat ze het niet bij kan houden. Ze is bang dsat ze dan juist nog onzekerder wordt als ze ziet hoe makkelijk andere kinderen het doen. Juist omdat ze nog geen les heeft gehad op vwo niveau. Ik snap haar wel. Aan de ene kant is het zonde als ze haar capaciteiten niet meteen inzet op het vwo, aan de andere kant is het voor het meisje zelf qua soc.em. kant op zich beter om havo te gaan doen en dat is waar we op gehoopt hadden. Wij willen dochter graag zien opbloeien en zelfverzekerd worden. Ze heeft nu zoveel hulp nodig van ons en psych. om te kunnen omgaan met emoties, ruzietjes, plagerijtjes, opmerkingen etc. We hebben liever dat ze zich daarop concentreert en dat het leren dan wat makkelijker gaat, is dan fijn voro haar. Ze kan na de havo altijd nog het vwo doen. Maar goed dat is zoals we er nu over denken. We zijn benieuwd wat school vindt en hoe ze meedenken.
Misschien gaan we toch wel voor vwo.........nu eerst vakantie. Dochter is helemaal opgebrand (ook zoiets.......ze trekt het net van vakantie tot vakantie....is bekaf en heeft een zeer kort lontje).
Bedankt!

mijk
29-04-2011 om 10:23
Ik schrik er een beetje van
De meeste reacties hier geven hele serieuze zorgen over een sociaal emotioneel kwetsbaar meisje in een havoklas ipv een vwo-klas. En je reageert daar niet een keer op. Hoe kom je er bij dat een havoklas sociaal emotioneel veiliger zou zijn? En je kunt heel erg afgaan op wat je dochter vindt maar ze moet volgens mij wel heel sterk in haar schoenen staan om te negeren wat jij hier lijkt uit te stralen. Namelijk: Je kunt dat niet.
Ben je al eens op school gaan vragen waar zij het advies op baseren. Het zou maar zo kunnen dat ze dat advies niet zo maar geven..
Mijk

Digimum
29-04-2011 om 12:13
En bovendien..
..komt het echt niet alle kinderen op het VWO aanwaaien. Er zijn er genoeg die er hard genoeg voor moeten werken en leren. Alleen hebben die een ander (beter?) advies van hun basisschool meegekregen.
Het is toch juist geweldig dat school voldoende vertrouwen heeft in je dochter om haar vanuit een vmbo/havo-klas naar vwo te laten gaan? Dat zeggen ze vast niet alleen omdat ze goede cijfers haalt.

Primavera
29-04-2011 om 12:18
Faalangst en verwachtingen
Eerlijk gezegd klinkt het me in de oren alsof dochter best VWO-niveau aan zou kunnen, maar kampt met een flinke dosis faalangst. Ik weet niet of jullie oplossing van laag inzetten daar nou zo goed voor is.
Verder laat dit voorbeeld zien hoezeer de verwachtingen van de ouders en leerkrachten meespelen in de uiteindelijke keus voor schooltype en hoe weinig de uiteindelijke schoolresultaten. Een kind met ouders die het idee hebben natuurlijk ga je naar het VWO als dat enigszins mogelijk is zou met deze resultaten al lang op het VWO gezeten hebben en welllicht in een HAVO-VWO klas zijn begonnen. Een kind wat echter volgens de ouders aan een hypotetisch perfect plaatje van VWO-studiebol moeten voldoen komt met deze scores hoogstens op HAVO terecht.
Het zijn natuurlijk maar berichtjes en het is niet gezegd dat die een goed beeld geven, maar uit je postings hier straalt de boodschap uit dat je dochter jong is, het vast niet kan, voorzichtig moet zijn, kwetsbaar is en bovenal niet zoals haar broer is.
Dat zijn allemaal argument die eigenlijk helemaal geen rol spelen in welk schooltype het beste gekozen kan worden, maar haar alleen maar in haar faalangst bevestigen. Sociaal-emotineel is statistisch het veiligst op het type onderwijs waar vooral jonge kinderen (o.a. door versnellingen) zitten en je best doen erbij hoort zoals Gymnasium en VWO ipv not done te zijn zoals je vaker op VMBO tegenkomt.
Gelijk HAVO doen heeft alleen zin als je dochter al beslist weet wat ze daarna wil gaan doen, dat een HBO-opleiding is die ook goede aansluiting met HAVO heeft en ze graag een jaar eerder klaar wil zijn dan via de VWO route.
Van jouw idee om haar een jaartje langer op het VO te laten zitten door eerst HAVO en dan VWO te doen is niet zeker. Je moet nog maar zien of ze er tegen die tijd nog zin in heeft en of het dan nog mogelijk is.
Groeten Primavera

klara
29-04-2011 om 13:57
Niet helemaal
Primavera: "Een kind met ouders die het idee hebben natuurlijk ga je naar het VWO als dat enigszins mogelijk is zou met deze resultaten al lang op het VWO gezeten hebben en welllicht in een HAVO-VWO klas zijn begonnen."
Euh, Primavera, zo werkt dat niet helemaal in NL, is onze ervaring de afgelopen maanden. Scholen in NL kiezen eerder voor een lager type dan een hoger.