brugklasmoeder
26-04-2011 om 09:37
Naar 2 havo of 2 vwo?
Onze dochter is met VMBO-t advies van de basisschool gekomen en zit nu in een VMBO-t/Havo brugklas. Ze krijgt steeds 2 cijfers: een t cijfer en een H/V cijfer. Die laatste cijfers zijn hoog (allemaal 7, 8 en 9). Dochter heeft daarom ook het advies gekregen om naar 2 VWO te gaan. Wij zien dat echter nog niet direct zitten. Redenen: dochter wordt in september pas 13 (is dus erg jong, ook echt in alles!), ze moet heel hard werken voor die cijfers, niks gaat vanzelf, plannen kan ze niet goed en ze heeft overal onze hulp nog voor nodig. Ze vergeet anders alles en doet niet veel. Wij denken dat er teveel van haar gevraagd wordt op het VWO qua zelfstandigheid etc. Wij vinden haar gewoon niet echt een VWO kind. Wij zien haar liever op de havo, omdat de kinderen daar toch nog wat meer aan de hand genomen worden en dochter het dan ook makkelijker kan doen dan op het VWO. Ze is immers pas 16 als ze examen havo gaat doen en heeft nog alle tijd om evt. daarna vwo te doen.
Wij horen nu van alle kanten dat je beter hoog kunt inzetten en als het niet gaat kan ze daarna naar 3 havo. Onze dochter is geen ster op sociaal gebied en heeft het soms heel zwaar op school om zich weerbaar op te stellen. Als ze eerst in 2 vwo weer haar draai moet vinden in een klas en evt. het jaar daarna weer in 3 havo: dat trekt ze niet. Wie heeft ook wel eens voor dit dilemma gestaan en wat heb je toen gedaan? Het is een luxe situatie dat weten we. We hoopten op havo toen ze in de brugklas kwam, maar nu is het dus meer en dat is fijn, maar ook weer niet.
Bedankt!

klara
29-04-2011 om 13:59
Toevoeging
Scholen in NL kiezen eerder voor een lager type dan een hoger IN GEVAL VAN TWIJFEL.

Kobalt
29-04-2011 om 16:27
Psies klara
En dat vind ik een sterk argument om in dit geval toch echt voor VWO te gaan. De school zelf raadt het aan, dan kun je er toch wel van uitgaan dat het kind de capaciteiten heeft.
Ze kijken dan heus niet alleen naar het cijfergemiddelde, maar ook naar de inzet, de antwoorden in de les en het inzicht dat blijkt uit toetsen en dergelijke.
Die mensen hebben er toch wel verstand van en absoluut geen belang bij, als een kind later weer moet afstromen. Dus dat advies zullen ze heus niet zomaar geven.

Gerry
29-04-2011 om 18:46
Aansluiten
Ook ik sluit me aan bij het koor, en ik vraag me net als de rest af waarom je zo graag een sociaal emotioneel kwetsbaar kind in de hardere, streetwisere, HAVO omgeving wil hebben?
Natuurlijk is het spannend en is ze bang dat ze het niet kan, maar waarom niet gewoon vertrouwen en proberen? Zij is niet je zoon en je zoon is geen model voor VWO leerlingen.

Mare
29-04-2011 om 22:23
Beste brugklasmoeder
ik wil je laten weten dat ik je twijfel wel kan begrijpen. Uit je postings spreekt voor mij vooral veel zorg om een belangrijke beslissing voor je kind, waar ze zelf wellicht nog te jong voor is om alle consequenties te kunnen begrijpen. Maar er hangt wel veel van af!
Ik zit in een situatie waarin ik wel wat herkende - zie ook mijn draadje hierboven. Onze jongste zit in in de 2e van het (tweetalige) VWO. Ook zij is jong, 13, dus ze wordt in september (als ze naar de 3e gaat) pas 14. Stevig VWO-advies van lagere school, goede CITO, 1e jaar ook probleemloos. Serieus, wel wat kwetsbaar meisje geworden, waar ze voorheen veel luchtiger was. En paardenmeisje , net als jouw dochter. Ze moet er hard voor werken. Wij denken soms, TE hard? Is de prijs van dit harde werken niet TE hoog? Is het dan toch niet beter om naar de HAVO te gaan? Bij haar december rapport had ze 4 5-en. Die heeft ze allemaal prima opgehaald, ze staat nu gemiddeld een (magere) 7. Belangrijk bij ons is wel; ze wil het zelf ont-zet-tend graag. Is supergemotiveerd, wil absoluut op VWO blijven. En wij denken dat het er wel in zit. En gunnen haar dan ook de kans om het te doen. We gaan overigens wel uitzoeken waar wat leerproblemen vandaan komen, want ze heeft moeite met teksten (dus aardrijkskunde, geschiedenis etc.).
Ik herken wel wat de bovenstaande posters zeggen; de sfeer in de VWO-klas is prettig. Er gebeurt wel eens wat, maar 'street-wise' is het zeker niet. Dat is ook een grote aarzeling van onze kant richting HAVO; ze heeft het enorm naar haar zin in haar klas en ik snap wel wat 1 van bovenstaande posters bedoelde met dat op HAVO ook veel leerlingen zitten die niet gemotiveerd zijn. En dus meer tijd hebben om wat te klieren...
Samenvattend, ik herken je zorg. Wat is wijsheid?? Bij ons is het dus eerder iets andersom; is het goed haar te laten afstromen? Wij gunnen haar echter de kans om te bewijzen dat ze dit kan. VWO hoeft niet perse met alleen maar 8-en en 9-ens, dat kan ook met 6-en en 7-ens. Met haar inzet en motivatie denken we dat ze het kan halen, en gaan we - met inzet van goede begeleiding - ervoor.
Ik zou zeker een gesprek met school aanvragen om eea door te praten. En succes met jullie beslissing!
Mare

Marjoleine64
01-05-2011 om 12:27
Huiswerkdruk
iets wat volgens mij nog niet genoemd is, maar wel in andere draadjes af en toe, is de hoeveelheid huiswerk. Je zegt dat je dochter nu al heel hard moet werken voor haar goede cijfers, maar het schijnt (geen eigen ervaring) dat vooral op m/havo de hoeveelheid MAAKwerk veel meer is dan op het VWO. en maakwerk kost gewoon altijd veel tijd, leerwerk kost tijd naarmate je meer moeite hebt met de stof. Misschien ook een overweging?
Marjoleine

Tinus_p
01-05-2011 om 19:46
Schools
Marjoleine:
"Je zegt dat je dochter nu al heel hard moet werken voor haar goede cijfers, maar het schijnt (geen eigen ervaring) dat vooral op m/havo de hoeveelheid MAAKwerk veel meer is dan op het VWO. en maakwerk kost gewoon altijd veel tijd, leerwerk kost tijd naarmate je meer moeite hebt met de stof. Misschien ook een overweging?"
ook dit heb ik vaker gehoord. Juist van mensen die zowel havo als vervolgens vwo hebben gedaan -die vonden het vwo in dit opzicht juist makkelijker, en met name minder schools. Nou is dat wel inmiddels een generatie geleden, dat wel :-S

Rosa van der Zanden
02-05-2011 om 16:48
Lastig
Zoon doet verzwaard gymnasium, is jong in leeftijd en gedrag maar niet de jongste van de klas. Als hij per dag 20 minuten huiswerk maakt is het veel. Ruim de tijd om tijdens de lessen het maakwerk te doen. Nu zijn er in zijn klas ook kinderen die dagelijks drie (!) uur bezig zijn en alle weekenden doorploeteren. Uit de ouderbijeenkomst bleek dat de meisjes sowieso wat meer aan hun huiswerk doen.
Als je dochter de discipline heeft om huiswerk te maken zou ik zeker voor het hoogste niveau gaan, je hebt later zoveel meer mogelijkheden qua studiekeuze.
Kijk ook of er kinderen op de havo of het vwo zijn die ze al kent, kan je ook nog mee laten wegen in je keus.
Succes!

Ekeim
02-05-2011 om 19:07
Cijfers of diploma belangrijk
Waarbeneden je bang voor? Dat je kind op het vwo alleen zesjes haalt en op havo hoge cijfers? Uiteindelijk kijkt niemand meer naar de cijfers maar alleen naar het papiertje met daarop het niveau. Ik zou zeker kiezen voor vwo, biedt in toekomst meer mogelijheden. Laat je kind het gewoon proberen.

Skyler
08-05-2011 om 08:47
Andere mening.
Volgens mij heb jezelf al het antwoord gegeven. Jij en je dochter willen zelfs het liefst naar Havo en ik denk eerlijk gezegd dat dat ook het slimste is. Je dochter moet er zelf een goed gevoel bij hebben, dat lijkt me het allerbelangrijkste. Ik heb de ervaring dat een aantal docenten van het v.o. blind varen op de punten die een kind haalt zonder daarachter het kind te kennen. En vaak hebben ze ook geen goed idee van wat een kind thuis voor die cijfers moet doen. Op de basisschool waar je kind 8 jaar heeft gezeten kennen ze je kind een stuk beter. Een cito van 540 is hier in de wijde omtrek gewoon Havo maar waarschijnlijk heeft de basisschool laag ingezet door het karakter van je kind, namelijk dat ze weinig zelfvertrouwen heeft.
Onze dochter kreeg met een cito van 540 een Havo advies. Ze werkte heel hard en in de brugklas was ze echt een uitblinker. Vandaar het advies op om te stromen naar 2 H/V, dit wilde ze zelf ook erg graag. Dit ging met veel studeren redelijk goed maar in 3 VWO ging het echt mis. Van een vrolijk opgewekt kind werd het een faalangstig, huilerig en boos meisje met een enorme deuk in haar zelfvertrouwen. Wel met leuke VWO-vriendinnen maar die zoveel minder tijd aan hun huiswerk hoefde te besteden en toch betere cijfers haalden. Dit frustreerde haar enorm, zij werkte veel harder maar haalde desondanks slechtere punten. Bovendien had ze nauwelijks nog tijd voor leuke dingen en moest ze soms zelfs haar sporten afzeggen. Hoewel ze met haar cijfers wel over mocht naar 4 VWO hebben wij er toch voor gekozen om haar naar 4 Havo te laten gaan. Tot nu toe hadden we altijd het advies van school gevolgd en nu dus niet meer. Haar mentor begreep hier niets van want volgens hem moest je eruit halen wat er in zit. Maar ons tegenargument was dat hij niet zag wat zij er thuis voor moest doen en hoe haar stemming hier onder leed. Het was toen best een moeilijke keuze maar wij zijn o zo blij dat we toen die keuze hebben gemaakt. Al vrij snel in de vierde veranderde onze dochter weer naar hoe we haar kende.
Het is absoluut waar dat er slimme maar minder gemotiveerde kinderen op Havo zitten, maar natuurlijk zijn ze niet allemaal hetzelfde. Onze dochter sloot zich aan bij een groepje die wel serieus hard wilde werken. Verder was het huiswerk op de Havo een stuk minder dan op VWO, dit verschil was echt heel groot. Dat onze dochter er minder tijd aan hoefde te besteden kwam natuurlijk ook omdat het gemakkelijker was.
Succes met de keuze.

kaatje43
11-05-2011 om 11:57
Tja ook nu een andere mening
In je eerste posting schreef je niet dat dochter ook naar het Havo wil. Dit vind ik toch wel zwaar wegen, zeker nu ze er zo hard voor moet werken. Een brugklasser is meestal wel genegen om hard te werken, maar hoe hoger je komt hoe sneller dat voornemen afneemt. Zeker als je zegt dat ze nu echt is opgebrand.
Ik heb ook een kind in de Havo zitten, maar van een streetwise cultuur merk ik echt niet zo veel hoor. Ik heb daarentegen wel veel kinderen van het vwo af zien stromen naar de Havo na de tweede klas.
Mijn advies (voor wat het waard is:Gewoon naar de Havo en later kun je altijd eventueel nog wel opstromen. Ook in de derde is daar nog een mogelijkheid voor.

even niet
17-05-2011 om 19:12
Ik begrijp jou heel goed
Ik zit min of meer in dezelfde situatie, behalve dan dat mijn zoon in Havo/VWO is gestart.
Juist tijdens dit jaar is gebleken wat wel en niet bij hem past en hoewel we de keuze nog hebben zijn we het allemaal eens dat hij een HAVO kind is.
Ga op je eigen gevoel af en op dat van je dochter.
Hoog inzetten werkt niet altijd even goed.