Vic
11-09-2010 om 21:25
Nadelen van verdiepen/verrijken?
Mijn dochter (groep 8) gaat dit jaar in plaats van het reguliere rekenprogramma werken met 'pittige plus torens'. Dat zijn techniekopdrachten die met een klein groepje leerlingen uitgevoerd moeten worden. Op zich vind ik het heel leuk voor haar dat ze op haar eigen niveau mag werken, maar ik vraag me ook af of er niet ook aandacht moet worden gegeven aan het (reguliere) herhalen van rekenvaardigheden. Ze moet volgend jaar de cito doen, en daarvoor heeft ze (denk ik) niet zoveel aan de verrijkingsstof. Het valt me wel eens op dat ze met sommige rekensommen niet put uit geautomatiseerde kennis, maar vaak echt gaat rekenen. De tafels tot 10 beheerst ze wel goed, maar met sommen als 7 x 75 of 4/8 x 15/30 moet je het antwoord toch ook gelijk zien?
Zien jullie nadelen aan (alleen maar) verrijken/verdiepen, of kan ik er vanuit gaan dat het met de cito ook wel goed komt?
Annet
11-09-2010 om 21:47
Volgend jaar eindcito?
Je schrijft volgend jaar eindcito, bedoel je dan volgend kalenderjaar of volgend schooljaar?
Heeft je dochter de entreetoets gedaan van groep 7? Dat geeft al een goede indicatie van haar capaciteiten. Je mag verwachten dat ze ongever gelijk gaat scoren in groep 8.
Ik denk dat ze niet voor niets uitdagende opdrachten gaat krijgen. Ik wou dat mijn dochter dit soort opdrachten had gehad in groep 8. Zij heeft zich vooral verveeld. Dat vervelen helpt ook niet om je te motiveren voor de eindtoets.
Vraag gewoon aan de leerkracht hoe ze kinderen met extra stof op tijd gemotiveerd krijgen voor de eindtoets. Grote kans dat daar een plan voor is.
Vic
11-09-2010 om 22:00
Geen entreetoets
Ik bedoel inderdaad de eindcito, volgend jaar februari. De entreetoets wordt op onze school niet gedaan. Dat vind ik wel jammer, want ik had graag een schot voor de boeg gehad qua verwachte score voor de eindcito. Niet met 100% garantie, maar ik heb nu totaal geen idee wat we kunnen verwachten. Ik ga mijn vragen nog wel stellen aan de IB'er. Die stond op mijn voicemail met de mededeling dat dochter de toelatingstoets voor de pittige torens had gehaald, maar ik heb haar nog niet gesproken daarna. Ik weet dus ook niet of dochter überhaupt nog de reguliere rekentoetsen gaat maken. Het is een beetje dubbel. Doe je jarenlang moeite om je kind uitdagender werk te laten krijgen, en dan op het laatst nog even zeuren over het gebrek aan verplichte werkjes ![]()
Elisa Gemani
11-09-2010 om 23:37
Cito
Hier werd/wordt zoon (Montessori; versneld van groep 6 naar groep 8) voor ieder vak regelmatig afzonderlijk doorgetoetst. Blijkt uit de toetsen dat er hiaten zijn in bepaalde vakken moet hij eerst daarmee aan de slag, ongeacht welk niveau. Als hij bepaalde basisstof kan overslaan gebeurt dat ook. Zo moet hij met spelling nog wat dingetjes uit eind groep 7 doen maar tegelijkertijd doet hij ook gewoon mee met groep 8. Hij doet dus ook gewoon de oefen-CITO's mee.
Daarnaast krijgt hij voor de vakken die hij al wel op CITO-niveau beheerst verrijking/verdieping/verbreding. Bijvoorbeeld met rekenen zit hij al op brugklas VWO-niveau wiskunde dus dat doet hij met aangepast lesmateriaal; of alleen of met een aantal anderen. Dat zijn meestal andere kinderen uit de Plusklas. Hij werkt dus echt op zijn eigen niveau ook al verschilt dat per vak enigszins.
Er wordt vind ik zorgvuldig op gelet dat hij zowel de basis goed beheerst als het aangepaste werk. Ook wordt er steeds meer "op tempo" gewerkt en getoetst. Zeker met tempotoetsen blijkt dat bepaalde rekenstrategieen die hij gebruikt danwel goed zijn, maar nog iets te omslachtig zodat hij kostbare tijd verliest. Dan gaat hij weer even terug naar een meer basisstrategie.
Ook is er nu veel meer aandacht voor dingen als taakplanning, werkhouding en netheid. Hij krijgt extra schrijfles omdat hij best netjes kan schrijven maar nog niet zo goed op tempo en andersom. Hij krijgt nu ook huiswerk mee zodat hij daar al aan kan wennen en ook thuis mee aan de slag kan.
Al met al best een pittige kluif en zeker voor een jongen die tot nog toe gewend was alles met twee vingers in zijn neus te doen; dat is even wennen voor hem maar hij weet waar hij het voor doet en krijgt tenminste lekker wat uitdaging zo zonder dat het allemaal "too much" is. Hij verveelt zich in ieder geval niet
En hij kijkt erg uit naar de CITO en zeker naar de middelbare school volgend jaar!
Bastet
12-09-2010 om 09:40
Lidwientje
Mijn dochter mag vanaf komende week elke donderdagmiddag naar een plusklasje,maar op voorwaarde dat ze haar Cijferen van die week af heeft,omdat ze daar graag met de pet naar gooit.Dus pas als ze alle "op orde" heeft.
Bastet
Bastet
12-09-2010 om 12:09
Lidwientje
Nou,ehm...ja,op zich wel natuurlijk.Ze moet het gewone werk natuurlijk gewoon afmaken,zeker als het werk betreft wat haar niet supermakkelijk afgaat.Wat mij wel opvalt is dat deze kinderen zich vaak bij vakken die ze te makkelijk vinden,zich door dezelfde stapel werk heen moeten ploegen als ieder ander,wat ze allang beheersen,en dan eindelijk,hehe,verdieping krijgen.En dan dus per saldo gewoon veel meer werk moeten maken.
En dat niet eerlijk vinden,wat ik ook wel weer snap.
Bastet
Vic
12-09-2010 om 13:04
Dat was in de eerste jaren wel zo
Toen dochter in groep 3 en 4 zat had ik nog nooit van 'compacten' gehoord. De school deed daar ook niet aan, en er was wel een minimumhoeveelheid opgaven vastgesteld voor zwakke leerlingen maar niet voor meer begaafde leerlingen. Mijn dochter had ook snel door dat de beloning voor hard werken meer werk van hetzelfde was, en daar deed ze niet aan mee. Uiteindelijk viel ook op school het kwartje en hoefde dochter niet meer alles te doen. Omdat we niet wilden versnellen heeft ze zich vooral bezig gehouden met allerlei pluswerk, computercursussen en werkstukken maken.
Nu in groep 8 is het voornamelijk herhalen van stof, heb ik het idee. Dat lijkt me dan geen slecht idee om daaraan mee te doen. Haar verdiepingswerk nu is waarschijnlijk wel heel nuttig als voorbereiding op het v.o.
vlinder72
12-09-2010 om 18:35
Vic, volgens mijn man heel herkenbaar
Mijn man was als kind ook hoogbegaafd. Ik geloof niet dat je volwassenen ook zo betiteld maar laten wij het erop houden dat hij erg goed kan/kon leren. Een van de nadelen die hij later heeft ondervonden was dat hij een deel van de basis niet goed heeft leren beheersen en op de basisschool nooit heeft leren leren. Alles kwam hem als kind aanwaaien. Kwam wel goed hoor. Hij is als volwassene heel goed terecht gekomen maar hij vindt het nog steeds jammer dat er bij hem als kind niet meer opgelet is. als alles je komt aanwaaien en opeens moet je voor een bepaald vak echt gaan leren dan kan dat een enorme klap zijn. En daar zouden ze op de basisschool meer op moeten letten. Verrijkingsstof is leuk maar dat is het meestal ook wel. Leuk. Leren is alleen niet altijd maar leuk. Soms ook ontzettend saai en vervelend.
Elisa Gemani
12-09-2010 om 21:12
Plusklas en hb
Vlinder, ook bij volwassenen heet het hoogbegaafd zijn; niet alleen bij kinderen.
Hier wordt helemaal niet gekeken naar cijfers tbv de indeling in de plusklassen. Er zijn twee plusklassen voor groep 5/6 en twee voor groep 7/8. Alle kinderen die als hb zijn gediagnosticeerd komen in aanmerking maar omdat er maar zo weinig plusklassen zijn voor zoveel kinderen van zoveel basisscholen moeten ze helaas een wachtlijst hanteren. Naar cijfers wordt totaal niet gekeken; wel naar interesse en motivatie. Verder berust de indeling puur op welke dag voor het kind en de ouder(s) het handigste en beste uitkomt.
De plusklas komt hier ook niet in de plaats van het "gewone" schoolwerk. De plusklas hier heeft mi een ontzettend grote meerwaarde; niet alleen voor mijn zoontje maar ook voor de andere kinderen. Ze leren er zaken waar ze ook profijt van hebben bij hun gewone schoolwerk alsook later op de middelbare school en in de rest van hun leven ("leren leren", projectmatig te werk gaan, samenwerken, wat is hoogbegaafd zijn, omgaan met perfectionisme/faalangst/onderpresteren etc.).
Elisa Gemani
12-09-2010 om 22:44
Lidwientje
Tja, ik ben alleen maar bekend met "onze" plusklas en wij zijn er erg blij mee. Jammer dat het zo bij jullie niet gaat; wat ze daar doen noem ik nou niet bepaald een "plus"klas...
Vic
12-09-2010 om 22:53
Cijfers
Bij ons op school is niet echt een plusklus, per vak wordt bekeken welke kinderen in aanmerking komen voor extra werk. Volgens mij zijn er drie kinderen in groep 8 (w.o. mijn dochter) die aan alle plusgroepjes meedoen. Ik weet ook niet precies waarnaar is gekeken voor die plusgroepjes, vermoedelijk naar cijfers want dat is meetbaar. Ik heb overigens niet het idee dat mijn dochter een typische hb'er is. Ze moet voor aardrijkskunde en geschiedenis best wel eens wat doen, en heeft ook wel eens een 4 gehaald omdat ze het onderschat had (bijv. de eerste keer topo, een keer doorlezen en dan verwachten dat ze alles weet). Ze vindt de basisdingen ook vaak helemaal niet boeiend. Biologie op school (menselijk lichaam) vindt ze maar saai, maar ondertussen leest ze wel een boek over de werking van de hersenen en kan daar van alles over vertellen. Alles leuk en aardig, maar die basisstof is m.i. ook onmisbaar.
Kan me van vroeger wel herinneren dat ik als kind gewoon alle lesjes mee moest doen. Was dat bij jullie ook? 100-en rijtjes werkwoordsvervoegingen en sommetjes. Dat heeft er wel toe geleid dat alles er goed in zit, terwijl ik mijn dochter nog wel eens betrap op een dt-fout. Niet genoeg geoefend, denk ik dan.
ayla
13-09-2010 om 09:50
Plusklas bij ons
bij ons een beetje het zelfde systeem als bij Elisa. 2 plusklassen, 1 voor groep 4/5 en 1 voor 6/7/8. Kinderen die HB gediagnosticeerd zijn komen als eerste in aanmerking, daarna kinderen die er duidelijk behoefte aan hebben. Punten zegt hierin dus weinig.
Ze doen projecten, filosofie, samenwerken, omgaan met HB zijn, maar ook wordt er aandacht gegeven aan leren leren.
compacten en verrijken wordt in de klas ook toegepast. bij rekenen bijvoorbeeld eerst toetsen of ze de stof beheersen en zo ja dan kan verrijkt en verdiept worden. Dan hoeven ze de basisoefeningen niet meer te doen.
mirreke
13-09-2010 om 10:00
Ik hoefde niet alles te doen
Onze basisschool vroeger was niet zo groot en we hadden, twee klassen in één lokaal. Ik mocht dan altijd meedoen met de oudere klas. Wel moest ik geloof ik alle sommen maken, maar ik kreeg als ik het af had wel wat ander werk.
Nu ken ik nog steeds niet de tafels uit mijn hoofd, ik reken ze steeds razendsnel uit. Dat stukje is nooit geautomatiseerd, maar ik heb er ook nooit last van gehad.
Wat ik me nog wel herinnerde was dat ik in de eerste van de middelbare ineens een paar maanden lang totaal niet goed presteerde, en daar heel onzeker over werd. Ik denk dat ik er inderdaad aan gewend was geraakt dat ik nooit ergens voor hoefde te werken, en toen moest dat wel. Toen dat er echter eenmaal inzat, en ik ook weer goed kon spellen (want dat kon ik van de weeromstuit ineens niet meer, heel raar) heb ik nooit meer problemen gehad.
Maar ik denk wel dat het redelijk funest kan zijn als een kind zich grotendeels verveelt op school. Basisdingen, ok, maar niet te lang en niet te veel, zou ik denken, als dat niet nodig is natuurlijk.