Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
26-11-2010 om 15:43
Mijn zoon gaat volgend jaar naar het VO. We lopen dus behoorlijk wat informatieavonden af. Ik verbaas me over hoe anders het onderwijs is, als in de tijd toen ik naar het VO ging en dat er veel verschillen zijn in de manier van lesgeven. En iedere school laat zich natuurlijk van hun beste kant zien.
Op de school, die de voorkeur van mijn zoon (en de meeste van zijn klasgenoten) heeft, kom ik de term "natuurlijk leren" tegen. Ik heb, via de informatieavond, begrepen dat het zoiets is als: kinderen moeten zelf, of in groepjes informatie opzoeken en dat presenteren in de klas, of door middel van het maken van een werkstuk. Zo blijft de stof, volgens de school, beter hangen, dan wanneer er een leraar voor de klas staat. Verder wordt er ingespeeld op de talenten van de leerling. Ik heb eigenlijk geen idee waaraan ik bij het laatste moet denken. Op het www word ik niet veel wijzer. Heeft iemand ervaring met "natuurlijk leren"? Wat zijn de voor- en nadelen? Heeft het een toegevoegde waarde voor het vervolgonderwijs?
26-11-2010 om 18:14
Eigenlijk
Ik vind eigenlijk best veel info als ik google op: natuurlijk leren.
Ik zie het principe deels terug op de basisschool van mijn dochter en ook op de vmbo-T waar mijn zoon zit.
Talenten kunnen kinderen ontplooien door topklassen op woensdagmiddag:Science, Cultuur, Sport, etc. gedurende het hele VO.
Het maakt school wat actiever en meer afwisselend, meer dan de hele dag in de klas zitten en uit boeken leren.