Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Net 4 en school geeft teveel prikkels

Moeilijk om een titel te vinden die de lading helemaal dekt.

Maar goed mijn zoontje zit sinds 2 weken in groep 1 en het gaat niet heel goed.
Inmiddels al 2 gesprekken gehad, ib'er er ook al bij betrokken.
Het komt er op neer dat het veel te veel prikkels zijn, concentreren niet gaat, keuzes maken niet lukt. En als het dus teveel wordt dan rent hij weg of raakt helemaal overstuur.

Ik was hier al bang voor, op het kdv ging het ook niet denderend. Daar ook al hulp in geroepen, maar dat duurde allemaal zo lang voordat het op gang was en 1 observatiemoment waarin het best ok ging en daarbij was het heel moeilijk om de vinger te leggen op wat niet goed ging.

Maar goed nu op school wederom problemen, en eigenlijk is het niet te doen voor de juf met hem erbij. Nu alleen ochtenden naar school (ben alleenstaand, dus zie dat maar te regelen, los van dat ik begrijp dat het beter is) en de ochtend klassenassistent er bij. Observatie al geweest...En ook al uitgesproken dat ze zich afvragen of hij op school kan blijven.

Ik heb nu eigenlijk niet een specifieke vraag, wil vooral van me afpraten en ervaringen horen.


aleid

aleid

15-06-2019 om 22:41

vragen

Wat een lastige situatie voor je. Op het kdv ging het al niet helemaal lekker, en die trend lijkt zich voort te zetten op school. Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt wanneer school nu al zegt dat ze zich afvragen of hij daar kan blijven. Gezien wat er in die hele korte tijd al van stal is gehaald aan extra maatregelen zijn je zorgen wellicht terecht.
Tegelijkertijd wordt mij uit je verhaal niet duidelijk wat er nou precies speelt, vooral zou ik graag willen weten of er gedachten zijn over de oorzaak van zijn overstuur zijn. Je hebt het over een niet behapbare stortvloed aan prikkels: voor een 4jarige die net begint niet heel raar als het nog snel teveel is. Is hij misschien nog wat jong in vergelijking met leeftijdsgenootjes? Kan het zijn dat hij gewoon meer tijd nodig heeft om te wennen? Of gaan de gedachten al uit naar ernstiger dingen?
Mijn gevoel en ervaring zeggen, op grond van je verhaal, geef hem wat meer tijd. Rustig aan, voorlopig inderdaad alleen ochtenden naar school (hoop dat dat praktisch haalbaar blijft) en aankijken hoe het zich ontwikkelt. Over een aantal weken is het zomervakantie, vaak maken kinderen dan weer een ontwikkelingsstap. Mocht het na de vakantie niet goed blijven gaan, dan verder kijken.
Veel liefde toegewenst met dit vast bijzondere mensenkind.

Vijf jaar

Leerplicht is pas vanaf vijf, hij hoeft dus niet naar school. Zoveel hulp op een kleuter vind ik best zwaar, sommige kinderen zijn gewoon nog niet schoolrijp. Soms wordt weleens vergeten dat het geen robots zijn maar kleine mensjes die zich in hun eigen tempo ontwikkelen. Zou je willen vertellen wat precies het probleem is? Hoe gedraagt hij zich, waar hebben de leerkrachten problemen mee? Hoe is hij thuis? Zijn er problemen die zich overal voordoen, niet alleen op school en KDV? Het is nog maar een heel klein jongetje - krijgt hij die ruimte op school?

Hulp

Hulp is ingeschakeld maar is er ook een diagnose of indicatie waar de problemen vandaan komen? Waardoor de ib'rs sowieso al in beeld zijn, want in twee weken tijd al 2 ib'rs er bij betrekken, is behoorlijk bijzonder. Kleuterjuffen zijn echt wel wat gewend aan kinderen die moeten wennen, weglopen en/of in hun frustratie/paniek onbenaderbaar zijn of woede uitbarstingen hebben. Het moet voor de juf en je zoon dus wel heel heftig zijn.

Inderdaad halve dagen dan maar en hopen dat hij er na de vakantie makkelijker inrolt als in de eerste weken de groep opnieuw gevormd wordt en het rustiger en gestructureerder is om de regels en gewoontes in te slijpen die nu voor het gros van de klas gesneden koek is. Zo niet dan is er niets mis met speciaal onderwijs als hij daar de structuur en omgeving krijgt, die hij nodig heeft. Alleen dan moet er een dossier zijn en school zich handelingsverlegen verklaren, daar gaat tijd en gedoe overheen.

Amber82

Amber82

15-06-2019 om 23:34 Topicstarter

Iets meer uitleg

Hij Is geen kind die rustig en stil in een hoekje gaat zitten. Hij wordt juist heel aanwezig in zijn gedrag. Wat gezien is en ook al op de opvang is dat als het teveel wordt hij of de klas uitrent en niet om het hoekje, maar echt de school in, of hij raakt gefrustreerd en gaat schreeuwen/hard huilen en stort zich ter aarde. Heeft 1 dag ook torens/bouwwerkjes van anders kinderen kapot gegooid.
Daarbij spreekt hij ook uit dat hij op momenten dat het teveel lijkt dat hij het allemaal niet weet of niet kan (lijkt soms ook een stopwoordje/makkelijke uitspraak die hij doet, doet hij thuis ook wel), maar je ziet ook wel de wanhoop in zijn ogen.
Hij heeft moeite met overgangen en is heel snel afgeleid en komt dan moeilijk weer terug tot de activiteit die gedaan wordt.

Het is wel een slim jongetje (vindt elke ouder, weet ik) en hij heeft veel behoefte aan lichamelijk contact.

Thuis is hij nu ook heel druk en luistert hij slecht. Vind hem fysiek niet moe.
Hij gaat nu naar de bso en zoekt daar ook zijn rustmomenten op, van de week zei hij zelf dat hij binnen wilde blijven daar, omdat hij moe was, dat vind ik dan best wel weer knap.

Ib'er is er vrij snel bij betrokken, omdat de juffen merkte dat hij veel 1 op 1 aandacht nodig heeft om de dag goed door te komen, meer dan zij kunnen geven. 
Overigens is het contact met juffen en ib'er fijn hoor en brengen ze het niet vervelend.
School voelt verder ook goed, zijn broer zit er ook en dat gaat prima.
School zit er bovenop omdat ze willen waken dat het geen gevecht voor hem gaat worden en hij het plezier in school al snel verliest omdat het teveel wordt.

En eerlijk gezegd ik was er al bang voor, heb ook tijdens introgesprek aangegeven waarom ik het spannend vond.
Op de opvang liet hij hetzelfde gedrag zien, maar zij wisten er ook niet heel goed mee om te gaan mijn inziens, hij had een beetje zijn eigen regeltjes daar en kreeg uitzonderingen.

Zijn vader en ik zijn wel uit elkaar gegaan toen hij bijna 3 was, dus nu ruim een jaar (ter info).

Amber82

Amber82

15-06-2019 om 23:36 Topicstarter

Leerplicht

Ik weet dat er pas vanaf 5 jaar leerplicht is. Maar ik kan hem moeilijk thuishouden. Ten eerste omdat je het probleem dan naar voren schuift en ten tweede is dat voor mij niet haalbaar als alleenstaande moeder, ik moet ook werken. Ik probeer nu wel te realiseren dat hij alleen ochtenden kan.
Daarbij wil hij heel graag naar school, dus hem dat ontnemen wil ik ook niet zomaar.

Triva

Triva

15-06-2019 om 23:53

Waarom

moet hij keuzes maken? Wat is hem teveel? Waarom moet hij zoveel?

Dus wat moet hij nu allemaal wat al teveel is? Is dat in de kring zitten of moet hij werkjes afmaken? Hij zit net op school! Leggen ze de lat niet te hoog?

anoniem

anoniem

16-06-2019 om 09:28

na de vakantie rustiger in de klas

Wat vervelend voor je allemaal en natuurlijk ook voor je zoon.
Zie je in de observaties van de school overeenkomsten met de observaties van het KDV? Daar was hij natuurlijk de oudste en wist precies hoe het ging, hier is hij de jongste en is het allemaal nieuw. Ik weet niet in welke regio je woont, maar richting einde schooljaar is het vaak ook wat rommeliger in de klas. (Cito's, groep 2 kinderen die er echt aan toe zijn om verder te gaan, met mooi weer net wat vaker buiten spelen, wenmiddag in de nieuwe groep, schoolreisje, deze week knutselwerkje vaderdag, etc).
Na de vakantie zullen de kleutergroepen misschien wel een stuk kleiner zijn, De kinderen van groep 2 zijn dan weg, en vaak beginnen de klassen wat kleiner zodat alle nieuwe kinderen kunnen instromen.

Ik zou inderdaad deze weken proberen om halve dagen te gaan. Misschien dat opa/oma ook even een paar woensdagen kan bijspringen, zodat hij zelfs maar 4 dagen hoeft. Ik las ook nog iets over bso? Dit lijkt me voor een kind die last heeft van te veel prikkels ook niet helemaal fijn. Wellicht dat het lukt om hier in het begin ook iets anders voor te regelen.

Amber82

Amber82

16-06-2019 om 10:28 Topicstarter

Antwoorden

Qua keuzes maken bedoel ik een werkje uitzoeken.
Ik weet niet of de verwachtingen te hoog zijn, denk meer de mogelijkheden teveel.

Ja alleen ochtenden gaat het nu sowieso worden. Vrijdagochtenden soms helemaal niet, dus dan ook maar 4 ochtenden. Sportdag en schoolreisje laat ik hem sowieso niet meegaan.

Amber82

Amber82

16-06-2019 om 10:30 Topicstarter

Observaties

Ja observaties school komen zeker overeen met die van het kdv. Alleen zie je dat de expertise op school dan wel meer is en er beter en dieper gekeken kan worden.
Heb ook wel al fijne gesprekken gehad, los van dat het wel moeilijk is om nu al een jaar bijna dagelijks te horen dat het moeilijk gaat en zoontje vervelend was.
Op school communiceren ze dat overigens op een fijnere manier dan op de opvang.

vader

'Ik zou inderdaad deze weken proberen om halve dagen te gaan. Misschien dat opa/oma ook even een paar woensdagen kan bijspringen, ' Of vader? Jullie zijn een jaar geleden gescheiden. Blijkbaar zijn de kinderen door de week bij jou Misschien moet je vader erbij betrekken en samen bespreken hoe je samen deze situatie doorkomt.
Het kan zijn dat de problemen rond je jongste kind een van de oorzaken is geweest van de scheiding, dus wellicht is dit een moeilijk gesprek.

Tsjor

Mia9

Mia9

16-06-2019 om 13:07

Eind van het schooljaar

Het is idd in de meeste klassen heel onrustig aan het einde van het jaar. Weet van scholen hier die liever geen lln nu laten beginnen, zelfs zonder dat er iets aan de hand is. Instromen na de zomer, dan beginnen ze in een kleiner klasje, idd zijn de groep 2-kinderen doorgestroomd. Kun je nagaan hoe moeilijk het dan is om in te stromen voor een kind dat sws al meer last met prikkelverwerking heeft. Fijn dat er prettig gecommuniceerd wordt, hopelijk helpen de halve dagen en kan je kind na de zomer een frisse start maken!

oeh, herkenning (lang)

Mijn 3e zoon heeft ook heel lang nodig gehad om te wennen op school. Op de kdv is het al helemaal nooit gelukt, dus hij is voornamelijk thuis geweest tot zijn 4e. De eerste jaren op school was hij ook vaker thuis dan op school.
Bij hem was het probleem juist dat hij helemaal 'in zichzelf' kroop. Hij maakte dan helemaal geen contact meer (ook als hij weer thuis was duurde dat dan nog een poos). Praten deed hij sowieso niet op school.

Toen hij na een half jaar bij gym naast de juf op een bank kwam zitten in plaats van weg te kruipen in een hoekje van het lokaal, was dat al echt een overwinning. In de pauze liep hij ook altijd aan de hand van een juf. Spelen met anderen deed hij niet. Wel thuis met zijn oudere broers en vooral met zijn jongere zusje.

Omdat hij ook motorisch heel onhandig was, is hij een tijd bij een (antroposofisch) fysiotherapeut geweest. Dat vond hij erg fijn. Hij werd gemasseerd (om hem meer contact met zijn lijf te laten krijgen) en daarna in een wollen deken gewikkeld en voorgelezen. De eerste maanden zat ik er altijd bij, en ik werd er dan zelf ook helemaal relaxed van

Na een kleine anderhalf jaar kleuterklas is hij doorgegaan naar groep 3 (hij was namelijk qua ontwikkeling wel al een stuk verder). Langzamerhand ging het toen beter. Maar hij bleef ongelukkig op school en was nog steeds regelmatig thuis.
In groep 4 is hij overgestapt naar een andere school, naar een HB klas. Daar ging het nog weer beter, en begon hij eindelijk een soort normaal schoolleven te hebben.

Echt vrienden kreeg hij pas toen hij naar het gymnasium ging. Nu is hij 12, zit in gymnasium 2, sport veel (zit zelfs in jeugdselectie van zijn sport), spreekt wekelijks af met vrienden en is vrolijk en open.

Nog altijd leeft hij wel een beetje op zijn eigen wolkje, maar dat hoort nou eenmaal bij hem. Dat zit ook niet meer echt iets in de weg.

Ik ben mede doordat hij niet kon wennen aan KDV en school gestopt met werken en ben jaren thuis gebleven. Ik snap dat niet iedereen die optie heeft, maar wellicht zijn er wel andere mogelijkheden (de zorg meer delen met de vader, een vaste oppas aan huis, familie?). Ik denk namelijk wel dat het goed is het tempo van het kind te volgen, en vooral niet te snel te veel te willen of verwachten.

Ik heb me die eerste schooljaren vaak afgevraagd hoe het verder moest. Of dit kind wel ooit in het systeem zou passen en zo niet, wat dan? Maar ik kan in ieder geval dus een goede afloop melden. Zo kan het dus ook gaan!

Amber82

Amber82

18-06-2019 om 07:38 Topicstarter

Tsjor

Opa en oma doen een heleboel, maar werken beiden ook nog 4 dagen per week.
Vader vangt nu 1 middag op, niet zonder gemopper. Heb geen zin om meer te vragen, want dan wordt het alleen naar ruzie. Communiceren gaat lastig.

En nee problemen rondom kind zijn niet de oorzaak geweest. Hoewel hij nu mij wel verwijt dat er een tweede is gekomen en laten daar nu net de problemen zijn.
Hij geeft wel om hem hoor, maar ik zie dat hij wel.meer moeite heeft met de jongste dan met de oudste.

Amber82

Amber82

18-06-2019 om 07:44 Topicstarter

Jippox

Groot verschil is dat jou zoon heel stil en teruggetrokken werd. Ook moeilijk om te zien overigens, maar dan verstoord hij niet de klas of de juf en dan is het veel beter te handelen voor de juf.
Lastige is wel dan denk ik om dingen opgestart te krijgen als je je als ouder wel zorgen maakt.

Maar wat fijn dat hij nu zijn plek heeft gevonden!
Ik ken gelukkig meer succesverhalen.

Mijn gevoel zegt dat mijn zoontje nu beter af zou zijn op het speciaal onderwijs, kleinere klassen, mag hij zo zijn En is er meer tijd en ruimte om te leren hoe je moet reageren als het teveel is. Elke dag maar horen dat het niet goed gaat is behoorlijk moeilijk. Cognitief is hij slim genoeg, maar doordat alles teveel is komt dat er nu niet echt uit. Maar verwacht dat als hij beter met zichzelf kan omgaan en de mensen om hem heen ook handvatten hebben hoe te reageren hij dan uiteindelijk wel weer op het regulier onderwijs komt.

vragen?

Lijkt me dat je samen met de vader gaat kijken wat het beste is voor jullie kind. En als dat betekent dat kind vaker thuis is, dan overleg je vervolgens hoe jullie dat (samen!) in gaan vullen...

joe

joe

19-06-2019 om 23:29

Rust inbouwen

Hallo Amber,
eerst een vraag je schrijft o.a. : ''Thuis is hij nu ook heel druk en luistert hij slecht''
Betekent dat dat hij eerst niet heel druk was en beter luisterde?
En wanneer zag je die verandering bij hem dan ?
Het kind is ' net 4 '' een pupske nog en na school ook BSO? Dat zijn behoorlijk lange dagen.
Daarbij is niet elk kind al zover dat het meteen gedijt in groep 1.

Wat ik pijnlijk vind is dat hij eigenlijk nu al een stempel krijgt opgeplakt door leerkrachten, kan zich moeilijk concentreren!! , heeft moeite met overgangen!!, keuzes maken niet lukt!!, gefrustreerd de klas uitrent etc . Common zeg! We hebben het hier over een heel jong jongetje die misschien ook wat uit balans is door de scheiding van zijn ouders dat zou zo maar kunnen.
Misschien was zijn brein al overprikkeld door de scheidingsperikelen?
Ik begrijp heel goed dat niet elke ouder de luxe heeft om minder te werken of zelfs te stoppen met werken de eerste 2 jaar basisschool, maar als jij met je ex of familie wat rust in kan bouwen door de lange dagen ( school en BSO ) drastisch in te korten zou dat mijn inziens een stuk beter zijn voor je zoontje.
Hij kan daar zelf niet voor zorgen. Wat hij lijkt te doen is uit onmacht weg rennen uit de klas als het hem te veel wordt en druk gedrag vertonen om te ontsnappen aan de vele extra prikkels.
Rust, en minder lange dagen voor het jong.

maan.

maan.

21-06-2019 om 08:00

Kleuters/onrust

Mijn jongste heeft ook twee jaar lang moeite gehad op/met school. Pas in groep3 zat ze goed in haar vel. Want daar was rust, structuur en orde, een eigen plek en een uitdaging. Kleuters daarentegen was een schreeuwerige groep, juf had naar mijn idee zoiets van laat ze lekker gillen en rondrennen en dat in combinatie met geen structuur en elke dag zoeken waar en naast wie je dan weer zat is achteraf voor jongste teveel prikkels geweest. (Peuterspeelzaal was ook lange wentijd maar om een of andere reden was daar meer rust en structuur, zal komen door kleinere groep en twee ervaren leidsters?)

Geen enkel kind is hetzelfde, misschien herken je iets in mijn stukje. In elk geval heel veel succes. Na de vakantie zal de groep van jouw kleuter een stuk kleiner en rustiger beginnen, dat zal waarschijnlijk een stuk schelen.

Mijntje

Mijntje

21-06-2019 om 09:07

Veel kinderen die moe zijn worden juist druk

Ik vind het ook wel wat, net twee weken op school, vlak voor de zomervakantie, kind maakt lange dagen met na school naar de bso, ouders net gescheiden - en meteen al je afvragen of speciaal onderwijs niet beter is.
Druk gedrag, concentratieproblemen kan ook gewoon komen door niet lekker in je vel te zitten/nog moeten wennen/ verwerken van eea (en dat maakt moe) en zo snel al denken over speciaal onderwijs vind ik persoonlijk raar. Ik weet niet of dit idee van jou komt of dat school het hierover meteen heeft.
Als het een school is met grote klassen kan je wel kijken of dit wel past bij je kind, of er geen andere school is met wat kleinere klassen. Verder heeft hij vooral tijd nodig om te wennen. Wennen aan school en zijn nieuwe leven.
Het is heel moeilijk je zorgen te parkeren, dat snap ik, maar schiet niet meteen in paniek. Zorg voor kortere dagen voor hem, regel oppas met familie, buren, gastouder. Mijn kind ging de eerste paar maanden ook alleen de ochtenden, hele dagen was te vermoeiend. Dat is iets heel normaals. Veel kinderen die moe zijn worden juist druk.

Bo

Bo

21-06-2019 om 09:38

hoe?

Hoe werkt dat dan: alleen ochtenden naar school en naar de BSO?

De combinatie school / BSO is ook niet voor alle kinderen haalbaar. Soms is dat gewoon (nog) teveel. Dan zul je het dus anders moeten organiseren. Een oppas aan huis, bijvoorbeeld.

Bo

Bo

21-06-2019 om 09:51

eens

Dat dacht ik ook, maar ik vond dit helemaal een aparte combinatie.

Ik zou kind tot aan de zomer lekker maar 4 ochtenden naar school laten gaan, maar dat moet natuurlijk maar haalbaar zijn i.c.m. werk/oppas/etc. Vader moet aangespoord worden om meer te doen, maar ja dat is natuurlijk makkelijk praten vanaf een toetsenbord...

Erica

Erica

21-06-2019 om 09:56

@Bo

Ts schrijft wel in #1 dat hij alleen de ochtenden naar school gaat en in #5 dat hij naar de bso gaat, maar uit #6 en #9 blijkt dat er nu aan gewerkt wordt dat hij alleen 's ochtends naar school gaat. Als dat gelukt is, hoeft hij de laatste schooldagen misschien ook niet meer naar de bso?

Ik zou eerst ook maar eens het nieuwe schooljaar afwachten. Dan is hij weer wat ouder, heeft hopelijk wat uit kunnen rusten in de vakantie, is de klas waarschijnlijk kleiner, zijn de grote kinderen door naar groep 3 en wie weet 'groeit' hij ook als hij niet meer de kleinste en de jongste is, maar een kind dat al weet hoe het gaat.

Tango

Tango

21-06-2019 om 10:08

Oppas

Ik zou inderdaad gaan voor een oppas aan huis, dan wel gastouder voor de dagen dat je werkt. Dan kan hij naar school als het lukt en lukt het niet dan is hij thuis of bij de gastouder. Er zijn best gastouders met wie zoiets te bespreken is.
Verder schrik ik echt van de hoeveelheid mensen die er nu al bij betrokken zijn op school. Hij zit er net 2 weken! Bedenk samen met de juf oplossingen die hem helpen. Wat doen jullie thuis als hij druk is, schreeuwt etc. Wat maakt hem rustig. Kan hij iets meenemen van thuis dat hem op dat moment rust kan geven? Maak een nieuwe opbouw voor hem. Begin desnoods met een uurtje school, zodat hij succeservaringen op kan doen. Bouw dit langzaam uit naar meer. En gaat het echt niet, begin dan opnieuw na de zomervakantie. Misschien op een andere school die beter bij hem past. Het lijkt dat hier teveel van hem wordt gevraagd. Werkjes uitzoeken uit een grote kast vol werkjes kan al teveel zijn voor hem. Laat de juf hem 2 dingen aanbieden die hij leuk vindt zodat hij daaruit kan kiezen. En dan langzaam uitbouwen. Of laat hem af en toe gewoon lekker in de bouwhoek spelen of met een zandtafel o.i.d. als dat hem rust geeft.
Ik had ook een kind dat een moeilijke start had in de kleuterklas. Hij zat op het Montessori-onderwijs en daar werd vooral meegedacht. Het scheelde wel dat onze zoon niet druk werd maar eerder teruggetrokken was. Wel ging hij heel vaak naar het toilet als het hem teveel was. Dat lieten de juffen gewoon toe. Werd ook vanzelf weer minder. Zoon pakte ook altijd dezelfde vertrouwde werkjes, dat werd dan langzaam uitgebouwd door hem af en toe wat nieuws aan te bieden. Maar het liefst zat hij in de bouwhoek lekker met blokken te stapelen.
Van sommige kinderen vraagt school gewoon veel, de drukte, het sociale gebeuren etc. Zoon hier zit al op het VO maar moet nog steeds af en toe een dagje skippen om het vol te houden.

Hier

Mijn dochter is aan het einde van groep 2 van basisschool veranderd vanwege de prikkels. De eerste school hadden we uitgekozen omdat ze iedere leerling individuele aandacht zouden geven (het nieuwe leren), maar in de praktijk was het een ongestructureerde chaotische bende waar mijn dochter slecht tegen kon. Daarom is ze overgestapt naar een 'normale' school met klassikaal onderwijs en vaste(re) dagindelingen. Wel met plusonderwijs, maar ook dat werd gestructureerd aangeboden. Dat was voor mijn dochter een verademing.

Enna M.

Enna M.

21-06-2019 om 11:05

eind van het schooljaar

Nu zijn de kleuterklassen natuurlijk wel heel vol, soms wel groepen met 35 kinderen. Mocht dat bij jouw zoontjes klas het geval zijn (heb het draadje niet heel nauwkeurig gelezen), dan kan ik me voorstellen dat hij er moeite mee heeft.

Aan de andere kant: als je kind pas 2 weken op school zit en er zijn nu al meerdere gesprekken geweest met een observatie erbij..... en ze vragen zich nu al af op hij wel op deze school kan blijven. Dat wekt wel de suggestie dat er wat aan de hand is!

Enna M.

Enna M.

21-06-2019 om 11:10

oeps, te vroeg op verzenden gedrukt

wat ik nog wilde zeggen:

Kijk het aan tot na de zomer, met oppas voor je zoontje en minder naar school voor nu. En ik weet niet wat je voor de zomervakantie hebt geregeld, maar ik zou wat anders zoeken dan de bso. De oppas aan huis die werd gesuggereerd, of een gastouder, daar zou ik ook voor gaan.

Er zijn heel veel kinderen die nog niet helemaal toe zijn aan de bso als ze net 4 zijn, sommigen willen zelfs nog slapen na een ochtend school. (Een van mijn kinderen is hartstikke sociaal en vond school heel leuk, maar die lag de eerste 3 maanden de hele middag lekker te slapen als hij naar school was geweest).

Fransien

Fransien

21-06-2019 om 17:04

oppas aan huis

Juist in deze periode zijn er veel net geslaagde pubers die een bijbaantje zoeken. Je kunt zo´n puber (misschien ken je er een uit de straat) kunnen vragen om met de lunch je kind op te halen, lekker samen thuis boterhammen te eten en dan een spelletje doen of gewoon nog even rustig op de bank hangen of voorgelezen worden ofzo.
Zoek wel een puber die niet op de telefoon zit tijdens werktijd.

Wij hebben een zelfde probleem gehad toen mijn jongste 4 was.
Al mijn kinderen zijn naar een gastouder gegaan maar toen de jongste vier werd, werd dat BSO. Mijn kind is een late prater vanwege een (erfelijke) taalstoornis en praatte met 4 jaar nog niet zo makkelijk en zeker niet in lange zinnen. Mijn kind is ook vrij introvert en ging na een lange schooldag op de BSO gewoon in een hoekje met lego of de treinbaan spelen. De piepjonge leidster zag daar autisme in, hoewel ze moest toegeven dat hij op vakantiedagen wel gewoon met andere kinderen speelde en die dagen gewoon normaal sociaal deed. Dat een kind moet wennen en dat zo´n dag lang is en dat het kind zich dan terugtrekt ging er bij haar niet in.
Kortom we zijn toen er zo ongeveer gedwongen observaties plaats gingen vinden (graag daar tekenen anders halen we bureau jeugdzorg er bij) naar een oppas aan huis gegaan. Dat gaf enorm veel rust en alle kinderen zijn er flink van opgeknapt. Lekker zelf bepalen of ze willen spelen of niet en lekker makkelijk met vriendjes/vriendinnetjes afspreken en niet verplicht in zo´n grote groep op elkaar zitten.

Wij hebben nog steeds nu de oudsten naar de middelbare zijn een oppas aan huis, en dat bevalt nog steeds prima.

vlinder72

vlinder72

21-06-2019 om 17:07

juni

Toen mijn zoon 4 werd mocht hij niet naar school. Kinderen die 4 jaar werden in juni mochten pas na de zomervakantie beginnen. School vond het voor nieuwe kinderen veel te druk en onrustig zo aan het eind van het schooljaar. Hetzelfde gold voor kinderen die in december voor het eerst naar school zouden gaan.

Onze zoon is toen langer op het kdv gebleven en na de zomer begonnen in groep 1.

Observaties voor een kind dat pas 2 weken naar school gaat vind ik wel bijzonder klinken. Is het zo'n bijzondere school? Doet het kind dan echt heel extreme dingen? In elke klas zitten altijd wel een paar "lastigere" kinderen. Bij mijn dochter zat vroeger een ware Houdini in de klas. De school heeft toen langere tijd de buitendeur op slot moeten doen omdat het betreffende kind steeds probeerde te ontsnappen. Nu klinkt dat best grappig maar dat jongetje klom ramen uit, rende de deur uit zodra hij de kans kreeg. Tijdens het buitenspelen moest de juf hem 1 op 1 begeleiding geven. Gelukkig kwam het goed. Hij werd vanzelf rustiger toen hij wat ouder werd.

Marianne

Marianne

23-06-2019 om 09:42

laatste weken

Hier ook een kind dat 4 werd vlak voor de zomervakantie. Normaal had school wendagen, al een paar weken van te voren. Maar niet voor de kinderen die zo kort op de vakantie jarig waren. Veel te druk en te onrustig. Die kinderen begonnen na de vakantie.

Amber82

Amber82

23-06-2019 om 12:45 Topicstarter

Wat een reacties

Daarom even in het algemeen een reactie.
Mijn zoontje is in mei 4 geworden, blijkbaar nog binnen de grens om wel naar school te mogen. Heb er verder ook niet aan gedacht. Voor heel veel kinderen zal het vast wel goed gaan, ook al is het in de drukkere periode met volle klassen.

Inmiddels is er al een hoop gebeurd en kan hij naar een observatieklas, nog voor de zomer. School is heel duidelijk dat het met hem in de klas niet gaat. Voor kind niet, want hij valt er al helemaal buiten, maar ook de juf en de andere kinderen hebben er dan last van.
Terug naar het kdv had ik sowieso geen optie gevonden, zij wisten ook niet wat ze met hem moesten. Ik baal vooral dat er niet meer uit de twee instanties die hebben geobserveerd op het kdv is gekomen. Het lastige is gewoon dat de leidsters van het kdv ook niet duidelijk konden aangeven wat nu het probleem was, maar dat hij vooral moeilijk was. Ik zie mijn kind niet dagelijks in een groep, dus ik kan de problemen die daar waren dan ook niet goed verwoorden.

Maar nu gaat het dus wel moeilijk. Nu kan hij naar een kleine observatieklas op een andere school, maar heb nog geen zekerheid of hij daar na de zomer ook terecht kan. Eerlijk gezegd denk ik dat school niet gaat accepteren dat hij op school blijft aangezien hij nu 1 op 1 begeleiding krijgt in de klas en dat is een tijdelijke oplossing die niet voor langere tijd haalbaar is.
Ik ben heel erg voor de observatieklas, want ik trek het ook niet lang meer om elke dag maar weer te horen dat hij een stoorzender is. Maar ik ben er niet voor dat mijn kind van plek naar plek gaat.

Juist daarom wil ik nu ook geen oppas thuis. Ik wil niet de hele tijd nieuwe gezichten voor hem. Maar juist rust en stabiliteit. Dan probeer ik het maar op te vangen en het te regelen met mijn werk.

Ex (vader) heeft zich schoftig gedragen tijdens het gesprek dat we hoorden dat hun advies was om naar het observatieklasje te gaan. Ik heb geen zin en energie om de strijd met hem aan te gaan dat hij meer moey doen. Ik heb mijn handen overal vanaf getrokken met als enig doel dat mijn kinderen iig om het weekend en in de vakanties wat langer naar hem toe kunnen gaan.
Hij is onvoorspelbaar naar mij en ik doe er alles aan om scheldpartijen en schreeuwbuien naar mij toe te voorkomen, omdat dat mij alleen maar meer stress geeft dan zelf dan maar een stap harder te zetten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.