Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
NaShA

NaShA

16-02-2011 om 14:18

Niet de herfstkinderen hebben een nadeel bij langer kleuteren

Maar de lente en zomerkinderen!

http://www.aob.nl/default.aspx?id=272&article=8554&q=&m=

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

16-02-2011 om 14:50

Reactie

En dat lijk mij eigenlijk ook heel logisch! Had ik zelf allang bedacht.
Feit blijft, dat er kinderen zijn die al jonger toe zijn aan groep 3. Maar moet je dat ook perse willen, heeft het nut? Je kunt grenzen verschuiven van 1 okt naar 1 jan, maar dan heb je nog steeds een grens.
Blijft een lastige materie, simpelweg omdat een schooljaar nu eenmaal altijd op (officieel) 1 augustus begint, wanneer je dan ook geboren/jarig bent. Ik zie geen oplossing.
Gr. Bibi

Primavera

Primavera

16-02-2011 om 18:24

Tendieus stuk

Het artikel citeert een onderzoek van Dudink, pikt daar selecief wat cijfers uit en concludeert daaruit dat herfstkinderen minder zouden blijven zitten.
Als je je de moeite neemt om het stuk van Dudink te lezen (http://www.ben-wilbrink.nl/09dudink.doc), blijkt daarin te staan dat herfstkinderen volgens diezelfde citocijfers ook vaker versneld worden dan de overige groepen.
Hé, herfstkinderen blijven minder zitten en versnellen vaker dan andere kindern. Zouden ze intelligenter zijn? Bevoordeelt worden? Welnee, als iemand vervolgens bekijkt hoe die cito vertraging en versnelling aanmerkt wordt het helemaal duidelijk. Als grenzen om te bepalen of een leerling versneld of vertraagd is wordt de oude oktobergrens aangehouden en verder wordt er aan de hand van de leeftijd op het moment van de citotoets bepaald of een kind een zittenblijver of versnelde leerling is. Je kunt aan de hand van die cijfers dus helemaal niet stellen dat herfstkinderen minder blijven zitten, alleen maar dat het bij herfstkinderen pas als zittenblijven geteld wordt als ze 2 jaar achterblijven.
Groeten Primavera

Niet gelezen

Nasha, ik heb je links niet gelezen. Ik heb het een beetje druk. Maar het antwoord op je stelling ken ik wel: naar zittenblijvende herfstkinderen is geen onderzoek gedaan. Dat heeft alles te maken met het nog steeds hanteren van de 1 oktobergrens op veel scholen en in veel administraties. Dat levert teveel verschillen tussen scholen op, dus wordt er bij interpretatie van cijfers voor onderzoek ook die 1 oktobergrens gehanteerd.
Geen wonder dat je benadeling wel vindt voor zomerkleuters (die zijn nog ouder) en niet voor herfstkleuters (daar is te weinig van bekend).
Overigens ben ik vooral benieuwd naar de positie van herfstkleuters in het vo en het beroepsonderwijs. Daar telt leeftijd het zwaarst.
Groet,
Miriam Lavell

NaShA

NaShA

18-02-2011 om 20:40

Ik heb

al veel info die ik nodig had gevonden....

JanetEE

JanetEE

18-02-2011 om 22:27

Waarom ...

stromen kinderen eigenlijk in op het moment dat ze 4 worden? Wat ik me van Italie herinner: alle kinderen die 3 zijn kunnen in september naar de squala materna. Voor de kinderen die tussen september en december 3 worden kunnen de ouders zelf kiezen: of instromen of een jaartje wachten.

Primavera

Primavera

20-02-2011 om 14:23

Janet

Ik denk, Janet, dat ze met precies 4 instromen omdat dan officieel de opvang op het KDV ophoudt. Alleen is de heersende mening dat school geen opvang is en ben je in Nederland dan toch aan de willekeur van de school veroordeeld wat betreft instroommoment, wendagen, en andere verschillende vrije dagen en uren die ze inplannen, ook al doen ze die eerste maanden op school eigenlijk voor spek en bonen mee.
In Italië hebben ze inderdaad één instroommoment in september. De grens ligt echter op 1 januari. Ieder kind die voor december van dat jaar 3 wordt kan instromen in September. De kleuterklassen zijn er echter 3, ipv 2. Met 3 jaar (of bijna 3 jaar) stroom je in een groep wat in Nederland groep 0 zou zijn en daarna komen groep 1 en groep 2.
Ze hebben hier niet het vreemde tweesporenbeleid wat ik in Nederland zie, nl eerst een kind wat een paar maanden jonger is dan 4 de toegang tot school te ontzeggen en later mekkeren dat het het eerste jaar niet helemaal vol heeft gemaakt en het dus nog een keertje moet doen.
De kinderen die in januari/februari jarig zijn kunnen als de ouders dat willen met 2,5 jaar beginnen in september of sommige kleuterscholen handteren un tweede instroommoment in januari. Ze gaan daarna wel gewoon door naar de volgende klas. 1 of 2 instroommomente per jaar is in ieder geval veel rustiger dan een klas die tijdens het jaar steeds voller wordt met kinderen die dan weer moeten wennen.
Aan het einde van groep 2 gaan in principe alle kinderen door naar groep 3, wat vaak een aparte school is. Van de januari/februari kinderen beslissen de ouders in overleg met de juffen of het kind doorgaat naar groep 3. Juf mag het hare zeggen, maar uiteindelijk zijn de ouders degene die verantwoordelijk zijn voor het kind en dus beslissen of het kind doorgaat. De school is verplicht zich daarin te schikken. Alle scholen die financiële subsidie van de staat krijgen hebben namelijk acceptatieplicht. Als een school selectief wil zijn, dan moet deze zich maar alleen bedruipen.
Groeten Primavera

Instroomjaar

Janet "Waarom stromen kinderen eigenlijk in op het moment dat ze 4 worden?"
Primavera:"Ik denk, Janet, dat ze met precies 4 instromen omdat dan officieel de opvang op het KDV ophoudt. "
Nou nee. In de tijd dat dit ontstaan is was KDV nog geen structurele voorziening.
Vroeger (voor 1985, iets eerder zelfs al), bestond er voor de lagere school de instroomdatum 1 oktober. Wie voor die tijd 6 werd ging naar de eerste klas. Wie erna 6 werd moest nog een jaar wachten.
Dat fenomeen, een dagje verschil maakt een wereld van verschil, heeft men weg willen halen. Daarom is er geen datumgrens meer en stromen lln de basisschool in op de dag dat ze 4 worden.
Het is de bedoeling dat ze die basisschool op hun eigen niveau doorlopen, jaar na jaar met een maximum van 8 schooljaar. In de praktijk betekent dat dat de ene lln die 8 jaar bijna vol maakt, terwijl de andere er iets meer dan 7 maakt.
Groep 1 van de basisschool is de instroomgroep die door de leerlingen geheel of gedeeltelijk wordt gevolgd. In groep 2 komen ze zo weer allemaal samen. Dat is meteen ook het schooljaar waarin de leerplicht begint (voor de een aan het begin van dat jaar, voor de ander aan het eind).
In de praktijk passen de meeste basisscholen echter wel nog steeds een datumgrens toe. Vaak is dat 1 oktober, steeds vaker is het 1 januari, maar er zijn ook scholen die 1 augustus als datum kiezen en wel zo dat wie na 1 autustus jarig is, drie volle jaren kleutert.
Zo was het niet bedoeld.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.