Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kikki

Kikki

31-01-2015 om 00:58

niet eens met advies middelbare school, kan ik bezwaar maken?

Gisteren hebben wij een advies meegekregen voor kind in groep 8 van de basisschool. Wij zijn het niet eens met dit advies. Is het advies nog aan te passen als wij een heel goede reden hebben? Helaas kan ik niet meer vertellen wegens herkenbaarheid.... Is het iemand gelukt om dit voor elkaar te krijgen? Als het zin heeft wil ik het wel proberen vandaar .


rekenbluf

rekenbluf

03-02-2015 om 10:32

Barveaux

Ik schreef dat 85% doorgaat naar VMBO. Dus niet 85% HAVO. Anders zou ik er denk ik meer op aan sturen dat dochter toch naar die school gaat (en dochter zou er ook meer voor voelen).

Welk soort klas zit jou kind dan?

Angela67

Angela67

03-02-2015 om 10:38

lagere regionen keuze (Polly)

er zijn vaak geen scholengemeenschappen meer te vinden, in ieder geval niet in Utrecht. Dus juist als je in de regionen mavo/havo zit maakt het groot verschil waar je terecht kunt komen. Daarbij is het echt niet eenvoudig om op te stromen, en dreigt ook altijd het laten afstromen. . . wettelijk gezien zijn er geen belemmeringen maar elke school heeft zo z'n vertalingen en belemmeringen/regels bij.

Dus ja, als je een aantal successtories hebt dan is het in jouw omgeving wellicht wat beter geregeld (misschien ook minder lotingsproblematiek met scholen die niet uitbreiden maar dat wel zouden moeten), maar het zegt dus helaas niets over de situatie in de rest van het land.

gr Angela

rekenbluf

rekenbluf

03-02-2015 om 10:39

polly

Tja hier een kind dat vooral zelf heel graag HAVO wil. En ik vind haar ook meer een HAVO kind. Dat is ons gevoel als ouders gewoon.
En dan een juf die alleen naar alle minpuntjes van je kind kijkt en niks doet aan het buitensluiten waardoor kin ongelukkig is.

Maar ik snap dat je als ouder daar niks over mag zeggen, want je bent als snel die ouders die maar niet willen accepteren dat hun kind een lager advies heeft dan ze verwachtten. Die roddel hen ik ook al over ons gehoord.
Het ligt gewoon veel genuanceerder.

Fijn voor je dat je zelf een briljant VWO+ kind hebt.

En mijn kind mag van mij best naar VMBO; ik heb er helemaal geen probleem mee. Echt niet! Maar dat gelooft nu niemand meer.

God wat ben ik dit gezeik zat zeg. Ik heb al zoveel over me heen gekregen (irl). Dus sorry Polly maar jouw reactie valt nu heel verkeerd bij me.

Evanlyn

Evanlyn

03-02-2015 om 10:40

opstromen

Opstromen kan wel, maar niet elke school doet dat zo goed als die van Barvaux. Aan dat voorbeeld zie je trouwens dat er ondanks al het toetsen nog steeds kinderen veel te laag terechtkomen.

Maar veel VO scholen blijken opeens allerlei regeltjes te hebben voor opstromen. Bijvoorbeeld dat niet alleen je cijfers, maar ook je inzet (lees gedrag) voorbeeldig moet zijn. Een kind dat hoger geplaatst is, wordt niet lager geplaatst alleen vanwege gedrag. Ook met zaken als dyslexie wordt rekening gehouden als je al ergens zit, maar als je wil opstromen vormt het toch een barrière.

Ik denk dat er niet zozeer te hoog, maar vooral verkeerd geadviseerd wordt. De brave kindjes die altijd netjes hun werkjes doen, en dus ook hun CITO's, worden hoog geplaatst omdat de juf daarvan houdt. En de belhamels, dyslecten, allochtonen, en noem maar op, worden te laag geplaatst. Dat komt doordat de juf helemaal niet kan bepalen wat er komt kijken bij onderwijs op een VO school, en de CITO kijkt daar ook niet naar.

polly

polly

03-02-2015 om 10:54

maar..

maar Evanlyn mijn kind is ook een allochtoon "volgens de regels". Toch heeft de school netjes een VWO+ advies gegeven. Ze hebben bij ons naar het drempelonderzoek (uitslag:550) gekeken en het LVS (I+) en de NIO (134). Maar zelfs (echt!) als ze met deze scores een HAVO/VWO advies hadden gegeven dan had ik er geen energie ingestoken omdat ik volledig erop vertrouw dat ze toch wel opstroomt.

Ook een kind op de MAVO kan opstromen. Bij gemiddeld een 7,5 lukt het. En indien dit dan toch niet lukt dan is er wat voor te zeggen om je kind op de MAVO te houden.

Evanlyn

Evanlyn

03-02-2015 om 11:03

Tja

op jouw school misschien wel ja. Maar dat is geen wettelijke regeling. Dat vertrouwen kan je nog wel eens duur komen te staan als je met meer kinderen en/of meer scholen te maken krijgt. Ik heb toch echt hemel en aarde moeten bewegen om mijn kind te laten opstromen.

Nou is mijn ervaring niet maatgevend, maar de jouwe is dat ook niet. Daar komt nog bij dat opstromen niet leuk is. Je raakt je klas kwijt en moet weer helemaal opnieuw beginnen, en het is nog je eigen schuld ook. Niet echt motiverend voor een puber.

rekenbluf

rekenbluf

03-02-2015 om 11:03

goed gezegd Evanlyn

Zie maar eens op te stromen met al je 9-ens en 10-en op het VMBOt. Een vriendin van me heeft zo'n dochter. Ondanks een superrapport in de brugklas mag ze niet naar HAVO2. Reden is dat ze haar nog te kinderlijk vonden. Jemig wat vaag.
En nu verveelt ze zich op school en gaat klieren in de klas. Dat is toch niet echt de bedoeling?!

En mijn kind is inderdaad niet geliefd bij juffen en meesters tot nu toe. Door haar onzekere houding kost het een juf/meester gewoon meer moeite om haar erbij te houden. En dan wordt ze ook nog eens gepest (want tja ze huilt zo snel he).
Mijn oudste was (is nog) zo'n superkind. Zo erg dat de juf uit groep 6 nog over haar begon tijdens het 10 min gesprekje over de jongste. Ze vond het jammer dat ze niet wat meer op haar zus leek. Ik snap nog steeds niet dat de juf niet begreep dat ik toen heel boos werd.

Slim en braaf zijn wordt zo overgewaardeerd hier. In mijn omgeving pochen wel 10 ouders over hun hoogbegaafde kinderen (echt in mijn directe omgeving kan ik zo 10 kinderen bedenken die volgens de ouders HB zijn, en ik heb geen zeer uitgebreide vrienden-familie kring) .
Maar niemand over dat ze heel creatief zijn. Of zelf hun band kunnen plakken. Of lekker koken.
Mijn superslimme kind verdwaalt al als ze naar een vriendinnetje moet fietsen vanaf een ander punt dan gewend is (13 jaar is ze). Dat zou mijn jongste niet gebeuren.

En ik vind dat we hierdoor heel veel mensen onderwaarderen. Maar dat zit ook heel erg in ons onderwijssysteem. Kijk in een kleuterklas naar binnen en je ziet 30 identieke knutsels hangen. En als je knutsel teveel afwijkt keurt de juf hem af. Ik zie mijn jongste nog over de rooie naar buiten komen....

Evanlyn

Evanlyn

03-02-2015 om 11:10

Yep rekenbluf...

...heel herkenbaar. Die knutsels...inderdaad ja.

Andersom gebeurt dus ook. Sinds mijn dochter met hangen en wurgen (want "werkhouding") van HAVO naar VWO is gegaan, zijn haar cijfers gestegen. Dus een vak waar ze op de HAVO nèt een 7,5 voor haalde, is op het VWO een 8,5 geworden, en dat over de hele linie. Gek hè? (not).

Dus die mantra "als het er in zit, dan komt het er wel uit" moet je in mijn bijzijn echt niet laten horen. Bij gemiddelde kindjes werkt dat misschien wel, want daar houden juffen van. Maar bij de rest dus niet.

lisbeth

lisbeth

03-02-2015 om 11:14

opstromen

Ik vind dat er altijd heel makkelijk wordt gedaan over opstromen. Iedereen hier weet wat wij gedaan hebben om dochter alsnog het juiste advies te krijgen (vwo). Gewoon omdat ik minder vertrouwen heb in opstromen. Want ze kunnen je dan op tig zaken afrekenen, punten, gemiddelden, werkhouding en gedrag. Dan heb je de punten heb je het gedrag niet. Heb je het gedrag heb je de punten niet. Ik heb dus niet zo heel veel vertrouwen in opstromen.

polly

polly

03-02-2015 om 11:14

het VO

Het VO kijkt ook naar de cijfers achter het advies. Zo hebben we onze dochter ingeschreven op het Atheneum gisteren. De mentor gaf duidelijk aan dat dochter het Gymnasium in overweging moet nemen.

Dus als je kind te goede cijfers heeft t.o.v. het advies dan zal het VO ook hier zeker naar kijken. Hier kregen we een kopie van het onderwijskundig rapport mee van de basisschool. Hier staan alle cito cijfers van 8 jaar. De NIO en drempeltoets uitslag. Verder een hele korte omschrijving van de werkhouding. Indien je kind dus een HAVO waardig OKR heeft, dan heb je zeker wel kans om met het VO in gesprek te gaan.

Mijn punt is dat ik mijn kind dus nooit op een te hoog niveau zou willen plaatsen. En naar mijn mening gebeurt dit te vaak. Als ik een D zou zien voor rekenen (een kernvak!) dan zou ik mijn kind dus niet op het VWO inschrijven.

lisbeth

lisbeth

03-02-2015 om 11:15

precies Evanlyn

Lager instromen wel nog niet zeggen dat ze super goede punten halen. Als ze er zich niet prettig voelen, niet passend dan kunnenz e het nog wel eens bij de pakken neergooien.

Angela67

Angela67

03-02-2015 om 11:21

Polly . . . .

"HET" VO bestaat niet. Je moet dus niet veralgemeniseren.
gr Angela

polly

"Mijn punt is dat ik mijn kind dus nooit op een te hoog niveau zou willen plaatsen"

Ik denk dat geen enkele ouder dat wil. Maar volgens mij is jouw punt vooral dat je denkt dat andere ouders het niveau van hun kind niet in kunnen schatten.

klaar

klaar

03-02-2015 om 11:26

polly

Ik snap je reacties niet. Ts heeft het over 1 d. Kind heeft nu a en b voor de belangrijkste onderdelen. Schiet mij maar lek. Dat is gewoon havo-vwo.
Dochter hier heeft vwo advies, helemaal kloppend volgens mij. Toch heeft ze ook weleens minder gescoord in gr 6 en 7. Ik hoop dat vo haar daar niet op gaat afrekenen, ze hoort wat mij betreft in vwo. Heeft ook weleens slecht gescoord op rekenen. Zei mij niets; kind rekent harstikke prima. (Uiteraard moet gewerkt worden aan vaardigheden mbt scoren, zijn we ook mee bezig, mn dochter zelf hard.)
Juist bij een onzeker meisje lijkt me het juiste niveau echt wel van belang.

polly

polly

03-02-2015 om 12:03

Jippox

ik bedoel inderdaad dat er zo weinig vertrouwen is in de expertise van school en dat ouders het beter denken te weten. Natuurlijk vind een ouder zijn eigen kind slim maar vergeet niet dat leraren een kind minimaal 1 heel jaar meemaken. Ze weten heus wel wat een kind kan. Hier mogen de groep 6 & 7 leraren meebeslissen. En ook de directie kijkt mee!
En met een A en een B op de kernvakken rekenen, begrijpend lezen en spelling kom je in onze regio het VWO niet binnen maar is het HAVO.
De realiteit is dat er meer afstromers zijn dan opstromers. Terwijl de eis om op te stromen (>7,5) echt haalbaar is voor een kind die meer dan HAVO kan. Laat het dan maar zien zou ik zeggen! Waarom zijn ouders bang om hun kind op een te laag niveau in te laten stromen? Als het erin zit komt het er wel uit.

Evanlyn

Evanlyn

03-02-2015 om 12:08

Jippox, precies.

Ouders kunnen dat volgens Polly niet, school wel. Dat in haar geval de toetsen, het advies en hun eigen idee overeenstemden is heel fijn, maar zij trekt daaruit conclusies voor totaal andere situaties.

Angela67

Angela67

03-02-2015 om 12:20

polly / oorzaak en gevolg

Polly,
je lijdt aan het syndroom dat als iets ernà plaatsvindt, ook wel erdóór plaats zal vinden. Dit lijkt op homeopathie-geloof.

Jij denkt dat omdat er meer afstromers zijn dan opstromers, dat het *dus* aan te hoog geplaatste leerlingen ligt.

Mijn stelling is dat "de" middelbare scholen niet eruit halen wat er inzit, maar alleen die leerlingen laten doorgaan die van te voren al ruim aan het plaatje voldoen.

gr Angela

Hanne.

Hanne.

03-02-2015 om 12:22

leraar vs ouder

"Natuurlijk vind een ouder zijn eigen kind slim maar vergeet niet dat leraren een kind minimaal 1 heel jaar meemaken. Ze weten heus wel wat een kind kan."

Als ouder maak ik mijn kind veel langer mee dan 1 jaar, een jaar of 11 tegen de tijd dat ze het schooladvies krijgen. Ik weet ook eea over wat mijn kind kan.

En noch de ouder noch de leerkracht heeft het volledige plaatje. Zo weet de leerkracht niet of het huiswerk in 5 minuten of 5 kwartier per dag wordt gedaan. En ik weet niet of en hoeveel energie een leerkracht er in moet steken om een kind bij de les te houden.

Een schooladvies zou m.i. daarom ook veel meer een gezamenlijk besluit moeten zijn. Het LVS geeft een eerste aanzet. Zijn het allemaal A's of allemaal D's dan is er waarschijnlijk niet veel discussie over het niveau. Maar als het LVS een meer gemengd beeld geeft dan denk ik dat overleg wenselijk is. Blind varen op de docenten óf blind varen op de ouders lijkt mij geen goed plan.

klaar

klaar

03-02-2015 om 12:43

polly

Kind van ts heeft vmbo advies. Dat zou minimaal havo moeten zijn. Ik snap echt niet waar je het over hebt.

Polly

Scholen zijn niet heilig, en leerkrachten al helemaal niet. Grote zus van vriendinnetje van oudste is met een negatief advies van de basisschool na groep 7 richting VWO vertrokken. Doet het daar prima.

Dochter van kennis van me moest langer kleuteren want nog zo jong en school zou haar in groep 3 echt niet kunnen bieden wat ze nodig had. Andere school, naar groep 3 en je kent het hele kind niet terug. Is bij de besten van de klas.

En dat zijn maar twee gevallen.

Scholen worden afgerekend op te hoge adviezen en sommige scholen worden daar heel voorzichtig van. Bekend is ook scholen die lager adviseren vanwege vooroordelen over mileu of afkomst. Dus nee, ik snap je heiligverklaring van scholen totaal niet.

Er zijn ouders die een IQ test moeten laten doen om kind op gewenste niveau te krijgen, waar kind het vervolgens prima blijkt te doen, ondanks dat school het kind lager wilde laten instromen bijvoorbeeld vanwege speelsheidj jong karakter of werkhouding (en nee, daar ligt natuurlijk nooit iets van bij school). Je zou de kosten van dergelijke onderzoeken op scholen moeten kunnen verhalen na een goed afgerond eerste jaar. Dat zou een hoop stress schelen denk ik zo.

klaar

klaar

03-02-2015 om 12:46

verder

spelen voor scholen soms ook andere motieven mee, belang van specifiek kind staat niet altijd voorop. Bij ouders vaak wel.

Vinet

Vinet

03-02-2015 om 13:00

Middenmoot

De leerkracht van mijn jongste heeft hem drie jaar in de klas gehad, maar pas na de (vrijwel foutloze) entreetoets had ze door hoe slim hij eigenlijk is. En toen kende ze hem al 1,5 jaar en had z'n hele LVS (met alleen maar A's en één C voor hoofdrekenen groep 6) in haar map zitten. Tot die entreetoets vond ze hem, om een of andere reden, 'n middenmoter en daardoor was zoon zichzelf ook zo gaan zien. Na de entreetoets kreeg hij meer zelfvertrouwen (het ging de hele school rond, zo goed had hij hem gemaakt) en bovendien kreeg hij een DIK vwo-advies.

Ik vertrouw dus voor geen meter op hoe scholen kinderen zien, en al helemaal niet dat ze het beter weten dan de ouders (niet dat ouders het altijd beter weten trouwens, want anders zou niet iedereen z'n eigen kind het leukst/knapst/best/slimst vinden ).

En hoewel opstromen vaak wel kan, is het op veel scholen echt letterlijk tegen de stroom in zwemmen. Veel zwaarder en moeilijker dan gewoon op een hoger niveau beginnen, met eventueel de mogelijkheid af te stromen.

polly

polly

03-02-2015 om 13:08

mening

Ik heb duidelijk een andere mening blijkbaar

Mijn punt is dat het schooladvies vaak als onzin wordt gezien op het moment dat het te laag is (volgens ouders/kind). Ook met een VMBO-T advies kun je een kind inschrijven op een scholengemeenschap. Indien een kind hoger dan een 7,5 (soms zelfs maar 49 punten/7 vakken!), dan kan een kind gewoon opstromen. Het is dus MOGELIJK(!) om op te stromen. Als een kind geen 49 punten heeft, dan vind ik het logisch dat een kind doorgaat op VMBO-T. Er is immers niks mis met het VMBO en bovendien heeft je kind geen HAVO waardige cijfers laten zien in de brugklas.

Waarom het schooladvies niet serieus nemen? Het zegt toch iets?

klaar

klaar

03-02-2015 om 13:09

hier ook wel

Hier juist een hoge NIO, leerkracht heeft beeld v dochter (ook na 3 jaar) flink bijgesteld.
Opstromen is helemaal niet voor elk kind geschikt. De vraag is of er wel uit gaat komen wat er inzit op lager niveau, zeker als dat op bs ook niet gebeurt! Sommige kinderen sneeuwen gewoon onder, passen zich aan, gaan zich vervelen, vallen niet op, gaan onderpresteren of hebben gewoon net die extra stimulans nodig.
Kinderen voldoen ook graag aan verwachtingen. Hoe hoger die zijn hoe meer er vaak uitkomt.
Ik zou ook geen enkel probleem hebben met afstromen. Als dochter na een jaar vwo beter op havo blijkt te passen of naar havo wil heeft ze dat jaar vwo wel gehad.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

03-02-2015 om 13:10

Polly, vertrouwen in school?

Dat vertrouwen was met 1 opmerking weg, toen de IB-er opmerkte nadat er dyslexie was geconstateerd: "Ach, maarkt u zich maar geen zorgen. Wij krijgen hem wel op basis-kader niveau."

Kind heeft later havo gedaan.

Ik bedoel maar.

klaar

klaar

03-02-2015 om 13:13

polly

Je negeert veel van wat ik schrijf, dat vind ik vervelend. Je komt niet voor niets in dit draadje met je mening; leg eens uit waarom in geval van ts een vmbo advies te verdedigen zou zijn.

rekenbluf

rekenbluf

03-02-2015 om 13:16

entreetoets Vinet

Die maakte mijn oudste ook heel goed. En toen was haar juf best verbaasd. Maar wij dus niet.... Ze had een percentiel van 99.
We hebebn toen haar rapporten nog eens bekeken, maar overal goedjes, en hoge cito's. Ze hebben gewoon 7,5 jaar niet doorgehad dat mijn kind bovengemiddeld slim is. Wel heel meegaand, braaf en aan de verlegen kant.

Dus ja het vertrouwen dat de school het wel zou weten is er gewoon niet.
En net toen de jongste in groep 7 zat bedacht de school dat ze deze toets maar niks vonden. Dus ze heeft geen entreetoets gehad.
Ik ben nog steeds benieuwd hoe zij die gemaakt zou hebben.

Ik heb bij mijn jongste echt het gevoel dat ze haar op school ook zwaar onderschatten. Maar hoe breng je zoiets nu onder de aandacht zonder meteen zo'n ouder te zijn die zijn eigen kind fantastisch vindt? Want die sfeer hangt er nu wel op school, als je het niet eens bent met de juf dan ben je dus "zo'n ouder".

Angela67

Angela67

03-02-2015 om 13:19

Polly / mening

een mening prima, maar realiseer je dan dat die gebaseerd is op datgene wat jij hoort/ervaart. Dat zegt niets over de rest van Nederland.

In jouw postings geef je enkele keer aan dat je je dát realiseert of minstens dat je het leest. Verkeer je wellicht in de veronderstelling dat er een hogere macht is die zorgt voor kwaliteit en eerlijke behandeling?

gr Angela

Vinet

Vinet

03-02-2015 om 13:21

Eruit halen wat je erin in stopt

Natuurlijk zijn er kinderen die heel ijverig aan de slag gaan, ook op een (te) laag niveau. Die halen mooie cijfers en stromen vervolgens op.

Maar er zijn vrachtladingen kinderen die nooit iets hebben hoeven doen op de basisschool om voldoendes te halen en daar gewoon mee verder gaan. Zet je zo'n kind op een (te) laag niveau, dan komt er echt niet meer uit dan je erin stopt.

Angela67

Angela67

03-02-2015 om 13:26

foutje

"In jouw postings geef je enkele keer aan dat je je dát realiseert of minstens dat je het leest. "

moet zijn

"In jouw postings geef je GEEN enkele keer aan dat je je dát realiseert of minstens dat je het leest. "

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.