Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kikki

Kikki

31-01-2015 om 00:58

niet eens met advies middelbare school, kan ik bezwaar maken?

Gisteren hebben wij een advies meegekregen voor kind in groep 8 van de basisschool. Wij zijn het niet eens met dit advies. Is het advies nog aan te passen als wij een heel goede reden hebben? Helaas kan ik niet meer vertellen wegens herkenbaarheid.... Is het iemand gelukt om dit voor elkaar te krijgen? Als het zin heeft wil ik het wel proberen vandaar .


klaar

klaar

03-02-2015 om 13:35

rekenbluf

Tsja, wat is je prioriteit?
Het belang van je dochter of een mogelijk beeld dat er van jou kan ontstaan op de school van je dochter?

Barvaux

Barvaux

03-02-2015 om 14:14

rekenbluf

'Ik schreef dat 85% doorgaat naar VMBO. Dus niet 85% HAVO. Anders zou ik er denk ik meer op aan sturen dat dochter toch naar die school gaat (en dochter zou er ook meer voor voelen). Welk soort klas zit jou kind dan?'

Ik zie nu dat ik havo had getypt maar ik bedoelde mavo. Lees mijn reactie nog eens want hij is wel zinnig vind ik

Over mijn kinderen gaat dit draadje niet, dat is een heel ander verhaal (over een duidelijk vwo kind wat een havo advies kreeg en waarvan polly zou zeggen: zie je wel die doet nog steeds havo dus de basisschool had gelijk... en over een duidelijk basis/kaderkind wat niet aangenomen werd).

polly

polly

03-02-2015 om 14:25

klaar

Volgens mij was het advies van TO eerst HAVO/VWO en is het nu VWO geworden. Waar lees jij dat het VMBO was?

Mijn punt is dat het schooladvies over het algemeen weloverwogen wordt genomen. Om nou het advies van een hele team deskundigen als onzin af te doen vind ik erg ver gaan. Probeer er achter te komen waarom de school een te laag advies heeft gegeven. Wellicht hebben ze goede argumenten. Indien ze niet gelijk hebben dan zal dat blijken uit de cijfers in de brugklas en kan een kind opstromen.

klaar

klaar

03-02-2015 om 14:34

rekenbluf

Je dochter is snel afgeleid en leerkracht ziet dat als een probleem. Als leerkracht gelijk heeft dan betekent dat feitelijk dat de a en b's die ze nu scoort minimaal laten zien wat ze kan. Als ze minder afgeleid wordt (krijgt ze daar hulp bij?) of manieren vindt om zich minder af te laten leiden zou ze dus misschien wel hoger scoren.
Sorry dat ik doordram, maar je geeft ook aan dat je dochter bang is 'dom' te doen. Nu heeft een vmbo advies uiteraard helemaal niets met 'dom' van doen, voor ik verkeerd begrepen word. Maar ik denk wel dat een te laag advies (en kinderen voelen ergens haarfijn aan als het niet *klopt*) niet goed is voor zelfbeeld van kinderen die toch al niet zo'n hoge pet van zichzelf op hebben. Heeft dus niets met niveau te maken, maar 'gezien worden' etc.

rekenbluf

rekenbluf

03-02-2015 om 15:09

klaar, nee hoor je dramt niet door.

Dat ze snel is afgeleid is een feit. Dat herken ik thuis ook. Als ze niet direct doorheeft wat er gevraagd wordt dan slaat ze gewoon dicht. In groep 6 ook met toetsen. Vaak had ze nog niet de helft af van haar werk en bij toetsen was ze ook nog niet klaar.
Maar daar werd die juf toen steeds boos over, en dochter steeds onzekerder.
En ze werd ook gepest, en dat kwam door haar eigen houding volgend de juf.

Dat is het moment dat we haar van die school af hadden moeten halen, maar helaas is dat niet gebeurd (lang verhaal, teveel off topic).
Dat de school ons zeikouders vindt dat schaadt naar mijn idee ook ons kind. Ik trek het me niet aan, maar mijn dochter kan er wel degelijk last van hebben. En leuk vind ik niet.

Dat pesten er heel erg inhakt dat heeft de juf van groep 7 goed opgepakt. Zij heeft in ieder geval gezorgd dat ze zich weer veilig voelde in de klas. Maar toen begon het probleemkind zich zeer ernstig te misdragen. Wat voor de hele klas onrust gaf.

Nu in groep 8 laat ze toch nog stijgende lijn zien, en zelf dacht ze wel HAVO advies te krijgen. Maar bij het gesprek van het voorlopig advies in november kreeg ze VMBOt te horen omdat ze toch nog steken in groep had laten vallen, en soms in groep 8 ook onzeker is.
Ze heeft zich bij het gesprek nog goed gehouden, maar thuis is ze heel erg gaan huilen. Ze vond zelf dat ze had gefaald.
Maar ook omdat haar "vriendinnen"nu nog meer op haar neerkijken. Dat speelt zeker mee. En dan heeft ze ook nog een zus die uitblinkt op school, ook dat helpt niet.

We hebben al veel gepraat op school en ook op het VO. Maar ik geloof niet meer dat ze HAVO advies kan krijgen, en zonder HAVO advies laten ze haar niet toe op de HAVO.
Dus zit het er niet in. Te laat met pieken zeg maar.
Ik wil nu ook gewoon graag rust en duidelijkheid voor mijn dochter. Dus ik probeer haar alle plus-dingen van die school te laten zien. Een vriendin van haar van dansen zit al daar in de brugklas (de gewone VMBOt) en die heeft het erg naar haar zin. Veel aandacht voor creatieve vakken, wat dochter wel aanspreekt.

Hopelijk komt ze gewoon terecht op een plek waar ze zich goed kan ontplooien.

rekenbluf

rekenbluf

03-02-2015 om 15:11

O en hulp bij afleiden

Ze heeft een poos bij een kindercoach gelopen, vooral omdat ze zo onzeker is en gepest werd. Maar ook het niet durven beginnen aan een werkje omdat ze niet precies weet of ze het dan goed doet is daar aangepakt.
Dat werd op school (die groep 6 juf) gezien als te lui.

Is zeker verbeterd.

Barvaux

Barvaux

03-02-2015 om 15:19

Polly

Heb je maar één kind of is dit je oudste want je praat precies als iemand zonder enige ervaring. Verder is het simpel praten, jouw kind heeft het hoogste advies gekregen en je kiest zelf voor een half treetje lager. Hoe kun je oordelen over andere ouders? Verder lees je niet best en kijk ook eens naar het andere lopende draadje. Kinderen kunnen door dat prachtige team deskundigen van jou worden afgerekend op 1 of 2 toetsen en dat gaat dan niet over 'jarenlange' ervaring.

Verder is algemeen bekend dat opstromen lastig is, je moet aan allerlei vage eisen voldoen en als je een treetje hoger begint is het allemaal veel duidelijker en helderder wanneer je moet afstromen.

Ik weet dat opstromen kan maar toevallig is het op de school van mijn oudste en jongste vrij duidelijk maar als je hier een paar jaar meeleest weet je dat dat niet overal geldt. Verder is het lastig om boven de meute uit te komen, het is veel makkelijker om je aan te meute op te trekken. Aan een dood paard trekken is namelijk lastig en dat kan betekenen dat je afhankelijk bent van samenwerkingsprojecten met anderen die NIET naar een hoger niveau willen.

klaar

klaar

03-02-2015 om 15:42

rekenbluf

Zoals jij het beschrijft klinkt het niet alsof je dochter afgeleid wordt, maar alsof ze erg (faal) angstig is.
Ik denk dat ik zelf wel voor een NIO oid zou gaan. Hoewel ik me heel goed kan voorstellen dat je er klaar mee bent. Ik herken de gelaten houding ook wel, heb die zelf ook gehad, maar daar toch wel spijt van achteraf, vandaar mijn reacties aan jou denk ik. Als je echt denkt dat accepteren nu het best is voor je dochter zeker doen, maar pas op dat het niet een soort van weglopen of opgeven is dat je over kunt brengen op dochter.
Klinkt alsof ze het bepaald niet makkelijk heeft (gehad), hoop op betere tijden voor haar!

rekenbluf

rekenbluf

03-02-2015 om 16:35

Nio

Tja ik vermoed dat school de NIO gewoon naast zich neer gaat leggen. Ik weet niet wat de regels zijn omtrent dit.
En inderdaad ze heeft het niet makkelijk gehad.

Ik denk dat accepteren nu echt het beste is. We willen rust in de tent, dat heeft dochter gewoon echt nodig.

Evanlyn

Evanlyn

03-02-2015 om 17:29

Rekenbluf

Er zijn geen regels voor, maar de brutalen hebben de halve wereld. Met een NIO (oid) heb je iets om ze mee om de oren te slaan, tegenover hun gezwaai met de CITO-toetsen. En anders voor de middelbare school. Maar als je dochter erg faalangstig is, kan ze die toets natuurlijk ook weer slecht maken. Lastig!

Die van mij had geen idee, hij moest van ons de NIO maken om te laten zien wat hij kon. Met het hele niveau-verhaal had ik hem niet lastig gevallen. Maar in zijn geval kon dat, want het speelde ook totaal niet bij hem.

anoniem

anoniem

01-03-2015 om 09:23

rekenbluf

Ook mijn kind werd gepest door alle leerlingen in zijn klas behalve die andere jongen die ook naar het VWO ging. Bij sommige kinderen lijken de hersenen zich sneller cognitief dan sociaal te ontwikkelen, dit in tegenstelling tot pestkoppen. Anders gezegd: gepeste kinderen zijn vaak slimmeriken. Dit heeft het onderzoek van professor Veenstra ook uitgewezen.

Doe wat wij hebben gedaan, ga zelf op zoek naar een geschikte school in een andere wijk/stad dan waar de pesters heengaan. Ga z.s.m. praten op die school en laat je kind zien zodat ze weten om wie het gaat. Vraag ze om je te helpen want de hulp van de huidige school blijkt niet veel waard te zijn.

Heirthe

Heirthe

01-03-2015 om 11:06

Hier

Ook een dochter met Vmbo tl advies terwijl ze alles op Havo/Vwo heeft behalve rekenen vanwege dyscalculie.
Wij hebben aangegeven het hier niet mee eens te zijn en hebben het voor elkaar gekregen dat de directeur het advies gaat heroverwegen. Wij en hij hebben contact oogenomen met het VO van onze keuze en wij hebben komende week een gesprek met de RT daar.
Directeur kan dus nog geen advies inleveren voor 1maart maar die verantwoording neemt hij zelf op zich.
Vind ik mooi van hem, dus zo kan het ook
Ik denk dat het wel goed komt en dochter komt waar ze hoort.

Stef

Stef

25-02-2016 om 20:38

Cito-tereur bij schooladvies

Om voor de keuze voor het voortgezet onderwijs voortaan niet afhankelijk te zijn van de Cito-toets is vanaf dit jaar het schooladvies bindend.

Alleen het schooladvies van de basisschool van onze dochter is uitsluitend gebaseerd op……………….Cito-toetsen!

Het schooladvies is alleen gebasseerd op het Cito(!)-leerlingvolgsysteem. Dit systeem beoordeelt de schoolprestaties uitsluitend met Cito-toetsen.

Dit geeft geen goed beeld geeft van de schoolprestaties van de leerling nu de resulaten van de methode gebonden toetsen/rapportcijfers niet worden meegenomen in het schooladvies. Onze dochter scoort op de methode-gebonden toetsen nl. altijd structureel hoger dan op LVS-Citotoetsen.

Bij het Cito-leerlingvolgsysteem wordt tevens uitsluitend gekeken naar naar rekenen en taal. Andere vakken als geschiedenis, natuur, aardrijkskunde, enz. worden in dit systeem niet meegenomen terwijl deze vakken wel in het VO worden gegeven.

Waarom dan nog rapporten geven als een leerling uitsluitend wordt beoordeeld op LVS-Citotoetsen? In het VO worden de leerlingen toch ook hoofdzakelijk beoordeeld op methodegebonden toetsen.

Het schooladvies is een bindend advies waartegen als de ouders het oneens zijn, buiten een gesprek aan gaan, niets kunnen beginnen, geen bezwaar niets.

Egel

Egel

25-02-2016 om 21:24

maar Stef

Als het andersom was geweest was je ook boos geweest.

Stel: Citotoetsen waren altijd hoog maar advies zou vooral op de methodetoetsen zijn gebaseerd en die waren lager.
Of: er wordt een beetje gemiddeld: cito meestal I-scores (vwo), methode niet zo goed, verder werkt kind ook vaak nogal slordig, school besluit: Havo.
Ik vermoed dat je dan vindt dat de school dan juist wel moet kijken naar die Cito's en kind wel vwo-advies moet geven.

Hoe dan? Er moet uiteindelijk toch een advies komen? Het is ingewikkeld, want kinderen worden te vroeg beoordeeld. Aan de andere kant willen veel ouders van kinderen met vwo-advies hun kind niet in een Havo/vwo-klas voor 2 jaar, veel te bang dat het toch nog Havo wordt. En de ouders van kinderen met Havo-advies willen hun kind juist wel in die Havo/vwo-klas, omdat er dan nog kansen naar boven zijn. Daardoor krijgen die eerste groep ouders weer een beetje meer gelijk, want er zitten meer potentiële Havoleerlingen in die klas. Dan passen hun 'waarschijnlijk vwo'ers'-kinderen zich misschien wel aan aan het niveau, of de docenten doen dat al omdat de meeste leerlingen het anders te moeilijk vinden.

Citotoetsen zijn niet heilig, maar een landelijk volgsysteem van toetsen voor de laatste jaren van de basisschool lijkt me wel objectiever dan de gemiddelde mening van de leerkracht groep 8.
Neemt niet weg dat er te vroeg geselecteerd wordt. Maar wij ouders houden dat tegelijkertijd vaak in stand.

wendy

wendy

26-02-2016 om 09:01

vmbot

Bij vmbo t kan je ook gewoon opstromen naar havo 2.
Bij ons op school kijken ze naar het aantal punten.
52 punten op de onderstaande vakken.

nederlands
engels
frans
geschiedenis
aardrijkskunde
wiskunde
biologie

tqzt

IQ 145+, klas overgeslagen, 1 dag al op het VO, wat een raar, niet te begrijpen advies krijgt ze dan.
Ga pr.aten op de VO school waar ze al naar toe gaat. Daar kennen ze haar al. Hoe presteert ze daar

mijk

mijk

27-02-2016 om 13:21

de kinderen die

Geen advies krijgt dat bij ze past zijn vaak juist de kinderen die zich snel aanpassen aan wat er van ze verwacht wordt. Daar moet je veel van verwachtten en dan komt het eruit. Daarvan is de kans groot dat het in dakpanklas ook niet lukt.

Mijn zoon is er zo een. Hij had bijna zijn a diploma toen ze gingen schoolzwemmen. Zoon werd met alle kinderen die geen diploma had met kurken om in het ondiepe gegooid. Wie Kon zwemmen zou dat vanzelf wel doen. Na 6 weken dobberde hij daar nog. Na een verontrust telefoontje van zijn normale zwemles waar hij ineens niet meer durfde heeft zijn school juf hem met mijn toestemming kurken uitgedaan en in het diepe gezet met de mededeling hij kan zwemmen en hij zwom. Was tot in groep 8 heel verhelderende anekdote om school aan te sporen meer van hem te verwachtten...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.