Annejet
11-12-2011 om 20:46
Niet eens met straf van school
Mijn brugklasser heeft afgelopen week straf gekregen van een docent. Ze was haar boek vergeten en moet de volgende les alle boeken van dat vak, inclusief werkboeken, meenemen (dus zowel het A- en B-deel). Dat levert een behoorlijk extra gewicht op in de tas, die normaal al zo'n 10+ kilo is. Normaal gesproken vind ik het prima dat school straffen uitdeelt en zal ik daar ook niet over klagen, maar nu ben ik het er zo niet mee eens. Van mij mag dochter dus geen extra boeken meenemen, het is zo al zwaar genoeg voor haar. Ik heb gezegd dat de leerkracht mij maar moet bellen als hij er problemen mee heeft.
Wat vinden jullie? (Ik twijfel nu al over mijn eigen stelligheid, en wil niet als dwarse ouder te boek komen te staan.)

Wilma
14-12-2011 om 14:46
Hij had ze toch niet alleen in z'n tas?
Je schrijft toch dat hij ze ook had uitgedeeld? Dan is hij toch zeg maar de hoofdschuldige? Oké, 't is een beetje simpel dat die anderen helemaal geen straf kregen, maar dat is nu eenmaal niet anders. Jouw zoon had ze bij zich en heeft ze uitgedeeld, dus die krijgt straf.
Op zich vind ik wel dat ie ze na schooltijd weer mag komen halen en als hij ze nog een keer meeneemt, dan er dan pas echt een flinke straf volgt.

Tirza G.
14-12-2011 om 14:55
Annejet
Je schrijft: Mijn dochter is een gemotiveerde serieuze leerling die sinds het begin van het schooljaar 1x haar boek vergeten is. Bepaald geen slechte 'score' lijkt me, voor een chaotische 12-jarige.
////////
Het schooljaar is nu een week of 15 onderweg. Ze heeft deze docent dus pak 'm beet 30-45 lesuren gezien. In tegenstelling tot de basisschool weten docenten niet wat leerlingen bij hun collega's (niet) doen; daar is niet of nauwelijks overdracht in. Vanaf de herfstvakantie merk je een zeker 'en nu moeten jullie het weten'-mentaliteit als het gaat over spullen meenemen enzo. En terecht, lijkt me. Je schrijf dat je dochter serieus en gemotiveerd is. Maar ook chaotisch. Wat is het nou? Dat staat voor mij bijna haaks op elkaar. En een dergelijke straf zal bij een chaotisch, serieus en gemotiveerd kind direct het gewenste resultaat hebben lijkt me. Iedereen blij.
Tirza

kaatje66
14-12-2011 om 15:30
Wel eens met de straffen maar......
Soms is het wel eens lastig. Onze dochter moet elke dag 10 km heen en 10 km terug fietsen. Ze heeft ook een schooldag waar ze 9 lesuren heeft. En is dan pas om 5 uur thuis. Of nog later als ze de wind niet mee heeft. Ze is deze week de klas uitgestuurd en moet op die lange lesdag dus een uur nablijven. Dit betekent dat ze pas om kwart over 5 aan kan fietsen. Haar klasgenootje kan helaas niet wachten dus ze moet helemaal alleen naar huis fietsen. Daar heb ik dan wel moeite mee.. Een deel van de weg terug naar huis is ook over een lang donker stuk weg. Vind het vreemd dat een leerkracht daar geen rekening mee houdt. Ze gaat zelf nog in overleg met leerkracht, maar misschien gooi ik er nog wel een mailtje tegenaan, of ik ga haar halen. De straf heeft ze verdiend, daar ga ik ook niet tegenin, alleen het tijdstip is ongelukkig.

Puck
14-12-2011 om 16:19
Hoe het verder ging
Wilma, hij had ze uitgedeeld in de pauze voorafgaand aan de les, in de les zaten ze in zijn tas en deed er (op dat moment) niets mee.
Oudste moest zich gisteren nadat hij uit de les gestuurd was melden bij de conrector, maar omdat hij er niet was moest hij gewoon uit de les van de docent. Oudste is toen naar zijn mentor gegaan en heeft daar zijn verhaal gedaan. De mentor heeft gezegd dat ze het erover zou hebben met de betreffende docent.
Vandaag had ie de docent weer en kreeg hij die flutdingen weer terug met daarbij de opmerking dat hij ze de volgende keer echt kwijt is. Prima, hij is gewaarschuwd. Verder moesten de jongens die in de klas zaten te gooien met die dingen vandaag nablijven omdat ze net zo "schuldig" waren.
Al met al, na een nachtje slapen prima opgelost naar mijn gevoel, kennelijk zat ik toch niet zo fout met mijn onrechtvaardige onderbuikgevoel.
Maar om in het kader van dit draadje te blijven: zoonlief heeft weinig meegekregen van mijn mening hierover, ik heb tegen hem gezegd dat ik wel vind dat hij die dingen terug zou moeten krijgen, maar ook dat het zijn eigen schuld is dat hij straf kreeg. Over dat zijn vriendjes geen straf kregen heb ik gezegd dat ik niet degene bent die bepaalt wie er straf krijgt en dat als hij die dingen niet had meegenomen er geen enkel probleem was geweest.

Rosase
14-12-2011 om 18:24
Puck
Het is maar net waar je de nadruk op legt. In je eerdere draadje was alleen maar ruimte voor je verontwaardiging over het gedrag van de docent.
Weinig nuance, en dat vindt je dan ook terug in de reacties die je krijgt.
Had je je eerste en je laatste draadje gecombineerd, dan had je wellicht ook een andere reactie gehad.

Tirza G.
14-12-2011 om 18:45
Keuze
Een bekende TV-psycholoog zei eens: als je het gedrag kiest, kies je ook de gevolgen. Oftewel: je kind heeft een keuze. Voor jouw dochter, Kaatje66: het was háár keuze om gedrag te tonen waarmee ze uit de les werd verwijderd. Ze weet wat de gevolgen zijn en die heeft ze dan maar te dragen. De leerkracht kent jouw rooster niet en weet amper waar je woont en ook niet hoe je naar school komt. Die kent alleen maar jouw gedrag in de klas. Blijkbaar heeft je dochter er zélf niet zoveel moeite mee om na 5-en over dat stuk donkere weg te fietsen.
De zoon van Puck kiest voor het meenemen van knalerwten. Daar kan werkelijk helemaal nooit iets goed van komen in/rond een school; althans: ik kan met de beste wil van de wereld geen positieve, leerprestatie verhogende dingen bedenken. Hij deelt ze ook nog eens uit. Allemaal zijn keuzes. Tja.
En zelfs de dochter van Annejet heeft een keuze: een keer haar tas (laten) controleren of ze alles heeft.
Bij onrechtvaardige straffen denk ik aan terreurmaatregelen voor dingen waar je niks aan kunt doen. Een uur lang rondjes rennen omdat je 1,50 m bent ipv 1,60, zoiets. Daar kun je nou eenmaal niks aan doen, dát is onrechtvaardig.
Tirza

Silone
15-12-2011 om 10:41
Ach en tja
Zoon (2 HAVO) is ook ernstig teleurgesteld door een straf. Hij had vergeten zijn mobiel in het kluisje op school te leggen. Vervolgens moeten ze op de fiets naar een gymzaal een kilometer verderop. Hij komt tot de ontdekking dat hij zijn mobiel nog bij zich heeft, en denkt: die laat ik mooi niet in de kleedkamer liggen. Legt mobiel dus in het sleutelbakje bij de gymdocent. Voor straf is hij nu een week zijn mobiel kwijt, want...mobiel mag niet mee.
Persoonlijk vind ik dat dus een onzinnige, idiote straf, maar ga toch echt niet naar school bellen. Als optie heb ik zoon maar gezegd dat hij, als hij keurig vraagt, wellicht zijn mobiel voor het weekend iig wel weer mee mag. Hij regelt zijn zaakjes graag zelf, dus dat gaat hij wel doen denk ik.

kaatje66
15-12-2011 om 16:20
Tirza
Ik ben het ook wel eens met de straf, dat heb ik ook nergens gezegd dat ik dat niet ben. Ik ben het alleen niet eens dat ze het op die dag moet inhalen. En ze vindt het zelf ook doodeng om alleen naar huis te fietsen, dus ze heeft daar wel moeite mee.
Op deze school maak je een afspraak met de leerkracht wanneer je dat uur nablijft. Bij deze leraar kon het absoluut niet op een andere dag ondanks dat ze redelijke argumenten had. Ze is met haar mentor gaan praten en nu kan ze op een dag nablijven waar ze maar tot half 2 les heeft. Dus ze heeft het zelf opgelost

Annet
15-12-2011 om 21:19
En wat als een kind andere verplichtingen heeft?
Mijn dochter geeft bijles in wiskunde. Die les is gepland direct na het laatste lesuur van leerling.
Het is nu twee keer voorgekomen dat hij niet op kwam dagen omdat hij straf had op school.
Ik heb niets tegen straf en al helemaal geen oordeel over de straf. Je kunt natuurlijk zeggen: leerling, zorg dat je geen straf krijgt, dan kun je gewoon naar bijles.
Maar zou het haalbaar zijn als leerling aan school vraagt of de straf op een andere dag mag omdat hij naar zijn bijles moet? (er is ook nauwelijks speling op die dag, dus een uur later gaat niet lukken). Andere dagen bieden ook nauwelijks speling.
En wat als dochter zou moeten nablijven als ze op die tijd hockeytraining moet geven? Is het dan redelijk dat het nablijven op een ander tijdstip mag? Overigens gaat het dan om een training ná het 8e uur (dus na het laatste uur van het rooster).
Deze vraag is hypothetisch. Het is niet voorgekomen en zal misschien ook nooit voorkomen. Ik zoek naar de redelijkheid van verzoeken aan school (bij voorkeur door leering) zonder in discussie te gaan over de straf op zich.

Tirza G.
15-12-2011 om 22:46
Bekend dilemma
En weet je wat zo leuk is: school gaat er van uit, dat ze altijd over jouw tijd mogen beschikken. Dat begint al op de basisschool: op donderdagmiddag vrij, want: op donderdagavond is het kerstdinertje. En nou niet iedereen over me heen vallen Dat is precies hetzelfde principe en scholen zijn hóógst verbaasd en verontwaardigd als je zegt dat je dan niet kunt. Dat je van ma-vr van 8-16 beschikbaar bent voor schoolse activiteiten, maar verder niet. En weet je wat nog veel leuker is: scholen mógen dat ook gewoon van je vragen, ze mogen het je gewoon opleggen. Een school bepaalt zelf de lestijden en als die jou niet uitkomen, heb je een probleem.
Scholen zijn grote organisaties en vrijwel alle leerlinge hebben een Buitengewoon Goede Reden om niet te kunnen nablijven na 16 uur. Of na 13 uur, want net precies díe middag trainen ze de junioortjes. Of na 15 uur, want dan moeten ze naar muziekles. En wat dacht je van werken? Zoon wordt geacht zijn schoolrooster in te leveren en dan wordt hij gewoon ingepland. Komt er wat tussen, dan heeft hij een probleem op zijn werk.
Bidden en hopen dat het aan je voorbij gaat. Dat is de enige manier om er doorheen te komen.
Tirza

Evanlyn
15-12-2011 om 23:12
Hier een heilig boontje
Ik ben nooit gestraft, op een behoorlijk strenge school. Het kan dus.

kaatje66
21-12-2011 om 11:58
Afloop uur nablijven
In mijn vorige post was ik het wel eens met de straf maar niet met het tijdstip. Ze zou dan in het donker alleen 10 km naar huis moeten fietsen. Dochterlief heeft het met de desbetreffende leerkracht opgelost. HIj had niet in de gaten dat zij wat verder van school woonde. En ze hebben in goed overleg voor een andere dag gekozen. Wij als ouders zien meestal meer beren op de weg dan de kinderen. En ze zijn al zelfstandiger als we denken, tenminste dat geldt voor mij.

maggietel
25-12-2011 om 22:58
Vroeg melden
Op de school van onze zoon moeten ze zich als ze te laat komen de volgende dag ook om kwart voor 8 melden. Het vreemde vind ik dan dat ze daarna gelijk weer wegmogen. Nu heeft onze zoon daar niets aan omdat hij een half uur moet fietsen maar veel kinderen komen ook uit de woonwijken rondom de school, fietsen weer leuk naar huis, gaan ontbijten en fietsen weer terug op de normale tijd. Een uur nablijven en iets nuttigs doen lijkt me dan eerlijker. Maar ik ga er niet achteraan, moet hij maar zorgen dat hij op tijd is. Verder vind ik het zo wie zo een chaos op school, iedere leerkracht heeft zo zijn/haar eigen regels.
Daar zijn we al ruim 2 jaar af en aan over in gesprek met school maar tot op heden levert het niet veel op. We krijgen regelmatig gelijk van het afdelingshoofd maar het gebeurt rustig nog -tig keer. Heel frustrerend soms. Maar ik probeer me toch zo min mogelijk met het straffen op school te bemoeien.