Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ava

Ava

05-01-2017 om 13:23

Nieuwjaarsvoornemen school; bemoeienis broodtrommel

De basisschool heeft aangekondigd dat er regels komen met betrekking tot de inhoud van de broodtrommel en drinkbeker. Het moet allemaal gezond(er). Geen frisdrank (kregen kinderen dat mee?) maar melk (echter, met vit C gaat dat toch niet samen?), water of fruitsappen (zat daar niet net zoveel suikers in als in een frisdrank?), gezonde snacks (vruchten, groenten) met een rijtje gewenste/ongewenste traktaties (geen snoep of chips, wel gefröbel met groenten en vruchten). Doel: minder calorieën, meer vitamines. Op papier ziet het er prachtig uit. Wordt er toch iets meegenomen dat niet mag, moet het terug de tas in en wordt wat wel mag, onderling verdeeld (dat moet ik nog zien gebeuren).

Mijn kinderen zijn te mager (waarvan een -2 op de groeicurve met controles bij de huisarts). Ze slikken medicijnen die hun honger- en dorstgevoel onderdrukken. Als het aan henzelf ligt, eten ze niet tussen de middag (ze moeten er op gewezen en aan herinnerd worden en vervolgens gecontroleerd door de TSO om te zorgen dat ze iets eten). Medicijnvrije momenten, het weekend en vakanties, worden gebruikt om bij te tanken (flink te eten). Gezond eten doen we 's ochtends voor de medicijnen en als de medicijnen uitgewerkt zijn, met geen mogelijkheid krijg je er veel in, in de middag (en al zeker niet in een drukke schoolsetting met een gebrek aan hongergevoel). Eentje wil altijd water mee, de ander aanmaaklimonade (dat wordt verboden). Sap drinken mijn kinderen niet, melk mee van huis is in de middag niet meer lekker, het zijn geen suikerloze-theedrinkers, frisdrank drinken ze al nooit.

Het enige wat ik tot nu toe met regelmaat vriendelijk aan de TSO vraag is of ze willen letten dat er in elk geval gedronken wordt en 1 boterham gegeten: liever 1 hele boterham met nutella dan 1 hap uit een boterham met kaas. Regelmatig komen de volle bekers en trommels terug, waarna weer een vriendelijke herinnering naar de TSO en leerkracht uitgaat met het verzoek er op te letten en uitleg oorzaak en gevolg. Na verloop van een tijdje volle broodtrommels terug, wordt er 's nachts opgestaan om te eten: het is (voor die van mij) niet bol te werken door te compenseren tijdens het avondeten, op den duur. Dat gaat op den duur ten koste van de nachtrust en gooit het ritme uit het lood (wat zo moeilijk weer terug te krijgen is).

Wat kan ik hier nu mee?
Een broodtrommel volgens protocol met de eis of verwachting richting school dat ze zorgt dat het opgaat (door kind zelf en niet uitgedeeld)? Ik verwacht daar niet veel van in de praktijk, van school niet en van kind niet, eerlijk gezegd. Een mededeling naar school dat ze 'onze' broodtrommel met rust laten, wat er ook in zit? Eisen van school dat ze de lunch (schoollunch) maar over moeten nemen aangezien de inhoud ervan kennelijk niet (genoeg) bevallen is? Kinderen tussentijds ophalen tussen de lunch is niet mogelijk (20 min reistijd, heen en 20 terug.. en de lunch duurt 45 minuten).


Vesper Lynd

Vesper Lynd

05-01-2017 om 13:35

Simpel

Er is een medische reden voor de inhoud van jullie broodtrommels en bekers. Daar ga je dus niets in aanpassen en ik zou erbij benadrukken dat de voorheen gemaakte afspraak nog staat.
Verder geen discussie voeren, het lijkt me sowieso een vanzelfsprekendheid.

bieb63

bieb63

05-01-2017 om 13:46

gruwelijk

Nog los van de eetsituatie van jouw kinderen. Hoe halen ze het in hun hoofd?? Sinds wanneer is vruchtensap beter dan water met een klein beetje aanlenglimo?? Waar bemoeien ze zich mee? Mag een witte boterham wel of moet'ie donker zijn (en controleren ze dan dat het volkorenbrood of geverfd brood is). Is een boterham met Nutella slechter dan een boterham met vette zoute worst. Pfffffff. Ik zou daar écht een mail naar school aan wagen.

Half a twin

Half a twin

05-01-2017 om 13:53

inderdaad het medische benadrukken

Eigen afspraken maken. Goed bespreken met leerkrachten en TSO en directie. Wat is gezond? Hebben degenen die dit protocol gemaakt hebben er voor geleerd of is hun wijsheid gebaseerd op de uitingen in de reclame?
Mijn kind mocht ooit geen chocoladebiscuit meer mee van een van de kleuterjuffen. Niet eens zijn eigen juf maar de juf van de andere kleuterklas. Die aanmaaklimonade mocht ook niet.
Een pakje yogo en een liga milkbreak dat was gezond, want melk.
Toen heb ik uitgelegd dat Joris driepinter niet is bedacht voor onze gezondheid maar om de Nederlandse melkoceaan op te laten drinken door de mensen.
Juf kwam met het voorstel een boterham met margarine en boterhamworst dat was niet zo vet als die chocolade. Met wat info van Internet ook die mythe ontkracht.
Er is ern heel goed boek op de markt waar leerkrachten info over gezond eten vandaan kunnen halen. Ik moet even google raadplegen en zal dan later hier een link plakken. Ik moet nu weg

Raffie

Raffie

05-01-2017 om 13:57

mee eens

Bij school aangeven dat dit voor jullie niet werkt en waarom.
Hier soortgelijke problemen, tot nu toe hebben we de school ervan kunnen weerhouden dingen te verplichten, maar ze proberen zich er toch steeds weer mee te bemoeien. Wij gaan er niet in mee, weten zelf wat goed voor onze kinderen is en eten liever thuis fruit dan op school (om maar een voorbeeld te noemen).

Aagje Helderder

Aagje Helderder

05-01-2017 om 14:29

Nee joh

Volgens mij moet je het in deze situatie helemaal niet gooien op het medische of op andere persoonlijke omstandigheden.

Volgens mij is het veel simpeler. Ik zou de school laten weten dat zij geen zeggenschap hebben over wat wij onze kinderen laten eten en wat niet. Ook niet als dat op school is. Willen zij er controle over hebben wat de kinderen eten, dan moeten ze zorgen voor (gratis) schoolmaaltijden. Doen ze dit niet, dan hebben ze geen zeggenschap over wat de kinderen eten. Punt.

Aagje

Niki73

Niki73

05-01-2017 om 15:19

1 e-mail

Ach, die school. Goed bedoeld, slecht uitgepakt.

Ik zou een duidelijke e-mail naar school sturen dat je het idee begrijpt en waardeert, maar waarom je de inhoud van de broodtrommel toch niet aanpast. En het daar bij laten.

Ik las dat bergbeklimmers soms vaak geen trek hebben maar juist veel calorieën nodig hebben (een beetje zoals jouw kinderen), dus sommigen klimmen op stoopwafels. Als dat nodig is, dan is dat nodig. Punt.

bieb63

bieb63

05-01-2017 om 15:26

vervolg op Aagje

De school kan hooguit vragen geen snoep en repen mee te nemen. Of blikjes Cola e.d. Maar wat er precies in de drinkbeker zit. Of wat op de boterham.... Pffff

Aagje Helderder

Aagje Helderder

05-01-2017 om 15:43

Ha ha

Het is vast beter het wat diplomatieker op te schrijven in de mail dan ik in mijn post suggereerde en wat dat betreft sluit ik aan bij de toon die Nikki geeft. En ook zou ik misschien nog aangeven dat ik het waardeer dat het gewicht van de kinderen gen ter harte gaat.
Maar wat betreft de inhoud zou ik blijven bij het feit dat school geen zeggenschap heeft over wat kinderen eten. Tenzij ze het zelf gratis aanbieden.

Aagje

Ook al

bij onze jongste ook. Hij is ook een kind dat moeite moet doen om op gewicht te blijven en aan te komen. Schommelt tussen -2 en -1.
Bij zijn school geven we hem al extra voedingsrijke producten mee ipv de eigenlijk vereiste fruitportie. Ook pakjes drinken mochten niet meer.

We hebben aan zijn school doorgegeven dat hij dat op medische indicatie nodig heeft. Ieder jaar weer een bespreekpunt. Tot op heden gaat het redelijk.

Omdat jouw kinderen ook moeite hebben om überhaupt te eten en drinken, zou ik juist meegeven wat hun wel willen eten. Dan maar extra briefjes dat het van de kinderarts of huisarts moet.
Krijgen de kinderen ook dieetdrank om evt wat op gewicht te blijven? Als ze dat zo drinken zou dat een optie voor tussen de middag zijn.

bieb63

bieb63

05-01-2017 om 21:38

uit eigen ervaring

Mijn dochter was een zeer slechte eter en had ondergewicht. Wat ze i.i.g. echt niet weg kreeg was brood.
Onze school hanteerde op een gegeven moment ook een beleid dat er een 'gezonde' lunch mee moest. Wat dat dan precies was? I.i.g. MOEST het brood zijn.
Voor mijn dochter was het belangrijk dat ze tussen de middag i.i.g. iets at. Liefst iets voedzaams en uiteraard ook liefst iets gezonds (of bedoelt men dat sowieso met voedzaam.... Nou, ja, dat kan je op 2 manieren uitleggen). Hoe dan ook er moest echt iets in en brood ging niet werken. Ze at het niet.
Op een gegeven moment had ik iets ontdekt, wat ze wél graag at. Het was zowel voedzaam als gezond. Zeker voor haar. Dat waren eigen gebakken pannenkoekjes die louter bestonden uit volkoren meel, halfvolle melk en eieren met een beetje kaas meegebakken. Daar wilde ze verder niets op. Ze vond ze zo lekker en kon het weg krijgen. Dus dat ging voortaan in de trommel had ik bedacht.
De eerste de beste keer dat ze dat mee had zat er een briefje van de juf in de trommel dat dát niet de bedoeling was. De volgende ochtend ben ik met dochter meegelopen de klas in (incl. trommel met de pannenkoekjes). En juf gevraagd eens uit te leggen waarom dat niet in het gezonde arsenaal paste (juf wist overigens van de eetproblemen van dochter). Juf antwoordde: maar dat zijn pánnenkoekjes... Ja zei ik: en wat zit er dan in? Antwoord juf: uhhhhh, melk, meel, ei misschien. Juist zei ik, VOLKORENmeel, melk en ei plus een beetje kaas. Is een boterham met worst beter? Ze sputterde nog even, dat het toch nog steeds pánnenkoekjes waren. Ik heb haar vriendelijk verzocht zich eens te verdiepen in voeding als ze zo nodig daar eisen over wilt stellen. Én aangegeven dat dochter deze pánnenkoekjes gewoon mee bleef krijg met mijn eis dat zij die gewoon, zonder commentaar, kon opeten. Nooit meer een briefje gehad. Overigens tussen juf en mij is het nooit meer goed gekomen . Gelukkig was juf wel zo professioneel om onze 'vete' buiten kind te houden.

Taruh

Taruh

05-01-2017 om 22:02

gewoon geen brood mee geven

Een goede warmhoudschotel kopen en ze stug boerenkool met worst en veel vette jus meegeven. Of een rijsttafel met sate en pindasaus.

Ik heb ook de discussie gehad op school. Dochter mocht geen stukje chocola mee en een plakje worst op brood, maar chocopasta met een stukje worst er naast mocht wel. Leg mij maar uit wat het verschil is dan.
Dat er liever geen hagelslag op de kleuterbammen mocht ivm morsen, die kon ik volgen.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

05-01-2017 om 22:16

Niki73

Je wordt gezocht in een ander draadje. kijk even bij recente inhoud.

Marieke

Marieke

07-01-2017 om 17:09

wat is gezond?

Fruit is gezond, toch? Nou, dat hangt er vanaf. Een groot glas sinaasappelsap is gemaakt van minstens 3 of 4 sinaasappels. Een sinaasappel is 48 kcal, tel maar uit. Een banaan is 124 kcal. Een glas aanmaaklimonade van 200 ml is volgens de fabrikant 85 kcal, fristi 200 ml 130 kcal, maar ja, in fristi zit yoghurt en dat is gezonder dan aanmaak? Kom op zeg! Een boterham (volkoren) is 76 kcal. Wordt die belegd met roomboter en één plak volvette kaas, dan is diezelfde boterham bijna 200 kcal. 100 gram pannenkoek is net zo veel calorieën als dezelfde boterham met kaas en volgens mij verzadigd dat meer dan 1 boterham? Vervang je de volvette kaas door 30+ kaas, dan gaan er maar 10 calorieën af en de roomboter wordt halvarine met het laagste vetgehalte dan is het verschil -30 kcal. Gaat de juf ook nog controleren met welke boter je smeert en of je wel de goede kaas op het brood hebt gedaan?
Ik denk dat zolang je je kind geen stroopwafels, gevulde koeken en dergelijke als lunch meegeeft, maar gewone dingen, er geen man over boord is. En wat Aagje zegt, ben ik het grondig mee eens. Wat een betutteling en dan ook nog eens geen kennis over voedingswaardes. Bovendien: de lunch is één maaltijd, dat zegt toch niks over de andere maaltijden?

Pirata

Pirata

07-01-2017 om 17:52

gevulde koek

Om mijn scharminkeltje wat op te vullen, gaf ik juist wel gevulde koek mee.
Inmiddels (en op advies van de tandarts) eet hij een bak noten en pizza (volkoren, homemade). En daarna een suikervrije kauwgum om de zuren wat te neutraliseren. Die kauwgum mocht ook al niet, heb ik ook een briefje voor ingeleverd. Over de rest zeuren ze niet maar adviseren wel water en fruit via de nieuwsbrieven.
In elk geval, goed idee om aan te geven dat ze zich nergens mee mogen bemoeien zolang je geen zak lollies meegeeft als lunch. Op school denken ze dat mijn zoon geen fruit lust, maar hij eet elke dag om 17:00 2 appels. M.a.w. zij kunnen (en mogen) de voeding niet beoordelen op basis van enkele uurtjes.

Pirata

Pirata

07-01-2017 om 17:56

overigens

of het aan die dagelijkse nootjes ligt weet ik niet, maar Scharminkeltje lijkt nu iets voller te worden op de botjes. ☺

Vogel

Vogel

07-01-2017 om 18:29

TSO

De communicatie zal wel via school lopen, maar is het ook school? Bij ons werd de tso door de kinderopvang georganiseerd. En wie heeft dan dit plan bedacht?
Volgens mij kan een school niet verbieden dat kinderen hun eigen lunch opeten. Tips geven kan wel, maar ge- of verboden lijken me niet binnen de macht van school vallen.
Heeft de MR hier al iets over gezegd?

Taruh

Taruh

07-01-2017 om 18:40

en dan geldt

Wie bepaalt betaalt.

Dus als zij dat heel hard spelen, dan betalen ze ook.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

07-01-2017 om 20:42

ik kan hier heel slecht tegen

Mijn kinderen zijn al volwassen, maar ik heb destijds ook regelmatig te maken gehad met de lunchboxpolitie.

Een boterham als tienuurtje? Mocht niet, want dat zou alleen maar aanmoedigen het ontbijt over te slaan.
Een restje pannenkoek van het weekend? Mocht niet.
Een balletje gehakt van gisteren in plakjes op brood, met sla, augurk en een likje ketchup? Dat was net zo erg als een Big Mac.

Maar wel zogenaamde kinderkoeken en zo aanmoedigen!

Ineke

Ineke

08-01-2017 om 02:38

Goed bedoeld, praktisch zijn

Ach, het is goed bedoeld van school. En er is ook veel voor te zeggen dat er op school bij de kinderen geen wedloop ontstaat met snoep, koek en pakjes drinken. Ik vind het in ieder geval heel vervelend dat als ik mijn kind water wil meegeven en geen snoep, dat kind dan komt met 'maar alle kinderen krijgen pakjes drinken en snoep mee'. Het is sneu voor een kind om buiten de boot te vallen en het geeft mij als ouder overlast (zeurend kind). In principe vind ik het daarom goed als school dergelijke negatieve groepsdruk aanpakt. Dat zie ik als het nut van zo'n maatregel: voorkomen dat kinderen de ogen worden uitgestoken met glimmende snoep en pakjes. Dit is ter bescherming van de kinderen waarvan de ouders alleen gewoon eten/drinken mee willen/kunnen geven.

Maar uiteraard moet zo'n maatregel niet te strikt worden uitgevoerd en moet er ruimte zijn voor uitzonderingen, zeker als daar goede argumenten voor zijn.

Bedenk zelf wat je je kinderen wil en kan meegeven en zorg ervoor dat dat er niet uitziet (verpakking, uiterlijk) als snoep of frisdrank. Ga rustig praten met school en leg het uit. Toon begrip voor de maatregel van school en vraag begrip voor jullie situatie. Hou de sfeer goed en ga er vanuit dat het in alle redelijkheid kan worden opgelost. Ga niet in de contramine maar blijf vriendelijk.

Ga er vanuit dat school dit met de beste bedoelingen heeft bedacht en dat het voor velen ook goed zal werken, maar dat school gewoon niet heeft gedacht aan gevallen zoals jullie.

Het kan ook zijn dat de gemeente scholen aanmoedigt om dergelijke maatregelen te nemen. Je zou ook eens bij de gemeente kunnen informeren, in het algemeen, zonder kind en school te noemen, wat een oplossing zou kunnen zijn. Ondervoede kinderen met eetproblemen zijn een minderheid, vandaar dat het beleid er niet op wordt afgesteld, maar ze zijn er natuurlijk wel.

En bedenk dat je waarschijnlijk ook niet blij zou zijn als de hele klas cola chips en snoep als lunch zou eten. (Dit is voor beleidsmakers het schrikbeeld en helaas op sommige scholen benadert dit de realiteit.)
Er is vast een manier waarop je begrip voor het standpunt van school kunt hebben zonder je eigen opvattingen en omstandigheden te verloochenen.

Ik denk dat je het meest bereikt door de tegenstelling niet te laten verharden, vriendelijk en begripvol te zijn, goede argumenten te hebben maar die niet allemaal tegelijk op ze af te vuren, en samen met school naar een oplossing te zoeken. Hou het klein.

Ik kan me niet voorstellen dat school niet zou willen meewerken aan het bevorderen van de gezondheid van je kinderen, als dat op eenvoudige wijze kan.

Natuurlijk is het heerlijk om te sneren over de onzinnige ideeën van sommige scholen over voeding, zoals hier op dit forum keer op keer gebeurt, al jarenlang. Maar in jullie geval lijkt het me wijzer om pragmatisch te zijn en niet tegen school in te gaan maar samen met school naar een oplossing te zoeken, en om misschien een beetje water bij de wijn te doen

Ineke

Ineke

08-01-2017 om 03:09

Controle op genoeg eten

Controle door de TSO of er genoeg gegeten wordt, is ook zo iets. Daar zijn wij juist op tegen. Wij hebben als ouders juist het volste vertrouwen dat ons kind goed zelf kan bepalen hoeveel te eten. Kind is goed op gewicht, zeker niet te dik, eerder wat licht maar kloppend bij het postuur. Wij zien dat als een zegen en willen niet het gezonde eetgevoel van kind verpesten met dwangmaatregelen. Dat is bij ons van jongs af aan een belangrijk principieel punt geweest: kind wordt geen eten opgedrongen.

Nou is er een strenge tso-begeleider die als regel heeft dat een kind pas naar buiten mag als het eten op is.
Ons kind eet niet elke dag evenveel en wij geven ruim voldoende mee.
Die maatregel is dus voor ons kind onaangenaam en misplaatst en stuit ons als ouders tegen de borst.
Maar TSO zegt: andere ouders vragen juist om die maatregel.
Tja. Ik begrijp ook wel dat TSO dat niet voor ieder kind apart kan bijhouden.
Een compromis is dan dat de kinderen minstens de helft van hun eten moeten ophebben.
Persoonlijk ben hier ik nog steeds principieel op tegen, maar wij kunnen hier praktisch gezien prima mee leven.

Ineke

Ineke

08-01-2017 om 03:10

Controle op genoeg eten

Controle door de TSO of er genoeg gegeten wordt, is ook zo iets. Daar zijn wij juist op tegen. Wij hebben als ouders juist het volste vertrouwen dat ons kind goed zelf kan bepalen hoeveel te eten. Kind is goed op gewicht, zeker niet te dik, eerder wat licht maar kloppend bij het postuur. Wij zien dat als een zegen en willen niet het gezonde eetgevoel van kind verpesten met dwangmaatregelen. Dat is bij ons van jongs af aan een belangrijk principieel punt geweest: kind wordt geen eten opgedrongen, door niemand.

Nou is er een strenge tso-begeleider die als regel heeft dat een kind pas naar buiten mag als het eten op is.
Ons kind eet niet elke dag evenveel en wij geven ruim voldoende mee.
Die maatregel is dus voor ons kind onaangenaam en misplaatst en stuit ons als ouders tegen de borst.
Maar TSO zegt: andere ouders vragen juist om die maatregel.
Tja. Ik begrijp ook wel dat TSO dat niet voor ieder kind apart kan bijhouden.
Een compromis is dan dat de kinderen minstens de helft van hun eten moeten ophebben.
Persoonlijk ben hier ik nog steeds principieel op tegen, maar wij kunnen hier praktisch gezien prima mee leven.

Pirata

Pirata

08-01-2017 om 10:58

goede bedoelingen, ha

Goede bedoelingen koop ik niks voor. Je kunt bemoeizucht maar al te gemakkelijk onder die noemer wegschuiven. Geen bemoeienis met persoonlijke kwesties aub tenzij het schrijnend is.
Mijn zoon werd ooit gedwongen een bodywarmer aan te trekken bij het buitenspelen omdat de overblijfmoeder hem niet warm genoeg gekleed vond!!! Daar heb ik direct op ingegrepen, samen met de juf trouwens.

bieb63

bieb63

08-01-2017 om 13:27

Ineke

Deels heb je gelijk, maar deels is het ook: schoenmaker hou je bij je leest, je hebt er grotendeels helemaal geen verstand van.
Snoep en cola verbieden: prima. Je zou ook hooguit nog kunnen stellen: drinken moet in een beker (niet in een pakje, wat er dan ook in zit, want het kan ook water of melk zijn).

maan.

maan.

10-01-2017 om 12:18

Pannenkoek, beetje offtopic

Beetje offtopic maar hier een keer de omgekeerde wereld meegemaakt. Vanwege weetikveelwat werd er bij de overblijf getracteerd op pannenkoeken (de helft was niet op de hoogte maar oke). Mijn jongste houdt niet van pannenkoek en al helemaal niet als het koud is. Werd dus verplicht om de pannenkoek op te eten (bevestigd door klasgenoten). Jongste had vele malen liever de volkorenboterham met kaas en sla opgegeten maar na de pannenkoekworsteling geen trek meer. Ik heb dit teruggekoppeld naar school en ach die vonden hetniet zo boeiend was trouwens toch maar eenmalig. Tja..

lieverdje

lieverdje

10-01-2017 om 14:38

betutteling, praat me er niet van

onze kinderen hebben op een school gezeten waar precies dezelfde regels als TS beschrijft zeer streng werden nageleefd. Het ging zelfs zover dat traktaties die niet 'gezond' genoeg waren, niet mochten worden uitgedeeld in de klas. Vreemd genoeg werden kaas-met-worst-spiesjes altijd goedgekeurd en chipjes natuurlijk niet (alhoewel die laatste niet ongezonder zijn). En de ligakoeken en mueslirepen met chocola werden ook toegestaan als 10-uurtje; die ene keer dat ik mijn kind in de sinterklaastijd naast zijn appeltje een handje kruidnootjes had meegegeven voor tussen de middag, kreeg ik meteen terug te horen van de juf:-/

Maar goed, dat terzijde. Die betutteling had wel een reden: een groot deel van de kinderen op die school was van laagopgeleide (en te dikke) ouders. Voor de gezondheidsmaatregelen kwam het wel voor dat kinderen dingen als ouwe frietjes van de avond ervoor meekregen in het broodtrommeltje, of ze kregen 50 cent mee om een croissantje en een blikje goedkope fris te kopen bij de naastgelegen supermarkt. Ook best triest natuurlijk, en niet zo gek dat een school dan de een opvoedingstaak op zich neemt. Wel met als gevolg stapels met dure foldertjes over gezond eten, sporten, bewegen op school etc....

Misschien is er bij TS ook wel een dergelijke achterliggende reden dat school zich gaat bemoeien met de inhoud van de broodtrommel?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

10-01-2017 om 20:41

Maar dan nog....

Hoewel ik begrijp dat er zaken kunnen spelen als die Lieverdje (en volgens mij ook anderen) beschrijft en school dus hele nobele doelen zal hebben, geeft het hen nog steeds niet het recht om op de stoel van de ouders te gaan zitten en dit soort dingen dwingend op te leggen.

Stimuleren van minder dikmakend eetgedrag is prima.
Vragen om bepaalde dingen niet mee te geven in verband met praktisch zaken (hagelslag bij kleuters) of acute gevaar bij andere (heb eens het verzoek gekregen om kind geen pindakaas op brood mee te geven ivm een enorme pinda-allergie van een klasgenoot) is ook oké. En in geval van de pindakaasallergie kreeg mijn pindakaasminnende kleuter ook geen pindakaas meer op brood mee naar school.

Vragen staat vrij en als ik het redelijk vind wil ik in een boel dingen meegaan. Maar school kan de ouders volgens mij niet verplichten hun kinderen te laten eten op de voorwaarden van de school. Dan moeten ze verplichte schoolmaaltijd aanleveren. Verplicht moet volgens mij in dit geval ook gratis betekenen. Vragen staat vrij, maar het staat de ouders volgens mij ook vrij dat te weigeren.

Aagje

Ava

Ava

10-01-2017 om 21:34

Achterliggende reden

De achterliggende reden ken ik niet. Ook nog niet naar gevraagd. De reden lijkt in elk geval niet in school met laagopgeleide (en te dikke) ouders. Grootste deel kinderen is eerder formaat spijker met hier en daar een zichtbaar welvarend kind ertussen. Ik heb de indruk dat het eerder gaat om druk gedrag en suikers.

bieb63

bieb63

10-01-2017 om 21:41

eens Aagje

Maar de grootste ergernis is vooral het feit dat school, meestal, geen enkel benul heeft van wat nu wel of niet gezond is. Tja, een stukje komkommer of een paar tomaatjes kunnen we allemaal bedenken dat dat oke is. Maar sap goedkeuren of zelfs stimulren en aangelengd water met een mini beetje siroop afkeuren, slaat de plank volledig mis. Nog los van het feit dat een beker thee volkomen suikerloos kan zijn, maar ook een beker thee kan zijn met 5 scheppen suiker. Who knows?? Om maar een voorbeeld te noemen.
Ik kan me best voorstellen dat een school met kinderen die te dik zijn en dagelijks kaascroissanten en blikjes fris mee krijgen, moeite hebben met dat fenomeen. Maar ja, een witte boterham met dikke plakke worst is niet veel beter. Kortom, uiteindelijk wordt er eigenlijk een verkeerd signaal afgegeven. Al begrijp ik best dat school er ook moeite mee kan hebben.

lieverdje

lieverdje

16-01-2017 om 12:24

juist

ik heb me ook groen en geel geërgerd bij de onkunde van (sommige leerkrachten op) de school, over wat er wel en niet gezond was. Al die lessen over wat gezond was, en dat je spruitje zich afvraagt of wij wel gezond zijn, want wij eten nooit tomaten? En dat een verder zeer verantwoorde traktatie werd afgekeurd omdat er één(!) snoepje zat als oogje.

De school van TS zal er wel een reden voor hebben, denk ik dan maar.

Half a twin

Half a twin

16-01-2017 om 12:59

Ik had nog wat beloofd

Hier de link van een heel toegankelijk boek voor juffen en meesters over gezonde voeding. Als ze dit lezen weten ze wat echt gezond is in plaats van al die reclamekreten die nu vaak op scholen voor gezond doorgaan.

http://www.nieuwsvoordietisten.nl/verschenen/verschenen/article/groeien-als-kool/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.